Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitinä olo on kamalaa

Vierailija
01.06.2026 |

Tuntuu että tulen hulluksi. Pelkkää huolta ja sairasteluahan tämä elämä näiden kanssa on. Lapset ovat päiväkoti-ikäisiä ja koko kevät taas oltu lähes jatkuvasti kipeinä. On viruksia, rokkoja, noroja, yskää, nuhaa, räkää oksennusta sekä loukkaantumisia. Vuoronperään aina joku kipeänä ja sitten rumba alkaa alusta kun edellinen tervehtynyt. Ei ole viikkoakaan että ei tarvitse olla yhteydessä johonkin terveydenhuollon ammattilaiseen. Yleensä kaikki kiva tekeminenkin peruuntuu sairastelujen vuoksi (joko meidän perhe tai vaikka se kaveriperhe jonka kanssa piti olla hauska viikonloppu)

Lisäksi elämää varjostaa jatkuva pelko ja huoli lasten (varsinkin esikoisen) terveydestä kun hänellä krooninen sairaus joka ollut pitkään remissiossa mutta joudun jatkuvasti kyttäämään mahdollisia oireita sen vuoksi. En enää osaa nauttia lasten kanssa mistään kun pelkään koko ajan että satuttavat itsensä tai sairastuvat. Olen arkiaamut yksin lasten kanssa (mies lähtee aikaisin töihin) ja joka ikinen aamu saa jännittää että ovatko päikkykuntoisia vai ei. Siinä sitten yrittää aina sumplia omatkin työt sen mukaan että voinko tehdä normaalin päivän vai ollaanko taas kipeinä. 

Olen aivan loppu ja niin hermona/herkillä jokaisesta pienestäkin köhästä ja nuhasta saati sitten jos lapsi valittelee jotain kipuja. Ylireagoin jokaiseen voihkaisuun tai yskäisyyn. Miksi minusta tuli näin hullu etten osaa enää nauttia omista lapsistanikaan. Koko elämä menee murehtiessa vaan pahinta.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lasten isä kuormittunut?

Vierailija
22/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsia? Harkitsitko tarkkaan? Selkeesti et sovi äidiksi.

Kysytkö mieheltä samoin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai miehesikin nyt joskus jää hoitamaan sairaita lapsia?

Vierailija
24/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset sairastavat todella paljon. Heille ei oke kehittynyt vielä suojaavaa immuunijärjestelemää ja vastoin monen uskomuksia, se ei siitä kehity tai parane sairastamalla. On ihan sulaa hulluttaa laittaa pienet lapset imeskelemään samoja leluja isoihin ryhmiin koska lapset ovat koko ajan kipeitä tai vähintään puolikuntoisia.  Suosittelisin kaikille nauttimaan rauhallisesta perhe-elämästä, mutta tiedän ettei tämä yhteiskunta asiaa tue tai siihen kannusta vaikka se olisi parasta perheelle ja varsinkin lapsille. Mitään hyvää he eivät tämän päivän päiväkodeista saa. 

Vierailija
25/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset sairastavat todella paljon. Heille ei oke kehittynyt vielä suojaavaa immuunijärjestelemää ja vastoin monen uskomuksia, se ei siitä kehity tai parane sairastamalla. On ihan sulaa hulluttaa laittaa pienet lapset imeskelemään samoja leluja isoihin ryhmiin koska lapset ovat koko ajan kipeitä tai vähintään puolikuntoisia.  Suosittelisin kaikille nauttimaan rauhallisesta perhe-elämästä, mutta tiedän ettei tämä yhteiskunta asiaa tue tai siihen kannusta vaikka se olisi parasta perheelle ja varsinkin lapsille. Mitään hyvää he eivät tämän päivän päiväkodeista saa. 

Aijaa... Ei meillä kyllä sairastella. Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja HYVIN HARVOIN on mitään, nenä nyt vuotaa talvisin jonkun verran, mutta viimeksi taisi tammikuussa olla joku parin päivän poissaolo ja minä olin päivän ja mies toisen. Tämä riippuu kyllä todella paljon lapsista.

Vierailija
26/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta minulla eli sen enempää en ole "porsinut" enkä todellakaan halua lisää. Lasten isä jää kyllä useinkin  kotiin mutta koska herää töihin sen verran ajoissa että turha enää kotiin ajaa siinä vaiheessa kun lapset heräävät ja todetaan että ei tuosta taida päikkyyn olla tänäänkään. Toki jos tiedossa pidempi poissaolo niin ilmoittaa siitä edellisenä päivänä töihin.

Kyllä minä tiesin että lapset sairastavat mutta kyllä tämä kuukausia jatkuva sairastelukierre kieltämättä vähän yllätti ja säikäytti ja toki saan itsekin kaikki taudit jotka lapset kotiin tuo. Ja pelkäsinhän sitä että saan sairaan lapsen ja näköjään sellainen minulle myös annettiin enkä tunnu tätä taakkaa kestävän. Ja joo, on kyllä huomattu että äidiksi en sovi ja olen tässä hommassa myös todella huono.

Vierailija
27/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi stressaavalta, mutta se huolehtiminen ei kyllä muuta sitä asiaa, että joku päivä asiat voi kääntyä huonommaksikin. Joten sen puolesta voisit kyllä relata, koska se huolehtiminen ei estä mitään asioita tapahtumasta. Ne tulevat jos ovat tullakseen, vaikka kuinka murehtisit etukäteen. Yhtä hyvin voisit koittaa ottaa rennommin ja mennä päivä kerrallaan, ettet ole jatkuvassa hälytystilassa. Jos ei tänään ollut mitään, niin ole sitten iloinen tänä päivänä.

Vierailija
28/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

porsiminen on vapaaehtoista

..... ja melaa vaan tekee mieli.

Niin teki sinunkin äitisi mieli isäsi melaa, ja katso mitä siitä syntyi.

Eivät ole täällä ainakaan rääkymässä, niinkuin nuo uusavuttomat akat!

Vierailija
29/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä jaksaa, tilanne helpottaa, kun menevät kouluun.  Itselläni menee kylmät väreet vieläkin, kun muistelen päiväkotiaikoja, vaikka neljä lastani ovat jo aikuisia.    Kyllä kotihoidon tuki pitäisi olla sellainen, että lapsia voisi hoitaa kolme vuotta kotona, kumpi tahansa vanhemmista, kun työttömiä on vailla työpaikkaa.  Yritä pitää miehen kanssa kesälla vähän kahdenkeskestä lomaa.  Olet myös oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen siihen asti, kun nuorin lapsi on käynyt toisen luokan.  se helpottaisi våhån.  Ota selvää asiasta.  Lapsista sinänsä et varmaan olisi valmis luopumaan.

Vierailija
30/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet joka viikko yhteydessä tehyyn?

Tehy on ammattijärjestö, miten se liittyy tähän juttuun?

Vierailija
31/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti piti tehdä monta lasta....

Sinäkö teit vain yhden ja täydellisen?

Sinä varmaan olet niitä, jolla kymmenen kakaraa.

Vierailija
32/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

porsiminen on edelleen vapaaehtoista

Vierailija
33/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lasten isä kuormittunut?

Vai onko sitä maisemissa ollenkaan?

Vierailija
34/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet stten lastesi sairaanhoitaja ne päivät, kun he ovat sairaana tai loukkaavat. Koita sopeutua siihen rooliin, koska se näkyy olevan sinulla liki toinen ammatti. Jos lapset ovat usein kipeänä, niin koita valmistautua sairasteluihin jotenkin, tee aterioita pakkaseen tai osta valmisruokia tai tee muita asioita, jotka helpottavat sitä sairasajan taakkaa. Jos minulla olisi lapsi vähän väliä kipeänä, pitäisin esim. lapselle kelpaavia ruokia ja juomia kaapissa aina varalla ja muitakin tarvikkeita, joita sairaana tiedät, että tarvitaan. Mikä vain sitä stressiä ja ylimääräistä säntäilyä ja tekemistä vähentää, kun sairaus yllättää, sellaisiin koita varautua. Itse asun yksin ja esim. äkilliseen sairastumiseen pitää edeltä varautua sinkkunakin, koska ei ole ketään, joka kävisi kaupassa tai apteekissa ym.

Vierailija
35/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talous kestää, jää kotiin pariksi vuodeksi. Itse olin kotiäitinä ne ekat vuodet enkä käsitä, miten töissä käyvät äidit jaksavat. Ei siinä varmaan ehdi oikein äitiydestä nauttia, jos on koko ajan kiire. Ne varhaisvuodet ovat joka tapauksessa pian ohi, kun lapsi menee eskariin.

Nykyinen systeemi on julma äideille ja lapsille. 

Vierailija
36/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun äitisi emakko ja isäsi sika? Varmaankin. Onhan sinutkin "porsittu". 

Sekä itse synnyttäneenä että sian porsimisia nähneenä voi kyllä sanoa, että emakko pääsee siinä hommassa helpommalla kuin nainen.

Vierailija
37/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elämäni toiseksi paras ratkaisu oli, kun pidin lapset kolme ensimmäistä vuotta. Niin se paras oli lapset,

Samoin, olin kotiäitinä yli 4v. Lapset olivat 2,5v ja 4v aloittaessaan päiväkodissa. Lapset pysyivät terveinä ja ehtivät oppia kotona kaikenlaista. Esim. käytöstapoja, mitkä nykylapsilta usein puuttuvat.

Vierailija
38/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se työlästä. Meidän kolme on olleet varsin terveitä, mutta on ollut yksi puolivuotisjakso kun aina oli vähintään yksi kipeänä. Kyllä se ajan kanssa kuitenkin helpottaa, luota siihen. 

Toivottavasti voit vuorotella isän kanssa lasten hoidossa ja tehdä että töitä, ja jos on isovanhempia tai muita apuna niin hyödynnä heitä ihan surutta.

Vierailija
39/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

porsiminen on vapaaehtoista

Näin on, mutta onko idiotismi syntymälahja?

Olisiko muotoilu: Lasten tekeminen on vapaaehtoista -sosiaalisesti hyväksyttävämpi ilmaisu?

Vierailija
40/85 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun äitisi emakko ja isäsi sika? Varmaankin. Onhan sinutkin "porsittu". 

Sekä itse synnyttäneenä että sian porsimisia nähneenä voi kyllä sanoa, että emakko pääsee siinä hommassa helpommalla kuin nainen.

Joo, se on aina helpon näköistä kun toinen suorittaa jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän