Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä Suvivirsikohusta...

Vierailija
29.05.2026 |

Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa. 

Kommentit (593)

Vierailija
581/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistina ymmärrän, että joillekin ateisteille suvivirsi on sama kuin kristityille olisi laulu Allahin ylistämisestä. Ymmärrättekö uskikset tämän?

Minulle laulu Allahin ylistämisestä olisi nimenomaan laulu Allahin ylistämisestä. Laulu siinä missä vaikka Ukko Nooa. En ymmärrä miksi menisin jotenkin rikki sellaisen kappaleen laulamisesta, jolle ei itselleni ole yhtään minkäänlaista merkitystä? Vaihtarina ollessa kävin vuoden ajan eri kirkon jumalanpalveluksissa ihan pelkästä kunnioituksesta isäntäperhettäni kohtaan enkä siitäkään mennyt mitenkään rikki tai kääntynyt heidän uskontoonsa. Oikeastiko ateisti on niin epävarma omasta uskonnottomuudestaan että täytyy välttää kaikkea mahdollista uskonnollista kontaktia jotta ei vaan vahingossakaan tule uskoon? 

Onko kristitty niin epävarma omasta uskostaan, että se murenee heti, ellei saa pakottaa uskonnottomia osallistumaan virrenveisuuseen?

Vierailija
582/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rydman esitti keskustelussa erinomaiset perusteet sille, miksi kappaleesta tulee pitää kiinni.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2c459d04-ced5-48a5-90b1-2af65a874…

Esittikö Rydman perusteet, miksei kyseisen kappaleen ajaksi saa poistua? 

Onhan se huonoa käytöstä jos ei pysty yhtä laulua kuuntelemaan poistumatta yhteisestä tilaisuudesta. Sama kuin poistuisit ravintolassa pöydästä seurueessa kesken, kun et ’tykkää’ . Käytöstapoja täytyy olla sentään. 

Mitenkäs sellaiset "käytöstavat", että et pakottaisi ketään osallistumaan virrenveisuuseen? Uskonnonvapaus kun on kirjattu ihan perustuslakiin, eikä sen mukaan kenelläkään ole velvollisuutta osallistua uskonnon harjoittamiseen vasten omatuntoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle, kuten minullekin, ongelma on siinä, että en näe enkä koe suvivirrella mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Se on vain osa suomalaista koulukulttuuria ja sen kieltäminen meiltä on lähes sama kuin kieltäisimme vaikka jonkun mekkaan kumartamisen tai muun tavan muilta kulttuureilta.

Jos laulettaisiin hindulainen tai islamilainen laulu koulun juhlassa, se olisi ok? Virsi on aina ev.lut.kirkossa uskonnon harjoittamista. Ottakaa selvää perusasioista! Näin ollen virren veisaaminen on uskonnon harjoittamista, toisin kuin Opetushallitus yrittää väittää. 

Eipä sitä normaali ihmisen mielenterveys pilalle mene vaikka näkisi muitten tekenää uskontonsa harjoittamista tai vaikka tilapäisesti kunnioituksesta sellaiseen osallistuisikin.

 

Periaatekysymys ja toisten väheksymistä pitää perse tiukasti penkissä vaikka koko muu porukka nousee seisomaan esim joulujuhlassa. Siinä vaiheessa tuon tekijä toimii vain pelkästään omista lähtökohdistaan muita arvostamatta.

Mitenkähän on, kun eräisiin maihin menneiltä edellytetään tiettyjä tapoja noudattavan vaikkei niitä olisi omaksunutkaan ja pitäisi itse tärkeänä. 

Olisi paha moka omista periaatteistaan kiinni pitäen kävellä vaikka kengät jaloissa, tai liian paljastavasti pukeutuneena paikallisten pyhinä pitämiin paikkoihin ihan omista tavoistaan periaatteista tiukasti kiinni pitäen.

Miksi sinun pitää pakottaa sellainen ihminen joka ei jumaliisi usko veisaamaan ylistyslauluja ko. jumalalle ja vielä nousemaan seisomaan veisaamisen ajaksi?

Sinä tässä toimit pelkästään omista lähtökohdistasi muita arvostamatta. Hirveän itsekästä ja yksisilmäistä.

Vierailija
584/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala voisi alkaa sivistää itseään.

Sitten hänelle voisi valjeta miten lapsellista on kitistä Suvivirrestä.

Tai kuunnella kammoamansa suvivirren sijaan mikkiä merihädässä ellei ole jo traumatisoitunut siitäkin lapsuudessaan.  

Pelastaako Herra Jeesus Mikki-hiiren merihädästä ja sen jälkeen ylistetään Herraa?

Vierailija
585/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuotinen ”kohu”. 

Vierailija
586/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö oikeasti suvivirrestä varoittaa etukäteen? Pyydän, pysähdy hetkeksi ja mieti asiaa syvällisesti. 

Pitää ilmoittaa: 

Esi- ja perusopetuksen juhlat ovat osa opetusta ja toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua.Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan siirtyminen toiseen tilaan osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota herättävästi. Juhlaan sisältyville yksittäisille uskonnollisille elementeille ei tarvitse järjestää korvaavaa ohjelmaa tai toimintaa.


Kyse ei siis ole sinun mielipiteestäsi vaan Opetushallituksen ohjeesta, jota koulujen tulee noudattaa.

Ihan kaikesta on mahdoton ilmoittaa etukäteen ja suvivirren luulisi olevan itsestään selvästi kevätjuhlaan kuuluva asia.

Täällä osalla puuttuu maalaisjärki.

Kun on näin vaikeaa, niin laitetaan asiasta laki. Jos Suomessa järjestetään kevätjuhla, niin Suvivirsi esitettäköön uhkasakon uhalla. 

Onnistuu vain siinä tapauksessa, että kommunistinen Opetushallitus lopetetaan - mitä kannatan lämpimästi.

Muistettakoon, että peruskoulu tuotiin Suomeen omia kansalaisiaan murhanneesta DDR:stä demarien silloisen opetusministerin toimesta.

Porvarit vastustivat peruskoulua koska heidän mielestään oli ajan tuhlausta kouluttaa työläisten kakaroita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
587/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset tangot käsittelevät kaipuuta, kärsimystä, anteeksiantoa ja kuolemanjälkeistä elämää, mikä mahdollistaa niiden tulkitsemisen hengellisestä näkökulmasta.

 

Esimerkiksi ”Satumaa”. Sen sanoitusta saavuttamattoman onnen, paremman maailman ja ikuisen rauhan etsimisestä verrataan usein kristilliseen taivaankaipuuseen.

Tangon ”Syysunelmia” sanoituksissa puhutaan katoavaisuudesta, menetetystä nuoruudesta ja anteeksiannosta, jotka voidaan nähdä hengellisenä pohdintana armosta ja elämän tarkoituksesta.

Tango ”Tähdet meren yllä” kertoo ihmisen pienuudesta maailmankaikkeudessa ja tuonpuoleisen kaipuusta, mikä heijastaa vahvasti uskonnollista mystiikkaa.

Tangojen lyriikoissa maallinenkin rakkaus ja kaukokaipuu voidaan kokea syvästi hengellisenä ja sielullisena etsintänä. Mutta jos kuuntelen näitä tangoja, en pidä sitä uskonnon harjoittamisena. Uskonnonvapaus ei ole vapautta elää aina ympäristössä, joissa ei koskaan näe tai kuule mitään uskontoon viittaavaa. Jokainen joutuu sietämään ajoittain myös sellaista, joka ei vastaa omaa maailmankuvaa. 

Mutta koulu on paikka, jossa ei pitäisi tarvita sietää. 

Pitää siellä useiden sietää kiusaamistakin. 

-ohis 

Vierailija
588/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuin vielä ysärillä oli eräässä isossa Lahtelaisessa koulussa kaikki kristinuskoon kuuluva lähes pakollista. 

 

Esimerkiksi jos et halunnut mennä kirkkoon tai laulaa virsiä, niin siitä hyvästä sai jälki-istuntoa, joutui myös rehtorin/opettajien silmätikuksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
589/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tuo espoolainen perheenisä pärjää tässä maailmassa, meneekö tv kiinni ja lapsi passitetaan omaan huoneeseen heti kun englantilaisessa tai amerikkalaisessa  tv -ohjelmassa huudahtetaan 'Oh my God!' Saattaa aika vähiin jäädä telkkarin katselu...

Vierailija
590/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö oikeasti suvivirrestä varoittaa etukäteen? Pyydän, pysähdy hetkeksi ja mieti asiaa syvällisesti. 

Pitää ilmoittaa: 

Esi- ja perusopetuksen juhlat ovat osa opetusta ja toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua.Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan siirtyminen toiseen tilaan osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota herättävästi. Juhlaan sisältyville yksittäisille uskonnollisille elementeille ei tarvitse järjestää korvaavaa ohjelmaa tai toimintaa.


Kyse ei siis ole sinun mielipiteestäsi vaan Opetushallituksen ohjeesta, jota koulujen tulee noudattaa.

Ihan kaikesta on mahdoton ilmoittaa etukäteen ja suvivirren luulisi olevan itsestään selvästi kevätjuhlaan kuuluva asia.

Täällä osalla puuttuu maalaisjärki.

Kun on näin vaikeaa, niin laitetaan asiasta laki. Jos Suomessa järjestetään kevätjuhla, niin Suvivirsi esitettäköön uhkasakon uhalla. 

Onnistuu vain siinä tapauksessa, että kommunistinen Opetushallitus lopetetaan - mitä kannatan lämpimästi.

Muistettakoon, että peruskoulu tuotiin Suomeen omia kansalaisiaan murhanneesta DDR:stä demarien silloisen opetusministerin toimesta.

Porvarit vastustivat peruskoulua koska heidän mielestään oli ajan tuhlausta kouluttaa työläisten kakaroita. 

Lisäksi vähentää työläisten yms osallistumista politiikkaan jolloin porvareille on enemmän poliittista voimaa. 

 

Persutyöläinen tulee tuon hyödyttävän häntä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
591/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohu meni jo, ja tullee takaisin taas ensi vuonna. 

Kevään merkki. 

Vierailija
592/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohu meni jo, ja tullee takaisin taas ensi vuonna. 

Kevään merkki. 

Suvivirsikohu on merkki kesän alkamisesta, samalla tavalla kuin koirankakkakeskustelu keväästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
593/593 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kastettujen lasten osuus syntyneistä on laskenut rajusti vuosikymmenessä. Kun vuonna 2010 syntyneistä lapsista 79 prosenttia kastettiin, vuonna 2021 osuus oli enää 54 prosenttia.

 

Yle 2022

Kuvaa väestönvaihdonkin kiihtyvyyttä, kun kantasuomalaiset ovar väsyneet tätä maailmankolkkaa täyttämään vaan pikemminkin ovat investoineet geeniensä tulevaisuuden aborttimurhilla leikkaamiseen, niin on alettu katsoa tarpeelliseksi haalia nopeasti lisääntyvää porukkaa näitäkin kulmakuntia tehostetummin kansoittamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi