Nuorilta tuli selkeä tuomio Suvivirteen
Saa laulaa. Ei haittaa ketään. Perinne. Kaunis laulu. Eli jatkakaa vasemmiston intersektionaalit vaan nillittämistä😂Hyvin menee👍
Kommentit (200)
Todistusten jako on turhin päivä koulussa. En ikinä ollut sielä. Olin aina "kipeänä"lapsena ja todistus tuli myöhemmin postissa. Lomani alkoi siis muita aikaisemmin. Vanhempanikaan ei jaksaneet raahautua sinne.
EN ole kertaakaan ollut tyttäreni kanssa todistusten jaossa enkä koskaan pakottanut häntä menemään. Hän kuitenkin kävi niissä ihan itsenäisesti.
Nopeasti se elämä menee. Yhtään suvivirttä en kuullut tai jäänyt kaipaamaan. Minulla ei ole sitä vastaan mitään, mutta ei se merkitse minulle juuri mitään. Vähän kuin sauna ja en sauno.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt jankataan, että koulun pitää varoittaa uskonnollisesta sisällöstä ja antaa mahdollisuus poistua.
Mutta kun varmasti suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, ettei Suvivirsi ole mikään uskonnollinen sisältö vaan pelkkä ihana laulu.
Onko Hard Rock Halleluja uskonnollinen? Entä Liekinheitin, kun siinä lauletaan että Oh dear Lord eli rakas Jumala?
No jos se löytyy virsikirjasta (virsi 571) niin kai sitä voi uskonnolliseksi sanoa. Vaikka kuulija voi tulkinnassaan muuta painottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ateistiperhe toimii joulun alla, kun tavarataloissa soivat joululaulut. Asentavatko he lapsilleen korvatulpat vai välttelevätkö tuollaisia paikkoja, joissa saattaa kuulla pelottavaa musiikkia? Vai menevätkö rohkeasti ostoksille ja kotona kirjoittavat sitten korvausvaatimuksia.
Samoin vihkiminen avioon on lapsiltaan kielletty ja toisten häihin osallistuminen vihkimisen ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, että tuhansien eurojen korvaukset kannustaa muitakin heittäytymään lumihiutakeiksi. Kukapa lapsi tai nuori ei tahtoisi itselleen kivasti karkkirahaa?
No miksi ei ole kesätyöpaikkoja ja ulkkikset on ne nuorlta vieneet?
miksi tavallisella palkalla ei elä?
Lappeenrannan kaupunki antaa 3000€ yritykselle, joka palkkaa LUTin ulkomaalaisen. Miksihän suomalaisille nuorille ei ole kesätöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se Varpunen jouluaamuna tuli tähän keskusteluun? Eihän se edes liity kristinuskoon mitenkään...
Varpunen jouluaamuna on Hyvin Vakaumuksellisen Kristityn isäni mukaan ei-kristillinen laulu. Hän perusteli mielipiteensä niin, että kristilliseen uskoon ei kuulu jälleensyntymisoppi, eli se että tyttö havaitsee linnun olevan hänen kuollut veljensä.
Minusta tilanne taas on sellainen että tyttö lohduttaa itseään kuvittelemalla että se varpunen on kuin hänen veljensä.
No, asiat voi nähdä monella tapaa.
Toisaalta suomalaiskultuurillinen kristinusko on sekoitus meidän alkuperäistä PERKELEEN pakanauskontoa ja ripaus kristinuskoa. Siksi meidän kristillinen suuntaus on niin erikoinen maailmalla. Kuten tuossa laulussa ja monissa lapsille kirjoitetuissa saduissa, vaikkapa Topeliuksen teoksissa näkyy vahvana vanha Perkeleen usko ja kristinuskon yhdistyminen.
Perkeleen uskossa ei ollut tavatonta tämä jälleensyntyminen ja eläville ilmestyminen haudan takaa. Siksi meillä kunnioitetaan paljon vainajia. Ruokaakin on jätetty haudoille ja vanhoille paikoille jossa epäillään olleen toimintaa. Laulun suurin hybridi on itse varpunen. Laulun lopussa lintu paljastaa: "En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta, olen pieni veljesi, tulin taivahasta."
Muinaisusko: Suomalaisessa pakanallisessa traditiossa uskottiin vahvasti sielulintuun. Kun ihminen kuoli, hänen sielunsa muuttui linnuksi (usein varpuseksi, tiaiseksi tai pääskyksi). Linnut toivat viestejä Tuonelasta tai vainajien valtakunnasta eläville.
Kristinusko: Topelius kirjoitti runon surressaan pienen Rafael-poikansa kuolemaa. Hän puki kristillisen ajatuksen taivaaseen päässeestä "enkeliveljestä" muinaisuskon sielulinnun raameihin.
Jotain kymmenen vuotta sitten ilmoittivat oikein lehdessä, että Suvivirttä ei enää lauleta. Oli jännä homma, että yleisö lauloi sen spontaanisti juhlan lopuksi. Jopa musiikinopettaja lähti sitä säestämään pianolla. Sen jälkeen Suvivirsi on lauletti ja myös Enkeli taivaan palasi joulujuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, että tuhansien eurojen korvaukset kannustaa muitakin heittäytymään lumihiutakeiksi. Kukapa lapsi tai nuori ei tahtoisi itselleen kivasti karkkirahaa?
No miksi ei ole kesätyöpaikkoja ja ulkkikset on ne nuorlta vieneet?
miksi tavallisella palkalla ei elä?
Lappeenrannan kaupunki antaa 3000€ yritykselle, joka palkkaa LUTin ulkomaalaisen. Miksihän suomalaisille nuorille ei ole kesätöitä?
Rahaa tuntuisi jaettavan yrityksille ihmeen paljon. Nuoria varten ei voida jakaa rahaa heille ja keinotyöllistää heitä. Olisi tosi tärkeää näihin aikoihin että nuori pääsisi edes kahdeksi viikoksi työelämään tai edes kuukaudeksi kokeilemaan ja saamaan omaa rahaa työllään.
Maailma on täynnä juttuja jotka ei maksa ja jos nuori on paljon rahattomana, niin ei hän pian kaipaa mitään hankintoja ja passivoituu. Koko markkintalous on rahan ympärillä, nyt kasvaa nuoria jotka ei shoppaile vaatteita. Kulkee samoissa verttyneissä kollareissa ja kuluneissa kesäkengissä kesät talvet nilkat paljaana. He jotenkin otti rillumarein asenteen elämäänsä???
Onko se ollut aina suomalainen sielunmaailma? Omaa käyttörahaa että pääsee tekemään asioita. Nuorille erittäin tärkeää kasvualustana heille kohti aikuisuutta. Kun näkee että säästämällä voi unelmoida moposta ja matkoista mitä mopolla voi tehdä.
Kun juttelin sukulaispojan kanssa ja hän on mopoiässä, niin näki että mopon hankinta on mahdotonta. Sellaisia rahoja ei saa kasaan koskaan. Aika kurja näköalaton elämä on sellaisella. Pienet piirit ja lähinnä sisätiloissa pelailee pelejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se Varpunen jouluaamuna tuli tähän keskusteluun? Eihän se edes liity kristinuskoon mitenkään...
Varpunen jouluaamuna on Hyvin Vakaumuksellisen Kristityn isäni mukaan ei-kristillinen laulu. Hän perusteli mielipiteensä niin, että kristilliseen uskoon ei kuulu jälleensyntymisoppi, eli se että tyttö havaitsee linnun olevan hänen kuollut veljensä.
Minusta tilanne taas on sellainen että tyttö lohduttaa itseään kuvittelemalla että se varpunen on kuin hänen veljensä.
No, asiat voi nähdä monella tapaa.Toisaalta suomalaiskultuurillinen kristinusko on sekoitus meidän alkuperäistä PERKELEEN pakanauskontoa ja ripaus kristinuskoa. Siksi meidän kristillinen suuntaus on niin erikoinen maailmalla. Kuten tuossa laulussa ja monissa lapsille kirjoitetuissa saduissa, vaikkapa Topeliuksen teoksissa näkyy vahvana vanha Perkeleen usko ja kristinuskon yhdistyminen.
Perkeleen uskossa ei ollut tavatonta tämä jälleensyntyminen ja eläville ilmestyminen haudan takaa. Siksi meillä kunnioitetaan paljon vainajia. Ruokaakin on jätetty haudoille ja vanhoille paikoille jossa epäillään olleen toimintaa. Laulun suurin hybridi on itse varpunen. Laulun lopussa lintu paljastaa: "En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta, olen pieni veljesi, tulin taivahasta."
Muinaisusko: Suomalaisessa pakanallisessa traditiossa uskottiin vahvasti sielulintuun. Kun ihminen kuoli, hänen sielunsa muuttui linnuksi (usein varpuseksi, tiaiseksi tai pääskyksi). Linnut toivat viestejä Tuonelasta tai vainajien valtakunnasta eläville.
Kristinusko: Topelius kirjoitti runon surressaan pienen Rafael-poikansa kuolemaa. Hän puki kristillisen ajatuksen taivaaseen päässeestä "enkeliveljestä" muinaisuskon sielulinnun raameihin.
Vainajien ruokkiminen jouluna
Laulussa tyttö tarjoaa varpuselle siementä jouluaamuna.
Muinaisusko: Joulun ja kekrin aikaan suomalaiset jättivät perinteisesti ruokaa (kuten lyhteitä tai puuroa) linnuille ja haltijoille. Tämä ei ollut pelkkää eläinsuojelua, vaan vainajakulttia. Uskottiin, että suvun vainajat saapuivat lintujen hahmossa tarkistamaan, miten talossa menee. Jos heitä ei ruokittu, he saattoivat suuttua ja viedä talonviljelysonnen.
Kristinusko: Laulussa tämä pakanallinen uhraus ja vainajien lepyttely naamioidaan kristilliseksi laupeudeksi ja hyväksi työksi, josta "Palkita Jumala tahtoo kerran sinua".
Enkeleitten maa vs. Lintukoto
Lintu kertoo tulleensa "enkeleitten maasta".
Muinaisusko: Suomalaisessa kosmologiassa muuttolinnut lensivät talveksi Lintukotoon, joka sijaitsi maailman reunalla, missä taivaankansi oli matalalla. Lintukoto oli lämmin, onnellinen ja rauhallinen paikka.
Kristinusko: Laulussa Lintukoto ja kristillinen Taivas rinnastetaan suoraan toisiinsa. Kuollut veli ei mennyt Tuonelaan tai Lintukotoon, vaan hänestä tuli taivaallinen olento, joka kuitenkin käyttää linnun siipiä palatakseen takaisin kotiin.
Myös Suvivirren kautta voidaan löytää paljon yhteyksiä Perkeleuskontoon ja kristinuskon nykyiseen hybridiin. Luterilainen perinne onkin hyvin pitkällä omaperäinen tuote ja siinä on paljon potentiaalia koko maailmanlaajuiseen levitykseen. Se on syvempi kuin kristinusko sellaisenaan on. Sieltä löytyy perusteita ja käytännönläheisiä toimituksia sisäistettynä kristilliseen runkoon. Ei ihme että monet kristityt eivät halua muutoksia tähän uskontoon, joka on alkuperältään "perkeleen" usko.
Meillä on hyvin harvinainen sisältö kristinuskon "raameihin" sisäistettynä. Suomalaiset on pääsääntöisesti hyvn henkinstä kansaa ateisteinakin. Turhaa jeesustelua vältellään, mutta tavoissa näkyy paljon perkeleen palvontaa hyvässä hengessä. Hyvyys löytyy näistä Topeliiuksen lauluista ja monista muista lauluista. Ennen piti sisällyttää se kristinuskon raameihin ja etsiä samankaltaisuuksia että saatiin toteuttaa enää sitä puhtainta vanhaa perinteistä uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, että tuhansien eurojen korvaukset kannustaa muitakin heittäytymään lumihiutakeiksi. Kukapa lapsi tai nuori ei tahtoisi itselleen kivasti karkkirahaa?
No miksi ei ole kesätyöpaikkoja ja ulkkikset on ne nuorlta vieneet?
miksi tavallisella palkalla ei elä?
Lappeenrannan kaupunki antaa 3000€ yritykselle, joka palkkaa LUTin ulkomaalaisen. Miksihän suomalaisille nuorille ei ole kesätöitä?
Rahaa tuntuisi jaettavan yrityksille ihmeen paljon. Nuoria varten ei voida jakaa rahaa heille ja keinotyöllistää heitä. Olisi tosi tärkeää näihin aikoihin että nuori pääsisi edes kahdeksi viikoksi työelämään tai edes kuukaudeksi kokeilemaan ja saamaan omaa rahaa työllään.
Maailma on täynnä juttuja jotka ei maksa ja jos nuori on paljon rahattomana, niin ei hän pian kaipaa mitään hankintoja ja passivoituu. Koko markkintalous on rahan ympärillä, nyt kasvaa nuoria jotka ei shoppaile vaatteita. Kulkee samoissa verttyneissä kollareissa ja kuluneissa kesäkengissä kesät talvet nilkat paljaana. He jotenkin otti rillumarein asenteen elämäänsä???
Onko se ollut aina suomalainen sielunmaailma? Omaa käyttörahaa että pääsee tekemään asioita. Nuorille erittäin tärkeää kasvualustana heille kohti aikuisuutta. Kun näkee että säästämällä voi unelmoida moposta ja matkoista mitä mopolla voi tehdä.
Kun juttelin sukulaispojan kanssa ja hän on mopoiässä, niin näki että mopon hankinta on mahdotonta. Sellaisia rahoja ei saa kasaan koskaan. Aika kurja näköalaton elämä on sellaisella. Pienet piirit ja lähinnä sisätiloissa pelailee pelejään.
Hän varmaan ajelee huulet pärräten mopolla GTA-pelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se Varpunen jouluaamuna tuli tähän keskusteluun? Eihän se edes liity kristinuskoon mitenkään...
Varpunen jouluaamuna on Hyvin Vakaumuksellisen Kristityn isäni mukaan ei-kristillinen laulu. Hän perusteli mielipiteensä niin, että kristilliseen uskoon ei kuulu jälleensyntymisoppi, eli se että tyttö havaitsee linnun olevan hänen kuollut veljensä.
Minusta tilanne taas on sellainen että tyttö lohduttaa itseään kuvittelemalla että se varpunen on kuin hänen veljensä.
No, asiat voi nähdä monella tapaa.Toisaalta suomalaiskultuurillinen kristinusko on sekoitus meidän alkuperäistä PERKELEEN pakanauskontoa ja ripaus kristinuskoa. Siksi meidän kristillinen suuntaus on niin erikoinen maailmalla. Kuten tuossa laulussa ja monissa lapsille kirjoitetuissa saduissa, vaikkapa Topeliuksen teoksissa näkyy vahvana vanha Perkeleen usko ja kristinuskon yhdistyminen.
Perkeleen uskossa ei ollut tavatonta tämä jälleensyntyminen ja eläville ilmestyminen haudan takaa. Siksi meillä kunnioitetaan paljon vainajia. Ruokaakin on jätetty haudoille ja vanhoille paikoille jossa epäillään olleen toimintaa. Laulun suurin hybridi on itse varpunen. Laulun lopussa lintu paljastaa: "En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta, olen pieni veljesi, tulin taivahasta."
Muinaisusko: Suomalaisessa pakanallisessa traditiossa uskottiin vahvasti sielulintuun. Kun ihminen kuoli, hänen sielunsa muuttui linnuksi (usein varpuseksi, tiaiseksi tai pääskyksi). Linnut toivat viestejä Tuonelasta tai vainajien valtakunnasta eläville.
Kristinusko: Topelius kirjoitti runon surressaan pienen Rafael-poikansa kuolemaa. Hän puki kristillisen ajatuksen taivaaseen päässeestä "enkeliveljestä" muinaisuskon sielulinnun raameihin.
Syvempi liitto oli ruotsin kielisten ja suomen kielisten kansojen yhdistyminen. Jeesuksen ja Perkeleen kansan yhdistyminen ja pyhä liitto.
Ei venäläisten kanssa olisi syntynyt samalaista kompromissia. Suomalaiset saivat pitää oman uskontonsa.
Nykyään on sitten enemmän jo näkynyt että julkisuuden hahmot kääntyy pois meidän luterilaisesta perinnöstä katoliseen ja näin.
Se ei oikein kansanmielistä toimintaa. Kun vanha perkeleen ja jeesuksen liitto hyljätään!
Toki meillä on uskonnonvapaus olemassa.
volgan mutka näyttäisi aktivoituneen, kohta kuullaan lapiohammas geeniperimästä
Koulujen pitää imoittaa, jos tunneilla esitetään homo ihannoivaa materiaali, jotta oppilas voi poistua luokasta ja olla saastuttamatta itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Vilma-viestissä varoiteta ateistisesta sisällöstä?!
jos esim sanotaan että Jumalaa ei ole
Miksi faktan kertomisesta pitäisi varoitella? Kouluahan käydään juuri sitä varten, että siellä opetellaan faktoja. Satutunteja varten on olemassa ihan omat kinkeripiirit.
Sinulla näyttää olevan käsitteestä ”fakta” ihan oma tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei missään kohdassa ole ollut virren itsensä laulaminen kevätjuhlassa, vaan ettei mahdollisuutta poistua ennen virren laulua järjestetty.
