Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syvänvihreä eli luonnonsuojelija. Haluatko kysyä jotakin?

Vierailija
01.06.2026 |

Vastaan parhaan kykyni mukaan.

Kommentit (169)

Vierailija
161/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon omistat itse maata vai suojeletko vaan muiden ihmisten metsiä?

T: 20 hehtaaria vapaaehtokseen suojeluun omia maitaan laittanut

Tunnustus sinulle luonnonsuojeluteostasi! Olen itse suojellut 8 ha. Lisäksi lahjoitan rahaa Luonnonperintösäätiölle. Se on keskimäärin helpompaa kuin metsäpalstojen ostaminen omiin nimiin.

Ap

Eli ostat rahalla itsellesi kirkkaamaan kruunun ja uskot että lahjoituksesi menee hyvään eikä säätiön lentomatkoihin

En usko taivaspaikkoihin, enkä kirkkaisiin kruunuihin. Ja tunnen säätiön keskeisiä toimijoita riittävän hyvin tietääkseni, että rahat menevät sinne minne pitääkin. Eivätkös tuloksetkin puhu puolestaan? Käy vaikka säätiön sivuilla jos et muuten usko.

Ap

Vierailija
162/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet lemmikkieläimistä, onko mielestäsi ihmisellä oikeutta pitää eläimiä lemmikkeinä?

Ehkä lemmikit nostavat meistä esiin hyviä puolia. Ja antavat mahdollisuuden kanavoida hoivaamistarvetta ja hellyyden tunteita. Joten en suhtaudu kategorisen kielteisesti lemmikeihin. Uskon että monella niistä on hyvä elämä. Paljon on tietysti petrattavaakin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että olen nyt vastaillut tarpeeksi. Kysymykset osin toistuvat samantyyppisinä ja osin pyytävät vastausta monisyisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, joihin minulla ei todellakaan ole riittävää asiaosaamista. En liioin väitä tai usko osaavani vastata kaikkeen. (Jos nyt jotakin oikein mieltääkiinnittävää vielä nostetaan esiin niin saatan vielä reagoida...)

Kiitos kaikille kysyjille ja ketjua lukeneille. Ehkä joku sai tästä jotakin!

Hyvää, vihreää kesää kaikille!

Ap

Vierailija
164/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ostat rahalla itsellesi kirkkaamaan kruunun ja uskot että lahjoituksesi menee hyvään eikä säätiön lentomatkoihin.

Mihinkä he lentäisivät, säätiössä toimii mm. Anni Kytömäki ja hyvin rivakkaan tahtiin ostavat lahjoituksilla uusia suojelualueita jotka eivät ole mitään halpoja.

www.luonnonperintosaatio.fi

eri

Vierailija
165/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen luonnon eläinten suojelija jo synnyttyäni.Nutta en kuulu mihinkään klaaniin.Kyllä kannallinen poisto ,metsästys silti pitää olla,haitta poisto eläimille.Niin on totuttu.Luonto on heti kun ovesta ulos astuu,ihan parasta,aamun linnun laulut.Villieläimiä on kaikkialla.Luonto merkitsee paljon monelle,sitä suojellaan kaikki,mutta siihen ei kuulu epämääräisyydet.

Vierailija
166/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ap vielä joskus luet, niin oletko kaupunkilainen vai maalainen? Kokemukseni perusteella kun kaupunkilaisten luonnonsuojelu ja vihreys on enemmänkin aate kuin varsinaiset teot. Itse olen maalainen ja omat luonnon hyväksi tekemäni teot ovat varmaankin vain pieniä kuten pesäpönttöjen rakentaminen, pesien kunnostaminen, lintujen talviruokinta, metsien hoitotyöt, luonnonkukkaniityn ja riistapellon perustaminen, sekä olen asettanut pienriistan metsästyskiellon mailleni jne. Kalastan kyllä, mutta otan vain sen verran kuin itse tarvitsen ja vaikka syön lihaa, niin riistaan en koske. Omat eläimeni hoidan hyvin ja jos voi, autan luonnon eläimiäkin pärjäämään. En laita rahaa luonnonsuojelujärjestöille, mutta testamenttilahjoutuksen aion tehdä juurikin suomalaisen luonnon hyväksi. Lämmitän puulla, ajan autolla, harvennutan metsää milloin on sen aika, mutta avohakkuita en ole teettänyt kuin kerran kun trombi pisti männikön tuhannen pil.. päreiksi. Elän luonnossa ja luonnosta. En kannata vihreiden politiikkaa, sillä se on maaseutuvastaista. Meidänkin täytyy täällä pystyä elämään. 

Vierailija
167/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä luonnonsuojelijana ratkaisisit lehtokotilo-ongelman ja espanjansiruetanaongelman? Nykyisin suositaan puutarhanhoidossa luonnonmukaisuutta, sellaista "villiä puutarhaa." Luonnonmukaisuutta jäljittelevässä puutarhassa on lehtokotiloilla ja espanjansiruetanoilla hyvät edellytykset lisääntyä. Siilit, rastaat, rupisammakot ja muut kotiloiden luontaiset viholliset eivät kykene pitämään niiden kantaa aisoissa, koska lehtokotilot ja espanjansiruetanat lisääntyvät niin nopeasti. Etanamyrkkyjä kaikki luonnonmukaista elämäntapaa tavoittelevat ihmiset eivät hyväksy, ja jos kotiloita tai espanjansiruetanoita on valtavasti niin kerääminen voi olla niin ylivoimainen urakka että kaikki eivät siihen jaksa ryhtyä.

Vierailija
168/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten erotat, onko metsä 90 v ikäinen vai vasta 65v?

Ei se ole useinkaan kovin keskeistä, koska metsän ikä harvoin on yksin erityisen tärkeä arviointikriteeri. Mutta kyllähän asiasta voi päätelmiä tehdä lajiston, maaperän ravinteisuuden ja vähän puiden muodonkin perusteella.

Ap

Tämä oli hyvä vastaus! Suurin osa on kaltaisiasi puunhalaajia, jotka selittävät ihan täpinöissään kasvatusmetsässä, että tämä on vanhaa metsää, täällä on vanhan metsän lajistoa, tämä tulee suojella, ihanaa, että vielä on tällaisiä alueita, jotka eivät ole puupeltoa.

Sitten kun kertoo, että tämä on 65 istutuskuusikko, jossa on tehty säännöllisiä hoitotoimia ja viimeksi hakkuut 8 vuotta sitten, niin minua katsotaan ihmeissään, että ei ole totta, johon tämä lajisto ja sammalpeite kertoo, että olemme vanhassa metsässä! Ei ihme, että eteläisestä Suomesta on löytynyt vanhoja metsiä roppakaupalla!

Maaperän ravinteisuutta ei vielä kukaan ole mitannut, millaisella mittarilla sen teet?

Suomen maapinta-alasta ikimetsiä on vain 0,9–2,9 prosenttia (määrittelystä riippuen) eli käytännössä kaikki maamme metsät ovat ihan jotain muuta eli niitä on joskus hakattu, harvennettu, istutettu yms. Luonnontilaiset metsät ovat haavekuva vain. Hoidetut metsät eivät ole puupeltoja ellei taimia ole istutettu pellolle suoriin riveihin!! Se ihailemasi vanha metsä saattaakin siis olla hyvin ja osaavasti hoidettu metsä 😀

Vierailija
169/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaatko nurmikkoasi vain annatko sen rehoittaa luonnontilaisena? Kiinnostelee terveisin puutiainen aka punkki. 

Vierailija
170/169 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipide datakeskuksista? Ovatko syynä madaltuneisiin järviin? 

Ne kääntävät energiankulutuksen jyrkkään kasvuun kun sitä pitäisi pyrkiä päinvastoin vähentämään. Eli ovat merkittävä heikennys maankäyttö- ja energiapolitiikassa, ihan globaalistikin.

Tuskin järvien pinnanlasku kuitenkaan suoraan aiheutuu datakeskuksista, niistä kun suurin osa on vasta rakenteilla.

Ap

Cloud computing is drying out our rivers, lakes, and oceans. The average 100-megawatt data center consumes about 2 million liters of water a day, equivalent to the water consumption of 6,500 American households. Globally, data centers consume around 560 billion liters of water annually, or the equivalent of 224,000 Olympic-sized swimming pools.

Not only do they consume massive amounts of water, but two-thirds of new data centers built or in development globally since 2022 are located in places already plagued by water stress. Even before the launch of OpenAI’s ChatGPT, communities complained about data centers guzzling millions of gallons of water from cities without much to spare.

100 megawatin datakeskus kuluttaa 2 miljoonaa litraa vuorokaudessa. Ja onhan niitä jo 44 rakennettuna Suomessa.

https://ethicalgeo.org/the-cloud-is-drying-our-rivers-water-usage-of-ai…

Ei Suomessa, sillä täällä viileä ilma jäähdyttää datakeskuksia. Vertä ei tarvitse viilentämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi