Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin aikuisten muistaminen on mennyt överiksi

Vierailija
29.05.2026 |

Ennen oli tavallista, että tuotiin korkeintaan kortti ja ehkä jaettavaksi joku kaupan keksipaketti. Nykyisin somen perusteella monet tuovat vaikka mitä kallista jäätelökioskin lahjakortista alkaen. Kenellä on varaa hankkia kalliit muistamiset kaikille työntekijöille joka kevät (puhumattakaan, jos on monta lasta)? Osa tuskailee, kun haluaisi lasten askartelevan itse muistamiset päiväkodin aikuisille. Ja sitten osa tuskailee, kun on talous todella tiukilla ja ei ole vara hankkia mitään muistamista. Ihan ymmärrettävää ja turhauttaa, että osa edes stressaa lahjan puuttumista.

Ja kieltämättä myös mietin, mihin ne päiväkodin aikuiset laittavat ne sadat tuikkukupit, kahvimukit ja kukansiemensekoitukset.

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tähän keskusteluun ihan virallinen ohjeistus, jonka olemme Vantaalla saaneet:

”Vantaan kaupunki on ohjeistanut lahjojen vastaanottamisesta melko tarkasti. Ohjeistuksen mukaan tarjottua lahjaa ei tule ottaa vastaan, jos​

- sen arvo on huomattava​

- se annetaan rahana, lahjakorttina tai muuna maksuvälineenä​

- sen vastaanottaminen ulkopuolisin silmin voidaan nähdä heikentävän luottamusta Vantaan kaupungin toimintaan tai yksittäisen henkilön puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen.​

Pääsääntöisesti alle 50 euron arvoinen etu on riittävän vähäinen, ettei se vaaranna luottamusta, jollei kyse ole välittömästä päätöksentekotilanteesta. 

Lahjasta saa (ja pitää yllä olevissa tilanteissa) kietäytyä.”

T. Vantaalainen ope

Koskiko tuo 50 euron raja yhtä lahjoittajaa, vai yhdessä kerättyjä lahjoja? Meillä osa vanhemmista perusteli kalliit yhteislahjat sillä, että lahjoittajia oli ryhmässä monta, jolloin yhtä lahjoittajaa kohtaan lahjoitettava summa oli pieni.

En osaa sanoa. Omalla kohdallani (olen erityisopettaja) muistamiset ovat yleensä tasoa ruusu ja suklaa, joten en ole joutunut asiaa pohtimaan. Mietin kyllä myös, että tuleepa ikäviä tilanteita, jos on porukalla ostettu jotain isompaa tai se lahjakortti johonkin, ja sitten opettajan täytyy siitä kieltäytyä. En tiedä, että onko näistä säännöistä mitenkään informoitu vanhempia.

Vierailija
122/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muistakaa jos järjestätte rahakeräyksen esim.lahjakorttiin ,älkää sopiko summaa,jokainen laittakoon omaan talouteen sopivan summan.Usein kun näitä järjestetään niin tahtoo mennä toisilla överiksi,kun aletaan hösöttämään,ja ei tulla ajatelleeksi,että on eri kokoisia perheitä ym.Ainakin omalla kohdalla tätä käynyt.Lästökohtaisesti toki lahja keräys on hyvä idea.

Kyllä. Nämä päätyy aina siihen, että ostetaan joku satasen kukkakimppu. Joku vain sanoo, että jos haluatte osallistua, niin ylihuomiseksi sejase summa hänen tililleen.

Opettajilla on hyvä palkka ja voivat ostaa itse kukkia ja jäätelöä. Työttömät ja sairaseläkeläiset kituuttavat. Osalla heistä on lapsia, joiden opettajille kerätään kalliita lahjoja.

Kiittämiseen riittää vähempikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen ole pakko osallistua. Itse on ole koskaan mitään antanut niille enkä ole katunut. Ne tekee työtä josta maksetaan niille.

Vähän sama jos lahjoisin joka ikisen kaupan kassa tai kampaajallekin antaisin erikseen maksun päälle vielä kukan. Te maksatte siitä hoidosta jo, ei tarvi erillisiä lisälahjoja.

Tyhmä on se kuka niitä antaa.

Vierailija
124/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se on muilta perheiltä pois, jos joku toinen tuo lahjoja? Ei se saa kuitenkaan vaikuttaa lasten kohteluun 

Toimeentulevan perheen lapsi tuo lahjan opettajalle. Vähävaraisen perheen lapsi katsoo surullisena vierestä, koska olisi myös halunnut antaa opettajalle lahjan. Ehkä hän myös tuo lahjan mutta se on häneltä (tai muulta perheeltään pois). Mitä tässä on vaikea ymmärtää? Eihän työpaikan siivoojalle tai kaupan kassallekaan viedä vuosittain (tai useamman kerran vuodessa) lahjoja, niin miksi sitten opettajille tai hoitajille? 

Kyllä viedään. Tyttäreni työskenteli monta vuotta kaupan kassalla ja sai jouluisin lukuisia lahjoja vakkariasiakkailta. 

Miksi se vähävaraisen perheen lapsi ei antanut opettajalle korttia, jos kerran halusi jotain antaa? paperia ja kyniä saa vaikka koulusta, jos itsellä ei niitä ole. 

Vierailija
125/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tähän keskusteluun ihan virallinen ohjeistus, jonka olemme Vantaalla saaneet:

”Vantaan kaupunki on ohjeistanut lahjojen vastaanottamisesta melko tarkasti. Ohjeistuksen mukaan tarjottua lahjaa ei tule ottaa vastaan, jos​

- sen arvo on huomattava​

- se annetaan rahana, lahjakorttina tai muuna maksuvälineenä​

- sen vastaanottaminen ulkopuolisin silmin voidaan nähdä heikentävän luottamusta Vantaan kaupungin toimintaan tai yksittäisen henkilön puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen.​

Pääsääntöisesti alle 50 euron arvoinen etu on riittävän vähäinen, ettei se vaaranna luottamusta, jollei kyse ole välittömästä päätöksentekotilanteesta. 

Lahjasta saa (ja pitää yllä olevissa tilanteissa) kietäytyä.”

T. Vantaalainen ope

Koskiko tuo 50 euron raja yhtä lahjoittajaa, vai yhdessä kerättyjä lahjoja? Meillä osa vanhemmista perusteli kalliit yhteislahjat sillä, että lahjoittajia oli ryhmässä monta, jolloin yhtä lahjoittajaa kohtaan lahjoitettava summa oli pieni.

Koskee yhtä lahjaa, sillä ei ole merkitystä, antaako sen yksi henkilö, monta henkilöä tai vaikka yritys. Kun lahjakortti on yli 50 e arvoinen, siitä pitää kieltäytyä tai se voidaan katsoa lahjuksenomaiseksi summaksi.

Vierailija
126/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lahjonut ketään, joka tekee työnsä. Työkavereitteni lahjakeräyksiin olen tietenkin osallistunut.

Vierailija
127/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä, keiden mielestä nämä muistamiset ovat pikkujuttu. Eivät ole, kun miettii lapsiperheen budjettia. Ajatellaanpa seuraava tilanne:

Sofia 5 v jää kesälomalle päiväkodista. Perhe hankkii päiväkotiryhmän aikuisille (4 kpl) jokaiselle 10 euron lahjakortin jäätelökioskille. Hintaa tulee jo 40 e. Lisäksi Sofialla on vuoden aikana kolmet kaverisynttärit ja kahden serkun synttärit. Näihin 5 lapsen lahjoihin uppoaa 60 e. Tässä tulee jo satanen ihan vaan pelkistä lahjoista. Osalle perheistä tuo on vuosibudjetista sula mahdottomuus, minkä hyvin ymmärrän.

Maasta löytyy ilmaisia tavaroita joita voi antaa lahjaksi

Itsekin varmaan ilahtuisit, jos joku toisi lahjaksi tyhjän tupakka-askin, tölkin tai pussillisen koirankakka. . .

Vierailija
128/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä, keiden mielestä nämä muistamiset ovat pikkujuttu. Eivät ole, kun miettii lapsiperheen budjettia. Ajatellaanpa seuraava tilanne:

Sofia 5 v jää kesälomalle päiväkodista. Perhe hankkii päiväkotiryhmän aikuisille (4 kpl) jokaiselle 10 euron lahjakortin jäätelökioskille. Hintaa tulee jo 40 e. Lisäksi Sofialla on vuoden aikana kolmet kaverisynttärit ja kahden serkun synttärit. Näihin 5 lapsen lahjoihin uppoaa 60 e. Tässä tulee jo satanen ihan vaan pelkistä lahjoista. Osalle perheistä tuo on vuosibudjetista sula mahdottomuus, minkä hyvin ymmärrän.

Maasta löytyy ilmaisia tavaroita joita voi antaa lahjaksi

Itsekin varmaan ilahtuisit, jos joku toisi lahjaksi tyhjän tupakka-askin, tölkin tai pussillisen koirankakka. . .

Joo pitääkin ensi kerralla käyttää tämä. Hyvä vinkki. Tai just ja just joku käytetty kippari kahvikuppi. sellanen pinttynyt.

Vierailija
129/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan lahjonut ketään, joka tekee työnsä. Työkavereitteni lahjakeräyksiin olen tietenkin osallistunut.

No tämä. Ei jummi mitä ääliöitä oikeesti tollaset lampaat.

Vierailija
130/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miten monet tuovat omia leipomuksiaan niin päiväkodin aikuisille kuin alakoulun opettajille. Itse en uskaltaisi syödä tuotteita, joiden valmistusolosuhteista ei tiedä. Osalla on allergioita, joten ei senkään puoleen voi mennä takuuseen tuotteiden sisällöstä. Eikä kaikissa perheissä olla kovin tarkkoja hygienian kanssa. En haluaisi lahjaksi jotakin mokkapaloja, joiden kuorrutelusikkaa Isla-Oliver 4 v on nuollut mokkapalojen teossa auttaessaan.

(Jos paikalla on päikyn tai koulun työntekijöitä: syöttekö oikeasti nämä leipomukset?)

Isla -Oliver  4 v 😄😂. 

Vierailija
131/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miten monet tuovat omia leipomuksiaan niin päiväkodin aikuisille kuin alakoulun opettajille. Itse en uskaltaisi syödä tuotteita, joiden valmistusolosuhteista ei tiedä. Osalla on allergioita, joten ei senkään puoleen voi mennä takuuseen tuotteiden sisällöstä. Eikä kaikissa perheissä olla kovin tarkkoja hygienian kanssa. En haluaisi lahjaksi jotakin mokkapaloja, joiden kuorrutelusikkaa Isla-Oliver 4 v on nuollut mokkapalojen teossa auttaessaan.

(Jos paikalla on päikyn tai koulun työntekijöitä: syöttekö oikeasti nämä leipomukset?)

Minä olen leiponut, mutta lapset eivät osallistu leipomiseen. Laitan mukaan listan ainesosista, ja leivonnaiset aina laktoosittomia. Vien ne päiväkodin kahvihuoneeseen, eikä kenenkään ole pakko syödä niitä. Joka kerta ovat kelvanneet ja tyhjät tarjoiluastiat voi viedä kotiin samana päivänä. 

Ne ei tiedä sitä sielä opettajanhuoneessa että sinä olet ne yksin tehnyt ja mä en ees uskoisi.

Roskiin ne menee sielä ja luulet vaan että on kelvannut.

Kukaan ei niitä uskalla syödä nykypäivänä.

T. Opettaja joka ei koske outoihin kotileipomuksiin koska haluaa olla hengissä jatkossakin ilman noroja ja ripulia.

Vierailija
132/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajanhuoneessa sit keskustellaan ja verrataan mitä naurettavaa ne vanhemmat taas antoi. Kierrätetään niitä sielä ku yleensä ne ei ole edes mieluisia. Ihan turhaan luulette että teette hyvän työn.

Vierailija
133/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan mielelläni toisten leipomuksia. Hyviä ovat. Ja lapset saa leipoa tietenkin. Kaupan/leipomon lisäaine leivoksia en missään nimessä halua.

Vierailija
134/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina syljen niihin leipomuksiin. Syökää vaan.:D

Vierailija
135/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuossa näin kaverin somepäivityksen päivähoidon tätien kiitoslahjoista, joiden arvo oli n. 25 e henkilölle ja useampi hoitaja sai lahjan. Sama ihminen vielä säännöllisesti valittaa huonoa rahatilannettaan, mutta ei näköjään matalapalkka-alan työ estä tähän kilpavarusteluun osallistumista.

Vierailija
136/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuossa näin kaverin somepäivityksen päivähoidon tätien kiitoslahjoista, joiden arvo oli n. 25 e henkilölle ja useampi hoitaja sai lahjan. Sama ihminen vielä säännöllisesti valittaa huonoa rahatilannettaan, mutta ei näköjään matalapalkka-alan työ estä tähän kilpavarusteluun osallistumista.

Miksi joku päivittää tällaista someen:D

Vierailija
137/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kannata katsoa, mitä muut tuovat. Pelkkä korttikin tai mitä muuta pientä tahansa varmasti riittää, vie mitä haluaa.

Vierailija
138/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku päivittää tällaista someen:D

Miksi kukaan päivittää sinne yhtään mitään. Lesotakseen.

Vierailija
139/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina syljen niihin leipomuksiin. Syökää vaan.:D

Mä en pese käsiäni. Ei se ihme oo että kaikista myyjäisistä tulee ripulijatkot.

Vierailija
140/202 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen leiponut, mutta lapset eivät osallistu leipomiseen. Laitan mukaan listan ainesosista, ja leivonnaiset aina laktoosittomia. Vien ne päiväkodin kahvihuoneeseen, eikä kenenkään ole pakko syödä niitä. Joka kerta ovat kelvanneet ja tyhjät tarjoiluastiat voi viedä kotiin samana päivänä. 

Ne ei tiedä sitä sielä opettajanhuoneessa että sinä olet ne yksin tehnyt ja mä en ees uskoisi.

Roskiin ne menee sielä ja luulet vaan että on kelvannut.

Kukaan ei niitä uskalla syödä nykypäivänä.

T. Opettaja joka ei koske outoihin kotileipomuksiin koska haluaa olla hengissä jatkossakin ilman noroja ja ripulia.

Viimeksi kun vein leivonnaisia niin useampi henkilö tuli jälkikäteen kiittämään ja kehumaan. Ja Eräskin sanoi että se täyte oli todella hyvä ja raikas, tätä ei voi sanoa maistamatta kakkua. Ja kun vein niin muutama tuli siihen heti leikkaamaan palaa itselleen.

Missään en ole nähnyt näin hysteerisiä ihmisiä kuin täällä! Koulun buffetissa ihmiset ostaa leivonnaisia, samoin töissä menee kaikki jos jotain vien. Kaikki menee. Itse istun saman kahvipöydän ääressä niin ihan itse näen kun leipomukset syödään. 

Joten turha valehdella mitään roskiin heittämisestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi