Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (1432)

Vierailija
1281/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismi on kiihkeää uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn.

Vierailija
1282/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hyvänolon hormonit.

Ei ole kyse sellaisesta.

Kyllä on. Osassa ihmisiä uskonnot aiheuttavat oikean neurokemiallisen myrskyn. Uskoville erottyy mm oksitosiinia, dopamiinia, serotoniinia ja endorfiineja. Huumeiden kaltainen myrsky. Vahvasti uskovilla, kuten sinulla, tämä cocktail on erityisen voimakas. 

Jotkut toiset hakevat tuota tilaa päihteillä tai urheilulla. 

Minun tietoni ei perustu hyvään oloon vaan siihen että kuulen minulle puhuttavan. Tämä on todellista. 

Tuo ei ole tietoa. 

Skitsofreenikot uskovat hyvin vahvasti kokemansa oikeuteen, pitävät sitä totuutena. He eivät silti tiedä niitä asioita joita päässään kuulevat, vaan he luulevat. 

Sinä et pysty edes itsellesi todistamaan, että kuulemasi puhe tulee Jumalasta eikä ole oman päänuppisi tuotosta, koska noiden kokijalle asia tosiaan tuntuu aidolta ja totuudelta. 

Ainoa tapa, jolla itsellesi (ja muillekin) asian pystyt todistamaan, on teettää asiasta laadukasta tutkimusta. 

Kyllä, toivoisin tutkimuksia itsekin.

Hyvä. Alamme olla samalla viivalla sitten. 

Suosittelen myös, että ennen kuin sitä aivan oikeaa ja faktuaalista tietoa saat suuntaan tai toiseen, niin et kulje julistamassa random ihmisille että sinä "tiedät" että Jumala on olemassa. Se saa sinut vaikuttamaan suoraan sanottuna hullulta. 

Ensin sinun kannattaa marssia jonkin psykologin juttusille, he määrittävät sitten sinun kelpoisuutesi. He myös ovat yleensä aika hyvin kartalla alansa tutkimuksista, ja voit jättää sinne yhteydenottopyynnön jos ja kun sopivaan tutkimukseen etsitään vapaaehtoisia. 

Toinen vaihtoehto on, että itse rahoitat tutkimuksesi, mutta se voi olla hyvinkin kallista. Tiedemiesten palkat eivät ole pieniä. 

Eivät psykologit tee sellaisia tutkimuksia, tarvitaan älykkäitä tutkijoita.

En niin väittänytkään. Lukutarkkuutta. 

Psykologi tutkii sinut ensin, että tietää minkä tyyppiseen tutkimukseen sinä olisit hyvä kandidaatti. 

Psykologit yleensä seuraavat alansa tutkimuksia, ja sitä kautta voivat sinua ehdottaa mukaan kun sopiva vastaan tulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinua kuunnellaan heti, kunhan vain niitä todisteita pystyt esittämään. Minäkin hyvin mielelläni niitä kuulisin.

En aloita enää uudestaan palstalla.

Eli mitään todisteita ei ole. Asia selvä. Sinä siis uskot, et tiedä. 

Kyllä minä siltikin tiedän, sinä et vain lähde asiaan mukaan vaan haluat vain kieltää asian ja silloinhan asiassa ei edes pääsisi eteenpäin. Kyllä näitä keskusteluja on jo käyty. 

Hyviin tapoihin kuuluu arvostaa toista ihmistä, kuunnella häntä, ymmärtää häntä ja osata ottaa asiat käsittelyyn mutta tällä palstalla se ei vain kertakaikkisesti onnistu. 

Kerro nyt jo ne todisteesi. Miksi arvostaa ihmistä, joka vain inttää, että kyllä asia näin on mutta yhtäkään todistetta ei asiaansa tukemaan esitä. 

Sinua on kuunneltu koko ajan ja ymmärrettykin, mutta et vain halua hyväksyä muiden kantaa. 

Sinä yhäkään et voi tietää jollei sinulla mitään todistetta asian puolesta ole, se on uskoa. Sinun omat kokemisesi eivät todista mitään muuta kuin että ihmisaivot ovat todella mielenkiintoinen asia. 

Toivottavasti muutkin huomaavat mitä sinä teet. Se ei ole arvostamista tai kuuntelemista ja ymmärtämistä että sinä kiellät minut ja sitten vaadit todisteita päästäksesi lyttäämään minua lisää. 

Väitteille olisi hyvä aina esittää todisteet. En minäkään meuhkaa täällä kuun pimeän puolen asukkaista mitään, vaikka niihin uskoisinkin, koska mitään todisteita niistä ei ole. Kuten ei ole jumalistakaan.

Aina ei tarvitse.

Älä sitten odota, että sinua kuunneltaisiin.

Vierailija
1284/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on kiihkeää uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn.

Ei ole. Ateismi on vain ja ainoastaan sitä, että ei koe uskoa jumaliin. 

Vierailija
1285/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ateismini liity omakehuun mitenkään. Onko joulupukkiin uskomatta oleminen uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn?

Vierailija
1286/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hyvänolon hormonit.

Ei ole kyse sellaisesta.

Kyllä on. Osassa ihmisiä uskonnot aiheuttavat oikean neurokemiallisen myrskyn. Uskoville erottyy mm oksitosiinia, dopamiinia, serotoniinia ja endorfiineja. Huumeiden kaltainen myrsky. Vahvasti uskovilla, kuten sinulla, tämä cocktail on erityisen voimakas. 

Jotkut toiset hakevat tuota tilaa päihteillä tai urheilulla. 

Minun tietoni ei perustu hyvään oloon vaan siihen että kuulen minulle puhuttavan. Tämä on todellista. 

Tuo ei ole tietoa. 

Skitsofreenikot uskovat hyvin vahvasti kokemansa oikeuteen, pitävät sitä totuutena. He eivät silti tiedä niitä asioita joita päässään kuulevat, vaan he luulevat. 

Sinä et pysty edes itsellesi todistamaan, että kuulemasi puhe tulee Jumalasta eikä ole oman päänuppisi tuotosta, koska noiden kokijalle asia tosiaan tuntuu aidolta ja totuudelta. 

Ainoa tapa, jolla itsellesi (ja muillekin) asian pystyt todistamaan, on teettää asiasta laadukasta tutkimusta. 

Kyllä, toivoisin tutkimuksia itsekin.

Hyvä. Alamme olla samalla viivalla sitten. 

Suosittelen myös, että ennen kuin sitä aivan oikeaa ja faktuaalista tietoa saat suuntaan tai toiseen, niin et kulje julistamassa random ihmisille että sinä "tiedät" että Jumala on olemassa. Se saa sinut vaikuttamaan suoraan sanottuna hullulta. 

Ensin sinun kannattaa marssia jonkin psykologin juttusille, he määrittävät sitten sinun kelpoisuutesi. He myös ovat yleensä aika hyvin kartalla alansa tutkimuksista, ja voit jättää sinne yhteydenottopyynnön jos ja kun sopivaan tutkimukseen etsitään vapaaehtoisia. 

Toinen vaihtoehto on, että itse rahoitat tutkimuksesi, mutta se voi olla hyvinkin kallista. Tiedemiesten palkat eivät ole pieniä. 

Eivät psykologit tee sellaisia tutkimuksia, tarvitaan älykkäitä tutkijoita.

En niin väittänytkään. Lukutarkkuutta. 

Psykologi tutkii sinut ensin, että tietää minkä tyyppiseen tutkimukseen sinä olisit hyvä kandidaatti. 

Psykologit yleensä seuraavat alansa tutkimuksia, ja sitä kautta voivat sinua ehdottaa mukaan kun sopiva vastaan tulee. 

Vähän sama asia, kun minut tutkinut lääkäri ehdotti minua mukaan erääseen tutkimukseen joka oli silloin alkamassa. Ei se lääkäri tietysti itse sitä tutkimusta tehnyt. 

Vierailija
1287/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.  Katsos kun se, ettei usko johonkin, on taas uskoa johonkin toiseen, koska ihminen on rajallinen ymmärryksessään.

Ateisti uskoo, ettei jumalaa ole, ja uskoo olevansa oikeassa.

Vierailija
1288/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ateismini liity omakehuun mitenkään. Onko joulupukkiin uskomatta oleminen uskoa omaan ylivertaiseen ajatteluun, ihmisen rajallisiin aisteihin ja älyyn?

Liittyy, se on se hybris, jolla ateisti luulee (uskoo!) tietävänsä.

Vierailija
1289/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.  Katsos kun se, ettei usko johonkin, on taas uskoa johonkin toiseen, koska ihminen on rajallinen ymmärryksessään.

Olen ateisti. En usko Jumalaan, mutta en myöskään Jumalan olemassa olemattomuuteen. Pidän sitä vain hyvin, hyvin, hyvin epätodennäköisenä. 

Vierailija
1290/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Minä olen ateisti, mutta valmis ensimmäisenä myöntämään, että moni nykyään yliluonnolliseksi sanottu asia voikin olla totta, kunhan tutkimuslaitteet ja -metodit kehittyy. Mutta haluan silti todisteet, ennen kuin alan uskoa niihin.

Äänet päässäsi ovat minulle totta siinä vaiheessa, kun muutkin pystyvät kuulemaan niitä.

Vierailija
1291/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo joulupukin ja mahdollisen jumalan vertaaminen kertoo ihmisen nöyryyden puutteesta ja oman äly(ttömyyde)n ihailusta.

Vierailija
1292/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti. En usko Jumalaan, mutta en myöskään Jumalan olemassa olemattomuuteen. Pidän sitä vain hyvin, hyvin, hyvin epätodennäköisenä. 

Olet agnostikko.

💙

Vierailija
1293/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei-uskominen ei ole uskomista. Se on nolla. 

Jos usko Jumalaan ajatellaan matemaatisesti janan positiiviselle puolelle, ja usko siihen, että Jumalaa ei ole negatiiviselle puolelle, niin välille kuitenkin jää nolla. Se ei ole positiivinen ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠eikä negatiivinen. 

Vierailija
1294/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Minä olen ateisti, mutta valmis ensimmäisenä myöntämään, että moni nykyään yliluonnolliseksi sanottu asia voikin olla totta, kunhan tutkimuslaitteet ja -metodit kehittyy. Mutta haluan silti todisteet, ennen kuin alan uskoa niihin.

Äänet päässäsi ovat minulle totta siinä vaiheessa, kun muutkin pystyvät kuulemaan niitä.

Hyväksyt vain todisteet, joita oma puutteellinen älysi ymmärtää.

Asetat siis oman älysi kaiken yläpuolelle. Ihminen on kuuitenkin rajallinen älyssään ja kyvyissään.

Vierailija
1295/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama hybris koskee teistejäkin.

Vierailija
1296/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo joulupukin ja mahdollisen jumalan vertaaminen kertoo ihmisen nöyryyden puutteesta ja oman äly(ttömyyde)n ihailusta.

Samanlaisia mielikuvitusolentoja ovat molemmat. En koe tarvetta nöyristellä olemattomille suuruuksille.

Vierailija
1297/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei-uskominen ei ole uskomista. Se on nolla. 

Jos usko Jumalaan ajatellaan matemaatisesti janan positiiviselle puolelle, ja usko siihen, että Jumalaa ei ole negatiiviselle puolelle, niin välille kuitenkin jää nolla. Se ei ole positiivinen ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠eikä negatiivinen. 

Kyllä se tässä uskon tapuksessa on, koska uskon puute ei ole tietoa.

Vierailija
1298/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Niin, IHMISEN tutkimuslaitteet ja -metodit.

Olet kiinni rajoissasi.   Entä jos ihminen ei yllä tiettyihin asioihin?

Vierailija
1299/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama hybris koskee teistejäkin.

Ei koske, sillä "en tiedä" on nöyryyttä selittämättömän edessä.

Vierailija
1300/1432 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia mielikuvitusolentoja ovat molemmat. En koe tarvetta nöyristellä olemattomille suuruuksille.

Ajattelusi on saavuttanut rajansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi