Onko nykyään ihmisillä oletusarvona että yo-juhlissa on tarjolla kahvin kanssa sitä hiivatin kauramaitoa?
Vai riittääkö kerma, maito ja hyla-maito? Paljon on valinnanvaraa jo noissakin.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Onpa kansasta tullut kranttua, aina jotain rajoitteita. Olen suuriin ikäluokkiin kuuluva ja ihmetyttää nämä ongelmat. Ennen ei ollut koulussa tai kotona mahdollisuus valita mitä söi. Allergioita ei ollut tai niistä ei tiedetty mitään. Ruoka oli energian lähde ei mikään hifistelyn aihe. Peruna, leipä ja voi olivat aterian ainekset, maitoa toki aina sai. Mistä johtuu kaikki nämä allergiat, ehkä mennään tutkimaan lisäaineita ja sieltä saattaa löytyä syyllinen. Syökää puhdasta ruokaa, joka on kotona tehtyä perusraaka-aineista. Turhaa kitistä kahvikermasta, juo mustana, niin maistat kahvin maun.
Allergioita on ollut mutta on vain sanottu että tämä ei sovi minulle. Totta on että moni rajoittaa syömisiä turhaan. Meillä on kalalle ja maidolle allerginen lapsi (nuori) ja sille nyt vaan ei voi mitään. Totta on sekin että nykylehmä on jalostettu lypsämään paljon ja moni ennen maitoa sietänyt ei nyt pysty juomaan. Maitoa myös käsitellään lypsämisen jälkeen.
Hei, mulla on ihan tosi paha maitoallergia. Niinkin paha, että henki on meinannut mennä monta kertaa, ja mukana on aina kaksi epipeniä, siltä varalta, että vahingossa maitoa elimistööni pääsisi. Ja etten sitten kuolisi.
Tämä on hurjan pelottava asia, minulle ja läheisilleni. Olen tosi pahoillani, jos olen aiheuttanut ap: lle pahaa mieltä toivomalla kasvipohjaista maitoa kahviini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauheena kasvirasvavalmiste.
Se maistuu kermalta kahvin seassa.
Säilyy pitkään
Totta kai säilyy, ei kukaan kahviaan tuolla pilaa.
Meillä on aina kaapissa tätä. Kun halutaan kerman makua kahviin, niin sitä käytetään.
Kuka tänä päivänä laittaa vielä kermaa kahviin? En tunne ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, etkö tiedä, etteivät kaikki voi juoda maitoa? Saavat siitä karmeat vatsanväänteet ja ripulin. Haluaisitko itse sellaista juhlissa?
Laktoosittomat maitotuotteet ovat hyvin tavallisia.
Tuo kirjoittaja kyllä kertoi, että ei voi juoda maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tänä päivänä laittaa vielä kermaa kahviin? En tunne ketään.
Mun puoliso laittaa kermaa kahviin. Minä harvemmin.
Mut kun käytämme kermaa muutenkin ruuanlaitossa. Kuohukermaa nimenomaan.
Kerma-juusto-peunat uunissa on suosikki.
Toinen kuoritut ja keitetyt perunat hölskypottuina. Kypsien valutettujen pottujen päälle mausteita yrttejä ja kermaa. Kansi kiinni ja hölskytetään.
Vierailija kirjoitti:
Viisainta on laittaa tarjolle vain mustaa kahvia ilman maitoa ja kermaa. Kuka ei pysty mustana juomaan, olkoon ilman kahvia.
Helpointa on olla järjestämättä minkäänlaisia juhlia.
Täällä joku ihmetteli kauramaidon suhteen, että ihmisistä on tullut nirsoilijoita, kun tarvitaan kauramaitojakin. Eikö samaa voi ajatella toisinpäin, tarjoaa juhlissa vaan kauramaitoa kahvin kanssa ja ihmettelee niitä nirsoilijoita, joille ei kelpaa.
No itse asiaan. Meillä on aina ollut juhlissa laktoositonta maitoa ja kauramaitoa kahvin kanssa. Kolmet yo-juhlat järjestäneenä sanoisin, että jos niitä on yhtä paljon, kauramaito loppuu ensin, eli kannattaa varustautua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhliin tulee yleensä isoäitejä ja muuta vanhan kansan väkeä joten ihan oikeaa kermaa tai kahvikermaa en jättäisi ainakaan pois.
Mun kokemuksen mukaan 40-50 -luvulla syntyneet käyttävät pitkälti maitoa kahvissaan, kermaa käytti enemmän heitä vanhempi sukupolvi.
Minä olen 80-luvun alussa syntynyt, mutta kysyn ihan piruuttani joka kahvilassa tai kutsuilla,tms. eikö ole kermaa?
Miten jostain kauramaidosta saa aikaiseksi aina sivukaupalla keskustelua. Se lienee juhlissa aika pieni menoerä kaikkeen muuhun tarjottavaan verrattuna. Eikö sen voi vain ostaa, käytti sitten joku sitä tai ei. Luulisi, että juhlien järjestelyissä riittäisi paljon isompia juttuja mietittävänä ja keskusteltavana.
Vierailija kirjoitti:
Miten jostain kauramaidosta saa aikaiseksi aina sivukaupalla keskustelua. Se lienee juhlissa aika pieni menoerä kaikkeen muuhun tarjottavaan verrattuna. Eikö sen voi vain ostaa, käytti sitten joku sitä tai ei. Luulisi, että juhlien järjestelyissä riittäisi paljon isompia juttuja mietittävänä ja keskusteltavana.
Samaa mieltä, ja mulla ei ainakaan ole tapana näpäytellä ihmisiä, jotka olen kutsunut juhliini. Pidän kunnia-asiana yrittää tarjota jotain kaikille sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ja mulla ei ainakaan ole tapana näpäytellä ihmisiä, jotka olen kutsunut juhliini. Pidän kunnia-asiana yrittää tarjota jotain kaikille sopivaa.
Niinpä. Itse mietin tarjoilut sen perusteella mistä vieraat mahdollisesti tykkäävät, en niinkään oman makuni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulla on ihan tosi paha maitoallergia. Niinkin paha, että henki on meinannut mennä monta kertaa, ja mukana on aina kaksi epipeniä, siltä varalta, että vahingossa maitoa elimistööni pääsisi. Ja etten sitten kuolisi.
Tämä on hurjan pelottava asia, minulle ja läheisilleni. Olen tosi pahoillani, jos olen aiheuttanut ap: lle pahaa mieltä toivomalla kasvipohjaista maitoa kahviini.
Miksi yleensä juot kahvisi valkaistuna? Moni sinun kaltainen juo kahvinsa mustana sen kummemmin asiasta numeroa tekemättä, lisäksi vielä mielellään. Mustasta kahvista saa kaikista parhaiten irti kaikki kahvin aromit, nekin, mitkä monesti peittyvät maidon tai maidokkeen alle. Jos haluaa kahviin viilennystä, tilkka vettä on kaikista parasta siihenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä juot kahvisi valkaistuna? Moni sinun kaltainen juo kahvinsa mustana sen kummemmin asiasta numeroa tekemättä, lisäksi vielä mielellään. Mustasta kahvista saa kaikista parhaiten irti kaikki kahvin aromit, nekin, mitkä monesti peittyvät maidon tai maidokkeen alle. Jos haluaa kahviin viilennystä, tilkka vettä on kaikista parasta siihenkin.
Loistava esimerkki kommentista jota olisi ihan pikku hetki kannattanut miettiä ensin. Jotta olisi, ehkäpä, TOIVOTTAVASTI, huomannut että oho ja hups, nyt onkin sellainen paikka että parasta olla ihan hiljaa ja jättää hölynpölyt jaarittelematta.
En ole tuo allerginen henkilö, mutta on niin tahditon kommentti että oli pakko sanoa. Niin tone deaf kuin olla voi. Kuka keksisikään tuolle hyvän suomenkielisen vastineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän vaikka tykkää mausta? Mitä se sinua kaivelee?
No ei tarvii kauramaitoa hankkia; laktoositon maito yksin riittää
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin ihan periaatteesta kaurajuoman pois pöydästä. Juokoot kahvinsa mustana, tai ottakoot teetä, jos ei laktoositon maito kelpaa.
eli kaseiinille allergiset voivat vetää mustana? Eli jos olet maidon proteiinille allerginen/yliherkkä, niin sitten olet viallinen. Mutta ne jotka ovat maitosokerille allergisia, niin niille sulla kyllä riittää empatiaa? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi olla erikseen tavallinen maito ja hylamaito? Kermaakaan harva enää käyttää. Ja miksi hyla eikä laktoositon?
Meillä oli lakkiaisissa vain laktoositon maito(juoma) ja kauramaito kahvin kanssa ja hyvin kelpasi kaikille vieraille.
Varmaan kelpasi hyvin, kun muuta ei ollut.
Käyttääkö joku vielä kermaa kahvissa?
Kyllä jos sitä on tarjolla. Arjessa kotona en tietenkään, mutta juhlissa aina jos vain on saatavana.
Kermalla saa sen saman pehmeän maun kahviin kuin kaurajuomallakin, koska niissä molemmissa on enemmän rasvaa kuin tavallisessa maidossa.
Viisainta on laittaa tarjolle vain mustaa kahvia ilman maitoa ja kermaa. Kuka ei pysty mustana juomaan, olkoon ilman kahvia.