Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. Ateismi tarkoittaa nimenomaan sitä että ei ole uskomusta.
Käytännössä on kiihkouskovaisuutta siihen ettei mitään ole. Eivät uskalla edes elää niin että kuulisi muita näkemyksiä.
Jokainen uskova on ateisti muiden jumalia kohtaan.
Ei pidä paikkaansa
Hinduilla on miljoonia jumalia, joihin kristitty ei usko.
Mutta ei jokainen välttämättä kiellä niitä ateistisesti.
Kristityt kyllä nimen omaan oppinsa mukaan kieltävät muut jumalat, siis vähintään niiden jumaluuden. Sen sijaan hindu ei välttämättä kiellä muiden uskontojen jumalia.
Tuo jumalkielto, muiden jumalien kiihkeä kielto ja muiden uskontojen vaino, oli nimenomaan se toiminnallinen syy, miksi kristinusko tuli niin yleiseksi.
Lähi-idässä oli muuten myös muita messiaita, jotka syntyivät neitsyelle jumalallisen ilmoituksen jälkeen ja jotka saarnasivat ja tekivät ihmeitä. Vain historiantutkijat tuntevat heidät nykyään.
Viittaatko joihinkin todellisiin tapahtumiin vai onko kyse sepitteestä?
Vierailija kirjoitti:
Ateisti vetoamassa tieteeseen olisi kuin minä sanoisin että koska kaukoputkeni ei vie minua kuun kamaralle, kuun on pakko olla mielikuvitukseni tuotetta.
Miksi ihmeessä kukaan näin väittäisi? kuu on nähtävissä kaikkialta maapallolta kaikille halukkaille. Jumalaa taas ei kukaan ole todistetusti nähnyt. Eikä se Raamatun mukaan ole mahdollistakaan. Näppärä juttu, ei tarvitse esittää todisteita 😉
Joh 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut."
Moos 33:20 "Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon"
Kyllä se on vaan niin että kristinusko on totta ja maailma on luotu
Voi jeesus näitä "argumentteja". En tiedä oikein itkeäkö vai nauraako tälle typeryydelle.
Äärettömän typerät ihmiset kykenevät hallitsemaan massoja suoraan jopa heidän omia intressejään vastaan, koska ihminen on niin kovin halukas luonnostaan uskomaan. Ei väliä onko kyseessä usko yliluonnolliseen vai usko ideologiaan, kuten poliittinen suuntaus.
"Viittaatko joihinkin todellisiin tapahtumiin vai onko kyse sepitteestä?"
Niihin uskoville ne ovat totta ihan kuten Raamattukin, muille sepitettä.
"Kyllä se on vaan niin että kristinusko on totta ja maailma on luotu"
Jos se kerran on niin varmaa niin sitten löytyy varmaan kasapäin ihan erityisen hyviä todisteita?
Vierailija kirjoitti:
"Viittaatko joihinkin todellisiin tapahtumiin vai onko kyse sepitteestä?"
Niihin uskoville ne ovat totta ihan kuten Raamattukin, muille sepitettä.
Miksi levität sepitteitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos se kerran on niin varmaa niin sitten löytyy varmaan kasapäin ihan erityisen hyviä todisteita?
Niin löytyy, ainakin minä olen vakuuttunut. On kyllä tiedossa että kaikki eivät ole vakuuttuneita.
-sivusta
"Miksi levität sepitteitä?"
En levitä vaan kerron vain että on olemassa monenlaisia uskonnollisia tarinoita joihin osa uskoo ja osa ei. Tietyt on sitten syystä tai toisesta päätetty valita osaksi jotain pyhää kirjaa. Ja tämä valinta on aina ihmisen tekemä.
"Niin löytyy, ainakin minä olen vakuuttunut. On kyllä tiedossa että kaikki eivät ole vakuuttuneita."
Jos se olisi niin varmaa niin luulisi niiden todisteiden vakuuttavan lähes jokaisen?
Vierailija kirjoitti:
"Miksi levität sepitteitä?"
En levitä vaan kerron vain että on olemassa monenlaisia uskonnollisia tarinoita joihin osa uskoo ja osa ei. Tietyt on sitten syystä tai toisesta päätetty valita osaksi jotain pyhää kirjaa. Ja tämä valinta on aina ihmisen tekemä.
miksi kerrot taas näitä tarinoitasi.
Vierailija kirjoitti:
"Niin löytyy, ainakin minä olen vakuuttunut. On kyllä tiedossa että kaikki eivät ole vakuuttuneita."
Jos se olisi niin varmaa niin luulisi niiden todisteiden vakuuttavan lähes jokaisen?
Miksi noin ajattelet?
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö sulle todisteeksi se, että näet kun kuolet? Koska en suosittele riippumaan omien luulojensa varassa siihen pisteeseen saakka. Kyllä jokaisen on kaivettava ne todisteet ihan itse. Ja tällä tarkoitan sitä, että kun ihmiselle tulee se erityinen aika (etsikkoaika) jolloin Jumala erityisesti vetää ihmistää, niin kannattaa olla utelias ja selvittää asioita, eikä viitata omahyväisesti kintaalla. Koska se juuri on se aika, jolloin Jumala tarjoaa niitä todisteita ja jopa henkilökohtaisia ihmeitä. Mutta tätähän täällä on jauhettu jo usean ketjun verran, niin en jää selittämään sen enempää.
En tiedä, eikä kiinnosta. Omalla kohdalla se menee niin että mä en usko yhtään mihinkään jumaliin, olen siis ateisti ja silläpä selvä, ei lisättävää eikä keskusteltavaa. 😂 Ja tiedoksi tampiolle. Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö sulle todisteeksi se, että näet kun kuolet? Koska en suosittele riippumaan omien luulojensa varassa siihen pisteeseen saakka. Kyllä jokaisen on kaivettava ne todisteet ihan itse. Ja tällä tarkoitan sitä, että kun ihmiselle tulee se erityinen aika (etsikkoaika) jolloin Jumala erityisesti vetää ihmistää, niin kannattaa olla utelias ja selvittää asioita, eikä viitata omahyväisesti kintaalla. Koska se juuri on se aika, jolloin Jumala tarjoaa niitä todisteita ja jopa henkilökohtaisia ihmeitä. Mutta tätähän täällä on jauhettu jo usean ketjun verran, niin en jää selittämään sen enempää.
Höpöti höpöti. Ei kiitos, minulla ei ole harhoja eikä houreita. Ja säilytän ennemmin jatkossakin mielenterveyteni kuin alan etsiskellä ja jutella näkymättömille mielikuvitus olennoille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, eikä kiinnosta. Omalla kohdalla se menee niin että mä en usko yhtään mihinkään jumaliin, olen siis ateisti ja silläpä selvä, ei lisättävää eikä keskusteltavaa. 😂 Ja tiedoksi tampiolle. Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä.
Omien havaintojeni mukaan ateisteilla on melko yhteneväiset uskomukset, mikä saa ajattelemaan, että taustalla on yhteinen lähde, josta nämä uskomukset periytyvät, joten tietyssä mielessä on kyse uskomusjärjestelmästä.
-Eri kuin ap
Koska Jeesus on Raamatun ydinhahmo, joka väittää meille ihan itse että Hän on totuus, niin siinä on aika hyvä lähtökohta selvittää onko näin. Onko Hän totuus? Puhuuko Hän vain omiaan? Mitä Hänen kerrotaan puhuneen? Raamattuun on talletettu paljon Jeesuksen puheita, saarnoja, opetuksia, vertauksia, varoituksen sanoja ja kehotusta.
Jeesus ei vain sanonut että tulee kertomaan sen, mikä on totta, vaan Hän sanoi itsestään, omasta persoonastaan että Hän itse on totuus. Se väite on sen verran paksua tervaa nieltäväksi, että se haastaa ottamaan selvää. Ei kukaan ihminen, paha ja syntinen voi tuollaita itsestään väittää, sillä sellainen joutaisi telkien taakse tai pehmeään huoneeseen. Kyllä Jeesuksen sanoissa on jotain paljon enemmän, koska niin monet ovat tulleet tietämään sen, että Hän on todella on totuus.
Ateismi ei ole mikään uskomusjärjestelmä. Se on katsantokanta, että jumalia ei ole.
Nämä suvivirrestä tai joulukuvaelmasta loukkaantujat edustavat aika kapeaa otosta ateisteja, mutta he valitettavasti antavat ateismille kasvot.
Me tavalliset ateistit emme näy mediassa millään tavalla ja miksi näkyisimme? En hyppää lehtien palstoille sillä, että kirkollisissa tilaisuuksissa en yhdy rukouksiin ja synnin- ja uskontunnustuksiin. Veisaan virsiä, jos treenaamaton äänialani ko. virren kohdalla asian sallii.
"En kuitenkaan halua, että verovarojani käytetään holtittomasta makselemaan korvauksia keksityistä vahingoista."
Siltä vältytään ihan sillä että kunnioitetaan kaikkien valinnanvapautta. Ei se sen kummempaa vaadi.