Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja ei suostunut etukäteen sovittuun vuokran eräpäivän siirtoon, koska "vuokranmaksu on yksi elämän tärkeimmistä velvoitteista"

Vierailija
30.05.2026 |

Vuokra ei ole vielä myöhässä ja olen maksanut kaikki vuokrat ajallaan tähän saakka. Luottotiedot ovat myös puhtaat eikä minulla ole mitään muita velkoja tms. Tässä tuli kuitenkin lyhyen ajan sisään useita yllättäviä tilanteita ja ongelmia. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa vuokraa, ostaa ruokaa ja maksaa laskuja ensi kuussa. Pyysin, että voitaisiin siirtää vuokra eräpäivää hieman eteenpäin, tai voisin maksaa vuokran osissa, esim eräpäivänä siitä 80% ja loput loppukuusta. Vuokranantaja sanoi, ettei pysty joustamaan yhtään eikä eräpäivän siirto onnistu. Kuulemma minun pitäisi ymmärtää, että vuokra on se kaikista tärkein asia ja priorisoitava menoerä elämässä. Mutta minun on myös pakko syödä ensikuussa, maksaa kotivakuutus ja sähkölasku...

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän joku on niin itsekäs, että miettii omia syömisiään ei sitä, että vuokranantaja voi joutua olemaan syömättä, jos raha ei tule tilille.

Ei siitä vuokrasta yleensä nyt niin montaa euroa vuokranantaja saa omaan taskuunsa, että kuolee nälkään jos ei sitä saa.. itse kyllä toki olen aina maksanut vuokran, veden ja sähkön ja sitten vasta muut.

Se vuokranantaja kuoleekin nälkään, koska joutuu omista rahoistaan maksamaan ne asunnon kulut, kun ei ole sitä vuokraa saanut. Ei se vuokranantaja ole automaattisesti mikään kroisos, vaikka vuokraloordi-hullu niin luuleekin

Mutta sitä puskuriahan pitäisi olla. Ainakin kommenttien mukaan vuokralaisella. Miksi ei vuokranantajalla? Edes 20% yhden kuukauden vuokrasta?

Vierailija
182/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan vaan vuokralaisen oma etu maksaa vuokra ensin ja muut laskut vasta sitten. Jos asunto lähtee alta vuokrarästien takia, elämä menee muutenkin persiilleen. 

Jos ap:n on mahdollista saada halvempi asunto, vaihtaisin. Kun yksi kuukausi tuntuu siltä ettei saa vuokraa maksettua, niitä kuukausia tulee helposti lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teknisesti mikään eräpäivä ei ole toista merkityksellisempi. 

Kyllä on. Jos maksat kotivakuutuksen päivänkin myöhässä, menetät vakuutusturvan. Lukee ihan ehdoissa. Ap 

MIllä vakuutusyhtiöllä niin on ? Ei ainakaan minun

Vierailija
184/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten niin monen mielestä VUOKRA on pyhä lasku joka pitää maksaa, ei joustoja, ei saa kyseenalaistaa sitä. Kaikki muut maksut, ihan sama, saa vaihtaa eräpäivää, saa jopa valita minkä eräpäivän haluaa joissakin, lainassakin voi valita maksatko vaan korkoja nyt tallä kertaa. 

Oon itse joskus epähuomiossa jättänyt vastikkeen maksamatta kuukauteen kun merkinnyt exceliin väärään kuukauteen maksut. Ei tapahtunut mitään. Vasta 4kk kohdalla voi anyway hallitus kokoontua haltuunottamista varten jos jättää kokoajan maksamatta. Ihmettelen kyllä silti, että kaikkien muiden laskujen eräpäivää pystyy siirtämään mutta vuokraa ei.

vuokra- ja vastike ovat eri asioita, joten ei mikään ihme, että pääsit noin helpolla unohatessasi vastikkeet. 

Vuokra ja sen maksu on tärkeä siksi, että jos saat maksuhäirömerkinnän vuokrien maksamatta jättämisestä, niin et kovin helposti saa mistään uutta asuntoa vuokrattavaksi. Ilman asuntoa on hyvin hankala elää suomen kaltaisessa maassa. Siksi vuokranmaksuistaan pitää pitää huolta. 

Vuokrankin eräpäivää voi siirtää, jos se käy vuokranantajalle. Ei ole mikään selviö, että se aina kävisi. 

Vierailija
185/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen aikuinen ihminen asuu vuokralla? 

No vaikka me. Perheasunnost kun lähdetään niin ostetaan kaksio ilman lainaa. 

Vierailija
186/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jousta. Vuokralaisia on vaikea saada yksityiselle ellei ole huippupaikalla asunto. Eipä ole tarvinnut yksityiselle mennä.

Vierailija
187/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikkea huolehtisin vuokranmaksusta. Katto pään päällä kannattaa säilyttää. Vuokranantajallakin saattaa olla maksuvelvoitteita asunnosta pankkiin päin. Jos vuokralainen ei maksa vuokraa, on vuokranantajakin ongelmissa. Kaikki vuokranantajat eivät ole pohattoja. 
Koettaisin siirtää muiden laskujen eräpäivää ja koettaa saada jostain ruoka-avustusta kuten seurakunnista tms. 

Vierailija
188/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Jos maksat kotivakuutuksen päivänkin myöhässä, menetät vakuutusturvan. Lukee ihan ehdoissa. Ap 

MIllä vakuutusyhtiöllä niin on ? Ei ainakaan minun

omassakin kotivakuutuksessa lukee muistutus eräpäivänä maksamisesta ja sen jälkeen maininta, että jos myöhästyy, niin vakuutus ei ole niiltä päiviltä voimassa, joilta maksu on myöhästynyt. en halua kertoa vakutuusyhtiötä. tai periaatteessa voisi, koska aion vaihtaa ja tämä vakuutusyhtiö on aika kallis, joten saisivat huonoa mainosa.  Toisaalta kyllä tykkään tästä systeemistä, koska  tuolla lailla ihmist voivat myös kalastaa itselleen ns. ilmaisia vakuutuspäiviä kikkailemalla. 

Jos ei ole maksanut vakuutusta x viikkoon eräpäivän jälkeen, sopimus katsotaan automaattisesti rauenneeksi.  

Aikoinaan vakuutusvirkailija sanoi, että on yllättävän yleistä, että juuri vakuutusmaksut unohtuu maksaa ja sitten kun jotain tapahtuu, niin tuleekin yllätyksenä kun selviää ettei koko vakuutusta ole. 

Itsellä kaikki säännölliset laskut e-laskusopimuksella, joten ei tarvi stressata eräpäivien unohtamisesta (se on helmasyntini, että aina meinaa unohtua, jos itse pitää pitää siitä huolta)

Vierailija
189/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omin päin maksat myöhässä niin ehkä. Mutta soitapa asiakaspalveluun niin ne siirtää sun eräpäivää vaikka kuukaudella eikä vakuutusturvan käy mitenkään. 

Samoin sähkölasku. 

Toisen henkilön puolesta olen joutunut soittelemaan ja siirtelemään (henkilö makasi sairaalassa eikä pystynyt hoitamaan asioitaan). Isot firmat siirtää eräpäivää ei mikään ongelma, yksityinen henkilö eli vuokranantaja voikin olla eri juttu 

Vierailija
190/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isännän tehtävä olla sossusi. Vaadi sukulaisiltasi tai ystäviltäsi, joita tosin pummilla on.

Raamatun kehoitus olla inhimillinen lähimmäiselle koskee myös huoneenvuokraajia. 

Joo tämä vuokrabisnes on kyllä sellaista että loordit eivät tunnu ilmeisesti tajuavansa vuokraavansa tiloja ihmisille. Vuokralaista kohdellaan kuin esinettä tai eläintä, jolla ei ole oikeutta ihmisarvoiseen elämään.

Ei kannata kokea mitään sympatiaa tällaisia loordeja kohtaan. Puhukaa ääneen siitä mitä he touhuavat niin järjestetään heille jänniä vuokralaisia.

Vuokranantaja vaan edellyttää sopimuksen noudattamista. Ei siinä ole mitään ihmisarvoa loukkaavaa

Vierailija
191/191 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrät muiden laskujen eräpäivää. Vuokranantajan täytyy saada asunnosta koituvat kulut maksettua. 

Miksi ne vuokranantajan laskut olisivat tärkeämpiä, kuin vuokralaisen laskut? 

Miksi vuokralaisen laskut olisi tärkeämpiä kuin vuokranantajan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan