Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (2846)

Vierailija
2561/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia kaikille kiinnostuneille, valitettavasti minulla ei ole aikaa vastata enempää kysymyksiinne. 

Tuo on varmaan kahdeksas kerta kun sanot tuon pelkästään tässä ketjussa. Olisiko tämä nyt vihdoin se kerta kun myös pidät lupauksesi?

Voihan se olla, en tiedä. Ajat muuttuvat ja asiat siinä samalla. Nähtäväksi jää.

No minä tiedän. Ei ole, koska tapasi mukaan et osaa muuta kuin valehdella. 

Vierailija
2562/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin sinä tuntisit kyseisen henkilön..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys.

 

Puhun useasti Jumalasta sillä asioita ei ymmärretä yhtään jos sen sijaan puhun oppaista. Kyseessä ovat kuitenkin yksi ja sama asia.

 

Tämä nyt selvennöksenä kun ihmettelette miksi sanon olevani ateisti mutta puhun Jumalasta.

Sinähän tuossa juuri todistat, että et ole ateisti. 

Lue nyt kunnolla niin pääset eteenpäinkin joskus.

Ei tarvitse, eikä tässä ole mitään suuntaa minne edetä. Sinä olet teisti. Piste. 

Vierailija
2564/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sinä tuntisit kyseisen henkilön..

Miten niin "ihan kuin?"

Vierailija
2565/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismi ei ole neutraali, agnostisismi on

Vierailija
2566/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sinä tuntisit kyseisen henkilön..

Miten niin "ihan kuin?"

Koska sinä kerrot hänestä noin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2567/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole neutraali, agnostisismi on

Agnotismi (useammin muodossa agnostisismi, kreikan sanoista a- 'ei' ja gnōsis 'tieto') on filosofinen ja katsomuksellinen käsitys, jonka mukaan perimmäisistä kysymyksistä – erityisesti Jumalan tai yliluonnollisen olemassaolosta – ei voida saada varmaa tietoa. AI

 

Tuoko on sitten niin neutraalia..

Vierailija
2568/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole neutraali, agnostisismi on

Ateismi on kanta uskoon, agnostismi täysin sama kanta tietoon. Väitteesi on täysin älyvapaa. Aivan kuin sanoisit että keltainen ei ole väri, mutta punainen on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2569/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sinä tuntisit kyseisen henkilön..

Miten niin "ihan kuin?"

Koska sinä kerrot hänestä noin

Niin?

Vierailija
2570/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. Ateismi tarkoittaa nimenomaan sitä että ei ole uskomusta.

Tämäkin on keksitty aikana, jolloin uskonto oli käytännössä pakko, kuten se on joissain arabimaissa ja Iranissa edelleen. 

Se, että uskonnottomuudelle on ylipäätään tällainen sana on jotenkin hassua. Vähän sama kuin ei-vapaamurareille tai ei-helluntailaisille olisi omansa. 

Itse pidän sanasta uskonnoton, sillä se kattaa kaikki agnostikot, ateistit ja sellaiset, joiden uskomusjärjestelmä ei istu valmiiseen dogman muottiin. En ole kieltämässä kenenkään jumalaa tai uskontoa, mutta en itse usko niihin.

Onko sitten usko Jumalaan, tai Jeesuksen ylösnousemukseen uskontoa? mielestäni ei sen enempää kuin ateismi tai usko siihen, että Jeesus ei noussut ylös.

Nuo kaikki ovat uskomuksia, eli jonkin asian pitämistä totena. Eikä niihin uskominen vaadi liittymistä tai kuulumista mihinkään uskontokuntaan tai uskontoon.

Ateismi on uskoa, ei uskontoa. Ihmisellä voi lisäksi kyllä olla myös uskomuksia.

Ateismi ei ole uskoa vaan uskon puutetta. 

Montako kertaa tämä pitää kertoa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2571/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kerrot siis että mielestäsi Jumala on kuitenkin suurempi ja vakavempi asia vaikka siihen on siis käytännössä mielestäsi mahdotonta uskoa?"

 

Jumalaan uskominen on koko maailmankuvan perusta jos sellainen usko ihmisellä on. Joten siksi se on hyvin vakava asia.

Enkä sanonut että siihen olisi mahdotonta uskoa. Sen uskon syntyminen vain vaatisi minulla aivan erityisen hyviä perusteita sille että kokisin sen todeksi.

Mikä on sinun maailmankuvasi perusta? Mitä ovat erityisen hyvät perusteet joita sinä vaadit uskoaksesi Jumalaan?

Minun maailmankuvani perusta on se, että olemme täällä avaruudessa elämässä pienessä maailmankaikkeuden nurkassa ja vain ohikiitävän hetken ajan, ja toivon että suurin osa ihmisistä on hyviä. 

Jumalasta hyvä todiste voisi vaikkapa olla se, että hän tulisi tervehtimään meitä ihmisiä, ja kaikki hänet ja hänen ihmeensä näkisivät. En ainoastaan minä vaan kaikki. Yhden ihmisen harhat kun eivät mikään todiste ole yhtään mistään muusta kuin sen yhden ihmisen hulluudesta. 

Vierailija
2572/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan aloituksen kysymykseen (joka on typeristä typerin ja johon on vastattu lukemattomia kertoja jo). 

Ei, ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. 

Ateismi on sanan teismi vastakohta. Kreikkalaiset aikanaan kutsuivat jumaliin uskovaa ihmistä teistiksi ja sitä, joka ei uskonut jumaliin a-teistiksi. Siinä, olkaa hyvä (taas). 

Kyllä ateismia voi sanoa uskomusjärjestelmäksikin. Täytyy vain ymmärtää mitä tällä tarkoitetaan.

Ei voi. Järjestelmä vaatii useita osia, uskon puute on ainoastaan yksi. Yhdestä asiasta ei saa järjestelmää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2573/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan aloituksen kysymykseen (joka on typeristä typerin ja johon on vastattu lukemattomia kertoja jo). 

Ei, ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. 

Ateismi on sanan teismi vastakohta. Kreikkalaiset aikanaan kutsuivat jumaliin uskovaa ihmistä teistiksi ja sitä, joka ei uskonut jumaliin a-teistiksi. Siinä, olkaa hyvä (taas). 

Kyllä ateismia voi sanoa uskomusjärjestelmäksikin. Täytyy vain ymmärtää mitä tällä tarkoitetaan.

Ei voi sanoa. Et selkeästikään ymmärrä koko sanan merkitystä. 

Tottakai ymmärrän, sinun täytyy vain ymmärtää minua ymmärtääksesi sanomaani.

Et ymmärrä. Pelkästään se, että vaadit sinua tuolla tavoin ymmärrettäväksi kertoo ettet ymmärrä sanaa ja sinulla on sille joku merkitys joka ei ole yleisesti hyväksytty. Jos ymmärtäisit sanan merkityksen, niin käyttäisit sitä sillä tavalla että mitään erillistä sinun ymmärtämistä ei tarvittaisi. 

Vierailija
2574/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä ateismia voi sanoa uskomusjärjestelmäksikin. Täytyy vain ymmärtää mitä tällä tarkoitetaan."

 

Mitä sinä tarkoitat sitten järjestelmällä ja miksi se olisi oikea määritelmä järjestelmälle?

Kerroin jo mitä tällä tarkoitan ja kerroin myös että ateismia ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠voi sanoa uskomusjärjestelmäksikin eli tämä on yksi vaihtoehto puhua asiasta, ei siis ainoa oikea tapa puhua asiasta.

Ei voi. Ateismi voi olla yksi osa jonkun ihmisen järjestelmää, mutta yksinään se ei mikään järjestelmä ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2575/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan aloituksen kysymykseen (joka on typeristä typerin ja johon on vastattu lukemattomia kertoja jo). 

Ei, ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. 

Ateismi on sanan teismi vastakohta. Kreikkalaiset aikanaan kutsuivat jumaliin uskovaa ihmistä teistiksi ja sitä, joka ei uskonut jumaliin a-teistiksi. Siinä, olkaa hyvä (taas). 

Kyllä ateismia voi sanoa uskomusjärjestelmäksikin. Täytyy vain ymmärtää mitä tällä tarkoitetaan.

Ei voi sanoa. Et selkeästikään ymmärrä koko sanan merkitystä. 

Tottakai ymmärrän, sinun täytyy vain ymmärtää minua ymmärtääksesi sanomaani.

Keskustelun idea on kyllä se, että sinun pitäisi kirjoittaa sellaista tekstiä, jonka ymmärtää kuka tahansa. Siis ihan riippumatta ymmärtääkö hän juuri sinua.

Niinhän minä olen tehnytkin mutta tuloksetta. Mistäs tämä kertoo?

Sitä, että sinun tekstiäsi ei muut ymmärrä. Sinulla on jotain haasteita käsitteiden ymmärtämisessä ja käytät niitä väärin niin, että muut eivät sinua ymmärrä. 

Vierailija
2576/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kyllä minä olen lukenut raamattua jo lapsesta asti. Olen käynyt ihan normaalisti koulussakin uskonnon tunneilla ja olen itse asiassa lapsena myös kuunnellut eri seurakuntien ihmisiä kuten muitakin”


Valitettavasti noissa kuulee lähinnä ne ”kivat” kohdat, ei niitä ongelmallisia. Niitä ei ihan ymmärrettävästi kauheasti tuoda esiin eikä varsinkaan käsitellä siinä mielessä että mitä ne kertovat oikeastaan jumalasta.

VT:ssä jumala määrää kansanmurhia, raiskauksia, rankaisee viattomia ja surmattaa lapsia ja eläimiä.

Olen osannut itsekin onkia tietoa ja lisäksi olen joutunut kokemaan henkistä, psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa elämässäni joten minulla on varsin realistinen kuva elämästä.

Eli kärsit jonkinlaisesta traumaperäisestä psykoosista joka saa sinut kuvittelemaan kaikenmaailman "oppaita".

Ymmärrän että asiaa ei monikaan pysty uskomaan mutta se ei tarkoita sitä että minä kärsisin mistään terveydellisistä ongelmista. 

Kyllä se tarkoittaa juuri sitä niin suurella todennäköisyydellä että sen voi käytännössä lukea todeksi. Pahoitteluni tilanteesta, ja ymmärrän että sitä on vaikea hyväksyä. 

Vierailija
2577/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en jaksa vastata enää henkilökohtaisiin tiedusteluihinne palstalla. Kiitos kuitenkin jälleen mielenkiinnostanne minua kohtaan, arvostan sitä.

Vierailija
2578/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en jaksa vastata enää henkilökohtaisiin tiedusteluihinne palstalla. Kiitos kuitenkin jälleen mielenkiinnostanne minua kohtaan, arvostan sitä.

Kukaan ei ole tiedustellut sinulta yhtään mitään. 

Vierailija
2579/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en jaksa vastata enää henkilökohtaisiin tiedusteluihinne palstalla. Kiitos kuitenkin jälleen mielenkiinnostanne minua kohtaan, arvostan sitä.

Kukaan ei ole tiedustellut sinulta yhtään mitään. 

Kaikki nuo tämänpäiväiset aggressiiviset kommenttinne ovat minun kommentteihini. Kenellekään muulla ei ole ollut näköjään mitään annettavaa teille. Huomionne on tietysti imartelevaa mutta jotkut ottavat tosissaan kaikki valheenne ja kiusantekonne joten keskustelu on parempi päättää tähän.

Vierailija
2580/2846 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole neutraali, agnostisismi on

Agnotismi (useammin muodossa agnostisismi, kreikan sanoista a- 'ei' ja gnōsis 'tieto') on filosofinen ja katsomuksellinen käsitys, jonka mukaan perimmäisistä kysymyksistä – erityisesti Jumalan tai yliluonnollisen olemassaolosta – ei voida saada varmaa tietoa. AI

 

Tuoko on sitten niin neutraalia..

onhan se neutraalia, koska Jumalan olemassaoloa ei voida todistaa. Eikä voida todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa