Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasuminen ei enää kiinnosta suomalaisia, asuntolainaa pidetään suurena riskinä.

Vierailija
27.05.2026 |

Oma asunto sitoo liikaa nykynuorten elämää siihen asuntoon, mielummin ollaan vuokralla ja ostetaan asuminen palveluna. Kiinnostus omistaa oma asunto on enää boomerien varassa ja kun he kuolevat, se kuihtuu kokonaan pois.

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/s-pankin-tutkimus-kohta-p…

Kommentit (329)

Vierailija
281/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sanoa eläkkeellä oleville vanhemmille, että tekevät remontit. Myyntivastuu talon vioista kun jää muuten perikunnalle.

Se, että myy purkukuntoisena ei vapauta vastuista. Kaikki talon viat pitää lisäksi listata erikeen ja hinnan pitää olla alhainen.

Vierailija
282/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

En saa enkä ole saanut tukia enkä tule saamaan

Nyt ei keskusteltu sinusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

1200 on ihan normi vastike

Kuka nyt edes haluaisi asua kerrostalossa?

Rakensin kaksi omakotitaloa ja niissä asuin vuosikymmeniä kun huomasin että mitäpä minä näin isolla asunnolla teen, myin taloni ja ostin kerrostaloasunnon, kyllä se elämä näinkin sujuu, varsinkin kun asunto ei ole millään rupusakkilähiössä.

Vierailija
284/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

102m2 ja vastikkeeni on noin 420€. 1920-luvulla rakennettu arvorakennus jossa on uima-allas, kuntosali ja viinikellari. 

Viinikellari? Juuri nämä ovat niitä asioita jotka eivät kiinnosta nykynuorisoa pätkääkään. Boomerit elää kyllä ihan omassa haavemaailmassa kuvitellessaan näiden nykypäivän arvon. Se rupunen uima-allas ja kuntosali menee samaan kastiin. Nämä nuoriso haluaa ostaa laadukkaana palveluna.

Kyllä nuo juuri ovat sellasia asioita jotka nykynuorisoa kiinnostaa. Oma kuntosali ja uima-allas ovat valtavan hyviä bonuksia, nuoret kun ovat todella terveys- ja kuntoilutietoisia. Omassa talossa se säästää aikaa ja rahaa huomattavasti. Ja kun katselen nuorten suunnitelmia niin hyvin monella juuri se viinikaappi on haaveena, jotta voi kavereiden kanssa järjestää illalliskutsuja. 

Kuntoilu ja hyvä ruoka nimenomaan ovat nykynuorisolla korkealla tärkeysjärjestyksessä. 

Ne taloyhtiöiden "kuntosalit" pikku huoneita muutamalla laitteella. Et tunne nuorten elämää lainkaan jos väität sellaisen riittävän nykynuorisolle. Sellaisia laitteita löytyy joka puistosta ilmaiseksi ja ne ei haise perseeltä ja mummolta kuten ne kämäset kotikuntosalit. Oikea kuntosali on täydenpalvelun keskus jossa on pt:t ja muut palvelut saatavana. Lisäksi se on sosiaalinen harrastus. Olet hyvä esimerkki ihmisestä joka ei tunne nuorten elämää. Nuoret haluaa kaiken palveluina, ei heillä ole tarve omistaa tavaroita, vaan kokevat palvelut vapautena.

Jotkut ovat, jotkut eivät ole. Meillä on taloyhtiössä todella hieno kuntosali joka pärjää hyviny keskustan suurille saleille. Maisematkin yli kaupungin, laitteet hyviä ja uusia ja niitä ylläpidetään. Talon nuoret ja vanhemmatkin usein treenaa siellä usein ystävien kanssa ja ovat onnellisia kun kalliit kuntosalimaksut säästyvät. 

Vierailija
285/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha peetä. Meillä hoitovastike plus rahotusvastike yht. 500 e, 3 h asunto. 

Ja mulla 0€ koska en asu taloyhtiössä vaan omassa talossani.

Et maksa mitään jätehuollosta yms?

Jokaisesta asumismuodosta tulee kuukausittaisia kustannuksia.

Roskapöntön tyhjennys maksaa 10 € kuukaudessa.

Lämmitys? Remontit? Pihan huolto ja siihen tarvittavat työkalut ja taimet? Nuo kuuluvat vastikkeisiin. Meillä myös saunominen ja vesi kuuluvat vastikkeeseen. Autoakaan ei keskustassa tarvi, se on suuri säästö. 

Lämmitys ei kuulu vastikkeeseen. Ite tekemällä säästää eikä niitä välineitä oo pakko ostaa jatkuvasti uusia. Lumikola ja ruohonleikkuri mulla on ollu jo ennenko tähän muutin, taisivat maksaa 200 markkaa aikoinaan. Sauna ei kuulu vastikkeeseen. Auto on pakko olla jottei tarvi julkisiin astua.

Enpä ole koskaan törmännyt asuntoon jossa vastikkeeseen ei lämmitys kuuluisi. Aina on kuulunut. 

Sun parin vuokrakuution mutu ei ole tietoa  

Ihan on tietoa. Lämmitys kuuluu käytännössä aina vastikkeeseen. 

"Osakehuoneistot (kerros- ja rivitalot): Lämmitys sisältyy aina hoitovastikkeeseen. Se kattaa yleisimmät lämmitysmuodot, kuten kaukolämmön, maalämmön tai vesikiertoisen sähkölämmityksen." 

Vuokraappa okt

Vierailija
286/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan omakotitalossa asumista ja laina on maksettu, joten tällaista paratiisia olisi aika vaikea saada vuokrattua jostakin, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
287/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraaminen ja taloyhtiössä asuminen on syöpää. Omakotitalo metsässä on ainoa ja oikea asumisen muoto. Tämä mielipide on kärkäs, koska olen ollut 10v kiinteistöhuoltoalalla ja tämä työ on saanut minut vihaamaan taloyhtiöitä. Ulkomaalaiset ja vuokralaiset ovat pahimpia.

Vierailija
288/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

102m2 ja vastikkeeni on noin 420€. 1920-luvulla rakennettu arvorakennus jossa on uima-allas, kuntosali ja viinikellari. 

Viinikellari? Juuri nämä ovat niitä asioita jotka eivät kiinnosta nykynuorisoa pätkääkään. Boomerit elää kyllä ihan omassa haavemaailmassa kuvitellessaan näiden nykypäivän arvon. Se rupunen uima-allas ja kuntosali menee samaan kastiin. Nämä nuoriso haluaa ostaa laadukkaana palveluna.

Kyllä nuo juuri ovat sellasia asioita jotka nykynuorisoa kiinnostaa. Oma kuntosali ja uima-allas ovat valtavan hyviä bonuksia, nuoret kun ovat todella terveys- ja kuntoilutietoisia. Omassa talossa se säästää aikaa ja rahaa huomattavasti. Ja kun katselen nuorten suunnitelmia niin hyvin monella juuri se viinikaappi on haaveena, jotta voi kavereiden kanssa järjestää illalliskutsuja. 

Kuntoilu ja hyvä ruoka nimenomaan ovat nykynuorisolla korkealla tärkeysjärjestyksessä. 

Ne taloyhtiöiden "kuntosalit" pikku huoneita muutamalla laitteella. Et tunne nuorten elämää lainkaan jos väität sellaisen riittävän nykynuorisolle. Sellaisia laitteita löytyy joka puistosta ilmaiseksi ja ne ei haise perseeltä ja mummolta kuten ne kämäset kotikuntosalit. Oikea kuntosali on täydenpalvelun keskus jossa on pt:t ja muut palvelut saatavana. Lisäksi se on sosiaalinen harrastus. Olet hyvä esimerkki ihmisestä joka ei tunne nuorten elämää. Nuoret haluaa kaiken palveluina, ei heillä ole tarve omistaa tavaroita, vaan kokevat palvelut vapautena.

Minä olen nuori enkä halua yhtään palvelua missään. Kaupassakin jos myyjä yrittää "palvella" niin näytän keskaria. 

Salille en todellakaan mene, mieluummin jumppaa olohuoneessani.

Vierailija
289/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan omakotitalossa asumista ja laina on maksettu, joten tällaista paratiisia olisi aika vaikea saada vuokrattua jostakin, mutta kukin tyylillään.

En jaksa leikata ruohikkoa. Tutulla meni just robottiruohonleikkuri rikki, oli se pari vuotta.

Vierailija
290/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraaminen ja taloyhtiössä asuminen on syöpää. Omakotitalo metsässä on ainoa ja oikea asumisen muoto. Tämä mielipide on kärkäs, koska olen ollut 10v kiinteistöhuoltoalalla ja tämä työ on saanut minut vihaamaan taloyhtiöitä. Ulkomaalaiset ja vuokralaiset ovat pahimpia.

Talo metsässä eli hyttysiä ja paarmoja kesällä.

Vierailija
291/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole hyttysiä koko kesänä kaupungissa.

Vierailija
292/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpaikalta voi saada hetkellä minä hyvänsä potkut ja tulevaisuus on totaalisen epävarmaa, niin...

Kiitos Urpo ja Ärripurri.

Vierailija
293/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jossain metsän lähellä olevan talon pihassa voi istuskella kesällä, kun on hyttysiä, yök.

Vierailija
294/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraläävä tsadissa eli paska elämä

Vierailija
295/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme tappiomielialaisia ja kauhun lietsojia tässä ketjussa :D 

Ostettiin juuri puolison kanssa perheasunto Tampereelta. Minä olen kroonisesti persaukinen apurahatutkija, puoliso normitöissä.  Ei löydetty kivaa vuokra-asuntoa (rempattu kolmio kivalla pohjalla, parveke, sauna, autopaikka&sähkölataus) joten ostettiin oma ja rempattiin se. Saatiin just sitä mitä haluttiin ja koska maltettiin etsiä helmi, kustannuksetkin on tosi kohtuulliset (=sama kuin vastaavassa vuokrakämpässä olisi, mutta tässä maksetaan omaa). 

Voinko mä jäädä ilman apurahaa ja puoliso työttömäksi? Tietysti voi. Voiko talo palaa? Voi. Voiko AMOC-virta kääntyä ja Suomi muuttua Siperiaksi? Voi. 

ELÄMÄSSÄ ON RISKEJÄ. Jos keskittyy pelkäämään niitä, menee elämä ohi. Kaikenlaista voi sattua, mutta itse ajattelen, että jos jostain ongelmasta rahalla selviää, se on halpa hinta. Asuntoasioissa yleensä selvinnee rahalla. Ja jos tämä asunto olisi tappiollinen sijoitus, entä sitten? Ainakin oltaisiin saatu asua ihanassa asunnossa. Huonomminkin olisi voinut käydä. 

Kyllä, mäkin oon yleisesti ottaen luottavaisesti tulevaisuuteen uskova apurahatutkija. Se on vaan se, että meillä ei ole varaa ostaa yhtä ihanaa asuntoa kuin missä voimme vuokralla asua. Siksi tuntuu aika kurjalta joutua maksamaan kallista lainaa asunnosta ja sen sijainnista, joka ei ole niin mieleen kuin nykyinen vuokra-asunto ja sen sijainti.

Tämä. Mullakaan ei ikinä tule olemaan varaa tähän asuntoon, jossa olen nyt vuokralla. Muutenkin kyseenalaistan omistusasunnon elämän autuaaksitekevää vaikutusta, omaisuutta voi kerryttää monin tavoin. Ei säästöjään tarvitse kiinnittää seiniin. 

Vierailija
296/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraläävä tsadissa eli paska elämä

Ei ole vaan ihana.

Vierailija
297/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 265 euroa. 85 neliötä.

Ehkä jossain fantasiamaailmassa, eikä luonnollisesti sielläkään sisällä lämmityksiä, vakuutuksia, peruskorjauksia, remontointikuluja jne...

Vierailija
298/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme tappiomielialaisia ja kauhun lietsojia tässä ketjussa :D 

Ostettiin juuri puolison kanssa perheasunto Tampereelta. Minä olen kroonisesti persaukinen apurahatutkija, puoliso normitöissä.  Ei löydetty kivaa vuokra-asuntoa (rempattu kolmio kivalla pohjalla, parveke, sauna, autopaikka&sähkölataus) joten ostettiin oma ja rempattiin se. Saatiin just sitä mitä haluttiin ja koska maltettiin etsiä helmi, kustannuksetkin on tosi kohtuulliset (=sama kuin vastaavassa vuokrakämpässä olisi, mutta tässä maksetaan omaa). 

Voinko mä jäädä ilman apurahaa ja puoliso työttömäksi? Tietysti voi. Voiko talo palaa? Voi. Voiko AMOC-virta kääntyä ja Suomi muuttua Siperiaksi? Voi. 

ELÄMÄSSÄ ON RISKEJÄ. Jos keskittyy pelkäämään niitä, menee elämä ohi. Kaikenlaista voi sattua, mutta itse ajattelen, että jos jostain ongelmasta rahalla selviää, se on halpa hinta. Asuntoasioissa yleensä selvinnee rahalla. Ja jos tämä asunto olisi tappiollinen sijoitus, entä sitten? Ainakin oltaisiin saatu asua ihanassa asunnossa. Huonomminkin olisi voinut käydä. 

Kyllä, mäkin oon yleisesti ottaen luottavaisesti tulevaisuuteen uskova apurahatutkija. Se on vaan se, että meillä ei ole varaa ostaa yhtä ihanaa asuntoa kuin missä voimme vuokralla asua. Siksi tuntuu aika kurjalta joutua maksamaan kallista lainaa asunnosta ja sen sijainnista, joka ei ole niin mieleen kuin nykyinen vuokra-asunto ja sen sijainti.

Tämä. Mullakaan ei ikinä tule olemaan varaa tähän asuntoon, jossa olen nyt vuokralla. Muutenkin kyseenalaistan omistusasunnon elämän autuaaksitekevää vaikutusta, omaisuutta voi kerryttää monin tavoin. Ei säästöjään tarvitse kiinnittää seiniin. 

Moni ei pysty ostamaan asuntoa uudesta kerrostalosta, mutta vuokraamaan pystyy. Edulliset omistusasunnot on nisti alueilla.

Vierailija
299/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kummallakin puolisoni kanssa määräaikaiset työsuhteet. Vuokra-asuntomme omistaminen vähintään tuplaisi asumiskulumme, eikä edes saataisi sellaista lainaa --> joudutaan etsimään asuntoa vähemmän kivalla sijainnilla/muuttamaan pieneen yksiöön. Työttömyyden tai vanhempainvapaan aikana ei meille mitään asumistukia myönnetä omistuskämppään, jos raha ei riitä asumiseen. Siinä sitten yritetään myydä asunto pois ja siirrytään taas vuokralle.

Ainoat kaksi syytä, miksi musta on järkevää omistaa: 1. asumiskulut lainan maksamisen jälkeen todennäköisesti pienemmät kuin vuokralla, 2. voi rempata asunnon mielensä mukaan. Meidän eläkkeisiin on aikaa vielä vähintään 35 vuotta, joten ei se nyt vielä niin ajankohtaista ole. Tietysti meidän asuntoa olisi kiva rempata, mutta kyllä tää kelpaa tällaisenäkin meille.

Ehdoton hyvä puoli omassa on, että siitä ei yhtäkkiä joudu lähtemään, kun se päätetään myydä alta.

T. Muuttoja kokenut

Tämä on totta. En ole ikinä kokenut tuollaista, vaan olen saanut asua niin kauan kuin olen halunnutkin asua. Olemme nyt asuneet tässä vuokrakämpässä viisi vuotta. Saimme juuri tämän asunnon, sillä sanoimme, että meillä on halukkuutta asua tässä pidempäänkin. Oletan siis, että vuokranantaja on kiinnostunut vuokraamaan tätä asuntoa vielä pitkään.

Onneksi tiedät näin etukäteen, että vuokranantajasi ei sairastu tai kuole auto-onnettomuudessa ainakaan seuraavan 10 vuoden aikana. 

Ei ole pakko olla vuokralla yksityisellä.

Vierailija
300/329 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo-asunnossa pitää olla oma sauna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi