Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi.
Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?
Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Aina tuoretta kahvia ja voimakkuus oman maun mukaan: muru- eli pikakahvia.
Kotimaan matkoillakaan ei kannata keittää termospulloon kahvia, vaan ottaa termospulloon mukaan keitettyä vettä, kestomuki ja- lusikka ja murukahvia. Maitojauhetta (coffee creamer -kasvirasvasekoitetta), jos haluaa.
Oikein kahvin irvikuva. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Itse ratkaisin ongelman pikakahvilla, Nescafen murukahvi on hyvää, ja vedenkeitin riittää (tai kattila). Kapselikeittimessä ärsyttää jäätävä muoviroskan määrä ja toki hintakin, jos kahvia juo kuitenkin päivittäin.
Nescafe = no coffee
Ei vaan maistu hyvältä. Vaikka kuinka paljon laittaisi puruja kahviin niin ei maistu kahvilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ratkaisin ongelman pikakahvilla, Nescafen murukahvi on hyvää, ja vedenkeitin riittää (tai kattila). Kapselikeittimessä ärsyttää jäätävä muoviroskan määrä ja toki hintakin, jos kahvia juo kuitenkin päivittäin.
Nescafe = no coffee
Ei vaan maistu hyvältä. Vaikka kuinka paljon laittaisi puruja kahviin niin ei maistu kahvilta.
Eikä kofeiinia tule tarpeeksi murukahvista. Jos on tottunut kunnon kahviin, ja jossain reissussa juo aamulla pelkkää murukahvia, tulee pää kipeäksi. Ei kaikki murukahvit kuitenkaan niin pahoja ole, vaikka on niissä usein selkeä makuero oikeaan kahviin. Nescafe Azera on oikeasti aika hyvää, mutta sitä ei saa Suomesta. Siihen tulee päälle oikea crema.
Ostat vedenkeittimen ja sellaisen systeemin mihin ladataan purut ja painetaan mäntä alas. näitä saa isona ja pienenä kokona
Tai sitten hommaat mutteripannun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nescafe = no coffee
On olemassa monta eri laatua Nescafeta. Suomessa parasta murukahvia, mitä saa, on Nescafe Gold. Se nyt on sellaista kuin on, ei kovin hyvää. Esimerkiksi Aasiasta saatava Nescafe Taster's Choice on jo huomattavasti parempi, ei niin karvas kuin murukahvit yleensä, ja sitä on eri paahtoasteisina. Nescafe Azera on baristatyylistä, siinä on sekä murukahvia että mikrojauhettua oikeaa kahvia ja siihen tulee crema, saman tyylistä kuin jos olet joskus maistanut myanmarilaista kahvia.
Olen 225 kirjoittaja. Korjaus viestiin:pieni keitin on merkiltään Senz, ei Lenz.
Lenz oli Kahden keikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta.
Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan.
Sen puhdistaminen on työlästä
Minä otan ruokalusikalla porot bioon.
Sen jälkeen huljuttelen hanan alla - välillä pesen oikein astianpesuaineella, mies vain huuhtaisee. Ollaan yhä hengissä. Tosi kätevä on tämä Prisman pienin pressopannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin amerikkalaiset ostaa joka kupin kahvilasta kiskasta tai bensa-asemalta. Fakta.
Sitten pitää myös olla se jättiläismäinen V8-moottorinen pickup jolla se kahvi haetaan. Pesunkestävä jenkki ei kävele, vaikka se kahvila olisi 100 metrin päässä.
Supisuomalainen huoltiskahvi jossain kämäsessä (mallia S. Wilén) baarissa on kyllä ainutlaatuinen kokemus! Tunnin kuumalla levyllä hautunutta tervaa, pari hermesetasta, loraus lämmennyttä maitoa ja kuivahtanut pulla kylkeen. Niitä nauttiessa voi selailla eilistä lehteä, tai katsoa telkkarista koko ajan pyörivää TotoTV:tä. Ja lopuksi itse kääritty Bonus-sätkä huuleen, jonka sai takavuosina polttaa ihan siinä pöydässä mutta ei saa enää.
Mulla on WMF jotain mini-sarjaa (max. 4 kuppia, hyvää kahvia) ja olen tyytyväinen. Keitän yleensä yhden kupillisen suoraan mukiin, on myös lasikannu. Tuota ihan samaa mallia ei enää näköjään ole, mutta ostan saman valmistajan minikeittimen, jos nykyinen menee joskus rikki.
Tämä on laadukas, sen sijaan KMix 4 kupin keitin alkoi vuotaa melkein heti takuuajan umpeuduttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin amerikkalaiset ostaa joka kupin kahvilasta kiskasta tai bensa-asemalta. Fakta.
Sitten pitää myös olla se jättiläismäinen V8-moottorinen pickup jolla se kahvi haetaan. Pesunkestävä jenkki ei kävele, vaikka se kahvila olisi 100 metrin päässä.
Supisuomalainen huoltiskahvi jossain kämäsessä (mallia S. Wilén) baarissa on kyllä ainutlaatuinen kokemus! Tunnin kuumalla levyllä hautunutta tervaa, pari hermesetasta, loraus lämmennyttä maitoa ja kuivahtanut pulla kylkeen. Niitä nauttiessa voi selailla eilistä lehteä, tai katsoa telkkarista koko ajan pyörivää TotoTV:tä. Ja lopuksi itse kääritty Bonus-sätkä huuleen, jonka sai takavuosina polttaa ihan siinä pöydässä mutta ei saa enää.
No tota huoltoasematervaa olen nähnyt tehtävän ns. paremmissakin kahviloissa. Kun pannun pohjalla on enää pari senttiä kahvia, tuodaan tuoreempi täysi pannullinen siihen levylle ja kipataan vanhan pannun pohjalla olevat jämät tuoreen sekaan! Onneks juon yleensä teetä.
Vierailija kirjoitti:
Kapselikeittimen huonoja puolia on myös, ettei se suodata kahvia. Moni on saanut kolestrolit koholle juomalla kapselikahvia. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön hyvä, koska siihen liittyy terveysriski.
Melitta Aromaboy
Nostalginen ja erittäin piskuinen klassikkokeitin, joka on ollut suosittu jo vuosikymmeniä.
Keittää 1–2 kuppia (0,3 litraa).
Jos etsit kaikkein pienintä mahdollista perinteistä suodatinkahvinkeitintä, tämä on oikea valinta. Vie minimaalisesti tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostat vedenkeittimen ja sellaisen systeemin mihin ladataan purut ja painetaan mäntä alas. näitä saa isona ja pienenä kokona
Tai sitten hommaat mutteripannun
Mutteripannu on täysin paska keitin jota kenenkään ei kannata hankkia. Jos haluaa nauttia palanutta ja kitkerää kahvia, niin sitten mutteripannu. Pressopannu taas on hyvä keitin, muita vaihtoehtoja on esim. Hario V60 ja Chemex.
Halvin vaihtoehto, osta Clas Ohlsonista se pieni 5 kupin kahvinkeitin, 14,99 e.
Sitten on tämä uusi metodi AeroPress maksaa n. 40 e. Todella pieni. Ja siihen tulee suodatinpaperi myös.
Mutterit, pressot sun muut, joissa tehdään kahvia ilman suodatinta, ovat todellakin terveydelle haitallisia. Kannattaa unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Perkolaattori :)
Sillä ei voi keittää pieniä määriä. Lisäksi kahvi on tulikuumaa ja vetistä litkua, mikä oli itselleni yllätys, koska vesi kiertää useaan kertaan kahvinporojen läpi: luulisi, että tekee vahvaa kahvia mutta vielä mitä. Siirryin mutteripannun käyttäjäksi.
Nimim. 79 euroa kankkulan kaivoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei voi keittää pieniä määriä. Lisäksi kahvi on tulikuumaa ja vetistä litkua, mikä oli itselleni yllätys, koska vesi kiertää useaan kertaan kahvinporojen läpi: luulisi, että tekee vahvaa kahvia mutta vielä mitä. Siirryin mutteripannun käyttäjäksi.
Nimim. 79 euroa kankkulan kaivoon
Mutteripannun :D Makuaistiton palaneen litkun juoja. Taidat polttaa tupakkaa kun ei makuaisti pelaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapselikeittimen huonoja puolia on myös, ettei se suodata kahvia. Moni on saanut kolestrolit koholle juomalla kapselikahvia. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön hyvä, koska siihen liittyy terveysriski.
Kumma kyllä ranskalaiset jotka käyttää pressopannua ja italialaiset jotka juo suodattamatonta kahvia eivät moisista terveysriskeistä kärsi. Huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta! Kaikki eivät tiedä tuota riskiä. Meillä jätettiin kapselikeitin sivuun just tuon takia, koska toisella kolestrolit koholla muutenkin.
Sikäli harmi, kun tykättiin maistella erilaisia kahveja: espressoa, cafe lattea, cortadoa... joita sai näppärästi kapselikeittimellä.
Silloin tällöin voi nautiskella, mut ei päivittäin.