Onko suvivirsi vielä sallittu?
Espoo sai 10 000 euron uhkasakon, koska oppilaan piti kuunnella Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna
Yhdenvertaisuuslautakunta asetti Espoolle uhkasakon toistuvasta saman oppilaan syrjinnästä ala- ja yläkoulujen kevät- ja joulujuhlissa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin sanotaan, että seuraavana tulee sitten Suvivirsi. Siitä sitten voi kukin poistua, jos siltä tuntuu. Minä en poistu. Se on kuulunut lapsuudesta saakka kevätjuhliin ja niin kuuluu edelleenkin omien lapsien myötä. On mukavaa, kun saa oikein itsekin laulaa mukana. Liikutun aina suvivirrestä.
Isäpappa voi antaa lapselle korvatulpat kevätjuhliin, niin siinä kohtaa, kun laulu alkaa, voi laittaa tulpat korviin. Näin ei lapsen herkkä mieli murene tämän vaarallisen laulun soidessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskonnoton ja jouduin opettelemaan suvivirren kaikki säkeistöt koulussa, myös sen säkeistön, jossa puhutaan Saaronin lijoista ja siionin kasteesta. EI tehnyt minusta uskovaista. Itse asiassa pidän virsien laulamisesta noin yleisellä tasolla muutenkin.
Olen myös yltiöuskonnollisen äidin lapsi, jota pakkoraahattiin kirkkoon ja pyhäkouluun. Aikuisena olen eronnut kirkosta. Voin kuitenkin aivan hyvin kuunnella virsiä, suvivirttä saatan laulaakin mukana. Kykenen menemään kirkkoon tai muihin vastaaviin häihin, hautajaisiin tai kastajaisiin ja vaikka en lue rukouksia tai uskontunnustuksia, pystyn istumaan hiljaa ja painamaan pääni rukouksen aikana ja suorittamaan istu-seiso-penkkijumpan muiden tahdissa ellei käpälä ole liian kipeä.
Uskon että valtaosa ei-uskonnollisistakin kykenee samaan, muita kunnioittavaan toimintatapaan.
Jos haluaa osoittaa mieltä, voi jättää väliin tilaisuuden tai kerrassaan poistua. Ei poistujiin oikeasti kukaan kiinnitä huomiota tai ainakaan piittaa siitä.
Jos traumat on liian isot, kannattaa hakea asiantuntija-apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin sanotaan, että seuraavana tulee sitten Suvivirsi. Siitä sitten voi kukin poistua, jos siltä tuntuu. Minä en poistu. Se on kuulunut lapsuudesta saakka kevätjuhliin ja niin kuuluu edelleenkin omien lapsien myötä. On mukavaa, kun saa oikein itsekin laulaa mukana. Liikutun aina suvivirrestä.
Isäpappa voi antaa lapselle korvatulpat kevätjuhliin, niin siinä kohtaa, kun laulu alkaa, voi laittaa tulpat korviin. Näin ei lapsen herkkä mieli murene tämän vaarallisen laulun soidessa.
Ja tämä siis heille, jotka tätä koulun parasta perinnettä vastustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskonnoton ja jouduin opettelemaan suvivirren kaikki säkeistöt koulussa, myös sen säkeistön, jossa puhutaan Saaronin lijoista ja siionin kasteesta. EI tehnyt minusta uskovaista. Itse asiassa pidän virsien laulamisesta noin yleisellä tasolla muutenkin.
Olen myös yltiöuskonnollisen äidin lapsi, jota pakkoraahattiin kirkkoon ja pyhäkouluun. Aikuisena olen eronnut kirkosta. Voin kuitenkin aivan hyvin kuunnella virsiä, suvivirttä saatan laulaakin mukana. Kykenen menemään kirkkoon tai muihin vastaaviin häihin, hautajaisiin tai kastajaisiin ja vaikka en lue rukouksia tai uskontunnustuksia, pystyn istumaan hiljaa ja painamaan pääni rukouksen aikana ja suorittamaan istu-seiso-penkkijumpan muiden tahdissa ellei käpälä ole liian kipeä.
Uskon että valtaosa ei-uskonnollisistakin kykenee samaan, muita kunnioittavaan toimintatapaan.
Jos haluaa osoittaa mieltä, voi jättää väliin tilaisuuden tai kerrassaan poistua. Ei poistujiin oikeasti kukaan kiinnitä huomiota tai ainakaan piittaa siitä.
Kysehän oli siitä, että koulu ei antanut mahdollisuutta poistua. Toistuvista muistutuksista huolimatta. Koulu siis rikkoi lakia. Koulu ei saa harjoittaa uskontoa eikä pakottaa osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Virsi on uskonnon harjoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä Yle ei anna keskustella uutisaiheestaan? Tietäähän se ennalta, että nämä laulut ovat vanhaa suomalaista kulttuuria ja perinnettä, eivät uskontoa tuputtavia. Ylei ei siis halua, että yhdenvertaisuuslautakunnan päätöstä kyseenalaistetaan? Vaikka päätös on selvästi väärä ja virheellinen.
Ettekö te juntit tiedä että se on ruotsalainen laulu?
Tiesätkö sinä, että moni kulttuurinen seikka Suomen historiassa pohjaa yhteyteen Ruotsin kanssa. Esimerkiksi Suomen nimistö on paljolti ruotsalaispohjaista kulttuuriperintöä. Runebergkin kirjoitti säkeensä - ruotsiksi.
Tiesin. Siksi naurattaakin kun suomalainen hihhuliporukka jauhaa suomalaisista perinteistä.
Jos sitä on täällä laulettu koululaitoksen synnystä lähtien kevätjuhlan yhteydessä, niin kyllä se perinteeksi kvalifioituu. Ei se olisi säilynyt sukupolvien ajan, jos se ei olisi merkityksellinen meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän oli siitä, että koulu ei antanut mahdollisuutta poistua. Toistuvista muistutuksista huolimatta. Koulu siis rikkoi lakia. Koulu ei saa harjoittaa uskontoa eikä pakottaa osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Virsi on uskonnon harjoittamista.
Tässä virressä lienee yksi sana, joka jollain tapaa viittaa uskontoon. Lisäksi, onko se uskonnon harjoittamista, jos on tulpat korvissa, eikä laula itse? Tai muuten vaan seisoo apaattisena, eikä kuuntele?
Suomi on luterilainen maa ja tämä seikka saisi näkyä kaikin mokomin.
Jos minä olen tilaisuudessa, jossa alkuasukasheimo tanssii ja palvoo jotain sateen jumalia, niin en minä koe harjoittavani sitä uskontoa. Olen vain mukana tilaisuudessa.
Voi aikoja, voi tapoja.
Tästä lähtien laulan suvivirren moneen kertaan ja kovaa!
Auttaisikohan Lauria ja samanmielisesti ajattelevia, jos tuo vanha suvivirsi käännettäisiin nykysuomeksi, selkokielelle? Minun kielitajuni ymmärtää nykyiset sanat, mutta joillekin sanat voivat olla "hepreaa". Eihän euroviisuedustuslaulun sanatkaan kaikille auenneet, vaan sitäkin pilkattiin. Minulla ei ollut senkään sisällön ymmärtämisessä mitään vaikeuksia. Voisihan noita suvivirren monia säkeistöjä myös sisällöltään uudessa sanoituksessa yhdistää niin, että pitkä virsi lyhenisi. Onhan monia vanhoja lauluja lyhennetty, miksi ei siis tätäkin voisi?
Juuri luin että koulut informoivat vanhempia suvivirren laulamisesta🤣🤣🤣 arggg..armoa. Suomi 2026. Ollaan pahemmin ruotsin tiellä kun he itse.
"Varoitamme! Toistan varoitamme että koulun päättäjäisissä lauletaan luultavasti suvivirsi"
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan Lauria ja samanmielisesti ajattelevia, jos tuo vanha suvivirsi käännettäisiin nykysuomeksi, selkokielelle? Minun kielitajuni ymmärtää nykyiset sanat, mutta joillekin sanat voivat olla "hepreaa". Eihän euroviisuedustuslaulun sanatkaan kaikille auenneet, vaan sitäkin pilkattiin. Minulla ei ollut senkään sisällön ymmärtämisessä mitään vaikeuksia. Voisihan noita suvivirren monia säkeistöjä myös sisällöltään uudessa sanoituksessa yhdistää niin, että pitkä virsi lyhenisi. Onhan monia vanhoja lauluja lyhennetty, miksi ei siis tätäkin voisi?
Ei tarvitse, eikä pidä. Se on meidän heritage ja siihen ei pidä koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta pitääkö muiden uskoitoihin kuuluvien saada oma tilaisuus?
Adventistit, lestadiolaiset, buddhalaiset, islamistit, vapaakirkkolaiset, helluntailaset Ja mitä muita ulkomailta tuotettuja uskontoja onkaan.....
Vaikka olisi vain yksi osallistuja, niin tottakai koulun on se järjestetyävä, tai MUUTEN..... sakko rapsahtaa.
Pitäisi, mutta helpompaa olisi vain järjestää sekulaari juhla.
Mitä siellä uskallettaisiin juhlia ja miten? Onko ehdotuksia?
Uskonnollisesti neutraalisti asioita juhlitaan jatkuvasti, etkö ole huomannut?
No vastaapa, mitä tehtäisiin, jotta kaikki - varmasti kaikki - otetaan huomioon, eikä kukaan joudu vähemmistöön. Vastaa, tee tähän ohjelmarunko.
Käsi ylös, jos on trauma tullut laulusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa siellä huoneessa ovi oli, jonka kouluikäinen voi kyllä aukaista ja mennä vaikkapa vessaan pakoon traumatisoitumista - ihan luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös, jos on trauma tullut laulusta?
Joku humanisti voisi tehdä väitöskirjan Suvivirrestä traumatisoituneista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä💪🏻👌🏻
Ylle kaupungin moskeijan varjonsa luo
Minareetista kuuluu ääni tuo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä Yle ei anna keskustella uutisaiheestaan? Tietäähän se ennalta, että nämä laulut ovat vanhaa suomalaista kulttuuria ja perinnettä, eivät uskontoa tuputtavia. Ylei ei siis halua, että yhdenvertaisuuslautakunnan päätöstä kyseenalaistetaan? Vaikka päätös on selvästi väärä ja virheellinen.
Ettekö te juntit tiedä että se on ruotsalainen laulu?
Tiesätkö sinä, että moni kulttuurinen seikka Suomen historiassa pohjaa yhteyteen Ruotsin kanssa. Esimerkiksi Suomen nimistö on paljolti ruotsalaispohjaista kulttuuriperintöä. Runebergkin kirjoitti säkeensä - ruotsiksi.
Tiesin. Siksi naurattaakin kun suomalainen hihhuliporukka jauhaa suomalaisista perinteistä.
Jos sitä on täällä laulettu koululaitoksen synnystä lähtien kevätjuhlan yhteydessä, niin kyllä se perinteeksi kvalifioituu. Ei se olisi säilynyt sukupolvien ajan, jos se ei olisi merkityksellinen meille.
Kun se ei ole.
Uskonnollisesti neutraalisti asioita juhlitaan jatkuvasti, etkö ole huomannut?