Lounasbuffet-yrittäjän hätähuuto: suomalaiset syövät liikaa!
"Olemme joutuneet asettamaan rajoituksia esimerkiksi jälkiruokajäätelön osalta kyltillä, jossa sanotaan, että jäätelöä saa hakea lisää enimmillään kaksi kertaa. Yleisesti ottaen ruokaa menee nykyään buffetissa paljon enemmän kuin menneinä vuosikymmeninä, vaikka asiakasmäärät ovat pienentyneet, eli ihmiset syövät valtavia määriä ruokaa ja valittavat lounasravintolan tuolien olevan liian pieniä".
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011801092.html
Kommentit (47)
syön sopivasti myös buffetissa, inhoan ähky oloa !! ajattelen ,että vaikka syömäni ruoka ei vastaa hintaa niin joku muu varmaan syö munki puolesta :D
Vierailija kirjoitti:
Buffeet on yksi syy miksi ihmiset ovat nykyään hirveän ylipainoisia. Järkyttäviä paikkoja, saisivat ravintolat luopua näistä kokonaan ja tilalle normaalit pöytiin tarjoiltavat ateriat.
Niissä paikoissa ei taas kukaan käy, koska itse tehden saa halvemmalla.
Lola käynyt syömässä. Ihan vaan kehopositiivisuuden kunniaksi piti syödä seitsemän lautasellista lihapullia. Alkuruoaksi. Sitten aloitti syömisen.Kehopositiivisuus kunniaan, sanoi lähtiessään!
En ole buffeteissa käynyt kohta 10 vuoteen mutta jos menisin niin söisin vaikka sinnillä enemmän kuin buffet maksoi.
Aikoinaan kun meillä oli lounasbuffet toimiston lähellä ja lounas maksoi jotain 10€ luokkaa piti syödä vähintään 20€ edestä.
Niin no pienesti syövät eivät varmaan mene buffettiin maksamaan 15 euroa siitä 4 euron kokoisesta annoksestaan. Minä ostan mieluummin vaikka salaatin ja pienen namin kuin maksan porsastelubuffetista. Lisäksi seura on näissä porsastelubuffeteissa aina huonoa
Olen varmastikin lounasbuffien kauhuasiakas. Syön vain kerran päivässä ja silloin tankkaan kunnolla. Tiedän sen olevan kaikkien suositusten vastaista, mutta näin olen toiminut jo yli 30 vuotta. Pituutta on 199cm ja painoa 108kg, joten ruokaa kyllä kuluu. Erityisesti sushibuffat, joissa aika harvoin kyllä käyn, jäävät jälkeeni aika tavalla tappiolle. Syön yleensä toistasataa niitä palleroita siellä, enkä edes jätä sitä riisiäkään syömättä. Yhdessä paikassa on jopa esitetty toive, etten tulisi buffaan, a la carte listalta voisin kyllä tilata.
Saksassa on monessa paikassa hinnoittelu annoksen painon mukaan. Eli otat lautaselle mitä haluat ja niin paljon kuin haluat ja sitten kassalla olevan puntarin kautta maksamaan. Saat toki hakea lisää maksamalla uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä, jotka lappaa lautasen kukkuroilleen, syö siitä max. puolet ja loput menee roskiin. Kauheaa haaskuuta sekin.
Urbaanilegendaa. Enintään lapset jättävät syömättä. Aikuiset jättävät tietysti pizzan reunat syömättä ja se on ihan oikein.
Laivalla ainakin etenkin RUS-taustaiset tekivät tuota. Lautanen täyteen mätiä ja lusikallinen smetanaa ja söivät siitä lusikallisen mätiä ja teelusikallisen smetanaa ja sitten loput kompostiin. Sitten sama juttu seuraavan ruokalajin kanssa. Kai ymmärrätte miksi laivoilla tarjotaan buffeteissa pieniä annospaloja? Harva lappaa niitä kerralla koko lautasta täyteen. Aina voi käydä hakemassa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buffeet on yksi syy miksi ihmiset ovat nykyään hirveän ylipainoisia. Järkyttäviä paikkoja, saisivat ravintolat luopua näistä kokonaan ja tilalle normaalit pöytiin tarjoiltavat ateriat.
Kyllä minä käyn ja usein! Buffeteissa en käy, inhottaa se ihmisten rähmiminen. Ja kun kerran menen ravintolaan, haluan, että minua palvellaan, ruokamkannetaan eteeni kauniisti aseteltuna ja tarjoilija kaataa juoman lasiini. Edes laivoilla en koskaan syö buffetissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmastikin lounasbuffien kauhuasiakas. Syön vain kerran päivässä ja silloin tankkaan kunnolla. Tiedän sen olevan kaikkien suositusten vastaista, mutta näin olen toiminut jo yli 30 vuotta. Pituutta on 199cm ja painoa 108kg, joten ruokaa kyllä kuluu. Erityisesti sushibuffat, joissa aika harvoin kyllä käyn, jäävät jälkeeni aika tavalla tappiolle. Syön yleensä toistasataa niitä palleroita siellä, enkä edes jätä sitä riisiäkään syömättä. Yhdessä paikassa on jopa esitetty toive, etten tulisi buffaan, a la carte listalta voisin kyllä tilata.
Susheilla ei kyllä tappiolle jää, jos et riisejä pois heitä. Minä kyllä heitän ja syön vain lohet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kehopositiivisuuden seuraus.
Ennen oli semmoinen sana kuin suursyömäri.
Noissa buffetien vakkareissa taitaa olla näitä.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on monessa paikassa hinnoittelu annoksen painon mukaan. Eli otat lautaselle mitä haluat ja niin paljon kuin haluat ja sitten kassalla olevan puntarin kautta maksamaan. Saat toki hakea lisää maksamalla uudelleen.
Entisessä ravintola Silvopleessa oli tuo sama systeemi. Siellä ei kertynyt kompostijätettä. Ruoka oli todella hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Sitten yrittäjän pitää nostaa hintaa ja laittaa hävikille sakkomaksu. Kaikki buffetin asiakkaat eivät kuitenkaan syö valtavia annoksia.
Toinen asia on se, että on sulaa hulluutta laittaa jäätelöä buffettiin jälkiruoaksi. Kun vähän miettii, niin edullisempiakin vaihtoehtoja on yllin kyllin.
Kirjaimellisesti sulaa hulluutta, kun jäätelö siellä lötkistyy. Niissä on paremmin kylmässä, joissa on koko päivän tarjottava buffa, mutta lounasruokaloissa en kyllä siihen koske.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti syön niin paljon, että jään voitolle raaka-aineiden hinnassa. En mene buffetiin syömään riisiä ja pizzan reunoja.
Ei kannattaisi. Molemmat kiittäisi, sekä sun keskivartalo, että ravintolan pitäjä.
Mutta tottakai se kannattaa venyttää vatsalaukkua ja lihottaa itseään vain sen takia, että "ahneen ravintoloitsijan" bisnes kannattaisi huonommin.
Näkeehän sen minkäkokoisiasuurin osa suomalaisista On...en itsekään ole hoikka mutten myöskään lihava,ihmiset valittaa ettei ole rahaa ruokaan mutta en kyllä usko ku katsoo kuinka joka toinen suomalainen ylensyö ja lisääkin menis
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jaksa. Aika harvoin lounaspaikoissa näkyy hirvittävän ylipainoisia ihmisiä, eiköhän ne suurimmat liikakilot hankita kotisohvalla herkuiksi laskettavilla tuotteilla. Eri asia sitten lievästi ylipainoiset, mutta kyllä sellaiset kilot saa hankittua pöytään tarjoiltavilla annoksillakin, koska ravintoruoka on usein hyvin rasvaista maun takia. Itse lihoin aikoinaan yhden kesän aikana 10 kg matkaoppaana ollessani, kun söin kaikki ateriani ravintoloissa, joissa kyllä tarjoiltiin pöytiin, mutta annokset olivat valtavia. Makeaa en syönyt niinä aikoina yhtään enkä muutenkaan harrastanut välipaloja, mutta taisin saada energiatarpeen täyteen jo yhdestä ravintola-annoksesta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susheilla ei kyllä tappiolle jää, jos et riisejä pois heitä. Minä kyllä heitän ja syön vain lohet.
No näin varmaan on, jos sen palleron arvoksi laskee keskimäärin vaikka 20 centtiä (sushibuffan hinta vaihtelee 18 - 27 euron välillä) ja siitä jää vielä katetta raaka-aineiden, henkilöstökulujen ja kiinteiden kulujen jälkeen.
Vahvasti kyllä epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ihmisiä jotka ei viitsi, osaa eikä tulojen puolesta tarvitse kokata itselleen.
Hyvä buffet myös erottuu kotiruuasta edukseen.
Ahneella on paskanen loppu ja tarkoitan rohmu asiakasta. Sääli yrittäjää. Toivottavasti lisääntyisi punnittavat annokset.
kannattaa lopettaa lounaspaikoissa käyminen, kun niiden pitäjien elämä on noin kurjaa.
itse lopetin jo silloin, kun lounaan hinta nousi yli 10 euron