Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (1428)

Vierailija
1301/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on kiihkeää uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn.

Ei ole. Ateismi on vain ja ainoastaan sitä, että ei koe uskoa jumaliin. 

Ei ole.  Katsos kun se, ettei usko johonkin, on taas uskoa johonkin toiseen, koska ihminen on rajallinen ymmärryksessään.

Ateisti uskoo, ettei jumalaa ole, ja uskoo olevansa oikeassa.

Olen ateisti. En usko Jumalaan, mutta en myöskään Jumalan olemassa olemattomuuteen. Pidän sitä vain hyvin, hyvin, hyvin epätodennäköisenä. 

Olet agnostikko.

💙

En ole. Olen agnostinen ateisti. 

Agnostikko voi myös uskoa Jumalaan, mutta olla sitä mieltä ettei Jumalan olemassaoloa voi tietää varmasti. 

Vierailija
1302/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinua kuunnellaan heti, kunhan vain niitä todisteita pystyt esittämään. Minäkin hyvin mielelläni niitä kuulisin.

En aloita enää uudestaan palstalla.

Eli mitään todisteita ei ole. Asia selvä. Sinä siis uskot, et tiedä. 

Kyllä minä siltikin tiedän, sinä et vain lähde asiaan mukaan vaan haluat vain kieltää asian ja silloinhan asiassa ei edes pääsisi eteenpäin. Kyllä näitä keskusteluja on jo käyty. 

Hyviin tapoihin kuuluu arvostaa toista ihmistä, kuunnella häntä, ymmärtää häntä ja osata ottaa asiat käsittelyyn mutta tällä palstalla se ei vain kertakaikkisesti onnistu. 

Mikset sinä sitten kunnioita ateistista näkemystä?

Kunnioitan. Olen itsekin uskontokuntaan kuulumaton ihminen, haluan olla vapaa.

Ei uskontokuntaan kuulumaton ole sama kuin ateisti.

Tässä kohdassa en kertonut olevani ateisti vaan uskontokuntaan kuulumaton. Omasta mielestäni olen ollut kuitenkin juuri tästä syystä ateisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on kiihkeää uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn.

Ei ole.

Minä olen ateisti, mutta valmis ensimmäisenä myöntämään, että moni nykyään yliluonnolliseksi sanottu asia voikin olla totta, kunhan tutkimuslaitteet ja -metodit kehittyy. Mutta haluan silti todisteet, ennen kuin alan uskoa niihin.

Äänet päässäsi ovat minulle totta siinä vaiheessa, kun muutkin pystyvät kuulemaan niitä.

Hyväksyt vain todisteet, joita oma puutteellinen älysi ymmärtää.

Asetat siis oman älysi kaiken yläpuolelle. Ihminen on kuuitenkin rajallinen älyssään ja kyvyissään.

Kuulostat aivan kamalalta ihmiseltä. Halveksit tuolla tavoin muiden vakaumuksia. 

Jokainen ihminen on puutteellinen ymmärryskyvyltään, sinäkin. Aivan yhtä hyvin sinä saatat olla se jonka maailmankuva on harhainen. Et pysty todistamaan suuntaan etkä toiseen. 

Vierailija
1304/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ateismini liity omakehuun mitenkään. Onko joulupukkiin uskomatta oleminen uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn?

Liittyy, se on se hybris, jolla ateisti luulee (uskoo!) tietävänsä.

Sama hybris koskee teistejäkin.

Ei koske, sillä "en tiedä" on nöyryyttä selittämättömän edessä.

Ei, vaan "en tiedä" on älyllistä rehellisyyttä. Se ei tarkoita, etteikö pyrkisi tietoa asiasta saamaan.

Vierailija
1305/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ateismini liity omakehuun mitenkään. Onko joulupukkiin uskomatta oleminen uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn?

Aivan samalla tavalla ateisti voi sanoa "en tiedä". Minä, ateisti olen tässäkin ketjussa jo monta kertaa myöntänyt tietämättömyyteni. 

Minä pelaan todennäköisyyksillä, en mustavalklisuuksilla. 

Vierailija
1306/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo joulupukin ja mahdollisen jumalan vertaaminen kertoo ihmisen nöyryyden puutteesta ja oman äly(ttömyyde)n ihailusta.

Samanlaisia mielikuvitusolentoja ovat molemmat. En koe tarvetta nöyristellä olemattomille suuruuksille.

Ajattelusi on saavuttanut rajansa.

Älä puhu pa*kaa! Jos jotain ei TODISTETTAVASTI ole olemassa, on kyse mielikuvitusolennosta.

Vierailija
1307/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraalia ateismi on niillä ihmisillä, joilla ei ole mitään tarvetta öykkäröidä toisenlaisen maailmankuvan omaaville. Sitten on se toinen ateisteiksi itseään kutsuva ryhmä, jolla on aina joku kaiken kritiikin ulkopuolelle rajattu, jumalalliseen asemaan nostettu ihmishenkilö ja erittäin vahva pakonomainen tarve öykkäröidä.

Vierailija
1308/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hyvänolon hormonit.

Ei ole kyse sellaisesta.

Kyllä on. Osassa ihmisiä uskonnot aiheuttavat oikean neurokemiallisen myrskyn. Uskoville erottyy mm oksitosiinia, dopamiinia, serotoniinia ja endorfiineja. Huumeiden kaltainen myrsky. Vahvasti uskovilla, kuten sinulla, tämä cocktail on erityisen voimakas. 

Jotkut toiset hakevat tuota tilaa päihteillä tai urheilulla. 

Minun tietoni ei perustu hyvään oloon vaan siihen että kuulen minulle puhuttavan. Tämä on todellista. 

Tuo ei ole tietoa. 

Skitsofreenikot uskovat hyvin vahvasti kokemansa oikeuteen, pitävät sitä totuutena. He eivät silti tiedä niitä asioita joita päässään kuulevat, vaan he luulevat. 

Sinä et pysty edes itsellesi todistamaan, että kuulemasi puhe tulee Jumalasta eikä ole oman päänuppisi tuotosta, koska noiden kokijalle asia tosiaan tuntuu aidolta ja totuudelta. 

Ainoa tapa, jolla itsellesi (ja muillekin) asian pystyt todistamaan, on teettää asiasta laadukasta tutkimusta. 

Kyllä, toivoisin tutkimuksia itsekin.

Hyvä. Alamme olla samalla viivalla sitten. 

Suosittelen myös, että ennen kuin sitä aivan oikeaa ja faktuaalista tietoa saat suuntaan tai toiseen, niin et kulje julistamassa random ihmisille että sinä "tiedät" että Jumala on olemassa. Se saa sinut vaikuttamaan suoraan sanottuna hullulta. 

Ensin sinun kannattaa marssia jonkin psykologin juttusille, he määrittävät sitten sinun kelpoisuutesi. He myös ovat yleensä aika hyvin kartalla alansa tutkimuksista, ja voit jättää sinne yhteydenottopyynnön jos ja kun sopivaan tutkimukseen etsitään vapaaehtoisia. 

Toinen vaihtoehto on, että itse rahoitat tutkimuksesi, mutta se voi olla hyvinkin kallista. Tiedemiesten palkat eivät ole pieniä. 

Eivät psykologit tee sellaisia tutkimuksia, tarvitaan älykkäitä tutkijoita.

En niin väittänytkään. Lukutarkkuutta. 

Psykologi tutkii sinut ensin, että tietää minkä tyyppiseen tutkimukseen sinä olisit hyvä kandidaatti. 

Psykologit yleensä seuraavat alansa tutkimuksia, ja sitä kautta voivat sinua ehdottaa mukaan kun sopiva vastaan tulee. 

Luin tarkasti mutta otin kantaa vain tutkimukseen. Olen pahoillani mutta päässäni ei nyt vain ole vikaa, hieman käytöstapoja nettiinkin vaikka olisi kuinka luuseri.

Vierailija
1309/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinua kuunnellaan heti, kunhan vain niitä todisteita pystyt esittämään. Minäkin hyvin mielelläni niitä kuulisin.

Kyllä minä siltikin tiedän, sinä et vain lähde asiaan mukaan vaan haluat vain kieltää asian ja silloinhan asiassa ei edes pääsisi eteenpäin. Kyllä näitä keskusteluja on jo käyty. 

Hyviin tapoihin kuuluu arvostaa toista ihmistä, kuunnella häntä, ymmärtää häntä ja osata ottaa asiat käsittelyyn mutta tällä palstalla se ei vain kertakaikkisesti onnistu. 

Tässä kohdassa en kertonut olevani ateisti vaan uskontokuntaan kuulumaton. Omasta mielestäni olen ollut kuitenkin juuri tästä syystä ateisti.

Et ole ateisti jos johonkin Jumalaan uskot. Olet teisti. Teistit uskovat Jumalaan tai jumaliin, ateistit eivät. 

Vierailija
1310/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt jo ne todisteesi. Miksi arvostaa ihmistä, joka vain inttää, että kyllä asia näin on mutta yhtäkään todistetta ei asiaansa tukemaan esitä. 

Sinua on kuunneltu koko ajan ja ymmärrettykin, mutta et vain halua hyväksyä muiden kantaa. 

Sinä yhäkään et voi tietää jollei sinulla mitään todistetta asian puolesta ole, se on uskoa. Sinun omat kokemisesi eivät todista mitään muuta kuin että ihmisaivot ovat todella mielenkiintoinen asia. 

Toivottavasti muutkin huomaavat mitä sinä teet. Se ei ole arvostamista tai kuuntelemista ja ymmärtämistä että sinä kiellät minut ja sitten vaadit todisteita päästäksesi lyttäämään minua lisää. 

Väitteille olisi hyvä aina esittää todisteet. En minäkään meuhkaa täällä kuun pimeän puolen asukkaista mitään, vaikka niihin uskoisinkin, koska mitään todisteita niistä ei ole. Kuten ei ole jumalistakaan.

Aina ei tarvitse.

Älä sitten odota, että sinua kuunneltaisiin.

Eiköhän ole vain parempi että keskityt omiin asioihisi.

Vierailija
1311/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Minä olen ateisti, mutta valmis ensimmäisenä myöntämään, että moni nykyään yliluonnolliseksi sanottu asia voikin olla totta, kunhan tutkimuslaitteet ja -metodit kehittyy. Mutta haluan silti todisteet, ennen kuin alan uskoa niihin.

Äänet päässäsi ovat minulle totta siinä vaiheessa, kun muutkin pystyvät kuulemaan niitä.

Niin, IHMISEN tutkimuslaitteet ja -metodit.

Olet kiinni rajoissasi.   Entä jos ihminen ei yllä tiettyihin asioihin?

Ei sovi minun ajattelutyyliini, että pitäisi alkaa uskoa asioihin sillä perusteella, että ehkä jotkut muut älykkäät lajit on keksineet jotain, mitä me ei vielä.

On kylmät todisteet, tai sitten ei ole todisteita.

Ei ole sattumaa, että raamattu on täynnä lauseita, missä kehoitetaan olemaan epäilemättä, ajattelematta ja uskomaan sokeasti.

"Mutta pyytäköön uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee."

"Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."

"Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä."

"Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä noudu omaan ymmärrykseesi."

Vierailija
1312/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ateisti jos johonkin Jumalaan uskot. Olet teisti. Teistit uskovat Jumalaan tai jumaliin, ateistit eivät. 

No ymmärsin että olette tätä mieltä. Päätän kuitenkin itse mitä olen. Minulla ei ole tarvetta luokitella itseäni mihinkään, olen lähinnä halunnut havainnollistaa asioita.

Vierailija
1313/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neutraalia ateismi on niillä ihmisillä, joilla ei ole mitään tarvetta öykkäröidä toisenlaisen maailmankuvan omaaville. Sitten on se toinen ateisteiksi itseään kutsuva ryhmä, jolla on aina joku kaiken kritiikin ulkopuolelle rajattu, jumalalliseen asemaan nostettu ihmishenkilö ja erittäin vahva pakonomainen tarve öykkäröidä.

Aivan samanlaisia ihmisiä on uskovissa. Öykkäröinti on heidän parissaan paljon yleisempää kuin ateisteilla. Suurinta osaa ateisteista aihe ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään. Saman verran kuin keskustelut siitä joulupukista. 

Minua ei kiinnosta Jumalan olemassaolo, mutta pidän ihmisiä mielenkiintoisina, siksi keskustelen. 

Vierailija
1314/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hyvänolon hormonit.

Ei ole kyse sellaisesta.

Kyllä on. Osassa ihmisiä uskonnot aiheuttavat oikean neurokemiallisen myrskyn. Uskoville erottyy mm oksitosiinia, dopamiinia, serotoniinia ja endorfiineja. Huumeiden kaltainen myrsky. Vahvasti uskovilla, kuten sinulla, tämä cocktail on erityisen voimakas. 

Minun tietoni ei perustu hyvään oloon vaan siihen että kuulen minulle puhuttavan. Tämä on todellista. 

Tuo ei ole tietoa. 

Skitsofreenikot uskovat hyvin vahvasti kokemansa oikeuteen, pitävät sitä totuutena. He eivät silti tiedä niitä asioita joita päässään kuulevat, vaan he luulevat. 

Sinä et pysty edes itsellesi todistamaan, että kuulemasi puhe tulee Jumalasta eikä ole oman päänuppisi tuotosta, koska noiden kokijalle asia tosiaan tuntuu aidolta ja totuudelta. 

Ainoa tapa, jolla itsellesi (ja muillekin) asian pystyt todistamaan, on teettää asiasta laadukasta tutkimusta. 

Suosittelen myös, että ennen kuin sitä aivan oikeaa ja faktuaalista tietoa saat suuntaan tai toiseen, niin et kulje julistamassa random ihmisille että sinä "tiedät" että Jumala on olemassa. Se saa sinut vaikuttamaan suoraan sanottuna hullulta. 

Ensin sinun kannattaa marssia jonkin psykologin juttusille, he määrittävät sitten sinun kelpoisuutesi. He myös ovat yleensä aika hyvin kartalla alansa tutkimuksista, ja voit jättää sinne yhteydenottopyynnön jos ja kun sopivaan tutkimukseen etsitään vapaaehtoisia. 

Toinen vaihtoehto on, että itse rahoitat tutkimuksesi, mutta se voi olla hyvinkin kallista. Tiedemiesten palkat eivät ole pieniä. 

Psykologi tutkii sinut ensin, että tietää minkä tyyppiseen tutkimukseen sinä olisit hyvä kandidaatti. 

Psykologit yleensä seuraavat alansa tutkimuksia, ja sitä kautta voivat sinua ehdottaa mukaan kun sopiva vastaan tulee. 

Luin tarkasti mutta otin kantaa vain tutkimukseen. Olen pahoillani mutta päässäni ei nyt vain ole vikaa, hieman käytöstapoja nettiinkin vaikka olisi kuinka luuseri.

En sanonut että päässäsi on vikaa. Lukutarkkuutta taas.

Tuo nyt vain on se reitti jota sinun tulee kulkea jos niihin tutkimuksiin haluat päästä ja saada todisteita. 

Ei sinua hyväksytä tuollaiseen tutkimukseen vain omalla ilmoittautumisella, vaan sinulla tulee olla ammattilaisen suositus sinne. 

Vierailija
1315/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä" voi olla laiskuutta opiskella. Kyseessä voi myös olla opittu tapa, jolla toteutetaan uskontoon kuuluva kielto olla epäilemättä oppia.  Jostain syystä  "En tiedä" ei kumminkaan kelpaa vastaukseksi kysymykseen Jumalan olemassaolosta. 

"Uskonto on oopiumia kansalle."

Vierailija
1316/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän täällä paasaat että Jumala on. 

Miksi et voi sanoa ettet tiedä, onko? Et ilmeisesti omaa sellaista nöyryyttä jota itse muilta olet vaatimassa. 

Vierailija
1317/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hyvänolon hormonit.

Ei ole kyse sellaisesta.

Tuo ei ole tietoa. 

En sanonut että päässäsi on vikaa. Lukutarkkuutta taas.

Tuo nyt vain on se reitti jota sinun tulee kulkea jos niihin tutkimuksiin haluat päästä ja saada todisteita. 

Ei sinua hyväksytä tuollaiseen tutkimukseen vain omalla ilmoittautumisella, vaan sinulla tulee olla ammattilaisen suositus sinne. 

Sinähän valehtelet ihan päin näköä koko ajan.

Älä huoli minun asioistani etkä sinä nyt vain minua masenna ja latista jos jotakin haluan. Osaan kyllä huolehtia itsestäni ja kestän myös pettymyksiä tosi hyvin.

Vierailija
1318/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ymmärsin että olette tätä mieltä. Päätän kuitenkin itse mitä olen. Minulla ei ole tarvetta luokitella itseäni mihinkään, olen lähinnä halunnut havainnollistaa asioita.

Et päätä. 😁 

Et sinä terminologiaa yksin voi muuttaa. 

Jos uskot johonkin jumalolentoon niin silloin sinä olet teisti. Jos et usko jumalolentoihin niin sitten olet ateisti. 

Näissä molemmissa on myös eri osa-alueita. 

Esim: 

Agnostinen teisti uskoo Jumalaan vaikka myöntääkin, että jumalan olemassaolosta ei ole varmuutta. 

Agnostinen ateisti ei usko Jumalaan, ja myös myöntää että Jumalan olemassaolosta ei ole varmuutta. 

Gnostinen teisti uskoo Jumalaan ja myös siihen että Jumala on olemassa. 

Gnostinen ateisti ei usko Jumalaan ja uskoo siihen että Jumalaa ei ole olemassa. 

Vierailija
1319/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Vierailija
1320/1428 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ateismi on vain ja ainoastaan sitä, että ei koe uskoa jumaliin. 

Ei ole.  Katsos kun se, ettei usko johonkin, on taas uskoa johonkin toiseen, koska ihminen on rajallinen ymmärryksessään.

Ateisti uskoo, ettei jumalaa ole, ja uskoo olevansa oikeassa.

Ei edelleenkään usko, vaikka te mottipäiset uskistollerot sitä valhetta kuinka monta kertaa toistaisitte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä