Päiväkodin aikuisten muistaminen on mennyt överiksi
Ennen oli tavallista, että tuotiin korkeintaan kortti ja ehkä jaettavaksi joku kaupan keksipaketti. Nykyisin somen perusteella monet tuovat vaikka mitä kallista jäätelökioskin lahjakortista alkaen. Kenellä on varaa hankkia kalliit muistamiset kaikille työntekijöille joka kevät (puhumattakaan, jos on monta lasta)? Osa tuskailee, kun haluaisi lasten askartelevan itse muistamiset päiväkodin aikuisille. Ja sitten osa tuskailee, kun on talous todella tiukilla ja ei ole vara hankkia mitään muistamista. Ihan ymmärrettävää ja turhauttaa, että osa edes stressaa lahjan puuttumista.
Ja kieltämättä myös mietin, mihin ne päiväkodin aikuiset laittavat ne sadat tuikkukupit, kahvimukit ja kukansiemensekoitukset.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti opettajille ovat virkamiehen lahjontaa. Korruptiolainsäädännön ja kuntien omien ohjeistusten mukaan opettaja ei saa vastaanottaa etuutta, joka voi vaikuttaa virkatoimien puolueettomuuteen tai herättää epäilyksiä lahjonnasta. Koskee varmasti myös varhaiskasvatuksen opettajia.
Ilmoitapa poliisille :D
Suosittelen ihan jokaista toimimaan näin. Loppuu tuokin hullutus lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin palkita, kun näitä kersojen kasvattamia kersoja yrittävät kasvattaa!
Heille maksetaan siitä palkkaa.
Ei tarpeeksi
Ja sama jatkuu koulussa. Itse otin kantaa näihin lahjoihin, kun lahjakorttikeräykset alkoivat määrältään lähestyä 300 euroa per opettaja joka joulu ja kevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin palkita, kun näitä kersojen kasvattamia kersoja yrittävät kasvattaa!
Ei tarpeeksi
Ihan liikaakin. Rinkijuoruilu pihalla ei ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sama jatkuu koulussa. Itse otin kantaa näihin lahjoihin, kun lahjakorttikeräykset alkoivat määrältään lähestyä 300 euroa per opettaja joka joulu ja kevät.
Poliisiasia.
Jos päiväkodissa riittää, että saa lapset pysymään hengissä vanhempien ollessa töissä, niin oikeastiko siitä pitää rahalahjalla kiittää? Omat lapset on hoidossa juhannukseen asti, miksi ihmeessä lahjoisin hoitajia kevätjuhlassa? Vien päiväkotiin kiitokseksi lastenkirjoja (uusia, siistejä) tai lautapelejä, koska niistä on iloa kaikille ja päiväkodeissa lelut ja pelit on luvattoman surkeassa kunnossa.
täällä joku työtön katkera punkero nettivalasäiti kadehtii opeja ja tarhatätejä, yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että muistaminen on kaunis ajatus. Voisihan sitä yhdessä luokkana sopia, että jokainen tuo euron ja ostetaan vaikka 25 euron lahjakortti kukkakauppaan tai ostettaisiin kukkakimppu tuolla summalla.
Mutta sivusta seuranneena olen nähnyt, miten viimeisenä päivänä on kärrätty aikuisen pöydälle suuria kukka-amppeleita, viinipulloja, herkkukoreja yms. Vähempikin riittäisi.
Viinipulloja? What?
Lapsen hallussa viinipullo on poliisi ja lastensuojelu asia, eikä sitä ole sallittua viedä päiväkodin tai koulun tiloihin. Samoin huumeet, tupakat, nikotiinituotteet ja muut päihteet, vaikka ne olisivat opettajille lahjoja.
Ja millaisen mallin ja esimerkki annetaan lapselle,.kun lapsi "pakotetaan" antamaan päihdelahja aikuiselle.
Minulle toi viinipullon oppilaan huoltaja.
Ihan mielenkiinnosta haluan kysyä sinulta, että miksi otit lahjan tai ylipäänsä lahjat vastaan? Eikö sinua yhtään kiinnosta koulussa toteutuva tasa-arvo ja perheiden yksilölliset tilanteet? Ei kaikilla todellakaan ole varaa ostella sinulle lahjoja, mutta koska otat ne vastaan, on sosiaalinen paine kova sellainen sinulle kiikuttaa. Oletko koskaan ajatellutkaan asiaa siltä kantilta vai onko vaan kiva kun ihmiset tuo lahjoja?
Otin lahjan vastaan huoltajan vilpittömänä kiitoksena ysiluokan keväällä. En odota lahjoja, olen paremminkin kiusaantunut niistä, mutta olisi epäkohteliasta olla ottamatta vastaan. Muina yläkoulun vuosina tulee ehkä suklaarasia tai pari. Ysiluokalla tulee välillä enemmän ja välillä tuskin mitään riippuen valvontaluokasta. Siinä vaiheessa se ei vaikuta enää mihinkään. Jos on ollut oikein vittumainen vanhempi, laitan lahjan kiertoon, esim. suklaan ohjaajille, kun he jatkavat kesällä hommia. Miksi sellainen tyyppi kiittäisi missään vaiheessa, jonka mielestä en ole osannut tehdä mitään siihenkään asti. Lahjojen yhteisarvo on parhaimmillaan ollut muutama kymppi. Paras on kuitenkin kortti, jossa luki ’’Kiitos Mestari’’. Arvatkaa kuka poliitikko oli silloin nosteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiasia.
Summa pieneni puoleen, kun minä ja pari muuta vanhempaa muistutumme virkamiehen lahjaohjeistuksesta, jossa on todettu, että lahjan arvo ei saisi olla yli 200 euroa. Sellaisenaan se ei ole suoraan sovellettavissa, mutta onpahan viitteellinen.
Nämä, keiden mielestä nämä muistamiset ovat pikkujuttu. Eivät ole, kun miettii lapsiperheen budjettia. Ajatellaanpa seuraava tilanne:
Sofia 5 v jää kesälomalle päiväkodista. Perhe hankkii päiväkotiryhmän aikuisille (4 kpl) jokaiselle 10 euron lahjakortin jäätelökioskille. Hintaa tulee jo 40 e. Lisäksi Sofialla on vuoden aikana kolmet kaverisynttärit ja kahden serkun synttärit. Näihin 5 lapsen lahjoihin uppoaa 60 e. Tässä tulee jo satanen ihan vaan pelkistä lahjoista. Osalle perheistä tuo on vuosibudjetista sula mahdottomuus, minkä hyvin ymmärrän.
Sitä mietin, kuinkahan usein lahjaan suhtautumiseen vaikuttaa se, keneltä lahja on. On varmaan eri asia vastaanottaa luokan ihanimmalta oppilaalta tuikkukuppi kuin luokan ärsyttävimmältä oppilaalta. Ainahan se siinä pöydällä muistuttaisi antajastaan.
Itse vien kortin ja ehkä karkkipussin
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkodissa riittää, että saa lapset pysymään hengissä vanhempien ollessa töissä, niin oikeastiko siitä pitää rahalahjalla kiittää? Omat lapset on hoidossa juhannukseen asti, miksi ihmeessä lahjoisin hoitajia kevätjuhlassa? Vien päiväkotiin kiitokseksi lastenkirjoja (uusia, siistejä) tai lautapelejä, koska niistä on iloa kaikille ja päiväkodeissa lelut ja pelit on luvattoman surkeassa kunnossa.
Hän kiittää, joka kokee kasvatustyön tärkeäksi. Se ei ole aina sitä, miltä lööppien valossa näyttää. Voi toki pahimmillaan olla sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, keiden mielestä nämä muistamiset ovat pikkujuttu. Eivät ole, kun miettii lapsiperheen budjettia. Ajatellaanpa seuraava tilanne:
Sofia 5 v jää kesälomalle päiväkodista. Perhe hankkii päiväkotiryhmän aikuisille (4 kpl) jokaiselle 10 euron lahjakortin jäätelökioskille. Hintaa tulee jo 40 e. Lisäksi Sofialla on vuoden aikana kolmet kaverisynttärit ja kahden serkun synttärit. Näihin 5 lapsen lahjoihin uppoaa 60 e. Tässä tulee jo satanen ihan vaan pelkistä lahjoista. Osalle perheistä tuo on vuosibudjetista sula mahdottomuus, minkä hyvin ymmärrän.
Ja tämän kaiken voi kertoa kolmella, mikäli Sofialla on isosisko Viivi, 7 v ja Pekka 3 v.
Ps. Meidän kaikki kolme lasta kävi tuohon aikaan joka vuosi 5 - 10 kaverisynttäreillä...
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja ei ole koskaan jaettumkaikille,opettajille yhtä paljon. Tuo 300€ on saattanut joskus tulla jollekin opettajalle.
Minä en vienyt mitään. Harkitsin viedä lapsen tekemiä kortteja mutten muista aikuisten nimiä hehe
Oma logiikkani on se, että haluan erityisesti ajatella päiväkodin lapsia. Työntekijöiden muistamisen sijaan olemme lahjoittaneet päiväkotiin yhtenä keväänä ison laatikollisen uusia lastenkirjoja ja toisena keväänä ison laatikollisen Plaston ulkoleluja. Paljon enemmän näistä on mielestäni iloa kuin kahvimukeista aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiasia.
Summa pieneni puoleen, kun minä ja pari muuta vanhempaa muistutumme virkamiehen lahjaohjeistuksesta, jossa on todettu, että lahjan arvo ei saisi olla yli 200 euroa. Sellaisenaan se ei ole suoraan sovellettavissa, mutta onpahan viitteellinen.
Mistä te vanhempina tiesitte opettajan saamien lahjojen arvon vai keräsittekö johonkin lahjakorttiin?
Vierailija kirjoitti:
No eihän sen tarvitse jokaiselle aikuiselle erikseen viedä. Miksei veisi vaikka kahvipakettia tai karkkirasiaa, jonka voi laittaa taukohuoneeseen ja siitä on iloa kaikille?