Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää viekö niitä markettiruusuja tai Normalin krääsää opettajille

Vierailija
27.05.2026 |

Jos jotain haluatte viedä, niin vaikka suklaata. 

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Siis miksi opettajalle pitäisi viedä lahjoja?  Hehän saavat palkan, kuten me muutkin ja pitkän kesäloman?  Kuvitteleeko joku oikasti, että se voisi vaikuttaa seuraavan lukukauden arvosanoihin.  Itselläni on neljä lasta, kaikki ylioppilaita.  Olisiko minun pitänyt jokaiselle ostaa joka kevät ja joulu jotakin krääsää.  = 384 lahjaa (mukia)?  Opettaja sisarellani on kokonainen kaappi täynnä sekalaisia mukeja. Mielestäni kenenkään ei pidä tuntea syyllisyyttä tai huonommuutta, jos ei osta opettajalle krääsää.

A. Ei vaikuta arvosanoihin.

B. Ei tietenkään tarvitse mitään viedä. Mutta ei kuitenkaan pidä muistamista kieltääkään, jos joku haluaa ja se on hänelle tärkeää muistaa. Luokanopettaja on lapsen valveillaoloajasta aika ison osuuden lapsen vierellä ja siten todella tärkeä ihminen. Ei nyt kiitos ole kiellettyä tai jotenkin tyhmää, vaan ihan normaalia elämää.

 

 

Kiitos pitäisi osata antaa jollakin muulla tavalla kuin kantamalla jotain krääsää.

Ettekö te ollenkaan ajattele niitä opettajia?! Kuinka kurjaa on heittää roskiin lahjoja, joihin tietää jonkun hyväntahtoisen tuhlanneen turhaan rahaa, tai kerätä laatikkotolkulla kippoja ja kuppeja, kun ei raaski luopua.

Onneksi lasteni kouluaikoina ollut tuollaista, eikä silloin, kun olin itse opettajana. Vain eläkkeelle jääville luokanopettajille tai ammattikoulun  kurssin vetäjälle oli luokka kerännyt yhdessä jotain, vaikka sen yhden muumimukin, joka kuvasi juuri sitä opettajaa ja hänen elämäänsä.

Vierailija
102/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen koulussa on järjestetty tosi kivasti niin, että vanhempainyhdistys kerää lukuvuoden alussa 50 kaikilta vanhemmilta ja niillä maksetaan opettajien synttäri- ja kevätlahja sekä muisto muille työntekijöille. Helppoa kaikille. 

Mikä ilo on keksiä tällaisia tarinoita.

Ei se ole mikään keksitty tarina? Erittäin hyvin toimiva järjestelmä. 

 

Erikoista. Mitä kaikkea muuta kerätään? Entä saako eläkkeelle jäävä laitoshuoltaja myös saman kuin opettaja?

En todellakaan suostuisi tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää toi asenne, että ei tarvitse viedä mitään kun töistään palkan saavat. No ei tietty tarvitse, kuten ei tarvitse synttäreille mennessä, ei jouluna, ei häihin jne. Eihän se pakko ole, mutta osa haluaa muistaa. Jos itse tekee työtä, jossa ei saa mitään muistamisia, niin se ei tarkoita, etteikö itse voisi opea muistaa. En saa itsekään mitään muuta kuin haukkuja ( aspa), mutta silti tykkään muistaa muita.

 

 

Mikä helskutin pakkomielle teillä on työntää krääsää muka "muistamisena"? Ettekö te tosiaan käsitä sitä, että todella harvassa ovat ne opettajat, jotka ilahtuvat 20 kiposta joka kevät? Ei, meillä on aivan tarpeeksi mukeja ja tuikkukippoja ja muutakin. Kukat ja suklaan haluamme valita itse.

Vierailija
104/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää viekö opettajille yhtään mitään!

Jos teillä on joku pakkomielle antaa jotain, niin joku kiva runo, piirustus tai vain kortti on sellainen, jota opettaja voi sitten eläkepäivillä katsella ja muistella, että millainen oppilas tämänkin joskus antoi.

Krääsät päätyvät opettajainhuoneen roskikseen, ja pahimmassa tapauksessa suklaatkin.

En koskaan ole urallani nähnyt yhdenkään open heittävän oppilaiden lahjoja opehuoneen roskiin. Kohta 30 vuotta opettanut. Arvostan itse ihan kaikkia lahjoja ja kortteja ihan hirveästi - siinä on monella lapsella tunnetta ja jännitystä pelissä, kun he ojentavat ne. 

 

 

Entä siellä koulun pihalla olevassa roskiksessa?

Kuten sinäkin kirjoitat, se oppilaan itse tekemä kortti on se, jonka moni opettaja säilyttää. Ehkä sinäkin olen hamsteri, jolle kaikki tavara tuottaa suurta iloa.

Vierailija
105/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää toi asenne, että ei tarvitse viedä mitään kun töistään palkan saavat. No ei tietty tarvitse, kuten ei tarvitse synttäreille mennessä, ei jouluna, ei häihin jne. Eihän se pakko ole, mutta osa haluaa muistaa. Jos itse tekee työtä, jossa ei saa mitään muistamisia, niin se ei tarkoita, etteikö itse voisi opea muistaa. En saa itsekään mitään muuta kuin haukkuja ( aspa), mutta silti tykkään muistaa muita.

 

Sinäkö vertaat kevätlukukauden päättämistä häihin, syntymäpäiviin tai jouluun? Ajattele nyt vähän! Kun viet jollekin syntymäpäivä-, hää- tai muun lahjan, sinä myös osallistut juhlaan. Onko lapsen hakeminen koulun kevätjuhlasta samanlainen tapaus? Aika kuivat häät ja synttärit, jos saman kaavan mukaan  niissäkin mennään. Jouluna annetaan lahjoja yleensä enemmän tai vähemmän vastavuoroisesti.

Vierailija
106/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti normalin ja tigerin krääsää vaan😍😍😍🥰🥰🥰😘😘😘😘😘

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää viekö opettajille yhtään mitään!

Jos teillä on joku pakkomielle antaa jotain, niin joku kiva runo, piirustus tai vain kortti on sellainen, jota opettaja voi sitten eläkepäivillä katsella ja muistella, että millainen oppilas tämänkin joskus antoi.

Krääsät päätyvät opettajainhuoneen roskikseen, ja pahimmassa tapauksessa suklaatkin.

En koskaan ole urallani nähnyt yhdenkään open heittävän oppilaiden lahjoja opehuoneen roskiin. Kohta 30 vuotta opettanut. Arvostan itse ihan kaikkia lahjoja ja kortteja ihan hirveästi - siinä on monella lapsella tunnetta ja jännitystä pelissä, kun he ojentavat ne. 

 

 

Entä siellä koulun pihalla olevassa roskiksessa?

Kuten sinäkin kirjoitat, se oppilaan itse tekemä kortti on se, jonka moni opettaja säilyttää. Ehkä sinäkin olen hamsteri, jolle kaikki tavara tuottaa suurta iloa.

No ihan oikeasti harva opettaja niitä korttejakaan pidempään säilyttää. Ne voi kuitenkin hyvällä omallatunnolla laittaa kierrätykseen toisin kuin varsinaiset tavarat, harmittaa ihan oikeasti että ihmiset käyttävät rahaa ja aikaa ostaakseen jotain kippoja ja kuppeja ja kynttilöitä, joita opettaja ei halua kaapin täytteeksi yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan.

Vierailija
108/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normalissa on myynnissä myös ihan tavallisia merkkejä, joten miksi sieltä just sitä krääsää pitäisi ostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien Temusta ostamani setin "200 kpl universaaleja auton kiinnitysklipsejä". Varmasti laadukas ja tarpeellinen lahja!

110/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika normalissa?

 

Minäkin olen ostanut esim kaikki kymmenen hajuvettäni sieltä

 

Sen ymmärrän ettei ruusuja koska ruusut on liian hienoja

 

Tekoruusuja mielummin

😱🍗🚀🍻🔪💥🍆🍺📣🎊🌇🌴😻💟🐽🍙📢🌄🌈😍🎄🎉🍑🍼🎅🌅💋🌵🌚🔥

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatiiko ope sidottuja kukkakauppakimppuja ja Chanelin meikkejä?

Varmaan pointtina on että vähemmän on enemmän. 

Vierailija
112/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirrän lasten tärkeimmille opettajille muistamiset suoraan MobilePaylla. Kovin on tullut kiitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt opena kirjaa siitä, kuka toi lahjoja ja kuka ei, mutta kyllä kaikki lahjat ilahduttivat. Oli kiva, kun koti ja terassi olivat täynnä kukkia kesäloman alussa. Tykkään kukista. Tykkään myös suklaasta, mutta jouluisin sitä tuli niin paljon, että sitä piti jakaa runsaalla kädellä suvulle ja tutuille. Eniten ilahduttivat kortit, joissa minua kehuttiin. 😜

Vierailija
114/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan aina kukat kukkakaupasta. Ihan periaatteesta.  Mutta  tuttu toi markettiruusuja pari pakettia muovikääreineen (!)  ja nehän kesti yllättävänkin pitkään. Mutta puolet jäivät nuppuun, eivät auenneet.

Tuttuja taas on sen verran opeina että tiedän etteivät ne halua mitään. Ilahtuuvat jos lapset ovat yhdessä saaneet jotain aikaan. Kortti, runo, taideteos tai sitten yhteisesti pienellä summalla hankittu juttu: villasukat tai lippis esim

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettyjä kondomeja viekää niin opettaja tietää että tulevat vuodet työelämässä ovat vähän helpompia. 

Vierailija
116/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen koulussa on järjestetty tosi kivasti niin, että vanhempainyhdistys kerää lukuvuoden alussa 50 kaikilta vanhemmilta ja niillä maksetaan opettajien synttäri- ja kevätlahja sekä muisto muille työntekijöille. Helppoa kaikille. 

Mikä ilo on keksiä tällaisia tarinoita.

Ei se ole mikään keksitty tarina? Erittäin hyvin toimiva järjestelmä. 

 

Erikoista. Mitä kaikkea muuta kerätään? Entä saako eläkkeelle jäävä laitoshuoltaja myös saman kuin opettaja?

En todellakaan suostuisi tuollaiseen.

Kyllä heitäkin lahjotaan. Kaikki menee siitä samasta kassasta. Vanhempainyhdistys hoitaa, minun ei tarvitse tehdä asian hyväksi muuta kuin maksaa kerran vuodessa. 

Vierailija
117/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää toi asenne, että ei tarvitse viedä mitään kun töistään palkan saavat. No ei tietty tarvitse, kuten ei tarvitse synttäreille mennessä, ei jouluna, ei häihin jne. Eihän se pakko ole, mutta osa haluaa muistaa. Jos itse tekee työtä, jossa ei saa mitään muistamisia, niin se ei tarkoita, etteikö itse voisi opea muistaa. En saa itsekään mitään muuta kuin haukkuja ( aspa), mutta silti tykkään muistaa muita.

 

 

Mikä helskutin pakkomielle teillä on työntää krääsää muka "muistamisena"? Ettekö te tosiaan käsitä sitä, että todella harvassa ovat ne opettajat, jotka ilahtuvat 20 kiposta joka kevät? Ei, meillä on aivan tarpeeksi mukeja ja tuikkukippoja ja muutakin. Kukat ja suklaan haluamme valita itse.

Siksi olisi paljon järkevämpää ostaa lahja koko luokalta yhdessä. Lahjakortti vaikka Prismaan. Joskus ysärillä annoimme opettajalle Kalevalakorun. 

Vierailija
118/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siirrän lasten tärkeimmille opettajille muistamiset suoraan MobilePaylla. Kovin on tullut kiitosta.

Mä annoin aikanaan päiväkodin tädeille parikymppiä aina joulukortin mukana. 

Vierailija
119/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen koulussa on järjestetty tosi kivasti niin, että vanhempainyhdistys kerää lukuvuoden alussa 50 kaikilta vanhemmilta ja niillä maksetaan opettajien synttäri- ja kevätlahja sekä muisto muille työntekijöille. Helppoa kaikille. 

Ja teilläkö kaikki sitten antaa 50€ vuodessa korruptiorahoja? Itse en koskaan lahjo opettajia enkä missää tapauksessa osallistuisi tuollaiseen lahjakassaan vaikka olen keskituloinen. Sen sijaan olen ystävällinen ja kohtelias lasten opettajille ja annan heidän hoitaa työnsä siihen puuttumatta. En soittele heille iltaisin. Ja uskon opettajaa enkä lastani jos opettaja sanoo että lapsi on tehnyt jotain.

 

Isäni oli opettaja. Se oli hänelle aina kiusallista se lahjominen. Kun mitä jos joutuu antamaan huonon arvosanan sille lapselle vaikka saa perheeltä kivan lahjan. Opettajat ihan oikeesti pärjää ihan ilman niitä lahjoja. Suurin lahja on että opetatte vaan lapsenne kunnioittamaan ja tottelemaan.

En tiedä antavatko kaikki, mutta näin oletan. Pakollista se ei tietenkään ole. Koulun vanhemmilla on varaa ja luokanopettajien syntymäpäivät on tietenkin kysytty heiltä. 
 Voihan tuon toteuttaa vaikka antamalla vitosen luokkakeräykseen. Sillä saa jo vaikka lahjakortin jouluna ja keväällä. Ja sen sidotun kimpun. 

Ja yhä kysyn miksi? Miksi antaisin edes yhden euron opettajan lahjaan? Opettajat eikös kaipa niitä lahjoja. He vain kaipaavat työrauhaa. Se lahjominen on opettajille lähinnä kiusallista. Ei kuulu Suomen kulttuuriin lahjoa opettajaa.

Vierailija
120/150 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siirrän lasten tärkeimmille opettajille muistamiset suoraan MobilePaylla. Kovin on tullut kiitosta.

Miten tuo toimii, kun oletan että pitää olla tilinumero tiedossa?