Nuorilta tuli selkeä tuomio Suvivirteen
Saa laulaa. Ei haittaa ketään. Perinne. Kaunis laulu. Eli jatkakaa vasemmiston intersektionaalit vaan nillittämistä😂Hyvin menee👍
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Miksei Vilma-viestissä varoiteta ateistisesta sisällöstä?!
jos esim sanotaan että Jumalaa ei ole
Miksi faktan kertomisesta pitäisi varoitella? Kouluahan käydään juuri sitä varten, että siellä opetellaan faktoja. Satutunteja varten on olemassa ihan omat kinkeripiirit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa joutuu tekemisiin uskonnollisen materiaalin kanssa useinkin, esimerkiksi historian ja äidinkielen tunneilla. Tämä sallitaan, koska kyseessä on opetuksellinen tarkoitus. Ei ateistiperheen lasta lähetetä luokasta käytävälle suojaan sellaisessa tilanteessa. Jostakin tuntemattomasta syystä tätä ei tulkita uskonnolle altistavaksi kuten Suvivirttä. Ehkä se johtuu käytännön syistä. Iso sirkushan se olisi, jos koko ajan varoitettaisiin ja siirryttäisiin suojatilaan.
Uskonnonvapaus ei tarkoitta oikeutta kieltäytyä kohtaamasta itselleen vierasta uskonnollisuutta millään tavalla.
Mutta uskonnonvapaus tarkoittaa, että jos kunnan koulu järjestää tilaisuuden, jossa on uskonnollista sisältöä, on koulun velvollisuus järjestää vaihtoehtoista ohjelmaa, tai mahdollisuuden poistua (ja ei, tämä mahdollisuus ei tarkoita, että jos ikkuna on auki lapsi voi hypätä siitä ulos) ja palata.
Ainoastaan silloin jos sisällön tarkoitus on harjoittaa uskontoa. Nyt puheena olevalla laululla kunnioitetaan perinteitä sekä suomalaista kulttuurihistoriaa sekä julistetaan koulu loppuneeksi ja kesäloma alkaneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei missään kohdassa ole ollut virren itsensä laulaminen kevätjuhlassa, vaan ettei mahdollisuutta poistua ennen virren laulua järjestetty.
Ei koululaiset muutenkaan saa poistua kesken koulupäivän. Ei tämä ole poikkeus. Kevätjuhla on osa opetusta, eikä sieltä poistuta, vaikka jokin laulu tai muu esitys ei sattuisikaan kiinnostamaan.
Ja opettajalla kädet täynnä muutenkin ja vastuu luokastaan. Miksi yksi saisi erityiskohtelua? Olisihan vanhempi voinut aina hakea lapsen pois koulusta kun tiedossa vakaumuksen vastaista toimintaa!
Koska tällä yhdelläkin on lain turvaama oikeus uskonvapauteen?
Hänen uskonvapautensa säilyy kyllä. Vaikka laulaisi itsekin. Silti ei ole pakko uskoa. Jonkin verran on siedettävä muidenkin vakaumuksia muutenkin. Eikä sitä vakaumuksen merkkinä lauletakaan.
Tämä!
Minäkin olen laulanut Suvivirttä sieluni pohjasta veisaten kaikissa asteissa koulujeni päättäjäisissä. Myös lasteni koulujen päättäjäisissä, sekä lastenlasten. Ja muulloinkin ihan vain omaksi iloksi.
En ole käynyt rippikoulua, olen eronnut kirkosta heti kun sen sain itsenäisesti tehdä, tosin siihen tarvittiin myös vanhempien lupa. Vanhemmat antoivat luvan vaikka itse kuuluvatkin evankelis-luterilaiseen kirkkoon En siis kuulu mihinkään uskontokuntaan tai lahkoon. Silti Suvivirsi tuo iloa ja hyvää mieltä koska se on ollut aina olennainen osa elämää ja tulee myös olemaan. Aina niin kauan kuin muistan ja vieläkin ( 69 vuotias) Suvivirren kuuleminen tuo ihanan lämpimiä muistoja koulajoilta, virren laulaminen ala-asteilla erityisesti merkitsi kesän ja loman alkua
Mutta miksi minun, lasteni ja lasteni lasten täytyy elää sinun muistojasi ja kokemuksiasi?
Miten niin täyttyy? Eihän sitä ole pakko kuunnella kun voi poistua, miksi nillität selvää asiaa? -eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain persu jaksaa joka vuosi öyhöttää suvivirrestä.
Onko Lauri Ojala persu?
Taitaa enemmin olla demari, räksytettään vaan räksyttämisen ilosta, kuten demareitten tapoihin kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei missään kohdassa ole ollut virren itsensä laulaminen kevätjuhlassa, vaan ettei mahdollisuutta poistua ennen virren laulua järjestetty.
Ihan pelleilyä.
Radiossa ja televisiossa lauletaan (parhaillaan) Gaudeamus igitur -laulua monta kertaa päivässä. Haluan korvauksia, koska minä en ole akateeminen ihminen, enkä ymmärrä latinaa.
Minä en halua kuulla enkä nähdä enää yhtään sateenkaari-juttua. Oikeasti olen ahdistunut niistä. Kuka auttaisi? Voinko saada korvauksia, kun altistun arvoille, jotka ovat omilleni vastakkaisia? Kysyn tätä tosissani - yhtä tosissani kuin suvivirrestä ahdistunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua kuulla enkä nähdä enää yhtään sateenkaari-juttua. Oikeasti olen ahdistunut niistä. Kuka auttaisi? Voinko saada korvauksia, kun altistun arvoille, jotka ovat omilleni vastakkaisia? Kysyn tätä tosissani - yhtä tosissani kuin suvivirrestä ahdistunut.
Sama. Maanantaina alkaa kokonainen homokuukausi. Homot, sateenkaariväki, sitä ja tätä, televisiostakin joka päivä. Oken koko ikäni elänyt homojen ja lesbojen keskuudessa, ihania tasavertaisia ystäviäni. Mikä v.ttu nyt on muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Rydman voitti tuon espoolaiskahelin väittelyssä 6-0.
Harmi, että tuo on maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nosto. Minä ja lapseni, emme halua pakkohomotuksen uhreiksi.
Joulupukit ja tontut pois koulujen jouluohjelmista. Koska meillä ei uskota niihin.
Enkelit, keijut, peikot ja muumit ja muut satuolennot kiellettävä kaikesta, koska ne vääristää lapsen todellisuudentajua.
Laulettakoon kouluissa vain isänmaallisia marssi lauluja.
Itse olisin aina halunut lähteä jo kotiin enkä jäädä laulelemaan lauluja. Voisi tehdä niin että fanikunta jäisi laulamaan suvivirttä niin muut pääsisi todistuksen kanssa pois. Nuoret on oikeaassa saa laulaa, mutta olisi hyvä myös niille jotka ei halua laulaa tai tanssia, niin poistua tilanteesta. Minä aina pyörittelin silmiä että kaukanko tää paskaa vielää kestääääääää.
Vierailija kirjoitti:
Joulupukit ja tontut pois koulujen jouluohjelmista. Koska meillä ei uskota niihin.
Enkelit, keijut, peikot ja muumit ja muut satuolennot kiellettävä kaikesta, koska ne vääristää lapsen todellisuudentajua.
Laulettakoon kouluissa vain isänmaallisia marssi lauluja.
Voisi tehdä sellaisen Suvivirren uudeksi tulon.
Sivimustat pojat voisi koulussa vetää suvivirttä omassa porukassaan hc-punk tyylillä tai marssipötköllään.
Ne jotka ei haluaisi edes laulaa voisi mennä pois tilaisuudesta.
Kovimmat suvivirsifanit kristityt voisi vetää pitkiä maraton sessioita sufivirttä 4h putkeen ennen kuin tilaisuudesta pääsee pois.
Muslimit voisi laulaa samaa laulua mutta muuttaa sanat Koraaniin sopiviksi, mutta rytmi sama, koska laulu on tuhansia vuosia vanha suomensukuisten kansojen perintölaulu uralilta saakka tänne kulkeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin tosi sitkeä. Minulla oli alkuvuosina samalaisia oireita mutta ne meni ohi itsestään. Enää en edes näe sateenkaarijuttuja. Vaikka nitä toitotetaan.
Sama juttu oli iltapäivälehtien ne päivän tytöt tai tämmöiset pyllistelijät. Aluksi pisti silmään ikävästi ja en edes ostanut lehtiä ysärinä kun ne ryntäät tuli sinne sekaan.
No, ajan myötä totuin ja en enää näe niiitä samalla tapaa. Osaan katsoa valikoiden asioita.
Siinä mielessä sateenkaarijutut on hyvä asia. Sinulla on taival vasta alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Radiossa ja televisiossa lauletaan (parhaillaan) Gaudeamus igitur -laulua monta kertaa päivässä. Haluan korvauksia, koska minä en ole akateeminen ihminen, enkä ymmärrä latinaa.
Onko sulla todisteita tai joku kuvanut että näin on käynyt. Esimerkiksi epileptikkona sulla on mahdollisuus korvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se Varpunen jouluaamuna tuli tähän keskusteluun? Eihän se edes liity kristinuskoon mitenkään...
Varpunen jouluaamuna on Hyvin Vakaumuksellisen Kristityn isäni mukaan ei-kristillinen laulu. Hän perusteli mielipiteensä niin, että kristilliseen uskoon ei kuulu jälleensyntymisoppi, eli se että tyttö havaitsee linnun olevan hänen kuollut veljensä.
Minusta tilanne taas on sellainen että tyttö lohduttaa itseään kuvittelemalla että se varpunen on kuin hänen veljensä.
No, asiat voi nähdä monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
jos kyse olisi muslimeista mutta kun on kyse kristillisestäå tapakulttuurista niin ketä haittaa? ei täällä pakoteta tai hunnuteta tai tapeta uskonnon tai kristillisen moraalin joka olisi pitänyt oppia kauan sitten vuoksi. en ole naimisisissa uskon historialliseen jeesukseen ja sieluun myöskin tieteeseen ja universumiin.aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, että tuhansien eurojen korvaukset kannustaa muitakin heittäytymään lumihiutakeiksi. Kukapa lapsi tai nuori ei tahtoisi itselleen kivasti karkkirahaa?
No miksi ei ole kesätyöpaikkoja ja ulkkikset on ne nuorlta vieneet?
miksi tavallisella palkalla ei elä?
Terveisiä Espoosta. Suvivirsi laulettiin, mutta nuoreni ei ainakaan huomannut että kukaan olisi mennyt ulos siksi aikaa. Ei ole valkoisinta aluetta joten muita uskontokuntia kyllä koulussa riittää, mutta ei tämä heille olekaan ongelma. Ei myöskään erikseen mainittu asiaa kesken show'n, mutta aiemmin tuli wilma-viesti että missä kohtaa lauletaan.
Toivottavasti ei nyt tule sakkomaksuja.
Pahinta on, että tuhansien eurojen korvaukset kannustaa muitakin heittäytymään lumihiutakeiksi. Kukapa lapsi tai nuori ei tahtoisi itselleen kivasti karkkirahaa?