Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (965)

Vierailija
441/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse enmmän agnostinen, mutta eivät  vanhat historialliset tavat ole mitään käännytystä, vaan osa kulttuuriamme. Ei häiritse jos laulavat vaikka virsiä. 

Kunhan laulavat keskenään, eivätkä kaikille tarkoitetussa pakollisessa julkisen vallan järjestämässä tilaisuudessa. En estä ketään laulamasta, mutta en halua itse osallistua, eikä minua saa siihen pakottaa.

Saat olla vapaasti haluamatta. Kukaan ei estä Sinua. -eri

Paitsi koulun tilaisuudessa, joka on kaikille pakollinen ja josta ei pysty ajoissa poistumaan.

Kyllä se pakottamista on.

onko pakko osallistua evoluutio-opetukseen jos ei usko siihen?

On

Vierailija
442/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"onko pakko osallistua evoluutio-opetukseen jos ei usko siihen?"

On koska uskonnollista uskomista tai uskonnottomuutta suojaa laki uskonvapaudesta, tieteellisen tiedon kiistämistä ei suojaa samalla tavalla mikään laki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ateismi ei ole järjestelmä. Se jättää vain tuon yhden maagisen osan eli jumaluuden pois laskuista.

p.s. olen sitä mieltä, että Suvivirsi pitää säilyttää.

Tottakai pitää säilyttää, sitä vain pitää laulaa kirkossa uskovaisten kesken, ei kaikille pakollisessa koulun tilaisuudessa.

Ei kukaan ole virsiä ehdottanut hävitettäväksi. Kaikelle vaan on sopiva aika ja paikka, eikä toisia pidä vastentahtoisesti pakottaa minkään uskonnon harjoittamiseen.

Eikä kukaan tämänkään kohun aiheuttamassa keississä pakottanut olemaan tilaisuudessa. Oppilas olisi voinut poistua halutessaan. 

Ei olisi ollut edes paikalla, jos olisi annettu mahdollisuus. Jättämällä asia oppilaan oman poistumisen varaan tehdään oppilaasta silmätikku.

Pakottamista.

Vierailija
444/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kerro ihmeessä lisää jumalien ristiriidoista."

Jos Jumala on kaikkivoipa, voiko hän luoda niin painavan kiven että ei pysty sitä nostamaan?

Vierailija
445/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset tutustuvat uskontoihin yleistietona. Mikäli normaali ihminen ei haksahda johonkin uskontoon, sillekin pitää keksiä nimi, kuten ateismi. Se on vähän kuin nimitykset russofobia, homofobia ja muut hullujen keksimät käsitteet, kun niihin ei suhtauduta mitenkään tai myönteisesti.

Asia pitää muuttaa siten, että uskovaiset ovat uskovaisia, eikä muuta. Normaaliväestöä ei ole tarvetta lokeroida perverssien näkökulmaa myötäileväksi. Olkoon perverssejä kaikessa rauhassa, se ei tee muista mitään.

Tässä ap. Vaikka karsastan kristinuskoa, monet tapaamani kristityt esim. työelämässä pyrkivät olemaan parempia ihmisiä. Minusta se on arvostettava pyrkimys ihmisessä. Tosin nämä tuntemani kristityt eivät tuputa, niin kuin esim. tänne noita biisejä postannut ihminen. Hän saattaa kristityt huonoon valoon. :)

Itse arvostan luterilaista kirkkoa nimenomaan sen vuoksi, ettei se pyrikään pakkotuputtamaan itseään, vaan on läsmä pyynnöstä ja kun sitä tarvitaan.

Kirkko hyökkää tuputtamaan taikauskoaan juuri silloin, kun ihminen on heikoimmillaan, eli sairas, surun murtama tai kuoleva. Silloin kun ei ole täysissä voimissa, että jaksaisi sitä torjua. Katsokaa vaikka, mitä kirkko tekee suuronnettomuudessa: heti ollaan tyrkyttämässä jumalanpalveluksia, kun ihmiset tarvitsisivat ihan oikeaa tukea ja turvaa. Anastetaan surevien ihmisten suru jumalanpalvonnan välineeksi. Todella alhaista.

Kukaan ei sinua sinne kirkkoon ole kantamassa, eikä luterilainen kirkko kierrä ovelta ovelle tarjoamassa apua. Itse pitää raahautua ja hyvä niin.

Kirkko hyökkää heti paikalle kun jotain tapahtuu. Katsopa seuraavalla kerralla.

Vierailija
446/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuten myös teismi ja jonkin uskontokunnan järjestelmä ovat kaksi ihan eri asiaa."

Teismi kuitenkin rajaa uskomukset nimenomaan jumaluuksiin ja niiden vaikutuksiin sekä uskoon niihin. Ateistinen oppijärjestelmä voi olla ihan mitä vain asiaa koskeva eikä sen ytimenä tarvitse millään tavalla olla se että siinä ei ole jumaluuksia tai uskoa mukana. Maailmassa on miljardeja asioita joihin voi uskoa ateistisesti ja vain kourallinen jotka sisältävät jumalia. Sikäli ne eivät ole rinnasteisia ollenkaan.

Ateismi kuitenkin rajaa uskomukset nimenomaan jumaluuksien olemassa olemattomuuteen ja sen vaikutuksiin sekä uskoon siihen. Teistinen oppijärjestelmä voi olla ihan mitä vain asiaa koskeva eikä sen ytimenä tarvitse millään tavalla olla se että on jumaluuksia tai uskoa mukana. Maailmassa on miljardeja asioita joihin voi uskoa teistisesti ja vain kourallinen jotka kieltävät jumalien olemassaolon. Sikäli ne ovat rinnasteisia.

Vierailija
447/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo vielä tavannut hyvin suhtautuvaa ateistia/agnostikkoa. Monet näistä halveksii uskovaisia ja pitää tyhminä, samalla korottaen itseään. Neutraalia ja hyvää suhtautumista ei ole ollut.

Mistähän tuo mahtaisi johtua...

Vierailija
448/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse enmmän agnostinen, mutta eivät  vanhat historialliset tavat ole mitään käännytystä, vaan osa kulttuuriamme. Ei häiritse jos laulavat vaikka virsiä. 

Kunhan laulavat keskenään, eivätkä kaikille tarkoitetussa pakollisessa julkisen vallan järjestämässä tilaisuudessa. En estä ketään laulamasta, mutta en halua itse osallistua, eikä minua saa siihen pakottaa.

Paitsi koulun tilaisuudessa, joka on kaikille pakollinen ja josta ei pysty ajoissa poistumaan.

Voi sieltä poistua keskenkin. Kukaan ei kieltänyt

KYLLÄ KIELSI!

Koulun tilaisuudesta ei voi poistua kesken!

Vierailija
449/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo vielä tavannut hyvin suhtautuvaa ateistia/agnostikkoa. Monet näistä halveksii uskovaisia ja pitää tyhminä, samalla korottaen itseään. Neutraalia ja hyvää suhtautumista ei ole ollut.

Se johtuu siitä, että ateistit luulevat tietävän asioista paljon, vaikka eivät tiedä.

Eräänlaista tietämättömyyden antamaa varmuutta.

Vierailija
450/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"onko pakko osallistua evoluutio-opetukseen jos ei usko siihen?"

On koska uskonnollista uskomista tai uskonnottomuutta suojaa laki uskonvapaudesta, tieteellisen tiedon kiistämistä ei suojaa samalla tavalla mikään laki.

mikä tekee evoluutio-opista tieteellistä?

Vierailija
451/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kerro ihmeessä lisää jumalien ristiriidoista."

Jos Jumala on kaikkivoipa, voiko hän luoda niin painavan kiven että ei pysty sitä nostamaan?

sanakikkailua siis

Vierailija
452/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä, että ateistit luulevat tietävän asioista paljon, vaikka eivät tiedä.

Eräänlaista tietämättömyyden antamaa varmuutta.

En minä luule tietäväni jumalista yhtään mitään, en vain usko niihin.

Muut tietämiset/tietämättömyydet eivät liity ateismiin mitenkään.

Vierailija
453/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ateismi kuitenkin rajaa uskomukset nimenomaan jumaluuksien olemassa olemattomuuteen ja sen vaikutuksiin sekä uskoon siihen"

Juuri näin. Ja vaihtoehtoja ovat siis teistinen "jumala on sen takana" tai ateistinen "sen takana voi olla miljardi erilaista asiaa". Eli edelleen teistinen keskittyy vain yhteen ainoaan vaihtoehtoon, ateistisessa ajattelutavassa vaihtoehtoisia selityksiä on ääretön määrä. Se että typistät äärettömän siihen että "se ei ole jumala" on vain näennäisesti ja teistisestä näkökulmasta yksi ainoa vastaus.  Se on ikäänkuin väittäisit että on rinnasteinen väite sanoa että naapurissa metelöi naapurin Pentti kuin että siellä ei metelöi Pentti vaan joku maailman miljardeista muista ihmisitä tai kenties vain auki unohtunut radio.

Vierailija
454/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sieltä poistua keskenkin. Kukaan ei kieltänyt

KYLLÄ KIELSI!

Koulun tilaisuudesta ei voi poistua kesken!

kyllä voi, kielto on eri asia kuin estäminen. Jos joku estää poistumisen, kyseessä on vapauden riisto.

Vierailija
455/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sanakikkailua siis"

Mutta onhan se selvä ristiriita. Jumala ei voi olla molempia samaan aikaan. Kaikkivoipuus on siis itsessään jo ristiriitainen ominaisuus. Samoin kuin Jumalan rakkaus. Voiko samaan aikaan rakastaa ja sallia kärsimyksen jonka voisi estää? 

Vierailija
456/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku estää poistumisen, kyseessä on vapauden riisto."

Ei ole jos siihen on valtuudet. Esim. lasta ei voi kouluaikana päästää itsekseen menemään minne vain koska se on kolun vastuulla mitä kouluaikana tapahtuu.

Vierailija
457/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mikä tekee evoluutio-opista tieteellistä?"

Tieteelliset todisteet tietenkin.

Vierailija
458/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ateismi kuitenkin rajaa uskomukset nimenomaan jumaluuksien olemassa olemattomuuteen ja sen vaikutuksiin sekä uskoon siihen"

Juuri näin. Ja vaihtoehtoja ovat siis teistinen "jumala on sen takana" tai ateistinen "sen takana voi olla miljardi erilaista asiaa". Eli edelleen teistinen keskittyy vain yhteen ainoaan vaihtoehtoon, ateistisessa ajattelutavassa vaihtoehtoisia selityksiä on ääretön määrä. Se että typistät äärettömän siihen että "se ei ole jumala" on vain näennäisesti ja teistisestä näkökulmasta yksi ainoa vastaus.  Se on ikäänkuin väittäisit että on rinnasteinen väite sanoa että naapurissa metelöi naapurin Pentti kuin että siellä ei metelöi Pentti vaan joku maailman miljardeista muista ihmisitä tai kenties vain auki unohtunut radio.

Ei teismi vielä nimeä ketään tiettyä jumalaa, yrität pakottaa omia käsityksiäsi teismiin.

Teismi sanoo, että on olemassa jonkinlainen jumala. Atesimi sanoo, että ei ole olemassa minkäänlaista jumalaa.

Voisi myös tietysti myön olla ottamatta kantaa asiaan. Mutta ateismihan ottaa kantaa, eikö niin?

Vierailija
459/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset tutustuvat uskontoihin yleistietona. Mikäli normaali ihminen ei haksahda johonkin uskontoon, sillekin pitää keksiä nimi, kuten ateismi. Se on vähän kuin nimitykset russofobia, homofobia ja muut hullujen keksimät käsitteet, kun niihin ei suhtauduta mitenkään tai myönteisesti.

Asia pitää muuttaa siten, että uskovaiset ovat uskovaisia, eikä muuta. Normaaliväestöä ei ole tarvetta lokeroida perverssien näkökulmaa myötäileväksi. Olkoon perverssejä kaikessa rauhassa, se ei tee muista mitään.

Tässä ap. Vaikka karsastan kristinuskoa, monet tapaamani kristityt esim. työelämässä pyrkivät olemaan parempia ihmisiä. Minusta se on arvostettava pyrkimys ihmisessä. Tosin nämä tuntemani kristityt eivät tuputa, niin kuin esim. tänne noita biisejä postannut ihminen. Hän saattaa kristityt huonoon valoon. :)

Itse arvostan luterilaista kirkkoa nimenomaan sen vuoksi, ettei se pyrikään pakkotuputtamaan itseään, vaan on läsmä pyynnöstä ja kun sitä tarvitaan.

Kirkko hyökkää tuputtamaan taikauskoaan juuri silloin, kun ihminen on heikoimmillaan, eli sairas, surun murtama tai kuoleva. Silloin kun ei ole täysissä voimissa, että jaksaisi sitä torjua. Katsokaa vaikka, mitä kirkko tekee suuronnettomuudessa: heti ollaan tyrkyttämässä jumalanpalveluksia, kun ihmiset tarvitsisivat ihan oikeaa tukea ja turvaa. Anastetaan surevien ihmisten suru jumalanpalvonnan välineeksi. Todella alhaista.

Kukaan ei sinua sinne kirkkoon ole kantamassa, eikä luterilainen kirkko kierrä ovelta ovelle tarjoamassa apua. Itse pitää raahautua ja hyvä niin.

Kirkko hyökkää heti paikalle kun jotain tapahtuu. Katsopa seuraavalla kerralla.

Jeesus ei puhunut mitään kirkosta.

Vierailija
460/965 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos joku estää poistumisen, kyseessä on vapauden riisto."

Ei ole jos siihen on valtuudet. Esim. lasta ei voi kouluaikana päästää itsekseen menemään minne vain koska se on kolun vastuulla mitä kouluaikana tapahtuu.

Ei siellä silti estetä poistumasta, olen kokenut sen kymmeniä kertoja. Jälkiseuraamuksia voi tietysti tulla, mutta niinhän niitä tuli nytkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi