Onko nykyään ihmisillä oletusarvona että yo-juhlissa on tarjolla kahvin kanssa sitä hiivatin kauramaitoa?
Vai riittääkö kerma, maito ja hyla-maito? Paljon on valinnanvaraa jo noissakin.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Kauravellilitku maistuu monille kahvin kanssa nykyään. Ei kai se iso vaiva ja kustannus ole sitä ostaa, jos haluaa ottaa huomioon sen, että joku voi olla maidottomalla ruokavaliolla. Ja sitä käyttää kahvissa moni semmoinenkin, joka käyttää myös maitotuotteita.
Niin, normisyöjistä kauramaidon valitsee yleensä se sokerikoukussa oleva ihminen. Kauramaito kun on selvästi makeampaa kuin maito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi olla erikseen tavallinen maito ja hylamaito? Kermaakaan harva enää käyttää. Ja miksi hyla eikä laktoositon?
Meillä oli lakkiaisissa vain laktoositon maito(juoma) ja kauramaito kahvin kanssa ja hyvin kelpasi kaikille vieraille.
Varmaan kelpasi hyvin, kun muuta ei ollut.
Käyttääkö joku vielä kermaa kahvissa?
Todellakin. Myös kookosöljyä ja voita joskus. Saa energiaa hyvin. T. N 44v jolla vhh ruokavalio, ja tikissä.
Samoin, aloitan aamun yleensä voikahvilla, sillä vhh:n lisäksi pätkäpaastoan. Voikahvilla jaksaa koko päivän, syön kun tulen töistä kotiin.
Linjat pysyy tosiaan näin keski-ikäiselläkin.
Älä viitsi sotkea syömishäiriötäsi tähän keskusteluun. Joo, varmasti voit olla koko päivän syömättä ja olet tosi laiha ja niin edelleen, mutta silti sinulla on mielenterveydenongelma nimeltä syömishäiriö. Olet vaan jalostanut sen anoreksiasi tuollaisen vhh-mukasyömiseen.
En ole ed. viestin kirjoittaja mutta tämä N44v.. Kyllä olet sitten niin väärässä siitä mitä on syömishäiriö.. ja btw paastoaminen on todellakin terveellistä, kannattaa tutustua aiheeseen vähän :)
Itse juon bulletproof-kahvia, ja paastoan välillä, en ole laiha enkä laihaläski, vaan keskivertoa lihaksikkaampi ja rasvaprosentti normaali. Voisin pudottaa toki rasvoja, se kävisi helposti kunnon ketolla.. tykkään kuitenkin, että on vähän rasvaakin kehossa. Itse olen kärsinyt syömishäiriöstä 20v sitten, silloin ei ollut energiaa mihinkään, ei voimia.. laskin jotain kaloreita ja vatkasin stepperillä. Koska se ei minua laihduttanut vaan sai aikaan säästöliekin, muuttui anoreksia bulimiaksi, ahmin ruokaa koska olin kituuttanut miinuskaloreilla.. nykyään en laske kaloreita, vaan makroja vähän. Olen paremmassa kunnossa kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi olla erikseen tavallinen maito ja hylamaito? Kermaakaan harva enää käyttää. Ja miksi hyla eikä laktoositon?
Meillä oli lakkiaisissa vain laktoositon maito(juoma) ja kauramaito kahvin kanssa ja hyvin kelpasi kaikille vieraille.
Todellakin. Myös kookosöljyä ja voita joskus. Saa energiaa hyvin. T. N 44v jolla vhh ruokavalio, ja tikissä.
Miksi niin monta alapeukkua? Kateutta vai tietämättömyyttä? Veriarvoni ovat huippuluokkaa, testattu kolesteroli, estrogeeni jne laajin mittaus. Penkistä nousee enemmän kuin oma perse, liikun 15-20t askelta töissä ja jaksan silti salilla käydä. Lapsiakin on kolme. Ei roiku maha ei naama, vaikka ikää jo jonkin verran. Hiukset ja kynnet loistokunnossa. Energiaa riittää, tästä lähdenkin salille ja sitten iltavuoroon. Juokaa te vain kauramaitoo ja hankkikaa diabetes 😂
Jännä, unohdit tällä kertaa sanoa ettet ottanut koronapiikkiä ja hopeavesi korvaa teidän perheessä kaikki lääkärit.
Koronapiikki oli pakko ottaa työni puolesta. Lääkärissä käydään jos on tarvetta, nykyään kuitenkin aika vähän tulee edes flunssaa.
Jätä juhlat väliin niin ei tartte ulista siitä kauramaidon olemassa olosta.
Mä en ihan periaatteessa tarjoa mitään kauramaitoa. Juokoon sitten mustana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, aloitan aamun yleensä voikahvilla, sillä vhh:n lisäksi pätkäpaastoan. Voikahvilla jaksaa koko päivän, syön kun tulen töistä kotiin.
Linjat pysyy tosiaan näin keski-ikäiselläkin.
Älä viitsi sotkea syömishäiriötäsi tähän keskusteluun. Joo, varmasti voit olla koko päivän syömättä ja olet tosi laiha ja niin edelleen, mutta silti sinulla on mielenterveydenongelma nimeltä syömishäiriö. Olet vaan jalostanut sen anoreksiasi tuollaisen vhh-mukasyömiseen.
Niinpä, oikean ravinnon syöminen katsotaan nykyään syömishäiriöksi.
Jotenkin outoa.
Aamulla vain kahvi voilla ja seuraava ruoka työpäivän jälkeen ei ole oikeaa syömistä nähnytkään: sinulla on syömishäiriö, anoreksia, jota toteutat tuolla vhh-höperehtimiselläsi.
Hard to swallow pill, mutta tosi moni äärimmäistä ruokavaliota noudattava on kliinisesti tarkastellen anorektikko. Sekä VHH että vegaanit. Kaikki tunnusmerkit täyttyy: ruuan määrän vähentäminen, kaloreiden välttely, ruokien korvaaminen kahvilla tms, ja ruokien jaottelu hyviin oikeisiin ja pahoihin vääriin. Varsinkin tuo viimeinen on mielenterveyden ongelman merkki.
Kaloreiden välttely? Voikahvin kalorit voi olla 200-400kcal 😂 etkö ymmärrä, siitä saa energiaa joka vie nälän pidempään kuin joku kaurapuuro.. jokainen ei ehdi päivällä töissä edes syömään ja jotkut ei pysty aamuisin syömään.. itselläni nuo molemmat ’ongelmat’, ruoka ei vaan maistu kun heräät töihin 5.00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän aina, jos jossain erikoistilaisuudessa on tarjolla. Kotona en käytä, enkä arjessa muutenkaan. Juhlissa tai kahvilassa kahvi maistuu kermalla aina!
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhliin tulee yleensä isoäitejä ja muuta vanhan kansan väkeä joten ihan oikeaa kermaa tai kahvikermaa en jättäisi ainakaan pois.
Ehdottomasti pitää olla kermaa ja sokuripala huuleen, sitten voi ryystää kahvia tassilta.
Ap, etkö tiedä, etteivät kaikki voi juoda maitoa? Saavat siitä karmeat vatsanväänteet ja ripulin. Haluaisitko itse sellaista juhlissa?
Vierailija kirjoitti:
Minä juon aina kahvin kotona kevytkerman (10 % rasvaa) kera ilman sokeria ja kurria käytän ruokajuomana. Maito ei vaikuta samalla tavalla kahvin makuun kuin kerma. Lehmästä ei saa millään konstilla kauramaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, etkö tiedä, etteivät kaikki voi juoda maitoa? Saavat siitä karmeat vatsanväänteet ja ripulin. Haluaisitko itse sellaista juhlissa?
Laktoosittomat maitotuotteet ovat hyvin tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhliin tulee yleensä isoäitejä ja muuta vanhan kansan väkeä joten ihan oikeaa kermaa tai kahvikermaa en jättäisi ainakaan pois.
Sitten mummojen kermat huomioidaan, olisi kohteliasta huomioida kaikkien mieltymykset. Myös niiden, jotka käyttävät kaurajuomaa.
Vaihtoehtoisesti voi tarjota pelkkää normimaitoa. Vieras voi sitten itse päättää, käyttääkö hän sitä, juoko mustana vai jättää koko kahvin väliin.
Älkää nyt olko naurettavia! Täytän ihan kohta 70 v ja olen käyttänyt pelkästään sokerittomia soijamaitoja siitä asti, kun niitä alkoi olla yleisesti kaupoissa. Eli varmaan 15 vuoden ajan jo. Keitä nämä "vanhan kansan" ihmiset ovat, jotka vaativat kermaa kahviinsa?
Muuten, kauramaitoa en käytä, koska sen proteiinipitoisuus on olematon ja on makeaa, sisältää sokeria. Kaura-, riisi-, kookos- ja manteli"maidot" ovat ihan turhia tuotteita. Niiden ravintoarvo on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset juovat suosiolla kahvinsa mustana sen kummemmin siitä numeroa tekemättä. Ymmärrätkö edes?
Meillä on juhlissa ollut laktoositon maito, laktoositon kerma ja kauramaito. Kauramaitoa menee kyllä, mutta ehdottomasti vähiten noista. Ekoissa järjestämissäni juhlissa oli vain laktoositon maito, ja kermaa kyseli pari. Sen jälkeen on kermakin ollut valittavana. Nuo kyselijät ilivat +70-vuotiaita, mutta nyt kun kermaa on ollut, on sitä ottanut nuoremmatkin.
Eräs sukulainen käyttää nykyään kauramaitoa leipomiseen ja esim. tekemänsä pullat eivät ole enää hyviä. Parempia olisivat veteen tehtynä.
Onpa kansasta tullut kranttua, aina jotain rajoitteita. Olen suuriin ikäluokkiin kuuluva ja ihmetyttää nämä ongelmat. Ennen ei ollut koulussa tai kotona mahdollisuus valita mitä söi. Allergioita ei ollut tai niistä ei tiedetty mitään. Ruoka oli energian lähde ei mikään hifistelyn aihe. Peruna, leipä ja voi olivat aterian ainekset, maitoa toki aina sai. Mistä johtuu kaikki nämä allergiat, ehkä mennään tutkimaan lisäaineita ja sieltä saattaa löytyä syyllinen. Syökää puhdasta ruokaa, joka on kotona tehtyä perusraaka-aineista. Turhaa kitistä kahvikermasta, juo mustana, niin maistat kahvin maun.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt olko naurettavia! Täytän ihan kohta 70 v ja olen käyttänyt pelkästään sokerittomia soijamaitoja siitä asti, kun niitä alkoi olla yleisesti kaupoissa. Eli varmaan 15 vuoden ajan jo. Keitä nämä "vanhan kansan" ihmiset ovat, jotka vaativat kermaa kahviinsa?
Muuten, kauramaitoa en käytä, koska sen proteiinipitoisuus on olematon ja on makeaa, sisältää sokeria. Kaura-, riisi-, kookos- ja manteli"maidot" ovat ihan turhia tuotteita. Niiden ravintoarvo on nolla.
Ainakin minä olen "vanhan kansan" 44-vuotias nainen ja laitan kahviini kermaa aina kun sitä on saatavilla. Hätätapauksessa juon mustana, mutta en koskaan laita kahviin mitään maitolirua.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kansasta tullut kranttua, aina jotain rajoitteita. Olen suuriin ikäluokkiin kuuluva ja ihmetyttää nämä ongelmat. Ennen ei ollut koulussa tai kotona mahdollisuus valita mitä söi. Allergioita ei ollut tai niistä ei tiedetty mitään. Ruoka oli energian lähde ei mikään hifistelyn aihe. Peruna, leipä ja voi olivat aterian ainekset, maitoa toki aina sai. Mistä johtuu kaikki nämä allergiat, ehkä mennään tutkimaan lisäaineita ja sieltä saattaa löytyä syyllinen. Syökää puhdasta ruokaa, joka on kotona tehtyä perusraaka-aineista. Turhaa kitistä kahvikermasta, juo mustana, niin maistat kahvin maun.
Allergioita on aina ollut, niitä vain osataan diagnosoida. Toki hygieniatasojen parannuttua niiden määrä on noussut. Joka suvussa on ollut "huonomahaisia" tai muuten oireilevia. Nämä eivät ole olleet mikään syy lääkärikäynnille eikä isolla osalla kansasta ollut varaa valita, mitä syödään. Keliaakikot ovat kuolleet suolistosyöpään nuorena.
Minunkin 1920-luvulla syntynyt vaarini vietti joka ruokailun jälkeen tunnin vessassa, kunnes 90-luvulla lääkäri neuvoi juomaan hylamaitoa tavallisen sijaan. Ongelma poistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo iso satsaus ole yksi kahvipurkki?
Ei kyse ole rahasta tai vaivasta vaan periaatteesta. Jotkut jälkeenjääneet vihaavat jostain käsittämättömästä syystä kaurajuomia aktiivisesti. Se on hassu ilmiö, mutta tosissaan ne ovat.
Heille itselleen käy vain lehmänmaito, ja siitä syystä kukaan muukaan ei saisi kaurajuomia käyttää. Onhan se hirvittävää, että suomalainen tuote menestyy, myy ja maistuu hyvältä.
Eikös yksi pohjoissuomalainen laulajakin avautunut siitä että hotellissa oli VAIN laktoositonta maitoa. Ei kelvannut.
"1600–1800-luku: Suomessa ja Ruotsissa kaurasta ja vedestä keitettyä nestettä on käytetty vuosisatojen ajan korvikkeena silloin, kun lehmät olivat ummessa (LÄHDE: Tuglas-seura). Myös Britanniassa kauramaitoa käytettiin jo 1600-luvulla sairaiden ruokana."
Ja vielä 1980-luvullakin sellaista joivat pikkuvauvat Suomessa vellituttipullosta. Esimerkiksi oma lapseni.