Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi.
Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?
Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea on (puoli)automaattikone, joka jauhaa pavut joka kuppia varten erikseen (tai no, saahan sillä kaksikin kuppia kerralla). Ei mene hukkaan ja totuus on, että kahvi on tuoretta noin puoli minuuttia jauhamisesta.
Juurikin näin! En ymmärrä suomalaisten hinkua "hienoon" Moccamasteriin, se on kuitenkin vaan kallis tavallinen suodatinkahvikeitin.
En pidä käyttöikäänsä nähden kalliina, omani ollut käytössä jo 13 vuotta. Tykkään siitä, että tarvittaessa voi ostaa varaosia, lasinen kannu etenkin voi mennä helposti rikki, jos kolahtaa johonkin. Tavallinen keitin kelpaa minulle, ei ole tarvetta hienostella enkä kyllä tunne ketään, joka pitäisi Moccamasteria jotenkin hienona. Lisäksi minulla on mutteripannu, automaattikahveista en tykkää vaikka olisi miten laadukas malli.
Siksi tuo "hieno" olikin lainausmerkeissä - suomalainen luulee ostavansa Rolls Roycen, mutta ostaakin Toyotan. Oikeat kahvinkeittimet tekee Saeco, De Longhi, Jura jne.
Nuo eivät siis ole mitään kolikkoautomaatteja, vaan automaattisuus viittaa siihen, että se jauhaa kahvin, pudottaa sen suodatusyksikköön, lykkää veden paineella siitä läpi kuppiin.
Niin siis jos pitää hyvänä kahvina nimenomaan vain espressotyyppistä kahvia ja sen eri versioita, jotka ovat kaupallistuneet kahviloihin. Mutta minusta tuo on hyvän kahvin määritelmäksi aika kapeakatseinen.
Omasta mielestäni teräspannulla, lasipressolla tai hyvällä suodattimella (Chemex tms.) saa parhaat kahvit, riippuen millaisesta kahvilaadusta on kyse. Pavut kannattaa jauhaa vasta juuri ennen keittämistä, jos haluaa hyvää kahvia.
Americanohan on vaan espresso + kuumaa vettä. Ei tuo ole hirveää rakettitiedettä. Tekijöitä ovat:
- laadukkaat juuri jauhetut pavut OIKEASSA KARKEUDESSA
- lämmin (92 astetta?) vesi
- aika
- paine
Aika ja paine kompensoivat toisiaan.
En nyt ehkä oikein tajunnut, mutta eihän americano ole mitään hyvää kahvia. Se on nimenomaan vedellä jatkettua espressoa. Lurua.
Itse asiassa, olen asunut aika pitkään Keski-Euroopassa enkä enää pidä suomalaisesta suodatin"kahvista" - se jos mikä on lurua.
Tämä. Suomalainen kahvi on aika kamalaa. Kitkerää lurua, pyöreän pehmeät aromit puuttuvat.
Sotket vaaleapaahtoisen kahvin hapokkuuden kitkeryyteen. Suusi on tuohesta.
Päin vastoin, minulla on TAS2R38-geeni. Makuaistini on keskimääräistä parempi kitkerien makujen maistamisessa. Hajuaistissani olisi parantamisen varaa.
Eli kun et muuta maista niin pitää olla niin maksimaalisen kitkerää italialaista tuhkapaahtoa...
Väärin. Tuon geenin omaavat yleensä välttävät sitä kitkeryyttä. Muut maut maistuvat normaalisti.
Mikä sinua nyt niin harmittaa siinä, että muut eivät pidä samasta kahvista kuin sinä? Pitää ihan ilkeäksi alkaa. Kumma että jostain kahvimaustakin joku suuttuu noin paljon.
Ei ole minun vikani jos et pysty erottamaan hapokkuutta kitkeryydestä..
Ei, vaan sinä nyt et ymmärrä miten tuo geeni ja yleensäkin ottaen maut toimivat. Toiset maut pyöristävät toisten terävyyttä. Suomalaisessa kahvissa se kitkeryys nousee esiin aivan eri tavalla, kun muita aromeja ei ole yhtälailla sitä pyöristämässä.
Taidat sinä olla se tuohisuu, joka ei ymmärrä makujen synergian päälle.
Kyllä se vaan niin on, että et pysty erottamaan makuja toisistaan. Vaaleapaahtoinen kahvi kun nimenomaan on hapokasta eikä kitkerää. Polttelet varmaan röökiä kuin korsteeni, niin muuta et maistakaan. Ja italialainen tuhkaksi poltettu kahvi maistuu, kun tuhkaa on muutenkin suu täynnä.
Oletpas sinä huonolla tuulella. Suosittelen vaikkapa kävelylenkkiä rauhoittumiseen. Samalla voit mietiskellä, että miten esimerkiksi sokeri ja suola leikkaavat hapon makua, näin yksinkertaisena esimerkkinä.
Suosittelen myös esim jotain sommelierkursseja ja ruoanlaittoharrastusta. Nekin helpottavat stressiä ja auttavat ymmärtämään makuja.
Mukavaa kävelylenkkiä, minä keskityn johonkin muuhun nyt kuin sinun kiukkuiseen mielentilaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällää märistään jostaan nmokkamastereiden huippukahveista ja samaan aikaan ostetaan kaupasta yli vuoden hyllyssä seissyttä vitosen valmisjauhatusta joka ei edes sovi siihen omaan keittimeen.
Kahvi on tuoretuote, joka säilyy noin pari kk paahdosta. Valmiiksi jauhettuna tunnin. Hyvä kahvi maksaa parisenkymppiä per parinsadan gramman pussiTämä! Toinen elementti kunnon koneen ohella on hyvät pavut. Parhaat tulee Italiasta (Illy, Lavazza...), joskin itävaltalaiset (mm. Meindl) ja jopa saksalaiset (Jacobs, Dallmayr...) ovat hyviä.
Mitä pelleilyä nyt. No ei todellakaan nuo ole parhaat. Nuo on isoja ja tunnettuja merkkejä kyllä. Minusta parasta kahvia on jamaikalainen Blue Mountain. Se on pehmeä, pähkinäinen ja tummasuklainen aromiltaan. Makuasioita nämä tietysti ovat. Monet arvostavat eniten Panaman Geishaa.
Sinulla on varmaan myös sitten Maybach ja oma sivettikissa Balilla?
Eiköhän siihen mahdu paljon hyvää kahvia noiden ja pohjaan poltetun kitkerän Italialaisen myrkyn väliin.
Annahan esimerkkejä (ottaen huomioon myös, ettei kaikki ole vuorineuvoksia)?
Heittelen tähän väliin, että ei kaikki indonesialainen kahvi ole suinkaan sitä kallista sivettikissan läpi mennyttä kahvia. On niissä myös ihan kohtuuhintaisiakin. On eroa myös, onko kahvi Sumatralta vai Jaavalta, kasvupaikan lisäksi eroa tulee siitä, että pavut käsitellään eri tavoilla. Sumatralainen on matalahappoisempaa, maanläheistä ja siinä on paksu siirappinen suutuntuma ja yrttisiä ja tummasuklaisia vivahteita. Jaavalainen on hapokkaampaa, pirteämpää, raikkaampaa ja siinä on pähkinäinen aromi. Jaavalainen sopii suodatinkahviksi ja sumatralainen pressopannuun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on semmoinen irtoteline johon suodatinpaperi asetetaan, se mukin päälle puruineen ja kuuma vesi läpi. Hyvin tulee kaksi mukillista.
Hyvä puoli tuossa on se että, vedenkeittimestä saa aina tarpeeksi kuumaa vettä että kahvi suodattuu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea on (puoli)automaattikone, joka jauhaa pavut joka kuppia varten erikseen (tai no, saahan sillä kaksikin kuppia kerralla). Ei mene hukkaan ja totuus on, että kahvi on tuoretta noin puoli minuuttia jauhamisesta.
Juurikin näin! En ymmärrä suomalaisten hinkua "hienoon" Moccamasteriin, se on kuitenkin vaan kallis tavallinen suodatinkahvikeitin.
En pidä käyttöikäänsä nähden kalliina, omani ollut käytössä jo 13 vuotta. Tykkään siitä, että tarvittaessa voi ostaa varaosia, lasinen kannu etenkin voi mennä helposti rikki, jos kolahtaa johonkin. Tavallinen keitin kelpaa minulle, ei ole tarvetta hienostella enkä kyllä tunne ketään, joka pitäisi Moccamasteria jotenkin hienona. Lisäksi minulla on mutteripannu, automaattikahveista en tykkää vaikka olisi miten laadukas malli.
Siksi tuo "hieno" olikin lainausmerkeissä - suomalainen luulee ostavansa Rolls Roycen, mutta ostaakin Toyotan. Oikeat kahvinkeittimet tekee Saeco, De Longhi, Jura jne.
Nuo eivät siis ole mitään kolikkoautomaatteja, vaan automaattisuus viittaa siihen, että se jauhaa kahvin, pudottaa sen suodatusyksikköön, lykkää veden paineella siitä läpi kuppiin.
Niin siis jos pitää hyvänä kahvina nimenomaan vain espressotyyppistä kahvia ja sen eri versioita, jotka ovat kaupallistuneet kahviloihin. Mutta minusta tuo on hyvän kahvin määritelmäksi aika kapeakatseinen.
Omasta mielestäni teräspannulla, lasipressolla tai hyvällä suodattimella (Chemex tms.) saa parhaat kahvit, riippuen millaisesta kahvilaadusta on kyse. Pavut kannattaa jauhaa vasta juuri ennen keittämistä, jos haluaa hyvää kahvia.
Americanohan on vaan espresso + kuumaa vettä. Ei tuo ole hirveää rakettitiedettä. Tekijöitä ovat:
- aika
- paine
En nyt ehkä oikein tajunnut, mutta eihän americano ole mitään hyvää kahvia. Se on nimenomaan vedellä jatkettua espressoa. Lurua.
Itse asiassa, olen asunut aika pitkään Keski-Euroopassa enkä enää pidä suomalaisesta suodatin"kahvista" - se jos mikä on lurua.
Tämä. Suomalainen kahvi on aika kamalaa. Kitkerää lurua, pyöreän pehmeät aromit puuttuvat.
Sotket vaaleapaahtoisen kahvin hapokkuuden kitkeryyteen. Suusi on tuohesta.
Päin vastoin, minulla on TAS2R38-geeni. Makuaistini on keskimääräistä parempi kitkerien makujen maistamisessa. Hajuaistissani olisi parantamisen varaa.
Eli kun et muuta maista niin pitää olla niin maksimaalisen kitkerää italialaista tuhkapaahtoa...
Väärin. Tuon geenin omaavat yleensä välttävät sitä kitkeryyttä. Muut maut maistuvat normaalisti.
Mikä sinua nyt niin harmittaa siinä, että muut eivät pidä samasta kahvista kuin sinä? Pitää ihan ilkeäksi alkaa. Kumma että jostain kahvimaustakin joku suuttuu noin paljon.
Ei ole minun vikani jos et pysty erottamaan hapokkuutta kitkeryydestä..
Ei, vaan sinä nyt et ymmärrä miten tuo geeni ja yleensäkin ottaen maut toimivat. Toiset maut pyöristävät toisten terävyyttä. Suomalaisessa kahvissa se kitkeryys nousee esiin aivan eri tavalla, kun muita aromeja ei ole yhtälailla sitä pyöristämässä.
Taidat sinä olla se tuohisuu, joka ei ymmärrä makujen synergian päälle.
Tänä aamunakin tuli pari kk vanhaa kotimaista paahtoa keiteltyä, eikä ollut yhtään kitkerää. Jos tulee kitkerää, on metodeissasi vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster tekee parempaa kahvia kuin nämä automaatit. Investoi kahvimyllyyn jos haluat tuoretta kahvia. Automaatit ovat vain elämän helpottamiseen kuten mikroaaltouunit.
Miksiköhän sitten kahvin ystävän toivemaassa Italiassa jokaisella on kahvikone (siis joko manuaalinen [jauhatus erikseen], puoliautomaattinen tai automaattinen)? Sama juttu on leviämässä Suomeenkin: luuletko että barista tekee kaffet suomalaisten jumaloimalla Moccamasterilla tiskin päähän hautumaan vai kuppi kerrallaan laadukkaalla kahvikoneella?
KOska italialainen kahvikulttuuri on jämähtänyt jonnekin 1930-luvulle, kuten ne nonnien reseptiikatkin. Muualla maailmassa juodaan paljon laadukkaampia kahveja ja paahtoja.
Jaaha, oli ihan uutta minulle. Kerropa sitten mikä firma tekee hyvää kahvia? Paulig ei käy vastaukseksi, ei myöskään joku marginaalifirma a la Roberts
Maailma on puolillaan laadukkaita pienpaahtimoita, sieltä vaan valkkaamaan omat suosikit.
Tässä on vaan se mitä viineissäkin - kaikkia ei voi käydä läpi joten hakuammunnaksi menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster tekee parempaa kahvia kuin nämä automaatit. Investoi kahvimyllyyn jos haluat tuoretta kahvia. Automaatit ovat vain elämän helpottamiseen kuten mikroaaltouunit.
Miksiköhän sitten kahvin ystävän toivemaassa Italiassa jokaisella on kahvikone (siis joko manuaalinen [jauhatus erikseen], puoliautomaattinen tai automaattinen)? Sama juttu on leviämässä Suomeenkin: luuletko että barista tekee kaffet suomalaisten jumaloimalla Moccamasterilla tiskin päähän hautumaan vai kuppi kerrallaan laadukkaalla kahvikoneella?
KOska italialainen kahvikulttuuri on jämähtänyt jonnekin 1930-luvulle, kuten ne nonnien reseptiikatkin. Muualla maailmassa juodaan paljon laadukkaampia kahveja ja paahtoja.
Jaaha, oli ihan uutta minulle. Kerropa sitten mikä firma tekee hyvää kahvia? Paulig ei käy vastaukseksi, ei myöskään joku marginaalifirma a la Roberts
Maailma on puolillaan laadukkaita pienpaahtimoita, sieltä vaan valkkaamaan omat suosikit.
Tässä on vaan se mitä viineissäkin - kaikkia ei voi käydä läpi joten hakuammunnaksi menee
Tämänkin märinäketjun energialla olisit löytänyt googlella jo vaikka kuinka paljon ehdokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Perus vauvapalsta: kahviautistit ovat derailanneet ketjun. Onko vaikea kirjoittaa yhdellä kädellä, kun toinen käsi selvästi hyväilee sukuelimiänne?
Tämä! Joku runkkaa 15 000 kahvikoneelleen, toinen 500 eur / kg pavuilleen... spruits..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällää märistään jostaan nmokkamastereiden huippukahveista ja samaan aikaan ostetaan kaupasta yli vuoden hyllyssä seissyttä vitosen valmisjauhatusta joka ei edes sovi siihen omaan keittimeen.
Kahvi on tuoretuote, joka säilyy noin pari kk paahdosta. Valmiiksi jauhettuna tunnin. Hyvä kahvi maksaa parisenkymppiä per parinsadan gramman pussiTämä! Toinen elementti kunnon koneen ohella on hyvät pavut. Parhaat tulee Italiasta (Illy, Lavazza...), joskin itävaltalaiset (mm. Meindl) ja jopa saksalaiset (Jacobs, Dallmayr...) ovat hyviä.
Mitä pelleilyä nyt. No ei todellakaan nuo ole parhaat. Nuo on isoja ja tunnettuja merkkejä kyllä. Minusta parasta kahvia on jamaikalainen Blue Mountain. Se on pehmeä, pähkinäinen ja tummasuklainen aromiltaan. Makuasioita nämä tietysti ovat. Monet arvostavat eniten Panaman Geishaa.
Peukuttajat kuulivat Blue Mountainista ekaa kertaa, mutta toki pitää peukuttaa, että kuuluu ns. parempiin ihmisiin - samasta syystä AMK-inssi- sairaanhoitajapariskunta äänestää kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- aika
- paine
Ymmärrän. Minäkin olen asunut useissa eri maissa ja eri mantereilla. Nuorempana asuin pitkään Keski-Euroopassa ja silloin kahvimakuni muuttui enemmän espressotyyppiseen suuntaan. Nykyään pidän niitä vähän tylsinä, tosin voi nekin ihan ok olla, vaikka on ne usein aika standardin mukaan tehtyjä, jotenkin persoonattomia. Arvostan kuitenkin hyvin monenlaisia kahveja. Parhaita ovat yleensä kullekin alueelle tyypilliset pavut alueelle tyypillisesti valmistettuina. Arkikahveista yksi parhaista on minusta indonesialainen Sumatran kahvi, tuoreeltaan jauhetuista pavuista ja lasipressossa tehtynä.
Jos olet asunut pitkään muualla, mikä sai muuttamaan kahvin kehitysmaahan Suomeen? Ja ei, määrä ei korvaa laatua muualla kuin Stalinin sotaopeisssa.
Useammastakin paikasta nykyään. Jopa Lappeenrannastakin löytyy.