Päiväkodin aikuisten muistaminen on mennyt överiksi
Ennen oli tavallista, että tuotiin korkeintaan kortti ja ehkä jaettavaksi joku kaupan keksipaketti. Nykyisin somen perusteella monet tuovat vaikka mitä kallista jäätelökioskin lahjakortista alkaen. Kenellä on varaa hankkia kalliit muistamiset kaikille työntekijöille joka kevät (puhumattakaan, jos on monta lasta)? Osa tuskailee, kun haluaisi lasten askartelevan itse muistamiset päiväkodin aikuisille. Ja sitten osa tuskailee, kun on talous todella tiukilla ja ei ole vara hankkia mitään muistamista. Ihan ymmärrettävää ja turhauttaa, että osa edes stressaa lahjan puuttumista.
Ja kieltämättä myös mietin, mihin ne päiväkodin aikuiset laittavat ne sadat tuikkukupit, kahvimukit ja kukansiemensekoitukset.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa:
On päiväkoteja ja kouluja, joissa osa työntekijöistä saa paljon muistamisia ja toisia ei muista kukaan. Itse olen halunnut muistaa yhteisesti kaikkia aikuisia, open ja lastenhoitajien lisäksi myös siivoojaa, sijaisia ja muita aikuisia. Vien jo aiemmin toukokuussa kahvihuoneeseen kaikille jaettavaksi lakritsia tai muuta herkkua.
Siivoojat, opet ja keittiöhenkilökunta kouluissa viettävät kahvitaukonsa ihan eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa:
On päiväkoteja ja kouluja, joissa osa työntekijöistä saa paljon muistamisia ja toisia ei muista kukaan. Itse olen halunnut muistaa yhteisesti kaikkia aikuisia, open ja lastenhoitajien lisäksi myös siivoojaa, sijaisia ja muita aikuisia. Vien jo aiemmin toukokuussa kahvihuoneeseen kaikille jaettavaksi lakritsia tai muuta herkkua.
Siivoojat, opet ja keittiöhenkilökunta kouluissa viettävät kahvitaukonsa ihan eri paikoissa.
Edes koulunkäynninohjaajat eivät välttämättä ole tervetulleita opehuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sama jatkuu koulussa. Itse otin kantaa näihin lahjoihin, kun lahjakorttikeräykset alkoivat määrältään lähestyä 300 euroa per opettaja joka joulu ja kevät.
No huh, ei kyllä omassa koulussani koko 26 vuotta jatkuneen opeurani aikana koskaan! Kenellekään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa:
Edes koulunkäynninohjaajat eivät välttämättä ole tervetulleita opehuoneeseen.
No kyllä ovat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sama jatkuu koulussa. Itse otin kantaa näihin lahjoihin, kun lahjakorttikeräykset alkoivat määrältään lähestyä 300 euroa per opettaja joka joulu ja kevät.
Poliisiasia.
Summa pieneni puoleen, kun minä ja pari muuta vanhempaa muistutumme virkamiehen lahjaohjeistuksesta, jossa on todettu, että lahjan arvo ei saisi olla yli 200 euroa. Sellaisenaan se ei ole suoraan sovellettavissa, mutta onpahan viitteellinen.
Mistä te vanhempina tiesitte opettajan saamien lahjojen arvon vai keräsittekö johonkin lahjakorttiin?
Vanhempien ryhmässä oli aina keräys. Jos lapsia oli vaikka 25 luokalla, niin pyydetty keräyssumma oli usein 20 euroa - 25 euroa. Näin koska kaikki eivät luonnollisesti maksaneet. Jos ylimääräistä jäi, niin se jätettiin luokkaretkikassaan. Tai kuudennella sitten kustannettiin luokalle joku pieni ylimääräinen retki.
Summan määritti aina luokan aktiivivanhemmat. Maksoin jokaisen lapsen kohdalla kiltisti, sillä en jaksanut itse aktiivi olla. Tosin kuopuksen kohdalla summat alkoivat olla tosiaan tuota 300 euroa + kukkakimppu luokkaa, niin silloin minä ja pari aikasemmin kiltisti hiljaa maksanutta kerroimme oman kantamme rahamäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin palkita, kun näitä kersojen kasvattamia kersoja yrittävät kasvattaa!
Heille maksetaan siitä palkkaa.
Ei tarpeeksi
Ihan liikaakin. Rinkijuoruilu pihalla ei ole työtä.
Kun vaihdetaan päivän kulkuun, lasten asioihin. aikatauluihin tai tulevan suunnitteluun liittyviä ajatuksia tiimikaverin kanssa, ulkoilu on siihen päivän ainoita hetkiä, jolloin lapsten korvat eivät ole siinä vieressä. Et voi säästää kaikkea asiaa torstaille (tai toiselle päivälle), jolloin on tiimipalaveri, sillä asia on voinut jo vanheta. Tiimikaveri on ollut aamun oman pienryhmänsä kanssa toisissa tiloissa, joten ajatuksia ei ole silloinkaan voinut vaihtaa.
Mielestäni ringissä seisomisessa ei ole mitään pahaa: Siinähän samalla näkee joka suuntaan, jokaisen katse on eri osalle pihaa. Tarkoittaa tietysti sitä,että keskusteltaessa katse on lapsissa ja ympäristössä, ei työkaverissa.
Tiedän, että on valitettavan paljon niitäkin työntekijöitä, jotka eivät keskity lapsiin ollenkaan. Niin meidänkin päiväkodissa. Saa olla itse komentamassa ja ohjaamassa ja auttamassa oman ryhmän lasten lisäksi montaa kymmentä muuta lasta, kun jotkut eivät keskity töihin. Saa nähdä milloin tapahtuu jotain.
Näiden työntekijöiden toimintatapa ei muutu vaikka se otettaisiin esiin harva se palaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, ei kyllä omassa koulussani koko 26 vuotta jatkuneen opeurani aikana koskaan! Kenellekään!
Ehkä asuinalueemme maine "kermaperse" -alueena hieman hämärsi vanhempien käsitystä sopivasta lahjasummasta opettajalle.
Rehellisesti sanottuna puutuin summaan paljolti myös sen takia, että ajattelin opettajan jo kokevan sen kiusallisen korkeaksi. Hän nimittäin oli todella fiksu ja mukava opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha ja törkeä tapa niitä perheitä kohtaan, kenellä ei ole varaa moiseen. Mielestäni päiväkotien ja koulujen pitäisi kantaa vastuu, ja kieltää täysin lahjojen antaminen. Jos joku tuo lahjan siitäkin huolimatta, niin ne kannetaan sitten hyväntekeväisyyteen tai roskiin. Täysin koulujen ja päiväkotien päätettävissä tämä asia.
Tämä. Itse opettajana tai lastenhoitajana en kehtaisi edes ottaa mitään lahjoja vastaan, vaan ilmottaisin lapsille ja vanhemmille etukäteen, että en ota. Ihan juuri siitä syystä, että en haluaisi luoda stressiä perheisiin, joissa rahat menisivät parempaan tarkoitukseen. Varsinkaan, kun nykyään enää ”kahvipaketti ja suklaa” ei ole mikään halpa lahja. Miksei näitä kiitos -kortteja väkerretä siellä tarhassa tai koulussa?
Todellakaan mitään kortteja aleta väkertää "tarhassa". Miksi ihmeessä?
Jos lapsi/perhe haluaa kiittää kuluneesta kaudesta, pelkkä kiitos riittää. Jos haluaa kortin tehdä, saa tehdä sen ihan omassa kotonaan.
Ja siihen korttiinkaan ei kannata turhia panostaa. Ne heitetään roskiin, ja jos vuoden päästä löytyykin johonkin kansion väliin sujahtaneena, niin sitä miettii, oliko tämä Aada-Eino se toissa vuoden vaiko neljän vuoden takaa.
Ja tuo sama jatkuu koulussakin. Meillä meni esikoisen kohdalla ihan överiksi nuo muistamiset. Kerättiin opettajalle ja sitten luokan avustajalle. Sitten kahdella oppilaalla oli oman henk.kohtaset avustajat ja heillekin aloitettiin keräys. Siinä kohtaa loppu oma huumorintaju totaalisesti ja itse osallistuttiin vain opettajan muistamiseen. Ja tuohonkin lopuksi vain keväisin.
Vieläkin ärsyttää, vaikka asiasta 20v😂.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, kuinkahan usein lahjaan suhtautumiseen vaikuttaa se, keneltä lahja on. On varmaan eri asia vastaanottaa luokan ihanimmalta oppilaalta tuikkukuppi kuin luokan ärsyttävimmältä oppilaalta. Ainahan se siinä pöydällä muistuttaisi antajastaan.
Et voisi olla enemmän väärässä. Sen eniten työtä 3 yläastevuoden aikana teetättäneen lintsaripojan päättöjuhlassa tuoma puinen koriste on edelleen tallessa, esillä ja poika muistoissa, hyvällä tavalla, vielä 20 vuoden jälkeen. Erään toisen rajoja koetelleen oppilaan kiitos-tekstari nosti kyyneleet silmiin ja muistan sen ikuisesti. Kortteja ja kukkia on tullut pitkän uran aikana paljon, siis päättöjuhlapäivänä, jolloin se ei ole lahjontaa, ei voi vaikuttaa arviointiin tai kohteluun, kun oppilaat lähtevät koulusta. Kiitokset ja suulliset hyvän kesän toivotukset oppilailta tai vanhemmilta ovat ilahduttaneet myös! Mutta älkää tuoko lahjoja, jos se tuntuu velvollisuudelta, eivät opettajat sitä vaadi tai odota.
Tässäpä tähän keskusteluun ihan virallinen ohjeistus, jonka olemme Vantaalla saaneet:
”Vantaan kaupunki on ohjeistanut lahjojen vastaanottamisesta melko tarkasti. Ohjeistuksen mukaan tarjottua lahjaa ei tule ottaa vastaan, jos
- sen arvo on huomattava
- se annetaan rahana, lahjakorttina tai muuna maksuvälineenä
- sen vastaanottaminen ulkopuolisin silmin voidaan nähdä heikentävän luottamusta Vantaan kaupungin toimintaan tai yksittäisen henkilön puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen.
Pääsääntöisesti alle 50 euron arvoinen etu on riittävän vähäinen, ettei se vaaranna luottamusta, jollei kyse ole välittömästä päätöksentekotilanteesta.
Lahjasta saa (ja pitää yllä olevissa tilanteissa) kietäytyä.”
T. Vantaalainen ope
Lapset jo aikuisia, mutta silloin kun olivat koululaisia, niin oli jo näitä vanhempia, jotka roudasivat isoja muistamia opettajille. Ikinä en osallistunut yhteenkään keräykseen tms. Kävin todistusten jaon jälkeen kiittämässä kädestä pitäen ja toivottamassa hyvää joulua/kesää, kumpi nyt sattui olla tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset jo aikuisia, mutta silloin kun olivat koululaisia, niin oli jo näitä vanhempia, jotka roudasivat isoja muistamia opettajille. Ikinä en osallistunut yhteenkään keräykseen tms. Kävin todistusten jaon jälkeen kiittämässä kädestä pitäen ja toivottamassa hyvää joulua/kesää, kumpi nyt sattui olla tulossa.
Muistamisia
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tähän keskusteluun ihan virallinen ohjeistus, jonka olemme Vantaalla saaneet:
”Vantaan kaupunki on ohjeistanut lahjojen vastaanottamisesta melko tarkasti. Ohjeistuksen mukaan tarjottua lahjaa ei tule ottaa vastaan, jos- sen arvo on huomattava
- se annetaan rahana, lahjakorttina tai muuna maksuvälineenä
- sen vastaanottaminen ulkopuolisin silmin voidaan nähdä heikentävän luottamusta Vantaan kaupungin toimintaan tai yksittäisen henkilön puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen.
Pääsääntöisesti alle 50 euron arvoinen etu on riittävän vähäinen, ettei se vaaranna luottamusta, jollei kyse ole välittömästä päätöksentekotilanteesta.
Lahjasta saa (ja pitää yllä olevissa tilanteissa) kietäytyä.”
T. Vantaalainen ope
Koskiko tuo 50 euron raja yhtä lahjoittajaa, vai yhdessä kerättyjä lahjoja? Meillä osa vanhemmista perusteli kalliit yhteislahjat sillä, että lahjoittajia oli ryhmässä monta, jolloin yhtä lahjoittajaa kohtaan lahjoitettava summa oli pieni.
Ei tuohon tarvitse lähteä mukaan. En ole opettaja, mutta saan toisinaan asiakkailta lahjoja. Ihan yhtä tärkeä on ollut itse askarreltu kortti kuin kylpyläviikonloppu(!). Ajatus on kuitenkin ollut näissä se, että asiakkaan kokemus on ollut niin positiivinen, että hän on erikseen nähnyt vaivaa ilmaistakseen tämän. Edelleen meinaa tulla tippa linssiin, kun sain ujolta pikkutytöltä halauksen ja kimpun itse kerättyjä kukkia, vaikka tuosta on jo yli 10v. Omien lasten opeille olen aina vienyt jotain pientä, mutta arvolla on ihan turha lähteä kilpailemaan tai ottaa siitä mitään paineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa:
Riippuu koulusta ja työntekijöistä itsestään. Meillä on henkilökunnan huone ei opettajajahuone.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, keiden mielestä nämä muistamiset ovat pikkujuttu. Eivät ole, kun miettii lapsiperheen budjettia. Ajatellaanpa seuraava tilanne:
Sofia 5 v jää kesälomalle päiväkodista. Perhe hankkii päiväkotiryhmän aikuisille (4 kpl) jokaiselle 10 euron lahjakortin jäätelökioskille. Hintaa tulee jo 40 e. Lisäksi Sofialla on vuoden aikana kolmet kaverisynttärit ja kahden serkun synttärit. Näihin 5 lapsen lahjoihin uppoaa 60 e. Tässä tulee jo satanen ihan vaan pelkistä lahjoista. Osalle perheistä tuo on vuosibudjetista sula mahdottomuus, minkä hyvin ymmärrän.
Maasta löytyy ilmaisia tavaroita joita voi antaa lahjaksi
Vierailija kirjoitti:
Ne mitään tarvitse.
Ei tietenkään tarvitse, mutta jos joku haluaa muistaa/kiittää. . .
Tämä on varmaan alueellista. Meidän lasten päiväkodin ja ala-asteen ajan hoitajille ja luokanopettajalle kerättiin vanhempien ryhmässä lahjakortit joka joulu ja kevät. 2010 -luvulla ne olivat vielä satasella alkavia, mutta 2020 -luvulla summa alkoi kivuta koko ajan korkeammaksi.