Vielä Suvivirsikohusta...
Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa.
Kommentit (444)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demokratia tarkoittaa enemmistön valtaa. Ei jonkun sekopään intersektionaalin joka huutaa kuin kakara muita vaikenemaan, kun on paha mieli milloin mistäkin.
Sitten kun enemmistö on sekulaareja niin tavat muuttuu. Tulee tilalle suvilaulu. Ja nytkin jokainen koulu saa itse päättää esitetäänkö sitä vai ei.
Suomen koululaisista jo nyt alle puolet on kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiennyt, että emme laulu liittyy uskontoon ennen tätä kohua.
Eikö edes nimi suviVIRSI sytytä lamppua päässä?
Onhan niitä virsiä muitakin kuin Jumalaa liittyviä. Itsekkin olen aina liittänyt suvivirren kesän tuloon. Vähän niinkuin koivun oksaan korkealle teki Peippo pesän. Onko sekin kielletty?
Kuuluuko peipon pesänrakennusta kuvaava laulu siis jotenkin uskonnonharjoittamiseen? Onko se virsikirjassa? Ylistetäänkö siinä jumalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demokratia tarkoittaa enemmistön valtaa. Ei jonkun sekopään intersektionaalin joka huutaa kuin kakara muita vaikenemaan, kun on paha mieli milloin mistäkin.
Sitten kun enemmistö on sekulaareja niin tavat muuttuu. Tulee tilalle suvilaulu. Ja nytkin jokainen koulu saa itse päättää esitetäänkö sitä vai ei.
Ja niistä puolesta suurimmalle osalle on ihan sama, lauletaanko suvivirttä vai ei. Ei se niitä lapsia liikuta ja herkistä. Se on aikuisten omaa nostalgiaa. Lapset laulaisivat aivan varmasti jotain ihan muuta.
En ole koskaan ajatellut sen kummemmin Suvivirren sanomaa ja laskenut hengellisiä sanoja. Se oli vain osa lapsuuden juhlia, ainakin joskus ala-asteella. En yhtään muista, että oliko sitä edes kaikissa kevätjuhlissa.
Kuitenkin. Se voi johtua siitä, että ev.lut. oli enemmistö ja sillä sitä mentiin. Luokalla oli silloin vain yksi elämänkatsomustiedon oppilas. Nykyään maailma on kai muuttunut siitä ja kirkkoon kuuluminen ja virsien veisaamisen ei kai tule olla ainakaan opetusohjelmaan kuuluva osa. Yhä useampi meistä milleniaaleista on ehkä jopa eronnut kirkosta ja lapsetkin jäänyt kuulumatta samalla seurakuntaan. Ei tullut meidän lapsille papin siunaamia kastejuhlia vaan ihan nimijuhlat.
Kun luin eilen Suvivirren sanat ilman laulua, niin huomio kyllä kiinnittyy useampaankin hengelliseen sanaan. On, se on hengellinen veisu. En laulaisi sitä välttämättä enää mukana tai sitten hyvin tunteettomasti. En laulaisi muidenkaan uskontojen lauluja.
Itsellä ei ole silti mitään Suvivirttä vastaan, kaunis virsi, en varmaan pahoittaisi mieltä sen kuulemisesta. En jostain syystä pahoittanut mieltäni Rydmaninkin laulusta kuin sen osalta, että hän lauloi sen kiusallaan. Hän kokee sen varmasti näpäytyksenä esimerkisi Suomeen tuleville maahanmuuttajille, joiden tulisi integroitua Suomeen esimerkiksi kuulemalla Suvivirttä. Vaikka väkisin.
Mutta aika on mennä eteenpäin ja päästä näistä jatkuvista mediahässäköistä (ja Rydmanin ivallisista lauluista). Kevätjuhlan ohjelman voi tiedottaa..Suvivirren jättää vaikka loppuun ja sieltä takaa voi poistua ne ketkä haluaa eikä siitä sen enempää numeroa tarvitse tehdä. Ihan älytöntä vänkäämistä kun vaihtoehtoja on useita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkäs lisääntyy? Paitsi muslimit niin myös kristityt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiennyt, että emme laulu liittyy uskontoon ennen tätä kohua.
Eikö edes nimi suviVIRSI sytytä lamppua päässä?
Onhan niitä virsiä muitakin kuin Jumalaa liittyviä. Itsekkin olen aina liittänyt suvivirren kesän tuloon. Vähän niinkuin koivun oksaan korkealle teki Peippo pesän. Onko sekin kielletty?
Virsi ihan määritelmällisesti tarkoittaa kirkkolaulua jota lauletaan ylistykseksi Jumalalle.
Kyllä lapset ymmärtävät perinteen ja hartaan tunnelman ihan siinä missä aikuisetkin. Lisään, fiksut menneitä sukupolviaan kunnioittavat aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kastettujen lasten osuus syntyneistä on laskenut rajusti vuosikymmenessä. Kun vuonna 2010 syntyneistä lapsista 79 prosenttia kastettiin, vuonna 2021 osuus oli enää 54 prosenttia.
Yle 2022
Hyvä homma.
Jumalankieltäjä k0mmunistit odottaa into piukeena kristinuskon häviämistä.
Ja sitten ihmetellään miksi niin moni haluaa ottaa etäisyyttä näin sekopäisiin uskovaisiin.
Minä, olenkin ihan vain tavallinen luterilainen tapakristitty, enkä väitä siis olevani mallikelpoinen kristitty, mutta minä puolustan aina Suomalaisia perinteitä, ja teen sen sellaisella diskurssilla kuin itse parhaaksi näen.
Joten älä jumalankieltäjä rienaaja k0mmari laske tätä tosi uskovaisten vahingoksi 😊
Kristinusko on täysin tuontikamaa meille. Tämä tulisi tajuta. Se on yhtä suomalaista kuin islamin usko.
Luulen että tässäkin asiassa lapset ja nuoret ovat ajatuksiltaan ja maailmankuvastaan joustavampia, kuin vanhempansa jotka käyvät sotaa kaikkea hiemankin omasta näkemyksestä poikkeavaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon jäsenmäärä tippuu yli 50 000 henkilön verran joka vuosi. Ei mene montaa vuotta niin alle puolet suomalaisista kuuluu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niistä puolesta suurimmalle osalle on ihan sama, lauletaanko suvivirttä vai ei. Ei se niitä lapsia liikuta ja herkistä. Se on aikuisten omaa nostalgiaa. Lapset laulaisivat aivan varmasti jotain ihan muuta.
No just tämä! Miksi ihmeessä täytyisi juuttua laulamaan jotain yhtä kesälaulua tästä ikuisuuteen? Ajat muuttuvat, laulut muuttuvat. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Emme laula samoja lauluja nyt kuin lauloimme luolassa nuotiotulen ääressä. Siinä ei ole mitään pahaa. Historia ei pysähdy tähänkään hetkeen, vaikka juuri sinä sitä satut elämään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tässäkin asiassa lapset ja nuoret ovat ajatuksiltaan ja maailmankuvastaan joustavampia, kuin vanhempansa jotka käyvät sotaa kaikkea hiemankin omasta näkemyksestä poikkeavaa vastaan.
Lapsilla ei myöskään ole minkäänlaista sananvaltaa asiassa. Jos oppitunnilla opettaja laittaa laulun sanat esille ja sanoo, että nyt lauletaan tätä niin sitten sitä on vaan laulettava.
Taas huomenna kaikki on ohi. Suvivirsi laulettu tai ei laulettu. Koululaiset lähtevät kesälomalle. Tällainen valtava kohu YHDEN päivän takia. Eikö Suomessa ole yhtään tärkeämpiä asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudellamaallakin 62% on jo evlut. Plus muut kirkot ja seurakunnat.
Suvivirren tekijänä on kauan pidetty Visbyn superintendenttiä Israel Kolmodinia (1643-1709). Kun ruotsalainen hymnologi Allan Arvastson on osoittanut tämän käsityksen olevan heikolla pohjalla, jätettiin Kolmodinin nimi pois meidän virsikirjastamme. Arvastsonin tutkimus ei tosiaan tuo esiin yhtään todistetta siitä, että Kolmodin olisi suvivirren kirjoittaja – mutta ei liioin todisteita siitä, että joku muu olisi sen runoillut. Niinpä Ruotsin uudessakin virsikirjassa on virren alla yhä Kolmodinin nimi. Perimätietoa ei ole syrjäytetty.
Koraali, otaksuttavasti ruotsalainen kansansävelmä, on tullut virsikirjaamme tekstin myötä Ruotsista.
https://virsikirja.fi/virsi-571-jo-joutui-armas-aika/
Kyse on siis ruotsalaisesta virrestä, joka omittiin suomalaiseen virsikirjaan ruotsinvallan jälkeenkin. Ei siis mistään suomalaisesta perinteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon jäsenmäärä tippuu yli 50 000 henkilön verran joka vuosi. Ei mene montaa vuotta niin alle puolet suomalaisista kuuluu kirkkoon.
Eikös 23000 liittynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudellamaallakin 62% on jo evlut. Plus muut kirkot ja seurakunnat.
Uudellamaalla alle puolet kouluikäisistä lapsista ja nuorista kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, ja joissakin ikäluokissa sekä tietyillä asuinalueilla kirkkoon kuuluvien osuus on pudonnut noin 40 prosenttiin tai sen alle.
Lähde: evl.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle, kuten minullekin, ongelma on siinä, että en näe enkä koe suvivirrella mitään tekemistä uskonnon kanssa.
Se on vain osa suomalaista koulukulttuuria ja sen kieltäminen meiltä on lähes sama kuin kieltäisimme vaikka jonkun mekkaan kumartamisen tai muun tavan muilta kulttuureilta.
Jos laulettaisiin hindulainen tai islamilainen laulu koulun juhlassa, se olisi ok? Virsi on aina ev.lut.kirkossa uskonnon harjoittamista. Ottakaa selvää perusasioista! Näin ollen virren veisaaminen on uskonnon harjoittamista, toisin kuin Opetushallitus yrittää väittää.
Ei ole. Monet rakkaat joululaulutkin löytyy virsikirjasta, eikä niiden laulaminen tai esittäminen ole mitään uskonnon harjoittamista. Siitä on vaan tullut jokajouluinen perinne ja vakiintunut tapa. Aivan kuten siitäkin, että koulujen lukukausi päätetään ja kesäloma aloitetaan kajauttamalla perinteikkäät sävelet ja sanat: Jo joutui Armas aika ja suvi suloinen, kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen.
https://vahvike.fi/wp-content/uploads/sites/3/2025/09/kevatsointuja.pdf
Tuossa olisi hyvä korvaaja Suvivirrelle! Tekijät ovat suomalaisia ja se on vanha perinteinen koululaulu!
Mikäs koulussa laulettava virsi on sellainen, jolla ei ole jumalan kanssa mitään tekemistä?