Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajoin eilen 230km, sähköt maksoi 5,32€

Vierailija
30.05.2026 |

Summassa on mukana verot, siirto ja marginaali.

Paljonkohan olisi bensa maksanut? Laskekaa te, en itse jaksa. 

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh, 

Olet niin pitkään tyytyväinen latausautoosi kun et osaa laskea arvonalenemaa suhteessa ajamiseen eli mitä se korolla maksaminen ja auton hinnan lasku tuottaa miinusta. Ja enemistö latausautoilijoista ajaa kuin LEASINGILLA eli santander-sähköauto vaihtuu kun takuun umpeutuminen lähenee. Harva keulii vaikkapa ykkösmallin Nissan Leaffiaan että hei mulla on velaton sähköauto, nyt on ilmaista ajaa kun auton hinta ei voi tippua enää. 

Tosiaan kuinka moni ajaa Santander-Teslallaan nakellen ap:n tapaisia piilovittuilujaan bensa-autoilijoille, kun tuollainen 40k€ pitäisi onnistua suoralla kaupalla kun puhutaan jostain arvonsa säilyttävästä instrumentista kuten metsästä tai maa-alueesta. 

Kukaan järkevä ei osta premium autoa käteisellä. Ainot autonsa käteisellä  ostavat ovat näitä 2k€ ritsoja ostavia bensalenkkareita. Auto ei myöskään ole mikään arvonsa säilyttävä instrumentti vaan kulutustavaraa. Kyllä jokainen osaa sen laskea montako satasta perse kestää autoiluun sijoittaa per kk.

Kaikki autot olen ostanut käteisellä, nuorempana tonnin ritsat, ja nyt myöhemmin premium uudet auto, tämä ei sovi "kaikki heti nyt" ajattelijalle, vaan suunnitelmallisesti ajatellen, toki tarvii olla tarpeeksi hyvä varallisuustilanne, mutta raha on vain vaihtoväline, turha sitä on hillota, jos sitä on, ja haluu ajella uudella autolla. 

No sinä et olekaan järkevä. Kyse oli järkevistä ihmisistä.

Vierailija
62/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh, 

Olet niin pitkään tyytyväinen latausautoosi kun et osaa laskea arvonalenemaa suhteessa ajamiseen eli mitä se korolla maksaminen ja auton hinnan lasku tuottaa miinusta. Ja enemistö latausautoilijoista ajaa kuin LEASINGILLA eli santander-sähköauto vaihtuu kun takuun umpeutuminen lähenee. Harva keulii vaikkapa ykkösmallin Nissan Leaffiaan että hei mulla on velaton sähköauto, nyt on ilmaista ajaa kun auton hinta ei voi tippua enää. 

Tosiaan kuinka moni ajaa Santander-Teslallaan nakellen ap:n tapaisia piilovittuilujaan bensa-autoilijoille, kun tuollainen 40k€ pitäisi onnistua suoralla kaupalla kun puhutaan jostain arvonsa säilyttävästä instrumentista kuten metsästä tai maa-alueesta. 

Kukaan järkevä ei osta premium autoa käteisellä. Ainot autonsa käteisellä  ostavat ovat näitä 2k€ ritsoja ostavia bensalenkkareita. Auto ei myöskään ole mikään arvonsa säilyttävä instrumentti vaan kulutustavaraa. Kyllä jokainen osaa sen laskea montako satasta perse kestää autoiluun sijoittaa per kk.

Kaikki autot olen ostanut käteisellä, nuorempana tonnin ritsat, ja nyt myöhemmin premium uudet auto, tämä ei sovi "kaikki heti nyt" ajattelijalle, vaan suunnitelmallisesti ajatellen, toki tarvii olla tarpeeksi hyvä varallisuustilanne, mutta raha on vain vaihtoväline, turha sitä on hillota, jos sitä on, ja haluu ajella uudella autolla. 

No sinä et olekaan järkevä. Kyse oli järkevistä ihmisistä.

Kannattaa elää varojensa mukaan, auton hankinnassakin, yrittää pysyä varojensa mukaisella tasolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudessa sähköautossa arvon alenema on 0,80 € / km. 

Ostin kaksi vuotta sitten käytettynä sähköauton ja niistä pyydetään yhä ihan samaa hintaa kuin silloin. 850000 kilometriä on tullut mittariin todella halvalla, kun autossa on ilmaiset pikalatukset. Edelliseen kulkupeliin verrattuna säästöä on tullut 5500 litraa dieselinä.

Ok, Paljonko 230km dieselit maksaa? Sähkö maksoi 5,32€

Vierailija
64/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh, 

Nojaa. Ajattelet ilmeisesti sitä, että on järkevämpää ottaa lainaa ja sijoittaa ne rahat? Tuossa lähestymistavassa on se ongelma, että päästääkseen nauttimaan korkoa korolle -ilmiöstä ja sen tuomista hyvistä tuotoista, pitäisi malttaa olla käyttämättä niitä sijoituksia. Tuolloin lainanhoitokulut kuormittavat taloutta joka kuukausi ja palkinto sijoituksista on "sitten joskus".

Minä eläkeläisenä en halua kuormittaa talouttani ylimääräisillä kuluilla joka kuukausi. Työelämässä ollessani olen säästänyt ja sijoittanut ihan riittävästi, nyt on aika nauttia työn hedelmistä. Siksi ilman muuta ostan autoni käteisellä. En halua lainanhoitokuluja kuormittamaan arkea. Eläkkeelle jäädessä bruttotulot pieneni noin viisi tonnia kuukaudessa, nettonakin yli kaksi. Kyllä se tuntuu, eikä tässä enää mitään lainoja oteta jos ei ole pakko.

Vierailija
65/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh, 

Nojaa. Ajattelet ilmeisesti sitä, että on järkevämpää ottaa lainaa ja sijoittaa ne rahat? Tuossa lähestymistavassa on se ongelma, että päästääkseen nauttimaan korkoa korolle -ilmiöstä ja sen tuomista hyvistä tuotoista, pitäisi malttaa olla käyttämättä niitä sijoituksia. Tuolloin lainanhoitokulut kuormittavat taloutta joka kuukausi ja palkinto sijoituksista on "sitten joskus".

Minä eläkeläisenä en halua kuormittaa talouttani ylimääräisillä kuluilla joka kuukausi. Työelämässä ollessani olen säästänyt ja sijoittanut ihan riittävästi, nyt on aika nauttia työn hedelmistä. Siksi ilman muuta ostan autoni käteisellä. En halua lainanhoitokuluja kuormittamaan arkea. Eläkkeelle jäädessä bruttotulot pieneni noin viisi tonnia kuukaudessa, nettonakin yli kaksi. Kyllä se tuntuu, eikä tässä enää mitään lainoja oteta jos ei ole pakko.

Minusta on järkevämpää ottaa lainaa pienemmällä korolla kuin mitä sijoitukset tuottavat. Pankkilainojahan ei tarvitse maksaa koskaan pois, ihmisillä on outo vietti tähän.

Vierailija
66/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kaksi vuotta sitten käytettynä sähköauton ja niistä pyydetään yhä ihan samaa hintaa kuin silloin. 850000 kilometriä on tullut mittariin todella halvalla, kun autossa on ilmaiset pikalatukset. Edelliseen kulkupeliin verrattuna säästöä on tullut 5500 litraa dieselinä.

Jos ei tiedä mitä 230 kilsan dieselit maksaa, niin paras mennä bussilla.

Vierailija
67/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko, vai menitkö bussilla?

Vierailija
68/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin 250km ja diesel maksoi 49.50€.

Sain 137.50€ verotonta kilometrikorvausta. 

Laskekaa te kauanko tuon 2000€ auton kattamiseen menee. Minä en jaksa.

Vierailija
69/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko, vai menitkö bussilla?

Ajan sähköllä ja se kuuluu auton hintaan ikuisesti.

Vierailija
70/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vähän sähköpirssii mietittiin mutta kuitenkin ostettiin 1,6 turbo Opel Insignia  , on vähäpäästöinen, vähäruokainen, mutta aikas tykki kiihtyyn, vie  normiajossa sadalla kilsalla 4,7  l ,  toki bensanhinta vaikuttaa, mutta 200 km menee  alle 10 litraa. 95 maksaisi 1,950. Niin alle 20 €   maksaisi    200 kilometrin matka..

Eiköhän tommonen museoauto vie pikkasen enemmän bensaa, veikkaisin 7-8 litraa satasella.

Vierailija
71/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin 250km ja diesel maksoi 49.50€.

Sain 137.50€ verotonta kilometrikorvausta. 

Laskekaa te kauanko tuon 2000€ auton kattamiseen menee. Minä en jaksa.

Eli autoilit tuon matkan 23,8 kertaa kalliimmalaa kuin sähköauto. Tyydyttääkö tulos?

Vierailija
72/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa olla autonvaihtoaika käsillä. Ostan yleensä autot uutena ja pidän niitä melko pitkään. Vanha on vielä ihan puhdas bensapeli, ilman vähäistäkään sähköapua hybriditekniikan muodossa.

Mulle on ihan selviö, että seuraava on täyssähköauto. Pystyn lataamaan kotona öisin halvalla pörssisähköllä. Esim. koko viime vuoden yöajan sähkön hinnan keskiarvo oli alle 2,5 snt/kwh. Siihen siirto ja sähkövero, yhteensä noin 5,5 snt/kwh mulla. Puhutaan siis keskimääräisestä noin 8 sentin kwh-hinnata.

Oletetaan auton kulutuksen olevan 18kwh per 100 km, jolloin 100 km hinta olisi vajaat 1,50€. Ajan vuodessa noin 15000km, eli vuoden ajot tulisi maksamaan viime vuoden sähkön hinnalla suunnilleen 225€. Siis koko vuosi alle 250€. Sähkön hinta tietysti heittelee paljon enemmän kuin bensan hinta. Joka yö ei ole pakko ladata, mutta toteuma voi tietenkin heittää tuosta suuntaan tai toiseen ihan reilustikin. Halpaa se on joka tapauksessa.

Kun otetaan lisäksi huomioon harvemmin tarvittavat määräaikaishuollot ja ne ovat lisäksi halvempia, on selvää että täyssähköauton käyttökulut on niin paljon halvemmat kuin polttiksessa, että se kompensoi suuremman arvon laskun reilusti.

Oletan, että kalliimpia pikalatureita emme juurikaan joutuisi käyttämään. Auto on tulossa paikallispyöritykseen kauppakassiksi. Pidempiä reissuja varten meillä on erikseen iso neliveto-diesel, jonka varustukseen kuuluu mm. sängyt, vessa, suihku ja keittiö.

Mihin unohtuivat kalliimpi vakuutus ja kalliimmat renkaat? Huoltokustannukset voivat olla näennäisesti halvempia koska sähköautoa myydään virheellisesti sillä ettei sitä tarvitse huoltaa. Se voi taas tulla todella kalliiksi. 

Vierailija
73/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin vanhan dieselauton pari vuotiaaseen sähköautoon. Jos laskee kaikki arvonalenemat ym mukaan, niin sähköauto tulee sen verran halvemmaksi että saan ajaa samalla rahalla melko uudella autolla versus 15v vanhalla.

Katsopa laskelmaa jonka tekoäly laski. Ei yhtään pöllömpi temppu sinulta. Saa siihen Petteri vielä pari eri lisäveroa keksiä jotta bensalla kannattaisi ajella.

Eiköhän sähköautoverot ole jo Riikalla mietittynä.

Vierailija
74/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli 230 km tieden tukkona koska piti säästää sähköä. Ja sitten vielä kehutaan, että sähkö on halpaa.

Vierailija
75/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa olla autonvaihtoaika käsillä. Ostan yleensä autot uutena ja pidän niitä melko pitkään. Vanha on vielä ihan puhdas bensapeli, ilman vähäistäkään sähköapua hybriditekniikan muodossa.

Mulle on ihan selviö, että seuraava on täyssähköauto. Pystyn lataamaan kotona öisin halvalla pörssisähköllä. Esim. koko viime vuoden yöajan sähkön hinnan keskiarvo oli alle 2,5 snt/kwh. Siihen siirto ja sähkövero, yhteensä noin 5,5 snt/kwh mulla. Puhutaan siis keskimääräisestä noin 8 sentin kwh-hinnata.

Oletetaan auton kulutuksen olevan 18kwh per 100 km, jolloin 100 km hinta olisi vajaat 1,50€. Ajan vuodessa noin 15000km, eli vuoden ajot tulisi maksamaan viime vuoden sähkön hinnalla suunnilleen 225€. Siis koko vuosi alle 250€. Sähkön hinta tietysti heittelee paljon enemmän kuin bensan hinta. Joka yö ei ole pakko ladata, mutta toteuma voi tietenkin heittää tuosta suuntaan tai toiseen ihan reilustikin. Halpaa se on joka tapauksessa.

Kun otetaan lisäksi huomioon harvemmin tarvittavat määräaikaishuollot ja ne ovat lisäksi halvempia, on selvää että täyssähköauton käyttökulut on niin paljon halvemmat kuin polttiksessa, että se kompensoi suuremman arvon laskun reilusti.

Oletan, että kalliimpia pikalatureita emme juurikaan joutuisi käyttämään. Auto on tulossa paikallispyöritykseen kauppakassiksi. Pidempiä reissuja varten meillä on erikseen iso neliveto-diesel, jonka varustukseen kuuluu mm. sängyt, vessa, suihku ja keittiö.

Mihin unohtuivat kalliimpi vakuutus ja kalliimmat renkaat? Huoltokustannukset voivat olla näennäisesti halvempia koska sähköautoa myydään virheellisesti sillä ettei sitä tarvitse huoltaa. Se voi taas tulla todella kalliiksi. 

Renkaat ja vakuutukset ova kyllä mukana laskelmissani, vaikka en tuossa niitä maininnutkaan. Eivät juuri muuta kokonaisuutta.

En ole ostamassa Teslaa, vaan eurooppalaisen auton jossa on ihan huolto-ohjelma ja sen mukaan olen kustannukset laskenut. Huolto-ohjelman mukaan huoltoja on harvemmin ja ovat halvempia kuin polttiksessa.

Useimmissa tapauksissa autoja ei myydä argumentilla "ei tartte huoltaa". Älä yleistä Teslan politiikkaa muihin. Kommentissasi paistaa läpi tietämättömyydestä kumpuava asenteellisuus.

Vierailija
76/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oli 230 km tieden tukkona koska piti säästää sähköä. Ja sitten vielä kehutaan, että sähkö on halpaa.

Aika monta "laatubensistä" tuli ohiteltua :)

Vierailija
77/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaat ja vakuutukset ova kyllä mukana laskelmissani, vaikka en tuossa niitä maininnutkaan. Eivät juuri muuta kokonaisuutta.

En ole ostamassa Teslaa, vaan eurooppalaisen auton jossa on ihan huolto-ohjelma ja sen mukaan olen kustannukset laskenut. Huolto-ohjelman mukaan huoltoja on harvemmin ja ovat halvempia kuin polttiksessa.

Useimmissa tapauksissa autoja ei myydä argumentilla "ei tartte huoltaa". Älä yleistä Teslan politiikkaa muihin. Kommentissasi paistaa läpi tietämättömyydestä kumpuava asenteellisuus.

Mennäänpä nyt tähän kommenttiin Teslasta. Mitä siinä sähkövolkkarissa tms pitää huoltaa? Ei ole öljynvaihtoja, ja raitisilmasuodattimen ja pissapojan nesteen saa millainen paviaani tahansa hoidettua? Joten mitä huuhaahommia niiden huolto laskuttaa?

Vierailija
78/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs huollettavaa sähköautossa sitten on? Pois pyyhkijät ja raitisilmasuodattimet ei kai niitä nyt tarvi huollossa vaihdattaa. Jarrunesteet 3-4v välein?

Vierailija
79/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla oo aurinkokennoja talossa. Toukokuusta syyskuuhun ajaa ilmaiseksi, jos osaa hommansa.

Vierailija
80/128 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla oo aurinkokennoja talossa. Toukokuusta syyskuuhun ajaa ilmaiseksi, jos osaa hommansa.

Ei. Eikä ne sähköauton kulutusta kata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme