Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin aikuisten muistaminen on mennyt överiksi

Vierailija
29.05.2026 |

Ennen oli tavallista, että tuotiin korkeintaan kortti ja ehkä jaettavaksi joku kaupan keksipaketti. Nykyisin somen perusteella monet tuovat vaikka mitä kallista jäätelökioskin lahjakortista alkaen. Kenellä on varaa hankkia kalliit muistamiset kaikille työntekijöille joka kevät (puhumattakaan, jos on monta lasta)? Osa tuskailee, kun haluaisi lasten askartelevan itse muistamiset päiväkodin aikuisille. Ja sitten osa tuskailee, kun on talous todella tiukilla ja ei ole vara hankkia mitään muistamista. Ihan ymmärrettävää ja turhauttaa, että osa edes stressaa lahjan puuttumista.

Ja kieltämättä myös mietin, mihin ne päiväkodin aikuiset laittavat ne sadat tuikkukupit, kahvimukit ja kukansiemensekoitukset.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö eikä vie. Täällä kun aina puhutaan myös niistä lasten "kaverisynttäreistäkin", niin tilastot osoittavat että niitä pitää erittäin pieni osa ihmisistä, todellisuudessa ne lapsen syntymäpäivät vietetään pienesti sukulaisten kesken kahveineen ja kakkuineen.

Vierailija
42/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele olevasi työntekijä, joka ei tykkää makeasta eikä välitä kukista tai kynttilöistä. Onnea vaan päättäjäispäivänä, kun saat lahjaksi kaikkea, mitä et haluaisi. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelin 25v vanhuspuolella, ehkä yksi konvehtirasia saatiin kerran vuodessa omaisilta koko työporukalle. Nykyään työskentelen koulun puolella, ja vanhemmat muistavat ehkä liikakin. Parasta, kuitenkin on se palaute vanhemmilta, kuinka hyvin olet hoitanut lastani, kera kortin. Vanhuspuolella, tätä harvoin sai kokea.

Vierailija
44/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että muistaminen on kaunis ajatus. Voisihan sitä yhdessä luokkana sopia, että jokainen tuo euron ja ostetaan vaikka 25 euron lahjakortti kukkakauppaan tai ostettaisiin kukkakimppu tuolla summalla.

Mutta sivusta seuranneena olen nähnyt, miten viimeisenä päivänä on kärrätty aikuisen pöydälle suuria kukka-amppeleita, viinipulloja, herkkukoreja yms. Vähempikin riittäisi.

Viinipulloja? What?

Lapsen hallussa viinipullo on poliisi ja lastensuojelu asia, eikä sitä ole sallittua viedä päiväkodin tai koulun tiloihin. Samoin huumeet, tupakat, nikotiinituotteet ja muut päihteet, vaikka ne olisivat opettajille lahjoja. 

Ja millaisen mallin ja esimerkki annetaan lapselle,.kun lapsi "pakotetaan" antamaan päihdelahja aikuiselle. 

Vierailija
45/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miten monet tuovat omia leipomuksiaan niin päiväkodin aikuisille kuin alakoulun opettajille. Itse en uskaltaisi syödä tuotteita, joiden valmistusolosuhteista ei tiedä. Osalla on allergioita, joten ei senkään puoleen voi mennä takuuseen tuotteiden sisällöstä. Eikä kaikissa perheissä olla kovin tarkkoja hygienian kanssa. En haluaisi lahjaksi jotakin mokkapaloja, joiden kuorrutelusikkaa Isla-Oliver 4 v on nuollut mokkapalojen teossa auttaessaan.

(Jos paikalla on päikyn tai koulun työntekijöitä: syöttekö oikeasti nämä leipomukset?)

Minä olen leiponut, mutta lapset eivät osallistu leipomiseen. Laitan mukaan listan ainesosista, ja leivonnaiset aina laktoosittomia. Vien ne päiväkodin kahvihuoneeseen, eikä kenenkään ole pakko syödä niitä. Joka kerta ovat kelvanneet ja tyhjät tarjoiluastiat voi viedä kotiin samana päivänä. 

Vierailija
46/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että muistaminen on kaunis ajatus. Voisihan sitä yhdessä luokkana sopia, että jokainen tuo euron ja ostetaan vaikka 25 euron lahjakortti kukkakauppaan tai ostettaisiin kukkakimppu tuolla summalla.

Mutta sivusta seuranneena olen nähnyt, miten viimeisenä päivänä on kärrätty aikuisen pöydälle suuria kukka-amppeleita, viinipulloja, herkkukoreja yms. Vähempikin riittäisi.

Viinipulloja? What?

Lapsen hallussa viinipullo on poliisi ja lastensuojelu asia, eikä sitä ole sallittua viedä päiväkodin tai koulun tiloihin. Samoin huumeet, tupakat, nikotiinituotteet ja muut päihteet, vaikka ne olisivat opettajille lahjoja. 

Ja millaisen mallin ja esimerkki annetaan lapselle,.kun lapsi "pakotetaan" antamaan päihdelahja aikuiselle. 

Suomi on ainoa maa maailmassa missä viinipullo on "vaarallinen päihde".

Vierailija
47/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelin 25v vanhuspuolella, ehkä yksi konvehtirasia saatiin kerran vuodessa omaisilta koko työporukalle. Nykyään työskentelen koulun puolella, ja vanhemmat muistavat ehkä liikakin. Parasta, kuitenkin on se palaute vanhemmilta, kuinka hyvin olet hoitanut lastani, kera kortin. Vanhuspuolella, tätä harvoin sai kokea.

Tämä on oikeasti aika kurjaa. On paljon ihmisiä, jotka tekevät tärkeää työtä, mutta sitä ei huomioida mitenkään. Sitten vain varhaiskasvatuksen väki ja opettajat saavat muistamiset.

Vierailija
48/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ihmiset arvostavat henkilöä joka varhaiskasvattaa heidän lapsensa. Varhaiskasvatus muodostaa pohjan lapsen koko oppimispolulle.

Arvostus pitää osoittaa jollakin muulla tavalla kuin kantamalla krääsää.  Ettekö tosiaan keksi tässä tavarahelvetissä mitään muuta tapaa? 

Tässä vihje: kortti jossa joku sopiva runo tai erikseen kiitos siitä, mitä on tehnyt lapsen hyväksi. Minä osoitin arvostusta ottamalla yhteyttä sivistystoimeen silloin, kun lasteni hyviä hoitajia uhkasi irtisanominen puuttuvan koulutuksen vuoksi. Saivat jatkaa.

Vierailija
49/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, miten monilla aloilla lahjusten ottaminen on kielletty, mutta virkatyössä oleville opettajille se on ok. Mielestäni kunnissa pitäisi linjata, että opettajaa saa muistaa max. 5 euron lahjalla, eikä mitään kallista, lahjakortteja yms saisi antaa.

Tämä. 

Esim. kunnan rakennustarkastajan virkasuhde päättyisi välittömästi ja katsottaisiin lahjuksen vastaanottamiseksi jos kävisi  esim. lounaalla jonkun rakennusliikkeen edustajan kanssa tai ottaisi jonkun lahjan. 

Näin ei tunnu olevan koulussa ja päiväkodissa. 

Vierailija
50/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miten monet tuovat omia leipomuksiaan niin päiväkodin aikuisille kuin alakoulun opettajille. Itse en uskaltaisi syödä tuotteita, joiden valmistusolosuhteista ei tiedä. Osalla on allergioita, joten ei senkään puoleen voi mennä takuuseen tuotteiden sisällöstä. Eikä kaikissa perheissä olla kovin tarkkoja hygienian kanssa. En haluaisi lahjaksi jotakin mokkapaloja, joiden kuorrutelusikkaa Isla-Oliver 4 v on nuollut mokkapalojen teossa auttaessaan.

(Jos paikalla on päikyn tai koulun työntekijöitä: syöttekö oikeasti nämä leipomukset?)

Minä olen leiponut, mutta lapset eivät osallistu leipomiseen. Laitan mukaan listan ainesosista, ja leivonnaiset aina laktoosittomia. Vien ne päiväkodin kahvihuoneeseen, eikä kenenkään ole pakko syödä niitä. Joka kerta ovat kelvanneet ja tyhjät tarjoiluastiat voi viedä kotiin samana päivänä. 

voihan ne tarjoiluastiat olla tyhjät, kun leipomuksesi on kipattu roskikseen...

Vierailija
51/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla paikkakunnilla on tapana viedä hautajaisista loput tarjottavat vainajan viimeiseen hoitopaikkaan. Ja vielä erikseen kuolinilmoituksessa kiitetään hyvästä hoidosta.

Vierailija
52/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksipaketit oksettavia, niitäkin kertyy satoja? Jäätelö mössöä. Joku järki.

Vierailija
53/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otamme kiitollisena vastaan, koska ajatus on kaunis. Roskiin ne valitettavasti menevät.

Mistä tietää onko oman lapsen opettaja virassa vai ei? En halua että rehtori kiikuttaa opettajan lahjat roskiin.

Julkisen sektorin koulun ja päiväkodin henkilökunta on kaikki virkasuhteessa ja yksityiset työsuhteessa. 

Vierailija
54/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt. Ei ällötä. 

Varhaiskasvatuksen opettaja 

Vierailija
55/55 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti aika kurjaa. On paljon ihmisiä, jotka tekevät tärkeää työtä, mutta sitä ei huomioida mitenkään. Sitten vain varhaiskasvatuksen väki ja opettajat saavat muistamiset.

Olen kyllä pyrkinyt viemään muillekin esim synnäriltä lähtiessä mies kävi viemässä kansliaan suklaarasian.

Itse olen hammaslääkärinä saanut myös potilailta aina silloin tällöin erilaisia muistamista. 

Mitään tämmöistä en koskaan odota, ja kaikki saavat yhtä hyvää hoitoa lahjoista riippumatta. Usein nuo on sitä paitsi tuotu vasta hoitosuhteen päättymisen jälkeen, joten varsinaisesti ei lahjuksista ole mielestäni kyse (+ en ole virkasuhteessa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi