Voi tätä suvivirsi hulluutta
Just luin lehdestä, miten espoolaisisä vaatii monen tuhannen euron korvauksia kaupungilta, kun hänen lapsi oli joutunut kuulemaan suvivirren. Meinasin pudota tuoliltani, miten hulluja ihmiset ovat. Suvivirressä on todella poikkeuksellisen kauniit sanat, luonnon ylistystä suurimmaksi osaksi. Ja kuuluu suomalaiseen kulttuuriperimään. Törkeää rahastusta tuolta isältä. Jos suvivirrestä traumatisoituu, ei ole mieleltään terve
Kommentit (374)
Opetusministeri on oikeilla jäljillä, meillä on niin monta eri uskonto- ja näkemyssuuntaa ja kaikkia tulisi kohdella tasavertaisesti eli uskonnon opetus tulisi muuttaa kaikille sopivaksi "näkemysaineeksi". Mitä suvivirteen tulee, luulisi kantasuomalaisen isän tuntevan suomalaisen kevätjuhlaperinteen, aina voi olla osallistumatta. Haiskahtaa rahastukselta, Espoon kaupungilta olisi riittänyt pahoittelut, nyt on pian kaikki mankumassa rahaa.
Minä ainakin ymmärrän hyvin, jos ei kaikki halua kristinuskoisia lauluja kuunnella. Kun me uskovat viemme evankeliumia, niin ei silloinkaan sanoma kaikille kelpaa ja se on ihan tuttu asia, että osa kieltäytyy kuuntelemasta. Osa uskovista ei tee mitään evankeliumia viedäkseen, mutta nostaa hirveän haloon yhdestä virrestä. En ihan ymmärrä. Suvivirttä kuulee joka seurakunnassa ja se löytyy virsikirjasta, ei sitä siis mihinkään pannaan ole julistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen "liberaali" maailmankuva on tietenkin ihana, mitä te kovaääniset kaikensallijat halajatte, mutta valtion ja kansa se tuhoon tulee ajamaan. Ihan sama mitä sanotte, mutta parempi olisi yhtenäinen kansa yhtenäiselle arvomaailmalla, kuin jatkuvien sisäisten konfliktien kautta totaalinen kansallinen ja kulttuurinen romahdus, johon te olette meitä viemässä.
Ei vaan kukin omassaan mutta yhteiset arkielämän säännöt . Pahanteko kielletty luonnon tuohoaminen kielletty roskat roskiin ja ollaan ystävällisiä . Ei pakkoavioliittoja ei ihmiskauppaa . Pyritään vapauteen . Älä vanhingoita toisia älä varastele niin me kaikki voimme paremmin.
Siinä tapauksessa esim. muslimit eivät voi asua tässä valtiossa missään nimessä. Ymmärräthän että se unelmahöttö ei vain toimi tässä todellisessa maailmassa
En usko,että suvivirsi ketään vahingoittaa!Se on kaunis virsi,jonka tukee säilyä sellaisena kuin se on aina ollut.Minkä ihmeen takia sitä ei saisi koulujen kevätjuhlassa,kirkossa tai muualla soittaa ja laulaa?Kuka on tuon Suomen kulttuurin ja perinteisen suvivirren kieltämisen takana?Minä aion kyllä itse laulaa tuota virttä niin usein kuin haluan .Se on minulle ollut aina sydäntä ja mieltä lähellä oleva virsi.Jota ei oteta minulta pois.Ja varpunen jouluaamuna soi täällä myös.
Vierailija kirjoitti:
Lusää kaikkea tunkee maahamme kristinusko ja kaikki kauniit perinteemme pyritään vetämään viemäristä alas. Mistä tätä saastaa oikein johdetaan?
Suurin osa suomalaisista ei ole kristittyjä. Yritä kestää. Se on ihan normaalia kehitystä kaikissa kehittyneissä maissa, että uskonnollisuus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jo kuvitella kuvan perusteella hänen naisellisen kimittävän äänensä.
Tämä on yksi naurettavimmista jutuista mitä tiedän.
Hän myös vihasi laulua "Varpunen jouluaamuna" jota oli laulettu koulun joulujuhlassa.
Minä vihaan myös kaikkia uskontoja ja mitä niihin liittyy.
Pienet ovat "virsiperheen" ongelmat jos vertaa esim. ukrainalaisten koululaisten kokemuksiin.
Ehkä suvivirsi on pieni ongelma verrattuna pommiuhkaan.
Toivottavasti perhe ymmärtää hävetä käyttäytymistään.
Toivottavasti tämä riidankylväjä todellakin vie asian oikeuteen. Ja saa muhevat oikeuskukut maksettavakseen, sekä omansa, että Espoon kaupungin. Odotan innolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon päkkosyöttö ei siitä sen paremmaksi muutu että se on perinne josta ovat saaneet kärsiä sukupolvet toisensa jälkeen.
Vai että kärsiä. Voin vannoa että jos opiskelijoilta itseltä kysytään miltä suvivirren laulaminen tuntuu, 99% vastauksista on positiivisia. Kappale herättää iloisen mielen koska se tarkoittaa kesäloman alkamista.
Alkaisisi se loma ilman virsiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Aion vaatia korvauksia sen perusteella, että joudun kulkemaan joka ikinen päivä sellaista tietä pitkin, jonka varrella sijaitsee kirkko. Vaadin 100000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä sekä myös sitä, että joko mua varten tehdään kokonaan uusi turvallinen tie tai vaihtoehtoisesti kirkko huputetaan aina siksi aikaa, kun kävelen sen ohitse. 🤨
Kulje toista reittiä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että enemmän tuon ukon tenavat tulevat kärsimään umpitollosta isästään kuin siitä, että ovat kuulleet suvivirren... 😂
Olet väärässä, Lauri Ojala on kova jätkä!
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon päkkosyöttö ei siitä sen paremmaksi muutu että se on perinne josta ovat saaneet kärsiä sukupolvet toisensa jälkeen.
Entäs saakos sitä uskonnottomuutta pakkosyöttää?
Saako meidän lapselle joku toinen lapsi sanoa, että Jumalaa ei ole olemassa, tai joku aikuinen?
Voinko vaatia korvausta, jos minulle näin sanotaan tai minun lapselleni?
Jos suvivirren kuunteleminen on syrjintää, eikö sitä ole myös se, että joutuu näkemään huivipäisiä muslimeja koulussa? Altistuuhan siinäkin toisenlaiselle uskonnolle ja perinteelle, halusi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että enemmän tuon ukon tenavat tulevat kärsimään umpitollosta isästään kuin siitä, että ovat kuulleet suvivirren... 😂
Olet väärässä, Lauri Ojala on kova jätkä!
Kyllä Lauriakin kaduttaa sitten kun on pakko kuunnella jotain ortodoxivirttä, jos huonosti käy. Kyllä Siperia opettaa, kunnioittamaan myös omia perinteitä.
Onko mieleltään terve jos traumatisoituu siitä että Suvivirttä ei lauleta?
Onko jotain islamyhteyksiä? Muslimithan haluavat kaiken suomalaisuuden Suomesta pois.
Uskonnon pakkosyöttö on hulluutta.
Ketään ei voi väkisin käännyttää Jeesuksen puoleen.
T: Kristitty
Kaikista sekopäisintä tässä on, että kaupunki joutuu maksamaan korvauksia tuomion mukaan. Suomi on kustu siis ihan oikeasti. Olen ateisti, mutta voin todeta, että tää on ihan helvatan naurettavaa. Koulut joutuvat varoittamaan etukäteen oppilaita suvivirren laulamisesta, että ei vaan kenellekään tule paha mieli. Pellevaltio nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on suomalaisten voimalaulu ja selviytymisen keino, jonka avulla selvittiin monista koettelemuksista:
https://www.suomenuutiset.fi/kolumni-tuntematon-suvivirsi-harva-tietaa-…
Tunnetko edes ortodoksiuskontoa? On kaukana tasa-arvoisuudesta. Naiset eivät saa astua alttarille, eivätkä olla pappeja ja luostarissa pitää peittää itsensä.