Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suvivirsi vielä sallittu?

Vierailija
27.05.2026 |

Espoo sai 10 000 euron uhkasakon, koska oppilaan piti kuunnella Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna

Yhdenvertaisuuslautakunta asetti Espoolle uhkasakon toistuvasta saman oppilaan syrjinnästä ala- ja yläkoulujen kevät- ja joulujuhlissa.

https://yle.fi/a/74-20228033

Kommentit (271)

Vierailija
81/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen uskonnoton ja jouduin opettelemaan suvivirren kaikki säkeistöt koulussa, myös sen säkeistön, jossa puhutaan Saaronin lijoista ja siionin kasteesta. EI tehnyt minusta uskovaista. Itse asiassa pidän virsien laulamisesta noin yleisellä tasolla muutenkin.

Olen myös yltiöuskonnollisen äidin lapsi, jota pakkoraahattiin kirkkoon ja pyhäkouluun. Aikuisena olen eronnut kirkosta. Voin kuitenkin aivan hyvin kuunnella virsiä, suvivirttä saatan laulaakin mukana. Kykenen menemään kirkkoon tai muihin vastaaviin  häihin, hautajaisiin tai kastajaisiin ja vaikka en lue rukouksia tai uskontunnustuksia, pystyn istumaan hiljaa ja painamaan pääni rukouksen aikana ja suorittamaan istu-seiso-penkkijumpan muiden tahdissa ellei käpälä ole liian kipeä. 

Uskon että valtaosa ei-uskonnollisistakin kykenee samaan, muita kunnioittavaan toimintatapaan.

Jos haluaa osoittaa mieltä, voi jättää väliin tilaisuuden tai kerrassaan poistua. Ei poistujiin oikeasti kukaan kiinnitä huomiota tai ainakaan piittaa siitä.

Jos traumat on liian isot, kannattaa hakea asiantuntija-apua.

Samaa mieltä💪🏻👌🏻

Näin. Olen ateisti, mutta laulan joskus jopa itsekin virsiä mm. hautajaisissa.

t: nimim. Assburger

Vierailija
82/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä Yle ei anna keskustella uutisaiheestaan? Tietäähän se ennalta, että nämä laulut ovat vanhaa suomalaista kulttuuria ja perinnettä, eivät uskontoa tuputtavia. Ylei ei siis  halua, että yhdenvertaisuuslautakunnan päätöstä kyseenalaistetaan? Vaikka päätös on selvästi väärä ja virheellinen.

Ettekö te juntit tiedä että se on ruotsalainen laulu? 

Tiesätkö sinä, että moni kulttuurinen seikka Suomen historiassa pohjaa yhteyteen Ruotsin kanssa. Esimerkiksi Suomen nimistö on paljolti ruotsalaispohjaista  kulttuuriperintöä. Runebergkin kirjoitti säkeensä - ruotsiksi. 

Tiesin. Siksi naurattaakin kun suomalainen hihhuliporukka jauhaa suomalaisista perinteistä.

Jos sitä on täällä laulettu koululaitoksen synnystä lähtien kevätjuhlan yhteydessä, niin kyllä se perinteeksi kvalifioituu. Ei se olisi säilynyt sukupolvien ajan, jos se ei olisi merkityksellinen meille

Kun se ei ole.

Kun et sitä päätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin sanotaan, että seuraavana tulee sitten Suvivirsi. Siitä sitten voi kukin poistua, jos siltä tuntuu. Minä en poistu. Se on kuulunut lapsuudesta saakka kevätjuhliin ja niin kuuluu edelleenkin omien lapsien myötä. On mukavaa, kun saa oikein itsekin laulaa mukana. Liikutun aina suvivirrestä.

Isäpappa voi antaa lapselle korvatulpat kevätjuhliin, niin siinä kohtaa, kun laulu alkaa, voi laittaa tulpat korviin. Näin ei lapsen herkkä mieli murene tämän vaarallisen laulun soidessa.

Ja tämä siis heille, jotka tätä koulun parasta perinnettä vastustavat.

Totta. Lisäksi maassa maan tavalla. Jos suomalaisena menet ns ulkomaille niin siellä noudatat maan lakeja. Ei auta muuta selittää. Sama suomeen myös kiitos! Maassa maan tavalla!

Vierailija
84/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteet pois ja edistys tilalle. 

Vierailija
85/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitä päätä sinäkään mikä on perinnettä ja mikä ei.

Vierailija
87/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin sanotaan, että seuraavana tulee sitten Suvivirsi. Siitä sitten voi kukin poistua, jos siltä tuntuu. Minä en poistu. Se on kuulunut lapsuudesta saakka kevätjuhliin ja niin kuuluu edelleenkin omien lapsien myötä. On mukavaa, kun saa oikein itsekin laulaa mukana. Liikutun aina suvivirrestä.

Isäpappa voi antaa lapselle korvatulpat kevätjuhliin, niin siinä kohtaa, kun laulu alkaa, voi laittaa tulpat korviin. Näin ei lapsen herkkä mieli murene tämän vaarallisen laulun soidessa.

Ja tämä siis heille, jotka tätä koulun parasta perinnettä vastustavat.

Totta. Lisäksi maassa maan tavalla. Jos suomalaisena menet ns ulkomaille niin siellä noudatat maan lakeja. Ei auta muuta selittää. Sama suomeen myös kiitos! Maassa maan tavalla!

Maassa maan tavalla on Suomessa sula mahdottomuus, mutta että mukavat perinteet ja historiakin yritetään pyyhkiä pois, niin alkaa mennä jo liian pitkälle.

Vierailija
88/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteet pois ja edistys tilalle. 

Woke loukkaantumisineen on edistystä, progress. Kas, sen hedelmät ovat mätiä. 

Vierailija
89/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, koulusta tuli etukäteisvaroitus että lauantaina lauletaan suvivirsi. Etukäteen pitää ilmoittaa opettajalle jos pitää poistua paikalta ennen sitä.

Vierailija
90/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran, kun Suomen päättäjät vierailevat tuhoutuneissa ukrainalaiskaupungeissa, niin voivat kertoa tapaamilleen lapsille, että tiedättekö mitä kauheuksia Suomessa tapahtuu: "oppilaan piti kuunnella Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna"

Vierailija
91/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.suomenuutiset.fi/ministeri-rydman-ojentaa-yhdenvertaisuusla…

Haha mikä mikkihiiri tuokin on 

Vierailija
92/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista. Vaan kuuluu osana kulttuuriimme. Jos ei tämä kelpaa nillittäjille niin ehkä voisivat muuttaa pois Suomesta. Vaikkapa Kiinaan tai Afrikkaan...

Vierailija
93/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista. Vaan kuuluu osana kulttuuriimme. Jos ei tämä kelpaa nillittäjille niin ehkä voisivat muuttaa pois Suomesta. Vaikkapa Kiinaan tai Afrikkaan...

Eikä kuulu. 🤡

Vierailija
94/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.suomenuutiset.fi/ministeri-rydman-ojentaa-yhdenvertaisuusla…

Haha mikä mikkihiiri tuokin on 

Oikeassa on

Vierailija
95/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen uskonnoton ja jouduin opettelemaan suvivirren kaikki säkeistöt koulussa, myös sen säkeistön, jossa puhutaan Saaronin lijoista ja siionin kasteesta. EI tehnyt minusta uskovaista. Itse asiassa pidän virsien laulamisesta noin yleisellä tasolla muutenkin.

Olen myös yltiöuskonnollisen äidin lapsi, jota pakkoraahattiin kirkkoon ja pyhäkouluun. Aikuisena olen eronnut kirkosta. Voin kuitenkin aivan hyvin kuunnella virsiä, suvivirttä saatan laulaakin mukana. Kykenen menemään kirkkoon tai muihin vastaaviin  häihin, hautajaisiin tai kastajaisiin ja vaikka en lue rukouksia tai uskontunnustuksia, pystyn istumaan hiljaa ja painamaan pääni rukouksen aikana ja suorittamaan istu-seiso-penkkijumpan muiden tahdissa ellei käpälä ole liian kipeä. 

Uskon että valtaosa ei-uskonnollisistakin kykenee samaan, muita kunnioittavaan toimintatapaan.

Jos haluaa osoittaa mieltä, voi jättää väliin tilaisuuden tai kerrassaan poistua. Ei poistujiin oikeasti kukaan kiinnitä huomiota tai ainakaan piittaa siitä.

Jos traumat on liian isot, kannattaa hakea asiantuntija-apua.

Kysehän oli siitä, että koulu ei antanut mahdollisuutta poistua. Toistuvista muistutuksista huolimatta. Koulu siis rikkoi lakia. Koulu ei saa harjoittaa uskontoa eikä pakottaa osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Virsi on uskonnon harjoittamista.

Oliko ovet lukossa, ase ohimolla, vai miten tämä poistuminen estettiin? 

Vierailija
96/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kuulu. 🤡

Tottakai kuuluu. Jos ei tätä ymmärrä niin on todellakin pelle

Vierailija
97/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kuulu. 🤡

Yläase-ikäisen tapa kommunikoida. Parin sanan toteamus ilman perusteluita ja emoji.

Vierailija
98/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa koulut, uskonnontunnit eikä juhlat ole olleet tunnustuksellisia ainakaan 30 vuoteen. Perheenisä voisi siirtyä vähitellen nykyaikaan, vaikka ateisti olisikin. Sitä paitsi myös ateismi on tunnustuksellinen uskomus, eli ateisti uskoo siihen että jumalaa ei ole. Se ei ole mikään neutraali asia vaikka ateistit tietty niin haluavat aina väittää.

Vierailija
100/271 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa koulut, uskonnontunnit eikä juhlat ole olleet tunnustuksellisia ainakaan 30 vuoteen. Perheenisä voisi siirtyä vähitellen nykyaikaan, vaikka ateisti olisikin. Sitä paitsi myös ateismi on tunnustuksellinen uskomus, eli ateisti uskoo siihen että jumalaa ei ole. Se ei ole mikään neutraali asia vaikka ateistit tietty niin haluavat aina väittää.

Hihhuleille hirveä paniikki kun ihmisten taikauskoisuus vähenee. 😝

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi