Suvivirsi ei ole nykyaikaa joten eikö siitä voisi luopua?
Maailma menee jatkuvasti eteenpäin. Kouluissa ei ole enää piirtoheittimiä eikä liitutauluja joten miksi suvivirsi on yhä?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ja vappu eivät ole nykyaikaa, niistä pitää luopua.
Menköön samantien, juhannus, joulu, pääsiäinen, helatorstai, vappu, syntymäpäivät ja kuolinpäivät. Kettujako noilla mitään tekee, rahaa palaa vaan turhuuteen. Jääköön raadot siihen mihin tipahtaa. 100 % juhlimiskielto päälle, baarit ja raflat lopetettava, alko ajettava pois koko maasta. Kaikki autot ajettava mereen mätänee, palataan kävelykulttuuriin ja vielä terveydenhuollonkin joutaa lopettaa, kaupat saa myydä vain maitoo, hkn blöötä ja näkkileipää ja senkin hoitaa robotti. Rahaa jokaiselle yksilölle 5 eguu kuussa, tuu toimeen tai häivy. Alkeellisuus kunniaan.
ei täällä mitään noista olisikaan, jos olisi annettu sotahullujen uskovaisten polttaa noitina kaikki tiedemiehet/naiset.
pitkään kirkko vainosikin jumalanpilkkaajia, jotka väittivät maan kiertävän aurinkoa.
suvivirsi on kulttuuriamme vain siinä, että se muistuttaa meitä kirkon historian ristiretkistä, noitavainoista ja vääräuskoisten kidutuksesta ja ta ppamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista tämä nykyaika, kukaan ei kestä enää mitään, mikä poikkeaa omasta somasta kuplasta. Suvivirsi on perinne, ja perinteiden ei tarvitsekaan olla nykyaikaa - ne ovat perinteitä. Ainahan voi jättää ne seuraavat säkeistöt laulamatta, eka säkeistössä ei vielä mitään uskonnollista ole. Mun ateismia tämä laulu ei ole hetkauttanut, eikä mun maailmankuvaa loukannut. Tähän kohtaan vois sanoa, että Tziisuz, näitä nykyajan herneneniä. Luoja armahtakoon.
Suvivirsi on ruotsalainen siirtomaa-ajan perinne. Tässä haluat roikkua?
Oletkohan vähän yksinkertainen? Jos tällä linjalla mentäisiin, niin meillä syötäisiin vain naurista ja mämmiå tuohiropposista, laulettaisiin kalevalamittaisia lauluja, asuttaisiin savupirtissä tai maakammissa jne. Kulttuurit on ottaneet vaikutteita toisistaan kautta aikojen. Jotain omaksutaan ja se kehittyy ajan myötä omintakeiseksi. Tämä suvivirsikin on meillä jo sävelkulultaan hiukan erilainen kuin Ruotsissa.
Olet todella yksinkertainen? Onko mielestäsi pasta ja riisi nyt suomalaista perinnettä? Etkö oikeasti erota ruokaa kultturiperinnöstä? Kulttuuri ottaa vaikutteita joka puolelta, mutta Suvivirsi on suoraan Ruotsista ja ruotsalaista kulttuuria. Tuolla perusteella Aku ankkakin on suomalainen perinne.
Epätoivoinen yrityksesi päteä ei osu maaliin. Jos luet huolellisemmin, niin tuossa on jo mainittu, että vaikutteita otetaan muilta ja ne kehittyvät sitten omintakeisiksi perinteiksi ajan myötä. Onko sana "ruokakulttuuri" sulle täysin vieras? Sekin on kulttuuriperintöä, etkö todellakaan tiennyt? Mitä mieltä olet karjalanpiirakoista ja joulupuurosta, niihinhän käytetään riisiä? Toki voi käyttää myös ohraa, eipä siinä mitään. Joulukuusikin on jo omaksuttu kauan sitten perinteeksi, vaikka onkin muualta tänne tullut. Itse koululaitoskin on muualta omaksuttu oppijärjestelmä. Ja mitä Aku Ankkaan tulee, no se on vielä vähän siinä rajoilla, mutta kyllähän monet akkarista peräisin olevat sanonnat ja käsitteet ovat jääneet elämään yleiseen tietoisuuteen. Aika tekee aina tehtävänsä.
Epätoivoinen yrityksesi ei osu edes kentälle. Jos luet huolellisemmin, niin tuossa on jo mainittu ettei suvivirressä otettu vaikutteita muualta vaan se tuotiin suoraan Ruotsista ja käännettiin. Tosiaan tuolla perusteella Aku ankka kun on suomalaista kulttuuriperintöä kun sitä on vuosikymmeniä käännetty suomeksi. Mutta sinulle sitä lienee turha selittää kun et ymmärrä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista tämä nykyaika, kukaan ei kestä enää mitään, mikä poikkeaa omasta somasta kuplasta. Suvivirsi on perinne, ja perinteiden ei tarvitsekaan olla nykyaikaa - ne ovat perinteitä. Ainahan voi jättää ne seuraavat säkeistöt laulamatta, eka säkeistössä ei vielä mitään uskonnollista ole. Mun ateismia tämä laulu ei ole hetkauttanut, eikä mun maailmankuvaa loukannut. Tähän kohtaan vois sanoa, että Tziisuz, näitä nykyajan herneneniä. Luoja armahtakoon.
Meillä on nykyisin liian helppoa. Jos tulisi sota tai joku nälänhätä, niin ei tulisi mieleenkään nykertää jostain pikkuasioista.
uskonto tarvitsee sotia ja nälänhätää. kirkon on helppo hyväksikäyttää kärsivää ihmistä.
uskonto on kuin tauti, joka tarttuu helpommin kärsimyksen raastamiin ihmisiin, joiden tuskaan uskonnon on helpompi tarttua ja sairastuttaa ihminen.
Kulttuurin tuhoaminen ei ole nykyaikaa joten lopeta ap.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisen siirtoma-ajan kulttuurin vaaliminen on nykyaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Joulu ja vappu eivät ole nykyaikaa, niistä pitää luopua.
Ja varsinkin vapusta pitää luopua. Vasemmisto pitää vihapuheitaan ja laulaa
Kansainvälistä ja kaikkia muitakin vihalaulujaan. On vallankumousta, kostoa, taistelua
ja ampumista ja kaikkea muuta mitä vassarin paskaisessa ja harhaisessa päässä on ikinä keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamin uskoiset hykertelevät tyytyväisenä, kohta ne saavat ujutettua oman uskontonsa laulun tilalle meidän kevätjuhliin
Islamissa ei ole virsiin verrattavia uskonnollisia lauluja, joten mistä laulua tarkoitat?
Onneksi sentään minareeteista kuuluu joikaus joka ikinen päivä 5 kertaa. Moskeijoita siis, pliis.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi luopua Suvivirrestä, eikä Enkeli taivaan virrestä tai Maa on niin kaunis. Koska ne kuuluu suomalaisuuteen. Muualta tulleet ei voi viedä Meiltä näitä rakkaita lauluja. Ei vaan voi!!!!
Kyllä nämä ne kaikille niin tutut. Ja kun näitä lauletaan toistuvasti tulevat jo selkärangasta - perinteet kunniaan ehdottomasti.
Mikä ihmeen Suomen Kulttuuri viha teillä helsinkiläisillä vohervassareilla on kun kaikki perinteet putää kieltää vain sen takia ettei myslimeillä olisi paha mieli ja ettei niiden tarvitse sopeutua Suomen yhteiskuntaan
Vierailija kirjoitti:
Monikulttuuri on sellainen kulttuuri joka joutaisi tuhota täysin.
Ei se ole missään toiminut sillä tavoin, kun sen pitäisi muka toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi kuuluu suomalaiseen kulttuuriperintöön. Ne, jotka haluavat siitä luopua, eivät välitä muutenkaan suomalaisesta kulttuurista, eivätkä arvosta sitä millään tapaa. Muiden perinteet on mukamas parempia.
Ruotsalainen siirtomaa-ajan virsi lähi-idän jumalasta ei kuulu suomalaiseen kulttuuriperintöön. Ehkä sinun kulttuuriperintöön, mutta se johtuu siitä että et välitä suomalaisesta kulttuurista tai arvosta suomalaista kulttuuriperintöä.
Eli sinä haluat palvoa jotain muinaissuomalaisten ukko ylijumalaa, OK. Jos sen muinaisuskonnon repertuaarista löytyy vaikka joku vetävä laulu koskien vaikkapa hirveä (hirvi oli tärkeä riista eläin, jota käsittääkseni muinaissuomalaiset palvoi) niin kyllä se mulle kävisi että sekin esitetään vaikka kevätjuhlassa. Se varmaan olisi sinullekin tarpeeksi suomalaista kulttuuriperintöä?
Ai niin, mutta sitten Lauri Ojala tulisi ja kieltäisi senkin, koska sekin on uskontoa.
Kyllä se olisi suomalaista perintöä eikä ruotsalaista kuten Suvivirsi. Miksi näet että minun uskoni ja kulttuurini pilkkaaminen on okei kun itse puolustat ruotsalaista kulttuuria ja lähi-idän uskontoa?
Enhän minä sitä pilkkaa, hyvänen aika, joko sinulla vaikeuksia lukemisen ymmärtämisessä tai vaan trollaat.
Etkö ymmärrä että yhtälailla tällaiset Lauri Ojalat ja muut fanaattiset ateistit vetäisi herneen nenään suomalaista muinaisuskontoa edustavista lauluista, jne, koska niillä olisi uskonnollinen pohja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamin uskoiset hykertelevät tyytyväisenä, kohta ne saavat ujutettua oman uskontonsa laulun tilalle meidän kevätjuhliin
Juuri näin. Omat juhlat ja perinteet tungetaan meidän perinteiden tilalle.
Höpö höpö. Ei ole siitä pelkoa. Muslimeita ei suvivirsi haittaa, vaan kantasuomalaisia ateisteja.
Perinteet voidaan omaksua niin, että niistä tulee omia. Virsi on yli 300 vuotta vanha ja sillä on ollut aikaa porautua suomalaisenkin sielun syövereihin. Kaikkihan on aluksi uutta, mutta jos siinä on jotain sieluun vetoavaa, niin se jää elämään. Katsokaa, mitä suomalaiset runoilijat Lauri Pohjanpää ja Martti Haavio (P. Mustapää) ovat tästä lausahtaneet:
Monet sukupolvet ovat laulaneet tämän kauniin ja suventuoksuisen virren sydämiinsä, niin ”että se on saanut tavallaan supisuomalaisen sävyn ja värin. Myös sen juhlallinen sävelmä on osaltaan tehnyt sen rakkaaksi” (Lauri Pohjanpää). Suvivirsi kuuluu koulujen päättäjäisiin, se kuuluu juhannuskirkkoon ja kesän monenlaisiin juhlahetkiin. Runoilijan sanojen mukaan ”se on kaikkein virtten suloisin” (P. Mustapää).
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten lähimmät sukulaiskansat geneettisesti.
DNA järjestyksessä:
1. Ruotsi
2. Viro
3. Mordva
4. Venäjä
5. Ukraina
6. Puola
7. Latvia
8. Liettua
Noista tulee "suomalaisten DNA.
Lisäksi tänne on tullut aikoinaan saksalaisia, satoja vuosia sitten. Itselläni on tosi paljon saksalaisia esivanhempia
Jatkan vielä.
Me olemme nuori ja sekarotuinen kansa.
Luettelemassani DNA:ssa on suomalaiset, eri variaatioin.
Minä en pidä siitä, että vieläkin minusta yritetään väkisin tehdä venäläistä.
En pysty samaistumaan heihin enkä ymmärrä heidän ajatuksenjuoksuaan
Juureni tulevat lännestä, jopa Saksasta asti.
Tuo on Suomen todellista historiaa, piditte siitä tai ette.
Eurooppalainen kulttuuri on minulle se tuttu kulttuuri joka vastaa sieluuni ja joka on rakastan.
On tosi ikävää, että Suomessa muutamat halveksivat tätä. Suomalaisilla on 90 prossaa eurooppalaiset juuret.
Suvivirsi on luonnollinen osa oikeaa suomalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jokainen voitto, jonka ateistit ja wokettajat saavat kristinuskosta, palvelee islamia - eikä siinä tulevaisuudessa harrasteta woketusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Omat juhlat ja perinteet tungetaan meidän perinteiden tilalle.
Höpö höpö. Ei ole siitä pelkoa. Muslimeita ei suvivirsi haittaa, vaan kantasuomalaisia ateisteja.
Minä olen kantasuomalainen ateisti, ja sanon tässä nyt kertakaikkisen selvästi: minua ei suvivirsi haittaa, ja kannatan ehdottomasti sen säilyttämistä koulujen kevätjuhlaperinteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten lähimmät sukulaiskansat geneettisesti.
DNA järjestyksessä:
1. Ruotsi
2. Viro
3. Mordva
4. Venäjä
5. Ukraina
6. Puola
7. Latvia
8. Liettua
Noista tulee "suomalaisten DNA.
Lisäksi tänne on tullut aikoinaan saksalaisia, satoja vuosia sitten. Itselläni on tosi paljon saksalaisia esivanhempia
Jatkan vielä.
Me olemme nuori ja sekarotuinen kansa.
Luettelemassani DNA:ssa on suomalaiset, eri variaatioin.
Minä en pidä siitä, että vieläkin minusta yritetään väkisin tehdä venäläistä.
En pysty samaistumaan heihin enkä ymmärrä heidän ajatuksenjuoksuaan
Juureni tulevat lännestä, jopa Saksasta asti.
Tuo on Suomen todellista historiaa, piditte siitä tai ette.
Eurooppalainen kulttuuri on minulle se tuttu kulttuuri joka vastaa sieluuni ja joka on rakastan.
On tosi ikävää, että Suomessa muutamat halveksivat tätä. Suomalaisilla on 90 prossaa eurooppalaiset juuret.
Suvivirsi on luonnollinen osa oikeaa suomalaisuutta.
Tiedoksesi, että Suomi on osa Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on ruotsalainen siirtomaa-ajan perinne. Tässä haluat roikkua?
Oletkohan vähän yksinkertainen? Jos tällä linjalla mentäisiin, niin meillä syötäisiin vain naurista ja mämmiå tuohiropposista, laulettaisiin kalevalamittaisia lauluja, asuttaisiin savupirtissä tai maakammissa jne. Kulttuurit on ottaneet vaikutteita toisistaan kautta aikojen. Jotain omaksutaan ja se kehittyy ajan myötä omintakeiseksi. Tämä suvivirsikin on meillä jo sävelkulultaan hiukan erilainen kuin Ruotsissa.
Olet todella yksinkertainen? Onko mielestäsi pasta ja riisi nyt suomalaista perinnettä? Etkö oikeasti erota ruokaa kultturiperinnöstä? Kulttuuri ottaa vaikutteita joka puolelta, mutta Suvivirsi on suoraan Ruotsista ja ruotsalaista kulttuuria. Tuolla perusteella Aku ankkakin on suomalainen perinne.
Ei ole, vaan siinä on uomalaiset sanat joihin innoituksen antoi kolmesataa vuotta sitten Suomessa riehunut nälänhätä. uomessa nälkään kuoli arvioiden mukaan jopa neljännes väestöstä. Jos sävel muistuttaa ruotsalaisteosta, niin sanat ovat supisuomalaiset. Kristinusko on antanut vahvoja vaikutteita suomalaiseenkin kulttuuriin, varsinkin aikana ennen kansalaisten lukemaan oppimista
Se toinen teos, josta sakkoja joudttiin maksamaan oli varpunen talviaamuna ja se kertoo vain kuolleesta pikkulapsesta, ei sen kummemmasta asiasta. Silloin joskus oli Suomessa elämä paljon ankarampaa kuin nykyisin. Ihmisiä kuoli nälkään ja lapsia erilaisiin sairauksiin. Kuvittele itsesi Suomeen ennen sähköä ja moottoriajoneuvoja, jos pystyt. Nykyään köyhä laittaa kerrostalon verhon raosta nenänsä ikkunaruutuun kiinni pakkasella, nyrpistää nenänsä ja alkaa jumalattoman näpyttelyn kännykällään
Ne jotka ovat epäisänmaallisia halveeraavat aina suomalaista kulttuuriperintöä. Ruotsalainen siirtomaa-ajan kulttuuri ei ole suomalaista kulttuuria vaan ruotsalaista.
Tämä on totuus, piditte siitä tai ette.