Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?

Vierailija
29.05.2026 |

Ihan vilpittömästi kysyn.

Kommentit (846)

Vierailija
841/846 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin, koska huono kohtelu estää kasvun ja kehityksen.  

Höpöhöpö. Tuotantoeläimet on jalostettu tuottamaan ja kasvamaan. Niin kauan kuin ne elävät ja niitä syötetään, ne tuottavat ja kasvavat. Jos tuo väitteesi pitäisi paikkansa, niin niissä maissa, joissa eläinten pito on vielä paljon huonommalla tolalla kuin Suomessa, niin eläintuotanto olisi täysin kannattamatonta. Mutta niinhän ei ole! Niissäkin maissa eläimet tuottavat ja kasvavat, koska ne on on ylijalostettu siihen. Eläinten tuotanto EI perustu hyvään kohteluun, vaan ylijalostukseen. 

Tuo väitteesi on pelkkää markkinapuhetta. Mainoslauseita ja vastuullisuuspesua, jolla hölmöt kuluttajat saadaan ostamaan vielä enemmän. Uskotko aina kaikkiin muihinkin mainoksiin, mitä näet ja kuulet? 

Vierailija
842/846 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee, mutta jos katsotaan kaikkea elollista niin kaikki täällä tavalla tai tavalla syövät toisiaan, eläimetkin. Siten moraalista puolta on vaikea pohtia, koska luonnon kiertokulku on siinä mielessä niin julma ja suoraviivainen, että se kumpi on vahvempi voittaa ja syö sen jonka saa kiinni kuten leijona metsästäessään gasellia. Ei se mieti onko se oikein vaan se miettii, että tarvii ruokaa ja pysyy elossa. Ihminen ei ole  mitenkään erillään luonnosta vaan osa sitä ja meillä on primitiivinen tarve jäädä eloon. Ihminen ei saa pelkästään salaatista ja kasviksista kaikkea tarvimaansa ravintoa, koska ihminen on sekasyöjä joten muutakin tarvii syödä kuin salaatinlehtiä. Mutta se minkä ihminen voi tehdä paremmin on kohdella tuotantoeläimiään hyvin. Luonnossa saaliseläimet saavat kuitenkin elää vapaana ja voida hyvin kunnes tulevat syödyiksi. Ihminen vangitsee eläimet ja se on jotenkin luonnonvastaista, paitsi joten ihminen on vastuussa eläinten hyvästä hoidosta ja kohtelusta. Lihan syöminen ei kuitenkaan eettisesti tee ihmisestä sen pahempaa kuin muustakaan elollisesta. 

Nykyihminen ON erillään luonnosta, sehän tässä jutussa onkin se pointti. Ihminen, joka ostaa lihansa kaupan kylmäkaapista muoviin käärittynä, ei voi perustella lihan syömistään luonnolla tai luonnollisuudella. Se Ihminen on täysin vieraantunut luonnosta. Ihminen EI tarvitse lihaa mihinkään, joten on suorastaan naurettavaa perustella lihan syöntiä "primitiivisellä eloonjäämistarpeella". Tuo väite pätee ehkä sitten, kun on yksin metsässä eksyksissä päivä- ja viikkokausia ja ainoa keino saada ruokaa on tappaa se itse siellä luonnossa. Ei silloin, kun kaupan hyllyt notkuu kaikkea mahdollista tarjontaa ja Ihminen vaan valitsee noukkia sieltä mitä milloin mieli tekee. 

Jos Ihminen ei saisi kasvipohjaisesta ruoasta kaikkea tarvitsemaansa, niin kerrohan meille: Miksi jo vuosia vegaanina olleet ihmiset ovat edelleen hengissä ja hyvissä sielun ja ruumiin voimissa? Etkö tosiaan itse ollenkaan ajattele tai tajua, miten järjettömiä nuo argumenttisi ovat? 

Kopioin tähän nyt vielä suoraan edelliseltä sivulta kirjoittamaani, koska täällä näköjään joutuu vääntämään ratakiskoa toistuvasti:

"Kukaan ei ole unohtanut, että eläimet luonnossa syövät toisiaan. Se on luonnollista. Eläimet elävät ja liikkuvat luonnossa vapaana, toteuttavat niille tärkeitä luonnollisia tarpeitaan, lisääntyvät luonnollisesti ja kasvattavat jäljeläisensä luonnollisesti, ja hankkivat oman ruokansa luonnollisesti. Aivan niin kuin niiden kuuluukin tehdä. Mutta se mitä tapahtuu tehotuotannossa, se ei ole luontoa nähnytkään. Siinä ei ole mitään luonnollista. Joten voi heti alkuunsa unohtaa ne argumentit, että luonnossa eläimet tappavat ja syövät toisiaan, koska kyse on kahdesta täysin eri asiasta."

Arvaa mitä. Minua ei oikeasti kiinnosta tasan paskaakaan sinun kusiset ulinasi eläinten puolesta. Minä syön lihaa siksi, että se on hyvää. Ole hyvä, saat läjä paskaa ulista siitä vaikka maailman tappiin surkuhupaisissa eettisissä tuskissasi. Sinä kusinen paska voit pysyä poissa minun lautaseltani eettisten ongelmiesi kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/846 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltoinkohtelu tietysti häiritsee, muttei se liity syömisiini mitenkään.

Sinun syömisiesi tähden niitä kaltoinkohdellaan.

Ne on tapettu jokatapauksessa jo, ostat sä niitä kaupasta tai et. Mitään et saavuta tuolla leikillä että "olen pyhimys enkä syö lihaa". Et mitään.

Eihän hän sanonutkaan olevansa mikään pyhimys. Päinvastoin, lihansyöjät ajattelevat olevansa kaikkien muiden yläpuolella ja jumalallisia, kun heidän mielestään on vain ihan oikein, että viattomat eläimet joutuvat kärsimään ja kuolemaan, jotta he voivat sitten tyydyttää sen hetkellisen mielitekonsa ja makumieltymyksensä.

Ja se nyt vain on niin, että ostamalla ja kuluttamalla lihaa ja eläimistä tehtyjä tuotteita, tukee ja ylläpitää sitä toimintaa, joka aiheuttaa eläimille tuskaa ja kipua. Jos niitä ei ostettaisi, ei niitä myöskään tuotettaisi. Vähentämällä tai lopettamalla noiden tuotteiden kulutus, vähenee myös ne eläimet, jotka sen uhriksi joutuvat. Eli sinäkin omilla valinnoillasi olet siihen osallinen, koska ylläpidät ja rahoitat tuota toimintaa. Jos se ajatus tuntuu epämiellyttävältä, niin sehän on vain vahva viesti siitä, että kannattaa muuttaa omia osto- ja kulutustottumuksiaan eettisemmiksi. 

Sinä voit työntää ne eettiset osto- ja kulutustottumuksesi poikittain perseeseesi ja painua hevon v vinkumaan niistä saasta. Keskity sinä oksettava ituhippi siihen, mitä itse syöt, niin minä huolehdin omasta syömisestäni.

Minä keskityn myös eläinten oikeuksien ja eläintuotannon ongelmien ja epäeettisen toiminnan esille tuomiseen. Ja sitähän sinä et voi estää, vaikka kuinka haluaisit. Se, että sinua kismittää tämä aihe, osoittaa vain sen, että sisimmässäsi tiedät itsekin toimivasi väärin. 

Vierailija
844/846 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja ei. 

Olen työskennellyt tuotantoeläinten parissa maatiloilla ja nähnyt siellä sairauksia, kuolemaa ja kaltoinkohtelua. Olen myös nähnyt hyvinvoivia, hyvin hoidettuja eläimiä ja lämminsydämisiä, välittäviä tilallisia. 

Olen työskennellyt teurastamolla ja nähnyt epäkohtia: sairauksia, seurannut tainnutusta ja verenlaskua. Samalla tehnyt parhaani, jotta elämiä kohdeltais arvokkaasti ja että puutteista ilmoitetaan tiloille ja viranomaisille tilanteen parantamiseksi. 

Olen työskennellyt koe-eläinten parissa ja kannatan eläinkokeita edelleen. 

Syön edelleen lihaa, juon maitoa ja käytän munia. Valikoin hieman mistä niitä ostan ja tietyt tuotemerkit ovat pannassa, koska olen nähnyt niiden tuotannon liian läheltä. 

Mitkä tuotemerkit ja miksi?

Näin sekasyöjänä kysyn, ei kiinnosta tuo vegaanien jihad. 

Hieman yllättävää kyllä tuntuu että pienissä toimijoissa on ollut enemmän sairauksien ja hyvinvointiongelmien merkkejä ruhoissa kuin isojen lihatalojen eläimissä. Isoilla lihataloilla on myös palkattuna eläinlääkäreitä varta vasten parantamaan lihan laatua ja eläinten hyvinvointia. Myöskään luomulihaa en syö tämän saman syyn takia. Laitosten, teurastamoiden ja lihaleikkaampiden OIVA-raportit ovat julkisia ja niihin voi jokainen tutustua. 

Ai mikä oli se syy, ettet syö luomulihaa? Mikä siinä eroaa niin verrattuna tavalliseen?

Lihan laatu

Voisitko avata ihan kokonaisilla lauseilla asiaa. Jos niissä on jotain eroa, niin osannet varmaan kertoa millaista ja miksi. 

Vierailija
845/846 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen broileriyhdistyksen video:

https://www.instagram.com/viral.vegans/reel/DZsF2srk2Tj/?hl=fi

Broilerituotannon takana on megakorporaatio, joka salaa asioita jopa asiantuntijoilta. 

Vierailija
846/846 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimiä ihmisetkin