Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä Suvivirsikohusta...

Vierailija
29.05.2026 |

Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa. 

Kommentit (444)

Vierailija
61/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kastettujen lasten osuus syntyneistä on laskenut rajusti vuosikymmenessä. Kun vuonna 2010 syntyneistä lapsista 79 prosenttia kastettiin, vuonna 2021 osuus oli enää 54 prosenttia.

Yle 2022

Hyvä homma.

Jumalankieltäjä k0mmunistit odottaa into piukeena kristinuskon häviämistä.

Ja sitten ihmetellään miksi niin moni haluaa ottaa etäisyyttä näin sekopäisiin uskovaisiin.

Minä, olenkin ihan vain tavallinen luterilainen tapakristitty, enkä väitä siis olevani mallikelpoinen kristitty, mutta minä puolustan aina Suomalaisia perinteitä, ja teen sen sellaisella diskurssilla kuin itse parhaaksi näen.

Joten älä jumalankieltäjä rienaaja k0mmari laske tätä tosi uskovaisten vahingoksi 😊 

Vierailija
62/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokratia tarkoittaa enemmistön valtaa. Ei jonkun sekopään intersektionaalin joka huutaa kuin kakara muita vaikenemaan, kun on paha mieli milloin mistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demokratia tarkoittaa enemmistön valtaa. Ei jonkun sekopään intersektionaalin joka huutaa kuin kakara muita vaikenemaan, kun on paha mieli milloin mistäkin.

Sitten kun enemmistö on sekulaareja niin tavat muuttuu. Tulee tilalle suvilaulu. Ja nytkin jokainen koulu saa itse päättää esitetäänkö sitä vai ei.

Vierailija
64/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lait laaditaan demokratian puitteissa. Koskee myös uskonnonvapauteen liittyvää lainsäädäntöä. Noudattakaamme sitä.

Vierailija
65/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle, kuten minullekin, ongelma on siinä, että en näe enkä koe suvivirrella mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Se on vain osa suomalaista koulukulttuuria ja sen kieltäminen meiltä on lähes sama kuin kieltäisimme vaikka jonkun mekkaan kumartamisen tai muun tavan muilta kulttuureilta.

Tuo olisi hyvä idea tuollainen Mekkaan kumartelun kielto.

Miksei tätä ole ennen ajateltu?!

Ketään ei saa koulussa pakottaa kumartelemaan Mekkaan päin.

Koulussa kuitenkin saa monen mielestä velvoittaa lapset laulamaan virsiä osana opetusta.

Etkö oikeasti näe tähän sisältyvää ristiriitaa?

Ei varmaan näe. Hänelle koko uskomisasia on niin itsestäänselvä, ettei hänen päähänsä todellakaan mahdu, että joku muu voisi oikeasti uskoa toisin tai olla uskomatta lainkaan. Hänen maailmassaan ei ole tilaa eikä ymmärrystä muuhun.

Vierailija
66/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle, kuten minullekin, ongelma on siinä, että en näe enkä koe suvivirrella mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Se on vain osa suomalaista koulukulttuuria ja sen kieltäminen meiltä on lähes sama kuin kieltäisimme vaikka jonkun mekkaan kumartamisen tai muun tavan muilta kulttuureilta.

Minulle se taas kertoo tämän maan historiasta. Nälkävuosista. Se on sitä paitsi ruotsalaisen sortajan kirjoittama virsi. Eli rasismia pahimmillaan, mutta silti suomalaisten pokka kestää sen, kun sanoma on tärkeä ja historiallinen.

Jotenkin surkuhupaisaa, että ihmiset, joiden todellakin pitäisi sisäistää laulun sanoma, haluavat kieltää laulun. Tässä julmassa Pohjolan maassa kuollaan nälkään ja kylmään, jos valkoinen osaava ja taitava duunarimies ei jaksa painaa töitä.

Vierailija
67/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kohu ja missä? Miksi jankutatte täällä päiväkausia tästä?

Vierailija
68/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kuitenkin saa monen mielestä velvoittaa lapset laulamaan virsiä osana opetusta.

Ei sitä virttä ole pakko laulaa...ei siellä kukaan tule syynäämään liikkuuko huulet ja tuleeko ääntä.

Älä jankkaa sa a tana...

Mediassa kerrottujen tietojen mukaan koulussa on oppitunnilla harjoiteltu suvivirttä moneen kertaan. Nämä on osa pakollista opetusta johon kaikkien on ollut pakko osallistua.

?? Minä en muista minun koulu ajoilta että jotain päättäjäisjuhlassa laulettavaa laulua olisi ikinä harjoiteltu etukäteen. Joku a5 kokoinen moniste saattoi olla tai sanat piirtoheittimellä screenillä. Tai sitten minulla vain ei jäänyt edes mieleen, koskaan minä en olekaan turhasta jankkaava idiootti. 

Lopettaisitte tekin \/|tun k 0mmarit tuo turhan ininän...

Kotonako sinulle suvivirsi opetettiin?

Osaatko jankkaaja k0mmari lukea Suomen kieltä? Kirjoitin yllä että jotain monisteita saattoi olla ja piirtoheitin screeni. Sen muistan että ennen joko joulu tai päättäjäisjuhlaa (eihän oppilaitoksissa kai muita juhlia noteerata) opettaja joskus jakoi nipun kopiokoneella otettuja kopioita. Ja nyt kun muistelen juhlissa oli kyllä myös joskus jonkinlainen juhlaohjelma moniste juhlasalissa joka penkillä, siinä ne laulun sanat mm todennäköisesti oli. Kuten sanoin, mulla ei valitettavasti tarkemmin jäänyt mieleen koska minä en olekaan turhasta jankkaava idiootti...

Vierailija
69/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se suloinen Suvi on, josta tämä laulu kertoo? Miksi tästä naisesta ei saa laulaa?

Vierailija
70/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun enemmistö on sekulaareja niin tavat muuttuu. Tulee tilalle suvilaulu. Ja nytkin jokainen koulu saa itse päättää esitetäänkö sitä vai ei.

Ei tule.

No, ehkä johonkin sirola opistoon tai muuhun k0mmarien kouluun voi tullakin.

Vierailija
71/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää tämän perheen/lapsen suhtautuminen kristillisiin perhejuhliin, vai onko koko suku ateisteja? Eivät voi mennä isovanhempien hautajaisiin, jos siellä lauletaan virsiä.

Entä koulussa luettavaan Kalevalaan, se on täynnä satuolentoja, mutta kuuluu opetussuunnitelmaan. Lapsihan voi luulla, että hahmot ovat olleet joskus olemassa. 

Miten isä suhtautuu, jos hänen poikansa päättää mennä täysi-ikäisenä (esim. armeijassa) rippikouluun? Tuleeko välirikko?

Minulla olisi paljon kysyttävää tältä isältä.

Vierailija
72/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes tiennyt, että emme laulu liittyy uskontoon ennen tätä kohua.

Eikö edes nimi suviVIRSI sytytä lamppua päässä?

Vierailija
73/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitten joulujuhliin mitään tonttu- ja keijuleikkejä, nehän ovat taruolentoja. Pelkkää asiaa, vain sitä ainoaa "totuutta" jonka silmillämme näemme. Joululaulurenkutukset pois kaikista juhlista ensi jouluna. Syynä se, että MINÄ MINÄ MINÄ en tykkää.

Vierailija
74/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä virttä ole pakko laulaa...ei siellä kukaan tule syynäämään liikkuuko huulet ja tuleeko ääntä.

Älä jankkaa sa a tana...

Mediassa kerrottujen tietojen mukaan koulussa on oppitunnilla harjoiteltu suvivirttä moneen kertaan. Nämä on osa pakollista opetusta johon kaikkien on ollut pakko osallistua.

?? Minä en muista minun koulu ajoilta että jotain päättäjäisjuhlassa laulettavaa laulua olisi ikinä harjoiteltu etukäteen. Joku a5 kokoinen moniste saattoi olla tai sanat piirtoheittimellä screenillä. Tai sitten minulla vain ei jäänyt edes mieleen, koskaan minä en olekaan turhasta jankkaava idiootti. 

Lopettaisitte tekin \/|tun k 0mmarit tuo turhan ininän...

Kotonako sinulle suvivirsi opetettiin?

Osaatko jankkaaja k0mmari lukea Suomen kieltä? Kirjoitin yllä että jotain monisteita saattoi olla ja piirtoheitin screeni. Sen muistan että ennen joko joulu tai päättäjäisjuhlaa (eihän oppilaitoksissa kai muita juhlia noteerata) opettaja joskus jakoi nipun kopiokoneella otettuja kopioita. Ja nyt kun muistelen juhlissa oli kyllä myös joskus jonkinlainen juhlaohjelma moniste juhlasalissa joka penkillä, siinä ne laulun sanat mm todennäköisesti oli. Kuten sanoin, mulla ei valitettavasti tarkemmin jäänyt mieleen koska minä en olekaan turhasta jankkaava idiootti...

Osaan. Ja toisekseen en ole kommari vaan uskonnonvapautta arvostava sekulaari liberaali. Kuulostaa siltä, että sinulle on opetettu tunnustuksellista ylistyslaulua moninkin tavoin koulussa. Minusta se ei ole ok. Jos virsiä haluaa veisata, kustannamme siihen verorahoillamme kaikenlaisia kirkkoja, seurakuntataloja ja henkilöstöä laulua vetämään. Ole hyvä, ylistä niissä tiloissa ja tilaisuuksissa ja vie lapsesikin sinne, aivan vapaasti.

Vierailija
75/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää tämän perheen/lapsen suhtautuminen kristillisiin perhejuhliin, vai onko koko suku ateisteja? Eivät voi mennä isovanhempien hautajaisiin, jos siellä lauletaan virsiä.

Entä koulussa luettavaan Kalevalaan, se on täynnä satuolentoja, mutta kuuluu opetussuunnitelmaan. Lapsihan voi luulla, että hahmot ovat olleet joskus olemassa. 

Miten isä suhtautuu, jos hänen poikansa päättää mennä täysi-ikäisenä (esim. armeijassa) rippikouluun? Tuleeko välirikko?

Sinusta julkinen koulu on sama asia kuin sukulaisen hautajaiset ja niitä tulisi koskea sama lainsäädäntö? 

Vierailija
76/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, katsos kaikki ei ole noin tyhjästä traumatisoituvia kuin te uskonnonvihaaja k0mmari jankkaajat.

Vierailija
77/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sitten joulujuhliin mitään tonttu- ja keijuleikkejä, nehän ovat taruolentoja. Pelkkää asiaa, vain sitä ainoaa "totuutta" jonka silmillämme näemme. Joululaulurenkutukset pois kaikista juhlista ensi jouluna. Syynä se, että MINÄ MINÄ MINÄ en tykkää.

Eli myönnät että kristinuskon jumalakin on taruolento ja virret samalla viivalla tonttulaulujen kanssa? Kiitos.

Vierailija
78/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun lähipiirissäsi ehkä kristillisyys on yleistä, mutta unohdat kokonaan sen, että Suomessa on noin kaksi miljoonaa suomalaista jotka ei ole kristittyjä.

Vierailija
79/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä virsiä muitakin kuin Jumalaa liittyviä. Itsekkin olen aina liittänyt suvivirren kesän tuloon. Vähän niinkuin koivun oksaan korkealle teki Peippo pesän. Onko sekin kielletty?

Vierailija
80/444 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laulettaisiin hindulainen tai islamilainen laulu koulun juhlassa, se olisi ok? Virsi on aina ev.lut.kirkossa uskonnon harjoittamista. Ottakaa selvää perusasioista! Näin ollen virren veisaaminen on uskonnon harjoittamista, toisin kuin Opetushallitus yrittää väittää. 

Tietysti se olisi OK, varsinkin jos se olisi perinne. Ja voithan aina aloittaa sellaisen perinteen, jossa lauletaan joku buddhalainen laulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi