Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitinä olo on kamalaa

Vierailija
01.06.2026 |

Tuntuu että tulen hulluksi. Pelkkää huolta ja sairasteluahan tämä elämä näiden kanssa on. Lapset ovat päiväkoti-ikäisiä ja koko kevät taas oltu lähes jatkuvasti kipeinä. On viruksia, rokkoja, noroja, yskää, nuhaa, räkää oksennusta sekä loukkaantumisia. Vuoronperään aina joku kipeänä ja sitten rumba alkaa alusta kun edellinen tervehtynyt. Ei ole viikkoakaan että ei tarvitse olla yhteydessä johonkin terveydenhuollon ammattilaiseen. Yleensä kaikki kiva tekeminenkin peruuntuu sairastelujen vuoksi (joko meidän perhe tai vaikka se kaveriperhe jonka kanssa piti olla hauska viikonloppu)

Lisäksi elämää varjostaa jatkuva pelko ja huoli lasten (varsinkin esikoisen) terveydestä kun hänellä krooninen sairaus joka ollut pitkään remissiossa mutta joudun jatkuvasti kyttäämään mahdollisia oireita sen vuoksi. En enää osaa nauttia lasten kanssa mistään kun pelkään koko ajan että satuttavat itsensä tai sairastuvat. Olen arkiaamut yksin lasten kanssa (mies lähtee aikaisin töihin) ja joka ikinen aamu saa jännittää että ovatko päikkykuntoisia vai ei. Siinä sitten yrittää aina sumplia omatkin työt sen mukaan että voinko tehdä normaalin päivän vai ollaanko taas kipeinä. 

Olen aivan loppu ja niin hermona/herkillä jokaisesta pienestäkin köhästä ja nuhasta saati sitten jos lapsi valittelee jotain kipuja. Ylireagoin jokaiseen voihkaisuun tai yskäisyyn. Miksi minusta tuli näin hullu etten osaa enää nauttia omista lapsistanikaan. Koko elämä menee murehtiessa vaan pahinta.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

porsiminen on vapaaehtoista

Miksi tätäkin tosiasiaa alapeukutetaan ? Erilaisia ehkäisyä on keksitty niin naisille kuin miehillekin.

Vierailija
42/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vottuako menit lisääntymään? Ai niin, että saa loi sia kotona ja pyöriä kirppareilla päivät ja rahaa tulee. Olisit kouluttautunut ja hankkinut itsellesi ammatin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätäkin tosiasiaa alapeukutetaan ? Erilaisia ehkäisyä on keksitty niin naisille kuin miehillekin.

Se loukkaa synnyttäneiden tunteita.

Vierailija
44/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tauti teil on nyt?

Luulotauti sekä säälinhaku-tauti. Mitäs menit lisääntymään. Ootappas kun tulevat teineiksi.

Vierailija
45/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole ruokavalio kunnossa.

Vierailija
46/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talous kestää, jää kotiin pariksi vuodeksi. Itse olin kotiäitinä ne ekat vuodet enkä käsitä, miten töissä käyvät äidit jaksavat. Ei siinä varmaan ehdi oikein äitiydestä nauttia, jos on koko ajan kiire. Ne varhaisvuodet ovat joka tapauksessa pian ohi, kun lapsi menee eskariin.

Nykyinen systeemi on julma äideille ja lapsille. 

Äidit? Entä isät?

Vierailija
47/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talous kestää, jää kotiin pariksi vuodeksi. Itse olin kotiäitinä ne ekat vuodet enkä käsitä, miten töissä käyvät äidit jaksavat. Ei siinä varmaan ehdi oikein äitiydestä nauttia, jos on koko ajan kiire. Ne varhaisvuodet ovat joka tapauksessa pian ohi, kun lapsi menee eskariin.

Ei kaikki halua jäädä miksikään kotiäidiksi. Kyllä minä olen erittäin hyvin jaksanut työssäkäyvänä äitinä ihan siinä missä mieheni työssäkäyvänä isänä.

Vierailija
48/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äidiltä toiselle, niin se on pärjättävä tai sitten itketään ja pärjätään. Elämä ei helpota ennen kuin lopettaa uhriutumisen ja hyväksyy oman roolin. Et kerro minkä ikäisiä lapsia sulla on tai montako, mutta minua on lohduttanut vaikeina aikoina ajatus, että tämäkin menee ohi aikanaan.  Yritä välttää antibiootteja ja särkylääkkeitä jos ei ole paha tauti, kun se vaikuttaa siihen immuniteettiin ja kauanko sairastelu kestää. Kannattaa huolehtia D-vitamiinin saamisesta, hyvästä vaatetuksesta ja iskostaa varsinkin pienille lapsille hygieniasta huolehtiminen. Käsiä pestään usein, ei saa syödä mitään lattialta jne. Ei ne päiväkodissa ehdi katsoa jokaisen lapsen perään jatkuvasti. Tsemppiä!

Vierailija
49/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aloittaja kaipaa vertaistukea ja neuvoja tilanteeseen, eikä mitään syyllistämistä lasten hankinnasta. Mitä se enää hyödyttää saarnata porsimisesta? Miksi taas äitiä syyllistetään, eikä koskaan niitä lasten isiä jotka ovat ihan yhtä lailla olleet niitä lapsia tekemässä?

Vierailija
50/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aloittaja kaipaa vertaistukea ja neuvoja tilanteeseen, eikä mitään syyllistämistä lasten hankinnasta. Mitä se enää hyödyttää saarnata porsimisesta? Miksi taas äitiä syyllistetään, eikä koskaan niitä lasten isiä jotka ovat ihan yhtä lailla olleet niitä lapsia tekemässä?

Aloittaja voi sitten olla täällä ulisematta. Itsehän on valintansa tehnyt. Uli Uli. Keskustelkoot miehensä kanssa.

Vierailija
51/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki halua jäädä miksikään kotiäidiksi. Kyllä minä olen erittäin hyvin jaksanut työssäkäyvänä äitinä ihan siinä missä mieheni työssäkäyvänä isänä.

Ei siltä vaikuta.

Vierailija
52/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten kuvittelit äitiyden olevan? Etkö saanutkaan mitä tilasit?

Äitiyden kokemusta on perinteisesti kaunisteltu. On kuitenkin totta, että osa äideistä oikeasti nauttii äitiydestä, vaikka lapset sairastelisivatkin, joutuisivat tapaturmiin yms. Tunnen tällaisia äitejä itsekin. Minä en niistä huolista nauttinut.

Vierailija
53/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös porsiminen tarkoita sitä että emäsika synnyttää porsaita?

Eiväthän ihmiset voi porsia. Siksi alapeukutin.

Vierailija
54/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Vierailija
55/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea vaihe, mutta helpottaa, lupaan!

Jep. Nyt kun ovat 15 v ja 17 v on jo aika helppoa (toki teinit haastaa eri lailla)...

Vierailija
56/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurimmalle osalle vanhemmuus on miellyttävää ja elämän hienoimpia kokemuksia. Osa pitää aikaa pikkulapsiperheenä elämänsä kulta-aikana. 

Vierailija
57/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ab-kuuri oli toisella. Molemmat nyt alaluokilla.

Tuuria ja osaamista vaaditaan.

Vierailija
58/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit? Entä isät?

Vielä julmempi. Neuvolassa parempi pitää turpa kiinni tai ainakin audit on heti nenän edessä. Se varmasti auttaa jaksamaan.

Vierailija
59/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vottuako menit lisääntymään? Ai niin, että saa loi sia kotona ja pyöriä kirppareilla päivät ja rahaa tulee. Olisit kouluttautunut ja hankkinut itsellesi ammatin.

Miksi sinun äitisi meni lisääntymään? Kun sai aikaiseksi sinut. Luulisi kaduttavan.

Vierailija
60/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun äidiksi haaveilee ryhtyvänsä pitää asennoitua jo siihen että eteen voi tulla haasteita ja paljon! Rankkaa! Sitä se elämä on lasten kanssa. Harvalla se on helppoa ja kevyttä. Vaihetta toisen perään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä