Onko suvivirsi vielä sallittu?
Espoo sai 10 000 euron uhkasakon, koska oppilaan piti kuunnella Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna
Yhdenvertaisuuslautakunta asetti Espoolle uhkasakon toistuvasta saman oppilaan syrjinnästä ala- ja yläkoulujen kevät- ja joulujuhlissa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Kohdannut uskonnollista väkivaltaa lapsuudessa.
Ja kostaa nyt espoolaisille.
Itse olen uskonnoton ja jouduin opettelemaan suvivirren kaikki säkeistöt koulussa, myös sen säkeistön, jossa puhutaan Saaronin lijoista ja siionin kasteesta. EI tehnyt minusta uskovaista. Itse asiassa pidän virsien laulamisesta noin yleisellä tasolla muutenkin.
Kuinka moni näistä uskonnottomista vaati päästä töihin helatorstaina, entä pääsiäisenä tai jouluna. Tai jos oli töissä, vaatiko, ettei makseta tuplapalkkaa. Ja entä sitten sunnuntait, seitsemäs päivä, jolloin Jumala lepäsi. Niistäkin maksetaan tuplapalkka, mitä ihmettä! Uskonnon harjoittamista tai vähintään sen kompensointia, ettei voi harjoittaa uskontoa.
Suomi on läpeensä luterilainen. Viikonpäivät nyt tulee viikingeiltä, mutta muuten.
En lukenut juttua, mutta pitääkö muiden uskoitoihin kuuluvien saada oma tilaisuus?
Adventistit, lestadiolaiset, buddhalaiset, islamistit, vapaakirkkolaiset, helluntailaset Ja mitä muita ulkomailta tuotettuja uskontoja onkaan.....
Vaikka olisi vain yksi osallistuja, niin tottakai koulun on se järjestetyävä, tai MUUTEN..... sakko rapsahtaa.
Espoo on päättänyt pitää kouluissa säännölliset rukoushetket. Nämä kuulutetaan kovaäänisillä. Rukousmatot löytyy jumppasaleista. Osallistuminen pakollista.
Naispuolisille burkapakko.
-skenaario
Luin ylen jutun, missä Lauri taustoittaa tapausta. Järkyttävää, että on kokenut uskonnollista väkivaltaa lapsena. Mutta pitäisikö asiaa käsitellä terapiassa?
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla selittelyltähän tuo kuulostaa. Vika näissä yleensä on aika usein kaikissa muissa paitsi itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskonnoton ja jouduin opettelemaan suvivirren kaikki säkeistöt koulussa, myös sen säkeistön, jossa puhutaan Saaronin lijoista ja siionin kasteesta. EI tehnyt minusta uskovaista. Itse asiassa pidän virsien laulamisesta noin yleisellä tasolla muutenkin.
Virret ovat klassikkoja. Yleissivistys jää ohueksi jos vain ...some? Olemme pieni kansa ja kieli. Moni haluaa nielaista meidät.
Tänä päivänä samanlaisia traumoja synnytetään ilmastoaktivismilla. Muutamien vuosikymmenten päästä meillä on syvästi traumatisoituineita aikuisia, jotka vaativat, että ympäristön suojelusta on luovuttava, koska heidät pakotettiin siihen lapsena ja he näkevät edelleen painajaisia ilmastomarsseista ja pelkäävät ydinvoimaa.
Kommunistisessa Suomessa korruptoitunut byrokraattien virkakoneisto päättää, mitä ihmiset saavat tehdä ja ajatella ja mitä eivät saa tehdä ja ajatella. Islam on kommunistien suosiossa.
Jos itse on uskonnoton, miksi pelkää virsien kuuntelua? Pelkääkö siinä, että se uskonnon harjoittaminen tarttuu vai mikä siinä on? Uteliaisuuden takia kyselen, koska itse en usko jumalaan, mutta laulan mielelläni virsiä ja hautajaisissakin lausun Isä Meidän -rukouksen kunnioituksesta vainajaa kohtaan.
Naurettava vänisijä tuo Lauri, oikea julkinen pelle 😄
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta pitääkö muiden uskoitoihin kuuluvien saada oma tilaisuus?
Adventistit, lestadiolaiset, buddhalaiset, islamistit, vapaakirkkolaiset, helluntailaset Ja mitä muita ulkomailta tuotettuja uskontoja onkaan.....
Vaikka olisi vain yksi osallistuja, niin tottakai koulun on se järjestetyävä, tai MUUTEN..... sakko rapsahtaa.
Ei tarvita omia tilaisuuksia einä suvivirrellr tms. yksittäiselle uskonnolliselle ohjelmanumerolle edes vaihtoehtoista toimintaa (kuten seurakunnan aamunavauksille, hartauksille, jumalanpalveluksille jne. uskonnollisille tilaisuuksille).
Sen sijaan tarvitaan etukäteisilmoitus kyseisenlaisesta ohjelmasta ja mahdollisuus hienotunteisesti poistua sen ajaksi. Esim. mun työkoululla jouluevankeliumi on juhlassa ekana ja sen jälkeen saliin tuleville varataan paikkoja oven läheisyyteen, suvivirsi lauletaan vikana jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita omia tilaisuuksia einä suvivirrellr tms. yksittäiselle uskonnolliselle ohjelmanumerolle edes vaihtoehtoista toimintaa (kuten seurakunnan aamunavauksille, hartauksille, jumalanpalveluksille jne. uskonnollisille tilaisuuksille).
Sen sijaan tarvitaan etukäteisilmoitus kyseisenlaisesta ohjelmasta ja mahdollisuus hienotunteisesti poistua sen ajaksi. Esim. mun työkoululla jouluevankeliumi on juhlassa ekana ja sen jälkeen saliin tuleville varataan paikkoja oven läheisyyteen, suvivirsi lauletaan vikana jne.
Hah. Tuo poistuminen näyttävin elkein saa poistujassa tunteen että on erilainen, omituinen eikä kuulu joukkoon. Ei niistä asioists kukaan pilalle mene jos kuulee tai näkee jotain mitä ei itse fanita. Ei kukaantuskin ala esim huumeitten käyttäjäksi jos näkee kun narkkari piikittää kadun varressa itseensä aineita. Sama koskee uskonnon harjoittamisen näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä uskonnottomista vaati päästä töihin helatorstaina, entä pääsiäisenä tai jouluna. Tai jos oli töissä, vaatiko, ettei makseta tuplapalkkaa. Ja entä sitten sunnuntait, seitsemäs päivä, jolloin Jumala lepäsi. Niistäkin maksetaan tuplapalkka, mitä ihmettä! Uskonnon harjoittamista tai vähintään sen kompensointia, ettei voi harjoittaa uskontoa.
Sinä siis haluat, että sinulla on uskomuksiesi perusteella etuoikeuksia? Mitenkähän työnantaja todentaa uskomuksiesi aitouden?
Vanhempani ovat ateisteja, mutta kyllä me on saatu osallistua jumalanpalveluksiin, hartauksiin ym. ja saatiin mennä riparillekin. Se on yleissivistystä, ihan mielenkiintoistakin, mutta ei meistä kummastakaan uskovaista ole tullut. Jos mitään kristillistä ei saa kuulua, eikä näkyä, niin sama kielto koskekoon kaikkia uskontoja ja uskomuksia, ja niiden symboleja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi, mutta helpompaa olisi vain järjestää sekulaari juhla.
https://yle.fi/a/3-11114523