Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä setä- tai tätitapoja sinulle tullut keski-iässä?

Vierailija
28.05.2026 |

Käytän pitkää kenkälusikkaa, villaa talvella ja imuroidessa sängyn alta pitää olla kropan alla pehmukkeet. Polvilla noustaan ylös pehmukkeen päällä. Toisaalta pitää olla viilentäviä t-paitoja vaihdevuosissa ja nastakengät. Miten siellä?

Kommentit (557)

Vierailija
61/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan että sanaa ikääntynyt/ikääntyminen käytetään vasta 65 vuotta täyttäneistä. 

Jokainen ihminen ikääntyy koko ajan. Vieläpä täsmälleen samalla nopeudella.

Ei pidä paikkansa. Noin 44-vuotiaana ja 60-vuotiaana ihminen ikääntyy kiihtyneesti, tapahtuu biologinen/fysiologinen romahdus.

Kyllä tuo romahdus nyt kuulostaa hienoiselta liioittelulta. Ja sen lisäksi ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
62/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet öisin kun et nuku? Ja lähtikö se vain siitä ettet saanut nukuttua vai halusitko vaihtaa vuorokausirytmin päälaelleen?

Olen ollut yövalvoja nuoresta lähtien. Aina kun on ollut mahdollisuus, olen valvonut yöllä ja nukkunut päivällä. Yöllä syön, luen kirjoja ja lehtiä, selaan nettiä ja tv-kanavia, kuuntelen musiikkia. Nukkumaan pystyn melkein milloin tahansa. Välillä saatan torkahtaa pariksi tunniksi yölläkin kesken kirjan luvun.

Samoin. Esimerkiksi keväisin teen toukotyöt yleensä ilta yhdeksän ja aamuyhdeksän välillä. Silloin on mukavamman viileää kuin päivisin auringonpaisteisessa traktorinkopissa. Syksyllä on myös äärimmäisen rentouttavaa kyntää koko yö, erityisesti jos sumuista tai sen verran sateista, että vielä voi kyntää. Sitä on tavallaan omassa maailmassa yksin maan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet öisin kun et nuku? Ja lähtikö se vain siitä ettet saanut nukuttua vai halusitko vaihtaa vuorokausirytmin päälaelleen?

Olen ollut yövalvoja nuoresta lähtien. Aina kun on ollut mahdollisuus, olen valvonut yöllä ja nukkunut päivällä. Yöllä syön, luen kirjoja ja lehtiä, selaan nettiä ja tv-kanavia, kuuntelen musiikkia. Nukkumaan pystyn melkein milloin tahansa. Välillä saatan torkahtaa pariksi tunniksi yölläkin kesken kirjan luvun.

Samoin. Esimerkiksi keväisin teen toukotyöt yleensä ilta yhdeksän ja aamuyhdeksän välillä. Silloin on mukavamman viileää kuin päivisin auringonpaisteisessa traktorinkopissa. Syksyllä on myös äärimmäisen rentouttavaa kyntää koko yö, erityisesti jos sumuista tai sen verran sateista, että vielä voi kyntää. Sitä on tavallaan omassa maailmassa yksin maan kanssa.

Kuulostaa upealta. Ne kerrat, kun pääsee maadoittumaan tuolla tasolla, ovat unohtumattomia.

Vierailija
64/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkien pitää olla mukavat, niiden ulkonäkö on toissijaista.

Näin mulla ollut aina, ei vain kengissä vaan vaatteissakin.

Vierailija
65/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa sivua kun vilkuilin, niin mähän olen aina ollut keski-ikäinen... Mä olen jo teinivaiheessa ollut kova tekemään ruokaa, etenkin leipomaan ja tekemään suolaisia piirakoita. Aina oli jotain tarjolla, kun kavereita kävi ja tuputin kuulemma kuin mummot. :)

Villat on käytössä ollut kesättalvet, rakkain "Freddy Krueger" villapaita pitää neuloa aina uudestaan, kun entinen on kulunut loppuun, eikä ole villasukkien voittanutta!

Ekat nastakengät hankin parikymppisenä, kun siskon lasten kanssa telmittiin. Lisäs turvallisuutta kummasti. Näiden takia myös varustin laukkuni sidetarpeilla, snäkeillä(pähkinää ja kuivattuja hedelmiä), käsidesillä, kankaisilla liinoilla, aurinkorasvaa yms.  

Samoin hankin ekan ostoskärryni, sen perässä vedettävän "mummokärryn". Tosi näppärä viikon ruokaostoksilla autottomalla.

Ostin rivaripätkän 24 vuotiaana ja viihdyn yleisellä pihalla istuen kattellen muiden touhuja tai leikin naapurin lasten kanssa. Tai eläkeläisten kanssa höpötellen. Usein myös tarjoan kahvit pullineen ja lapsille itsetehtyä mehua. Joskus oon innostunut tekemään kasvissosekeittoa ja pikkusia sämpylöitä koko porukalle. Toisinaan saan sitten kutsun grillibileisiin. 

Kuopsuttelen puutarhaa, mulla on pieni kasvihuone ja yrttimaa.

Muutoin mä elän suht terveellisesti, syön paljon kasviksia, lenkkeilen ja uin, arvostan pitkiä unia.

Pitkä kenkälusikka on ollut aina käytössä, se pikkuriikkinen on laukussa. Apua, teen ristikoitakin! Mutta se tuntuu olevan villitys nyt vähän kaikilla. 

Selkeesti jaarittelen ja paljon jäi vielä kertomatta.

N28 mitähän mulle sitten keski-ikään jää.. :D

Vierailija
66/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaa sivua kun vilkuilin, niin mähän olen aina ollut keski-ikäinen... Mä olen jo teinivaiheessa ollut kova tekemään ruokaa, etenkin leipomaan ja tekemään suolaisia piirakoita. Aina oli jotain tarjolla, kun kavereita kävi ja tuputin kuulemma kuin mummot. :)

Villat on käytössä ollut kesättalvet, rakkain "Freddy Krueger" villapaita pitää neuloa aina uudestaan, kun entinen on kulunut loppuun, eikä ole villasukkien voittanutta!

Ekat nastakengät hankin parikymppisenä, kun siskon lasten kanssa telmittiin. Lisäs turvallisuutta kummasti. Näiden takia myös varustin laukkuni sidetarpeilla, snäkeillä(pähkinää ja kuivattuja hedelmiä), käsidesillä, kankaisilla liinoilla, aurinkorasvaa yms.  

Samoin hankin ekan ostoskärryni, sen perässä vedettävän "mummokärryn". Tosi näppärä viikon ruokaostoksilla autottomalla.

Ostin rivaripätkän 24 vuotiaana ja viihdyn yleisellä pihalla istuen kattellen muiden touhuja tai leikin naapurin lasten kanssa. Tai eläkeläisten kanssa höpötellen. Usein myös tarjoan kahvit pullineen ja lapsille itsetehtyä mehua. Joskus oon innostunut tekemään kasvissosekeittoa ja pikkusia sämpylöitä koko porukalle. Toisinaan saan sitten kutsun grillibileisiin. 

Muutoin mä elän suht terveellisesti, syön paljon kasviksia, lenkkeilen ja uin, arvostan pitkiä unia.

Pitkä kenkälusikka on ollut aina käytössä, se pikkuriikkinen on laukussa. Apua, teen ristikoitakin! Mutta se tuntuu olevan villitys nyt vähän kaikilla. 

Puumanaiseus! Tiedäthän, räväkkä tukka, biker-nahkatakki, skumppa, Kaija koo ja niin edelleen.

Vierailija
67/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komennan muiden lapsia.

Hyvä, itse en uskaltaisi.  Tuntuis kauhealta jos vaikka pilkkaisivat ulkonäköäni.

Vierailija
68/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju tämäkin. Tuli mieleen muutaman vuoden vanha tätiketju, jota välillä vilkuilen. Oli kirjanmerkeissä. :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3776834/kertokaa-miten-tatimaistyitte-v…

Vierailija
69/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän ristikoita. 

Ja kenkälusikka on tullut jäädäkseen. 

N 41v.

Tuota kenkälusikkaa olen ihmetellyt. Voiko 40v olla niin kankea vai onko vain vatsa tiellä. Pitäisi olla edelleen hyvässä kunnossa, ei mitään vanhuudenvaivoja.

Heh. Mulla jo tekonivel silloin.

Vierailija
70/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sitten tätitapa mutta saan nykyisin kukat kukkimaan ja viherkasvit kukoistamaan. En tiedä miten mutta nuorempana mulla kuoli jopa kaktukset. No, ihan sama, mutta nautin tästä tavasta suunnattomasti. 

Vierailija
71/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaisen kun istun alas, ähkäisen kun nousen ylös.

Samat sanat. Nuoremmat sisarukset huomautti tästä. Kuulemma ääntelen semmoista uhuhuh huh kun nousen. Ja välillä joutuu heijaamaan pari kertaa kun nousee istumasta. Otan vauhtia. Tämä alkoi noin 55v.

Vierailija
72/557 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puumanaiseus! Tiedäthän, räväkkä tukka, biker-nahkatakki, skumppa, Kaija koo ja niin edelleen.

Kiitti! :D Laitan korvan taakse. Otetaan se yhdeksi päämääräksi. Se Kaija Koo voi jopa upota silloin, enpä sano ei sillekään. ;)

N28

Vierailija
73/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä kenkälusikka on ihan ehdoton, mahdottoman kätevä.

Itse olen lukenut sanomalehdestä kuolinilmoitukset lapsesta saakka, harmillisesti monikaan ei niitä enää laita. Luen hartaudella muistovärssyt ja vietän hetken vainajaa muistellen (vaikka en koskaan ollut kuullutkaan hänestä). Monesti niistä käy selville, oliko lähtö nopea vai ei.

Sanaristikoita olen myös tehnyt lapsesta saakka, nytkin on ristikkolehti pöydällä. ET-lehdellä oli nettisivuillaan mahdottoman hyvä sudoku, mutta menivät muuttamaan sitä eikä se enää ole kiva täyttää.

Mieluummin herään varhain eikä iltapäivälle nukkuminen ole enää kivaa näin kuusikymppisenä.

Vierailija
74/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään melkein yöllä.

Vierailija
75/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppikoko isontunut joillain naisilla keskiiässä. Jotenkin hassua kun niillä rinnoilla ei ole oikein virkaa kun ei imetetä siinä iässä. Rinnat on jotenkin vaan tiellä. En ole perustanut ikinä niistä vaikka ovat pysyneet samanlaisina.

Vierailija
76/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tätiintyä tai setääntyä kun ikää tulee.

Vierailija
77/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä juuri ollenkaan muodista.

Vierailija
78/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän ristikoita. 

Ja kenkälusikka on tullut jäädäkseen. 

N 41v.

Tuota kenkälusikkaa olen ihmetellyt. Voiko 40v olla niin kankea vai onko vain vatsa tiellä. Pitäisi olla edelleen hyvässä kunnossa, ei mitään vanhuudenvaivoja.

Mä olen melkein 47v ja reilusti ylipainoinen enkä käytä kenkälusikkaa. Saan edelleen kengät jalkaan.

Vierailija
79/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän silmälaseja.

Miten tämä liittyy ikään?

Vierailija
80/557 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukevien rintaliivien hankkiminen. Kuppikoko kasvanut hormonimyrskyjen takia jo ennestään isoista rinnoista vielä isommiksi, aiheuttaa päänsärkyä ja niska/hartiakipuja jatkuvasti.

Isorintainen joutuu käyttämään tukevia liivejä missä iässä tahansa.