Ohjeita imetyken onnistumiseen: Lue ja kokeile
Imetys ei muutu kokopäiväiseksi seuraavilla toimintatavoilla.
Ennen imetystä iso lasillinen vettä, samoin imetyksen jälkeen. Vauva rinnalla max 30 min, mieluusti alle 20 min. Äiti huolehtii omasta ruokailustaan ja niitä ovat aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja halutessaan pieni iltapala. Ruoan on oltava monipuolista ja terveellistä ja joka aterialla nautitaan ruokajuomaa joko vettä, mehua piimää tai maitoa.
Vauvan kasvaessa imutehon ja maitotuotannon noustessa imetysaika on todennäköiseti 5-10 minuuttia kerrallaan.
Tällä tavoin toimiessa tunnet ennen lapsen ruokailua miten rintasi täyttyvät maidosta ja tiedät että lapsi pyytää pian ruokaa.
Imetys aloitetaan vuro kerroin vasemmasta ja oikeasta rinnasta ja tarvittaessa myös toisesta rinnasta, joka syöttökerralla ei tarvita molemmista rinnoista edes imettää.
Opit erottamaan nälkäitkun ja muiden itkujen eron, kuten ilmavaivat, kipuitkun, seuran tarpeen jne.
Ruokailuvälit vauvalla mieluusti vähintään kaksi tuntia ja yleensä 3-5 tuntia päivällä tarpeen mukaan, yörytmin löydyttyä vauva syö illalla n. klo 22 ja sen jälkeen 1-2 kertaa yöaikaan kunnes nukku läpi yön. Yöllä ei jutella lapselle, ainostaan ruokitaan mahdollisimman hämärässä ja vaippaa ei vaihdeta ellei ole kakkaa tullut. Lapsen ruokailutarve tyydytettään ei hauskuuteta häntä, näin lapsi oppii nukkumaan yönsä, ja tietää päivän ja yön eron.
Päivällä lapsen kanssa seurustellaan ja voidaan jutella ruoka-aikaankin mutta pääsääntöisesti muulloin (annetaan lapselle ruokarauha) silloin kun lasta pidetään sylissä ja annetaan läheisyyttä silitelllään ja paijataan. Tätä yhdessäoloa ilman rintaa pitää olla päivittäin monta kertaa ja näin tulee läheisyystarve tyydytetyksi ja se ei ehdollistu
ruokintaan.
Lapsen kanssa kommunikoidaan myös silloin kun hän on lattialla alkuun viltin tai jonkun alustan päällä tai sitterissä. Hän tuntee äidin äänen ja saa huomiota myös silloin kun ei ole sylissä ja liki. Otetaan katsekontaktia ja puhutaan vauvalle.
Tämän halusin kertoa teillekin jotta onnistuisitte erottamaan ruokailun ja muun läheisyyden toisitaan sekä ymmärtämään että lämpöä, läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta voi tuntea ja kokea olematta jatkuvasti nahkalla.
Kodin töitä (ruoanlaitto, pyykinpesu, siivous) on mahdollista tehdä myös vauvan valveilla ollessa silloin äidillekin on mahdollista ottaa pienet päiväunet yhtäaikaa vauvan kanssa ja tämä onnistuu jos perheessä on vähän isompikin lapsi joka nukkuu päiväunia.
Kommentit (25)
otat lapsen rinnalle ja puristat ensimmäiset tipat maitoa vauvan suuhun ja kun suu on auki tyrkkäät nännin suuhun. Vauvoilla on luontaisesti imemisrefleksi ja alkaa lutkuttamaan rintaa ja kun saa maitoa imee edelleen silloin kun on nälkäinen.
Imetysasento riippuu äidistä, asento valitaan äidin mieltymyksen mukaan. Itse en osannut imettää makuultaan, kahden ensimmäisen kanssa kokeilin kolmannen kanssa en edes yrittänyt.
Minulle luontevin on ollut istualtaan ja mieluiten kiikkutuolissa tai sohvalla, tarvitsen hyvän tuen selälle johon nojata.
Minulla on kookkaat rinnat joten olen pitänyt rinnasta kiinni ettei se painu vauvan nenään että pikkuinen voi hengittää vapaasti.
(Isot rinnat ei ole tae maidontulosta, äidillänikin on isot muttei maitoa ole tullut kuin kaksi kuukautta jonka jälkeen pulloruokintaa)
Lisäksi minulla on luonnostaan nännit sisäänpäin vetäytyneet joten senkin takia muutama kerta piti alkuaikoina nyhtää että sai nännin esiin, mitään rintakumeja en ole käyttänyt sillä se nänni nousee kun heruttaa.
Imetyksen aikana leppoinen olotila on tärkeää sillä jos jännittää niin maitoa ei todennäköiseti irtoa kovinkaan hyvin.
Lyhyesti, hae itsellesi sopivin/luontevin imetysasento ja se löytyy vain kokeilemalla. Järjestä pois häiriötekijät ympäriltä että tunnelma pysyy rauhallisena, musiikki hiljaiselle ja rauhallista mieluusti (ainakin alkuun kunnes olet oppinut tekniikan ja imetys muuttunut luontevaksi)
Lisäksi on tärkeää että uskot pystyväsi ruokkimaan lapsesi, ajattelet että näin ovat äidit aina tehneet.
lempeä katse ja hymy. Toki joskus katsoin vaikka uutisia mutten kuitenkaan täysipainoisesti, lehtiä en lukenut koskaan tms.
Imetys on vauvan ja äidin välinen kahdenkeskinen tuokio. Toki silloin kun oli parivuotias isosisko hän saattoi istua vieressäni ja varovasti silittää vauvaa jalasta.
Päättäväisyys vauvan ruokinnasta kun lapsilla ikäeroa 1 v 8 kk ja sanoa sille isommalle että vauva syö vain äidinmaitoa. Tuossa tilanteessa kolme päivää oli hieman hankalaa mutta sen jälkeen sujui kuin tanssi isomman lapsen hyväksyttyä tilanteen - en antanut vaihtoehtoa. Siihen auttoi kun sanoin että sinäkin söit vain tisumaitoa kun olit vauva. Isompi osasi tuolloin jo puhua erittäin hyvin.
Kun lapsi on saanut ruokaa pahimpaan nälkäänsä hänet röyhtäytetään,
ja kun röyhtäys on tullut jatketaan imetystä kunnes on kylläinen.
Väitän että nämä lapset jotka on jatkuvasti rinnalla voivat huonosti ja heillä on vatsanväänteitä sillä imemisen yhtydessä menee suolistoon valtava määrä ilmaa ja lapset kärsivät tästä - itevät mahavaivojaan ja äiti antaa taas rintaa.
Minua säälittää nämä lapsipolot jonka todellisa tarpeita ei oma äiti osaa lukea. Äiti kuvittelee vastaavansa lapsen tarpeisiin ja tekevänsä parhaansa ja tekeekin karhunpalvelusta.
Mietipä tätä, voisitko itse hyvin jos sinulle tulisi letkusta ruokaa jatkuvasti ja et saisi sulatella ruokaasi välillä. Väitän että itkisit mahakipujasi sinäkin etkä nälkääsi.
Vauvat ei osaa puhua vaan viestivät itkemällä ja minä olen osannut tulkita lapsen itkusta mikä on kulloinkin kyseessä.
i on tyytyväinen.
Suuri osa imetyksen onnistumista on se, että imettämisen lisäksi pystyy suoriutumaan muustakin elämästä. Olisin kokemattomana äitinä halunnut, että joku olisi neuvonut juuri noin kun ap: laita vauva sitteriin ja laula ja juttele samalla kun teet kotitöitä, äläkä heti nosta syliin ja tissille, jos se inahtaa tai jopa pikkuisen itkaisee.
Mulla oli juuri se ongelma, että uuvuin: vauva tissillä yötä päivää, mutta muu maailma ei pysähtynyt vain siksi, että mun täytyisi imettää. Kaikki kasaantui, inhosin imettämistä.
Seuraavan lapsen kanssa teinkin monta asiaa ihan eri tavalla...
Osa pointeistasi oli ihan hyviäkin (esim. juominen ennen ja jälkeen imetyksen ja se, ettei aina suinkaan tarvitse tarjota molempia rintoja, jos vauva itse ei sitä selkeästi vaadi), mutta mitä pidemmälle ohjeitasi luin, sitä kauemmas imetysohjeista mentiin... Annoit vain neuvoja siitä, miten SINÄ olet onnistunut elämään vauvaperhe-elämää imettäen ja silti olematta vauvassa 24/7 kiinni. Vauvat (ja äidit) ovat kuitenkin yksilöitä, eikä neuvosi sovi kaikille.
Jos halutaan arkeen helpotusta tuovia vinkkejä imettäville äideille, minusta yksi on yli muiden: kantoliina. Siinä vauva saa kuulla äidin sydämensykettä turvallisessa pesässä ja imeä rintaakin halutessaan ilman, että äidin kädet ovat jatkuvasti sidotut ja selkä väsyy :)