Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?
Kommentit (1076)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja ei.
Olen työskennellyt tuotantoeläinten parissa maatiloilla ja nähnyt siellä sairauksia, kuolemaa ja kaltoinkohtelua. Olen myös nähnyt hyvinvoivia, hyvin hoidettuja eläimiä ja lämminsydämisiä, välittäviä tilallisia.
Olen työskennellyt teurastamolla ja nähnyt epäkohtia: sairauksia, seurannut tainnutusta ja verenlaskua. Samalla tehnyt parhaani, jotta elämiä kohdeltais arvokkaasti ja että puutteista ilmoitetaan tiloille ja viranomaisille tilanteen parantamiseksi.
Olen työskennellyt koe-eläinten parissa ja kannatan eläinkokeita edelleen.
Syön edelleen lihaa, juon maitoa ja käytän munia. Valikoin hieman mistä niitä ostan ja tietyt tuotemerkit ovat pannassa, koska olen nähnyt niiden tuotannon liian läheltä.Mitkä tuotemerkit ja miksi?
Näin sekasyöjänä kysyn, ei kiinnosta tuo vegaanien jihad.
Hieman yllättävää kyllä tuntuu että pienissä toimijoissa on ollut enemmän sairauksien ja hyvinvointiongelmien merkkejä ruhoissa kuin isojen lihatalojen eläimissä. Isoilla lihataloilla on myös palkattuna eläinlääkäreitä varta vasten parantamaan lihan laatua ja eläinten hyvinvointia. Myöskään luomulihaa en syö tämän saman syyn takia. Laitosten, teurastamoiden ja lihaleikkaampiden OIVA-raportit ovat julkisia ja niihin voi jokainen tutustua.
Ai mikä oli se syy, ettet syö luomulihaa? Mikä siinä eroaa niin verrattuna tavalliseen?
Lihan laatu
Voisitko avata ihan kokonaisilla lauseilla asiaa. Jos niissä on jotain eroa, niin osannet varmaan kertoa millaista ja miksi.
Suomen broileriyhdistyksen video:
https://www.instagram.com/viral.vegans/reel/DZsF2srk2Tj/?hl=fi
Broilerituotannon takana on megakorporaatio, joka salaa asioita jopa asiantuntijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua niin traumatisoi kun olen nähnyt TVn dokumentteja eläinten käsittelystä ULKOMAILLA. Ei ole sitä vertaa milloinkaan mahdollista kokea suomessa tai pohjoismaissa.
Kaikki kyttääminen suomalaisia eläintiloja kohtaan on turhaa. Siirtykää arabien ja aasiaa ja austraalian maiden alueelle ja etsikää dokumentit. Aikaisemmin niitä oli TVssä, ettei tarvitse suomessa hyökätä tuottajia kohtaan.
Valitettavasti Suomessakin tulee ilmi vuosittain järkyttäviä laiminlyöntejä ja rääkkäyksiä. Ei onneksi pääasiassa, mutta yksi kaksi tilaa, jossa eläimet ovat nälkiintyneet, uivat omissa jätteissään ja osa on kuolleena siellä joukossa. :( Jo äärimmäistä kauheutta, eikä vaan, että tänään jäi ruokailu väliin, kun omistajalla murtui jalka.
Ja sama koskee ns lemmikkieläimiä. Jostain syystä eläinrakkaat eivät silti ole kieltämässä lemmikkien pitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Toivon että teuraaksi päätyviä eläimiä kohdellaan hyvin ja eettisesti. En vaan voi sitä tietää varmasti mitenkään.
Eikä minua haittaa yhtään vaihtaa kasvisvaihtoehtoihin vaikka saman tien. Valintani ei vaan vaikuttaisi mihinkään.
Siksi syön myös lihaa niin kauan kun sitä on tarjolla / se ei ole liian kallista / löytyy varteenotettava kasvisvaihtoehto korvaamaan lihan
"Toivon" :D
Luomulihaa kohdellaan hieman inhimillisemmin, mutta ei sekään mikään huippuelämä ole. Toisaalta laitoksessa on turvallisempaa ja pidempi elämä, kuin villinä, joten mielestäni tuo luomu on ihan ok, jos on ihan pakko syödä näitä. Mutta pakko ei ole, proteiinit saa muualtakin ja ihmisen proteiinitarve on tieteessä muutenkin eläintuotantotalouden vuoksi ihan liioteltu.
Pidempi elämä laitoksissa? Ei ole. Tapetaan heti kun on tehokasvatettu täysikäisiksi. Erikseen herkuttelijoiden karitsat ja vasikat, jotka eivät elä (ahtaissa kopeissaan) niinkään kauan.
En usko, että monikaan söisi lihaa, jos saisi tietää, mitä lihankasvatus todella on. Joku umpisadisti ehkä.
Moni tietää, eikä tunnista noita väitteitä ahtaista kopeista ym. Tuossahan nuo vieressä kesiään laiduntaa ja talvisin liikkuu vapaana tarhassa, naudat ja lampaat
Eläimiinsekaantuminen ja homostelu dekriminalisoitiin samaan aikaan. Sinänsä kysymyksessä on sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuottajien videoita ja perusteluja ja päädyin kasvissyöjäksi. Ne olot on jopa "kunnollisina" niin ankeat, ettei vain kykene.
Ruokavalio on tän myötä monipuolistunut ja on hyvä olo kun ei jatkuvasti toimi arvojaan vastaan.
Kerrotko lisää miten ne tilat oli ankeita, siis kuvailetko konkreettisesti ankeaa tilaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Toivon että teuraaksi päätyviä eläimiä kohdellaan hyvin ja eettisesti. En vaan voi sitä tietää varmasti mitenkään.
Eikä minua haittaa yhtään vaihtaa kasvisvaihtoehtoihin vaikka saman tien. Valintani ei vaan vaikuttaisi mihinkään.
Siksi syön myös lihaa niin kauan kun sitä on tarjolla / se ei ole liian kallista / löytyy varteenotettava kasvisvaihtoehto korvaamaan lihan
"Toivon" :D
Luomulihaa kohdellaan hieman inhimillisemmin, mutta ei sekään mikään huippuelämä ole. Toisaalta laitoksessa on turvallisempaa ja pidempi elämä, kuin villinä, joten mielestäni tuo luomu on ihan ok, jos on ihan pakko syödä näitä. Mutta pakko ei ole, proteiinit saa muualtakin ja ihmisen proteiinitarve on tieteessä muutenkin eläintuotantotalouden vuoksi ihan liioteltu.
Pidempi elämä laitoksissa? Ei ole. Tapetaan heti kun on tehokasvatettu täysikäisiksi. Erikseen herkuttelijoiden karitsat ja vasikat, jotka eivät elä (ahtaissa kopeissaan) niinkään kauan.
En usko, että monikaan söisi lihaa, jos saisi tietää, mitä lihankasvatus todella on. Joku umpisadisti ehkä.
Olettaisin että aika monet asian tietävät. Eläintä kasvatetaan niin kauan kunnes se on valmis teuraaksi. Ei pitäisi olla yllätys kenellekään.
En ole tästä ihan varma. Yllättävän moni nimittäin ryhtyy vegaaniksi heti nähtyään jonkun dokumentin tehotuotantomaataloudesta, kuten Earthlings tai Dominion. Näyttäisi tulevan näille ihan täytenä yllätyksenä. Olisi kiva tietää että mitä he kuvittelivat eläintuotannon olevan, ennen kuin näkivät tuon dokumentin. Kuvittelivatko he tosiaan että olot siellä olisivat kuin jossain viiden tähden hotellissa?
Kuvitteleeko joku että eläin nauttii viiden tähden hotellioloista? Enemmän Tuire Kaimion tuotantoa, vähemmän ulkomaista propagandatuotantoa niin ymmärrys lisääntyy
Vierailija kirjoitti:
Myös luomumunien munijat tapetaan ennen ensimmäistä munintataukoa ja sulkasatoa. Myös luomumaitoa tuottavat lehmät erotetaan vasikoistaan heti synytyksen jäljeen. Huutavat hätäänsä, kaamea tuskan mylvintä, kun vasikka viedään niiltä. (Niiden vasikat kuulemma saavat kuitenkin olla toisten vasikoiden kanssa, toisin kuin ei-luomut.) Lähinnä vain ruokinta on luomua, ei kohtelu.
Lihanaudat saavat elää 5-10 % siitä ajasta, jonka normaalisti eläisivät.
Ihan outoa väittää, että lehmiä kohdellaan hyvin.
Maailman nisäkkäistä 80-90 % on ihmisten laitoksissa. Villejä eläimiä on koko ajan vähemmän.
Villin naudan vasikka liittyy muiden vasikoiden joukkoon jo muutaman päivän ikäisenä ja käy emän luona vain nisällä. Lajista ja olosuhteista riippuen vasikan kuolleisuus on yli 50%
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: kyllä häiritsee.
En haluaisi käyttää osaa tehotuotettuja eläintuotteita ollenkaan. Maitotuotteet ei ole niin paha, sillä nykyään Suomessa lehmillä on aika pitkälti pihatot. Häkkikanalat, sikalat, jne. puolestaan tekee pahaa. Perheen muut jäsenet eivät kuitenkaan asiaa pahemmin ajattele ja näin ollen hiljaa itsekseni ostan vain luomu kananmunia ja jätän esim. leikkeleet ja makkarat syömättä, jne.
Riistaliha on mielestäni ok paitsi hirvenliha. Siinä ajometsästys on mielestäni raakalaismaista. Miksi hirviä ei voisi ampua ruokintapaikoilla, kuten peuroja? Siisti kerta laaki.
Ymmärrän kuitenkin olevani tekopyhä, koska olen kuitenkin sekasyöjä.
Mitä tarkoitat ajometsästyksellä ja raakalaismaisuudella? Koirahan ei siis aja hirveä, vaan pysäyttää hirven. Netti on täynnä videoita joissa hirvi makoilee välillä ja koira haukkua paukuttaa vieressä. Hirvi ei pelkää sitä koiraa vaan pitää sitä ärsyttävänä
Ribsit odottaa jääkaapissa, on makkaraa ja kaikkea muutakin eläinkunnan tuotteita. Hyvää juhannusta ap.
Koittakaa nyt ymmärtää ei kaikki kiinnosta ilmastohöpötys, eettisyys,kotimaisuus jne. asiat vaan edullinen hinta on se mikä valitaan. Vaikka kuinka politiikan ja median kautta jankkaisitte ette te kaikkia mukaan saa hysteriaanne kuten ette koronapiikillekään aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa että lehmää, sikaa ja kanaa saa syödä. Mutta koiraa ja kissaa ei saa syödä. Kuka tai miten joku päättää että jotain eläintä on sopivaa syödä ja jotain ei? Paras pihvi jota olen syönyt on varmaan hevonen, toisena varmaan tulisi poro, mutta ei ole ollut varaa. Siis miten joku eläin on luokassa ettei saa syödä? Sika on varmaan älykkäin eläin ja sitä syödään eniten maailmassa. Jos tajuaa edellisiä kommentejani, en välttämättä hyväksy lihan syömistä ja yritän sitä vähentää.
Ei kissan tai koiran syömistä ole kielletty millään lailla. Lopettaminen pitää toki hoitaa lain vaatimusten mukaisesti, eikä lihaa saa myydä, koska tuotanto ei täytä säännöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä haittaa. mutta kun eläimet syövät toisiaan mitä karmemmilla tavoilla olen seka syöjä koska olen eläin nimeltä ihminen. me voimme kyllä vaikuttaa eläinten hyvinvointiin. ja sitä toivoisin.
Yksikään eläinten luonnossa toteuttamatapa ei tosin taida olla niin karmea kuin mitä ihminen tekee esim sioille kaasuhississä.
Ihminen ei myöskään tarvitse lihaa tai eläinperäisiä tuotteita vaan voi aivan hyvin ilman niitäkin. Se että ihmisellä on kyky sulattaa ja käyttää niitä hyödykseen ei tarkoita sitä, että ne olisivat välttämättömiä.
"Yksikään eläinten luonnossa toteuttamatapa ei tosin taida olla niin karmea"
Voi kuinka naiivia.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt ymmärtää ei kaikki kiinnosta ilmastohöpötys, eettisyys,kotimaisuus jne. asiat vaan edullinen hinta on se mikä valitaan. Vaikka kuinka politiikan ja median kautta jankkaisitte ette te kaikkia mukaan saa hysteriaanne kuten ette koronapiikillekään aikoinaan.
Kasvipohjaiset tuotteet ovat yhtä halpoja kuin lihatuotteet. Joskus ne ovat halvempiakin.
Ap eikö sinua kiinnosta kasvien kaltoinkohtelu?
Kaikenmaailman myrkyillä torjutaan tuholaisia ja kasvit kärsivät!
Entäpä se fakta, että syöt jonkun eläimen ravinnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvipohjaiset tuotteet ovat yhtä halpoja kuin lihatuotteet. Joskus ne ovat halvempiakin.
Jauheliha 7,30 €/kg < MUU Jauhis 11,95 €/kg
Minä metsästän ja syön sen mitä metsästän. Kaikki syömäni eläimet ovat saaneet elää vapaina luonnossa.
Minä keskityn myös eläinten oikeuksien ja eläintuotannon ongelmien ja epäeettisen toiminnan esille tuomiseen. Ja sitähän sinä et voi estää, vaikka kuinka haluaisit. Se, että sinua kismittää tämä aihe, osoittaa vain sen, että sisimmässäsi tiedät itsekin toimivasi väärin.