Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (1478)
Ateismi voi olla melkein mitä vain.
Suuri osa ateisteista eivät mieti Jumala-asioita ollenkaan. Sitten on intohimoisia aatteellisia ateisteja, joiden tärkeä elämäntehtävä on "taistella" uskovaisia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen on itse asiassa, että ei ole. Sekä teismi että ateisimi molemmat väittävät asiaa, jota ei voi tieteellisesti todistaa: Sekä jumalan olemassaolo, että olemattomuus ovat uskon asia.
Ainoa älyllinen vaihtoehto on agonostisuus: Sen myöntäminen, ettei edes voi tietää onko jumalaa vai ei.
Ateismi ei väitä mitään. Se kun on uskon puutetta.
Kyllä. Sen sijaan moni ateisti väittää moniakin asioita. Kuten että uskovaiset ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen on itse asiassa, että ei ole. Sekä teismi että ateisimi molemmat väittävät asiaa, jota ei voi tieteellisesti todistaa: Sekä jumalan olemassaolo, että olemattomuus ovat uskon asia.
Ainoa älyllinen vaihtoehto on agonostisuus: Sen myöntäminen, ettei edes voi tietää onko jumalaa vai ei.
Kyllä. Sen sijaan moni ateisti väittää moniakin asioita. Kuten että uskovaiset ovat tyhmiä.
Mutta tämä taas ei liity ateismiin mitenkään.
Jos Li Andersson käyttää Niken lenkkitossuja, se ei tarkoita, että kaikki samoja tossuja käyttävät olisivat vasemmistoliittollaisia.
Tässä mennään taas tähän "ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräämättä jättäminen on harrastus"- sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä taas ei liity ateismiin mitenkään.
Jos Li Andersson käyttää Niken lenkkitossuja, se ei tarkoita, että kaikki samoja tossuja käyttävät olisivat vasemmistoliittollaisia.
Totta. Ateisti voi olla niin mukava kuin epämukavakin ihminen. Uskovainenkin voi olla mukava tai ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä mennään taas tähän "ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräämättä jättäminen on harrastus"- sarjaan.
Mutta jos puhut paljon postimerkkien keräämättä jättämisestäsi, se alkaa pian muistuttaa harrastusta.
Itse olen törmännyt useampaankin ateistiin, jotka ovat koittaneet käännyttää minua pois uskostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos puhut paljon postimerkkien keräämättä jättämisestäsi, se alkaa pian muistuttaa harrastusta.
Itse olen törmännyt useampaankin ateistiin, jotka ovat koittaneet käännyttää minua pois uskostani.
Toisin sanoen syyllistyt täsmälleen samaan mihin ateistit voivat syyllistyä - koko ryhmän leimaamiseen muutaman yksilön käytöksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa uskon tuon, että moni ateisti haluaa keskustella uskosta. Ainakin minun näkökulmastani jumalolentoihin uskominen on kiinnostava psykologinen asia, johon en keksi hyvää syytä, muita kuin ne tavanomaiset, eli ympäristön vaikutus ja halu tuntea, ettei kaikki olekaan pelkkää kaaosta.
Mutta itse en mieluummin puhu asiasta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain asiasta puhuminen on harrastus, silloin meillä on harrastus, joka ei edellytä välineitä, suorituspaikkaa, eikä minkäänlaista osaamistakaan. Ei oikein nyt mennyt putkeen sinulta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen syyllistyt täsmälleen samaan mihin ateistit voivat syyllistyä - koko ryhmän leimaamiseen muutaman yksilön käytöksen perusteella.
En, vaan olen sitä mieltä että ateisteja löytyy joka lähtöön. Kuten meitä uskiksiakin :)
Jos puhut paljon siitä, että Jumala on tai jumalaa ei ole, tilanne vaikuttaa samanlaiselta. Suurin osa ateisteista varmaan on ajattelematta koko asiaa, mutta sitten on aktiivisia jos en sanoisi fanaattisia ateisteja, joiden käytös vaikuttaa hyvinkin paljon fanaattisten uskovaisen käytökseltä.
peace and love
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan olen sitä mieltä että ateisteja löytyy joka lähtöön. Kuten meitä uskiksiakin :)
Jos puhut paljon siitä, että Jumala on tai jumalaa ei ole, tilanne vaikuttaa samanlaiselta. Suurin osa ateisteista varmaan on ajattelematta koko asiaa, mutta sitten on aktiivisia jos en sanoisi fanaattisia ateisteja, joiden käytös vaikuttaa hyvinkin paljon fanaattisten uskovaisen käytökseltä.
peace and love
En sanoisi, että fanaattinen uskominen, ja fanaattisuus sen suhteen ettei usko olisivat toisiinsa verrattavissa, nekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain asiasta puhuminen on harrastus, silloin meillä on harrastus, joka ei edellytä välineitä, suorituspaikkaa, eikä minkäänlaista osaamistakaan. Ei oikein nyt mennyt putkeen sinulta tämä.
Miksi harrastukseen tarvitsee muuta kuin puhumista? Ylipäänsä erikoinen ajatus, että pitäisi osata jotta voisi harrastaa.
Ei puhuminen jostain sinänsä tietenkään ole harrastus, mutta jos puhut paljon mistä vain, oli sitten postimerkkien keräily, niiden keräämättömyys tai vaikka politiikka, se voi alkaa vaikuttaa harrastukseltasi.
Tuollainen "ei mennyt putkeen sinulta" ei anna sinusta kovin älykästä saati ystävällistä kuvaa, joten lopetan omalta osaltani tähän. Mukavaa päivänjatkoa!
"Ei puhuminen jostain sinänsä tietenkään ole harrastus, mutta jos puhut paljon mistä vain, oli sitten postimerkkien keräily, niiden keräämättömyys tai vaikka politiikka, se voi alkaa vaikuttaa harrastukseltasi."
Ateismista puhuminen voi olla harrastus mutta tästä ei seuraa että ateismi olisi harrastus tai varsinkaan uskomusjärjestelmä.
Ihan kuten polkupyöräily voi olla harrastus mutta polkupyörä esineenä ei ole harrastus vaan vain esine vailla jotain sen erityisempiä merkityssisältöjä.
Vierailija kirjoitti:
"Ei puhuminen jostain sinänsä tietenkään ole harrastus, mutta jos puhut paljon mistä vain, oli sitten postimerkkien keräily, niiden keräämättömyys tai vaikka politiikka, se voi alkaa vaikuttaa harrastukseltasi."
Ateismista puhuminen voi olla harrastus mutta tästä ei seuraa että ateismi olisi harrastus tai varsinkaan uskomusjärjestelmä.
Ihan kuten polkupyöräily voi olla harrastus mutta polkupyörä esineenä ei ole harrastus vaan vain esine vailla jotain sen erityisempiä merkityssisältöjä.
Jep. Kuten ei Jumalaan uskominenkaan ole harrastus, vaikka jollakin kirkossa käyminen voi sellainen ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
peace and love
En sanoisi, että fanaattinen uskominen, ja fanaattisuus sen suhteen ettei usko olisivat toisiinsa verrattavissa, nekään.
Kuulostaa siltä, että mielestäsi sinun sanomisesi on totuuden mitta. Nimenomaan fanaattisuus ihan mitä tahansa kohtaan vertautuu fanaattisuuteen toista asiaa kohtaan.
"Jep. Kuten ei Jumalaan uskominenkaan ole harrastus, vaikka jollakin kirkossa käyminen voi sellainen ollakin. "
Mutta usko on useimmilla myös uskomusjärjestelmä koska se liittyy tyypillisesti johonkin ihan tiettyyn uskontoon. Ja uskonto on määritelmällisesti vakiintunut uskonnollinen uskomusjärjestelmä.
Ateismi taas ei ole uskomusjärjestelmä vaan vain uskon puutetta.
Vierailija kirjoitti:
"Jep. Kuten ei Jumalaan uskominenkaan ole harrastus, vaikka jollakin kirkossa käyminen voi sellainen ollakin. "
Mutta usko on useimmilla myös uskomusjärjestelmä koska se liittyy tyypillisesti johonkin ihan tiettyyn uskontoon. Ja uskonto on määritelmällisesti vakiintunut uskonnollinen uskomusjärjestelmä.
Ateismi taas ei ole uskomusjärjestelmä vaan vain uskon puutetta.
Samaa mieltä. Siihen vain otin kantaa, että usko ei saisi olla vain harrastus, tai muuten se on jotain muuta kuin aitoa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
peace and love
Kuulostaa siltä, että mielestäsi sinun sanomisesi on totuuden mitta. Nimenomaan fanaattisuus ihan mitä tahansa kohtaan vertautuu fanaattisuuteen toista asiaa kohtaan.
Osittain totta, mutta fanaattinen uskovainen yrittää saada muita liittymään kulttiin, ja fanaattinen ateisti yrittää saada muita pois kultista.
Ateistin näkökulmasta näen tietenkin asiat eri tavalla kuin te. Uskovaiset kun näkee asiat toisin, koska uskon levittämiseen kehoitetaan raamatussa.
Mutta en pidä fanaattisuudesta minkään asian suhteen.
En näe mitään syytä uskoa sattumaan. Se on yksinkertaisesti hölmöin selitys, mitä olen koskaan kuullut.
Lähtökohtaisesti mielikuvitusolentoja ei ole olemassa, joten niitä ei tarvitse kieltää. Vähän sama kuin "palavaa taloa ei tarvitse sytyttää palamaan".