Saako poistua Setan pitämiltä tunneilta?
Huhtikuussa erääntyi hieno kansalaisaloite tästä kysymyksestä, ei tosin saanut lähellekään 50000 kannattajaa. Muistitko käydä kannattamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmmm ja on paljon kristillisä vapaita.. Pääsiäinen esim
On saatava opetusta pääsiäisenä ja jouluna jne. Ehkä on näitä ateistiopettajia ym jotka pitävät sitten tunnit.
Lauri Ojala kyllä vaatii päästä töihin jouluna ja helatorstaina.
Ainakin joululla on pakanallinen historia. Taidat vain olla niin aivopesty, ettet tiennyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Todistusten jako on turhin päivä koulussa. En ikinä ollut sielä. Olin aina "kipeänä"lapsena ja todistus tuli myöhemmin postissa. Lomani alkoi siis muita aikaisemmin. Vanhempanikaan ei jaksaneet raahautua sinne.
EN ole kertaakaan ollut tyttäreni kanssa todistusten jaossa enkä koskaan pakottanut häntä menemään. Hän kuitenkin kävi niissä ihan itsenäisesti.
Nopeasti se elämä menee. Yhtään suvivirttä en kuullut tai jäänyt kaipaamaan. Minulla ei ole sitä vastaan mitään, mutta ei se merkitse minulle juuri mitään. Vähän kuin sauna ja en sauno.
Säälin lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistusten jako on turhin päivä koulussa. En ikinä ollut sielä. Olin aina "kipeänä"lapsena ja todistus tuli myöhemmin postissa. Lomani alkoi siis muita aikaisemmin. Vanhempanikaan ei jaksaneet raahautua sinne.
EN ole kertaakaan ollut tyttäreni kanssa todistusten jaossa enkä koskaan pakottanut häntä menemään. Hän kuitenkin kävi niissä ihan itsenäisesti.
Nopeasti se elämä menee. Yhtään suvivirttä en kuullut tai jäänyt kaipaamaan. Minulla ei ole sitä vastaan mitään, mutta ei se merkitse minulle juuri mitään. Vähän kuin sauna ja en sauno.
Säälin lastasi.
Sitten sä makselet veroja vaan että saan maksettua vuokran. Palkka ei riitä 7e tuntipalkalla tonnin vuokraan. Piti olla joka pyhätkin töissä ilman mitään pyhälisiä tai ylityölisiä. Ei mitään taloudellisia vaihtoehtoja osallistua porvareiden kissanristiäisiin. Toiset on töissä tienaamassa kun eräät lakittaa ja nauraa laiskaa narisevaa nauruaan. Toiset on kourat verissä ja liassa kaukaa tulleiden kanssa tekemässä orjatyötä, että saisitte juhlia. Kyllä ensisijaisesti säälisin minua itseänikin, koska minähän tässä myös menetin lapseni lapsuuden ja kaiken vapaa-ajan ja kasvatatmisen mahdollisuuden palkkjen pienuuden takia.
Koko elämä ja lapset riistettiin minulta. Ei saunaa ei varaa saunavuoroon, ei varaa jouluun ja perinteisiin suomalaisiin juhliin. Palkkojen pienuuden takia meidän perheestä karsittiin kaikki ylimääräinen pois. Tämä on ihan sitä mitä päättäjät on haluneet tässä pätkätöiden, matalapalkka-alojen ja nollatuntitöiden maassa.
Ei kaikilla suomalaisilla ole varaa suvivirteen. Laulakoon hienosto niitä, kun toiset on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei missään kohdassa ole ollut virren itsensä laulaminen kevätjuhlassa, vaan ettei mahdollisuutta poistua ennen virren laulua järjestetty.
En menetä yöuntani enkä edes vaivaudu poistumaan paikalta.
T. Agnostikko
Toi kuulostaa hyvältä. Laulajat voisivat myös persujen tapaan kuvata laulutilaisuuden nettiin ja jos haluaisi osallistua myöhemmin tai tutustua siien jos ikävä tulee, niin sieltä sitten sen saisi.
Laulajat voisivat esittää laulun monella eri tyylillä ettei suoritus olisi vain se noin 4min laulu, vaan pidempi koko tunnin esitys, kun he tykkäävät laulella, niin laulakoon koko sielunsa puhtaaksi videolle. Muut voisivat tosin lähteä jo ajoissa pois. On muitakin harrasteita kuin laulua.