Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (2239)
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä, varsinkin nykyisin kun monikaan ei osaa suhtautua elämään."
Olet oikeassa. Ihmiset ovat viisastuneet niin paljon että eivät pidä mitä vain julmuutta vain elämään kuuluvana vaan vaativat kunnioittavaa kohtelua. Ja siksi jumalan moraali on vanhentunut pahasti.
Ihmiset ovat tyhmentyneet, siksi eivät osaa suhtautua mihinkään.
"En näe asiaa niin, hyväksyn Jumalan päätäntävallan kaikkivaltiaana. Hän tietää minua paremmin miten ihmiskuntaa tulee auttaa ja edistää."
Tuo on käytännössä "vahvin päättää" systeemiä ja siinä voima on yhtä kuin moraali, uhreilta ei kysellä. Jolloin moraali ei ole enää moraalia. Ja ihmisen osa vain totella.
Ihanko sinä tykkäät moisesta jumalasta?
Vierailija kirjoitti:
"En näe asiaa niin, hyväksyn Jumalan päätäntävallan kaikkivaltiaana. Hän tietää minua paremmin miten ihmiskuntaa tulee auttaa ja edistää."
Tuo on käytännössä "vahvin päättää" systeemiä ja siinä voima on yhtä kuin moraali, uhreilta ei kysellä. Jolloin moraali ei ole enää moraalia. Ja ihmisen osa vain totella.
Ihanko sinä tykkäät moisesta jumalasta?
Ei tässä nyt muukaan edelleenkään auta. Täytyy vain pysyä hyvänä nöyränä ihmisenä ja toivoa että tässä kidutuskammiossa nimeltä maapallo ei tarvitse elää kovinkaan vanhaksi.
"Jumalan ja ihmisen tekoja ei voi verrata keskenään."
Ei niin sikäli että jumalan teoille on vielä moninkertaisesti suurempi vaatimus niiden hyvyydelle ja moraalisuudelle kuin erehtyväisen pienen ihmisen.
Mutta nyt vaikuttaa ennemminkin että ihminen on se hyvä ja moraalinen verrattuna jumalaan eikä jumalalta vaadita sitäkään vähää kuin ihmiseltä.
"Ei tässä nyt muukaan edelleenkään auta. Täytyy vain pysyä hyvänä nöyränä ihmisenä ja toivoa että tässä kidutuskammiossa nimeltä maapallo ei tarvitse elää kovinkaan vanhaksi."
No ainakin myönnät avoimesti että jumalasi on ikävä diktaattori ja sinä yrität vain pysyä näkymättömissä ja kuuliaisena että mitään ihan hirveää ei sinulle satu.
Mutta onhan tuo tosi kurjaa elämää. Varsinkin kun voisit tajuta että tuollainen jumala on vain satua jo oikeasti sinun ei tarvitse elää tuossa pelossa.
Vierailija kirjoitti:
"Jumalan ja ihmisen tekoja ei voi verrata keskenään."
Ei niin sikäli että jumalan teoille on vielä moninkertaisesti suurempi vaatimus niiden hyvyydelle ja moraalisuudelle kuin erehtyväisen pienen ihmisen.
Mutta nyt vaikuttaa ennemminkin että ihminen on se hyvä ja moraalinen verrattuna jumalaan eikä jumalalta vaadita sitäkään vähää kuin ihmiseltä.
Ei todellakaan ihminen tänä päivänäkään ole Jumalaa hyvempi.
Olet väärässä. Minä olen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei tässä nyt muukaan edelleenkään auta. Täytyy vain pysyä hyvänä nöyränä ihmisenä ja toivoa että tässä kidutuskammiossa nimeltä maapallo ei tarvitse elää kovinkaan vanhaksi."
No ainakin myönnät avoimesti että jumalasi on ikävä diktaattori ja sinä yrität vain pysyä näkymättömissä ja kuuliaisena että mitään ihan hirveää ei sinulle satu.
Mutta onhan tuo tosi kurjaa elämää. Varsinkin kun voisit tajuta että tuollainen jumala on vain satua jo oikeasti sinun ei tarvitse elää tuossa pelossa.
Sinä ymmärrät koko ajan väärin etkä edes halua kyetä ymmärtämään oikein. Päätän keskustelun tähän, ei ole syytä jatkaa. Mukavaa päivää sinulle.
"Ei todellakaan ihminen tänä päivänäkään ole Jumalaa hyvempi. "
Suurin osa meistä ei syyyllisty mihinkään sellaisiin julmuuksiin kuin jumala Raamatussa.
"Sinä ymmärrät koko ajan väärin etkä edes halua kyetä ymmärtämään oikein. Päätän keskustelun tähän, ei ole syytä jatkaa. Mukavaa päivää sinulle."
Mukavaa päivää sinullekin. Muista että voit milloin vain luopua itsellesi vahingollisista uskomuksista.
Vierailija kirjoitti:
"Sinä ymmärrät koko ajan väärin etkä edes halua kyetä ymmärtämään oikein. Päätän keskustelun tähän, ei ole syytä jatkaa. Mukavaa päivää sinulle."
Mukavaa päivää sinullekin. Muista että voit milloin vain luopua itsellesi vahingollisista uskomuksista.
Älä viitsi, minulla on päässä kaikki juuri hyvin. Käytöstapoja.
"Älä viitsi, minulla on päässä kaikki juuri hyvin."
Kaikki hyvin tällaisilla lausunnoilla?
""Ei tässä nyt muukaan edelleenkään auta. Täytyy vain pysyä hyvänä nöyränä ihmisenä ja toivoa että tässä kidutuskammiossa nimeltä maapallo ei tarvitse elää kovinkaan vanhaksi.""
Ihan oikeasti olen huolissani ihmisistä jotka näkevät elämän noin synkkänä.
Vierailija kirjoitti:
""Ei tässä nyt muukaan edelleenkään auta. Täytyy vain pysyä hyvänä nöyränä ihmisenä ja toivoa että tässä kidutuskammiossa nimeltä maapallo ei tarvitse elää kovinkaan vanhaksi.""
Ihan mahdotonta saada teitä ymmärrykseen mistään asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paholainen tuntee Raamattunsa paremmin, kuin ihmiset. Se on vallankin hyvin perehtynyt Jumalan sanaan ja tietää että se kaikki pitää paikkansa ja käy toteen. Siksi se osaa niin hyvin vääristellä siellä olevia kohtia. Käyttipä kirjoituksia Jeesustakin vastaan vääntäen niitä oman mielensä mukaan itseään palvelemaan.
Voiko joku muuten kertoa jos Saatanaa ei ole, miksi on olemassa saatananpalvojia? Kyllähän sekin porukka Jumalan kieltää.
Eihän kiellä. Ei voi uskoa Saatanaan uskomatta Jumalaan.
Tuo taas on ihan sinun oma mielipiteesi. Voi aivan hyvin olla uskonto, jonka mukaan saatana (tai pimeyden ruhtinas) on ainoa jumala.
Voi toki, mutta nyt ei ollut puhe sellaisesta uskonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai kun ulosanti on kehitysvammaisen kolmevuotiaan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai kun ulosanti on kehitysvammaisen kolmevuotiaan tasolla.
Kieri kateudessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kysymyshän oli perimmäinen mutta vastausta ainakaan minulle ei siihen anneta. "
Voisko olla että vastausta ei ole antaa koska nämä ajatellut vastausten antajat eivät ole todellisia joten heillä ei mitään ihmisen aivojen ulkopuolista tietoa edes ole?
Ei voi olla. Lähtökohta on se että kuulen heidän puhuvan äänellä ja olen saanut heiltä paljon tietoa jonka perusteella minun on uskottava siihen että he tietävät minua enemmän asioita. En voi pakottaa ketään uskomaan minua, tarjosin vain mahdollisuuden yhteen tietolähteeseen jota voi halutessaan käyttää muiden lähteiden ohella.
Mitä todisteita sinulla on siitä, että nämä äänet todellakin tulevat joltain ulkopuoliselta olennolta eivätkä ole oman mielesi kehitelmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin vaikeaa kirjoittaa vanhemmille: Koulussamme järjestetään kevätjuhla ja siellä lauletaan suvivirsi
Miten on niin vaikeaa sopeutua normaaliyhteiskuntaan ilman erityiskohtelua?
Erityiskohtelua tässä nimenomaan saavat uskovat. Tuo henkilö haluaa poistaa sen erityiskohtelun ja tehdä juhlasta kaikille sopivan.
Ei vaan sinä et halua ymmärtää asiaa oikein. Jumalan ja ihmisen tekoja ei voi verrata keskenään.