Omistusasuminen ei enää kiinnosta suomalaisia, asuntolainaa pidetään suurena riskinä.
Oma asunto sitoo liikaa nykynuorten elämää siihen asuntoon, mielummin ollaan vuokralla ja ostetaan asuminen palveluna. Kiinnostus omistaa oma asunto on enää boomerien varassa ja kun he kuolevat, se kuihtuu kokonaan pois.
https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/s-pankin-tutkimus-kohta-p…
Kommentit (357)
Miehille ehkä omakotitalo voi olla tärkeämpi. Naisena voin virkata neuletta kesäksi myös kerrostalossa vuokra-asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena tykkään ostaa vaatteita ja koruja joten voin asua hyvin vuokralla. Remontit on kalliita tehdä, jos ei ole miestä, joka on rakennusalalla.
Tämä. Minulle myös henmotteluhoidot ja merkkilaukut ovat prioriteettejä. Ihan pelkkä kampaaja kolmen viikon välein on lähes 400 euroa.
Satusetä paikalla...
Osa tekee remontteja, vaikka eivät ole rakennusalalla ja tekevät ne päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.
Siinä on kuitenkin melko tarkat asumismenot joka kuukausi tiedossa, toisin kuin omistusasunnossa. Vuokralla asuva maksaa osittain myös mielenrauhasta ja välttää ikävät yllätykset.
Omistusasunnossa maksat itse kaikki remontit ja korjaukset, joita matkan varrella eteen tulee. Ja niitähän kyllä tulee.
Omistusasunnossahan sitä vasta mielenrauhasta maksaa. Kukaan ei sinua pakota omasta asunnosta pois muuttamaan ja voit ihan vapaasti valita missä ksupunginosassa asut ja miten pitkään. Vuokra-asunnossa taas olet vuokranantajan myötämielisyyden varassa ja muutto voi tulla eteen milloin vaan.
Tuttava teki rivitaloon kylpyhuoneremontin itse, vaikka ei ole rakennusalalla. En haluaisi ostaa kyseistä osaketta. Kuka tahansa saa remontoida ilman kokemusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraaminen ja taloyhtiössä asuminen on syöpää. Omakotitalo metsässä on ainoa ja oikea asumisen muoto. Tämä mielipide on kärkäs, koska olen ollut 10v kiinteistöhuoltoalalla ja tämä työ on saanut minut vihaamaan taloyhtiöitä. Ulkomaalaiset ja vuokralaiset ovat pahimpia.
Talo metsässä eli hyttysiä ja paarmoja kesällä.
Vuokraläävä tsadissa eli paska elämä
Ei ole vaan ihana.
No ei ole. Tekisin mitä vaan että pääsisin pois
Kyllä vuokra-asunnossakin voi elämästä nauttia. Kahvi maistuu samalta.
Asun vuokralla (ihanan meren ja luonnon ja linnunlaulun )läheisyydessä, metroon 5 min…
En vaihda mihinkään ja työstäni saadut rahani säästän ja sijoitan. En kaipaa pankkiorjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.
Siinä on kuitenkin melko tarkat asumismenot joka kuukausi tiedossa, toisin kuin omistusasunnossa. Vuokralla asuva maksaa osittain myös mielenrauhasta ja välttää ikävät yllätykset.
Omistusasunnossa maksat itse kaikki remontit ja korjaukset, joita matkan varrella eteen tulee. Ja niitähän kyllä tulee.
Omistusasunnossahan sitä vasta mielenrauhasta maksaa. Kukaan ei sinua pakota omasta asunnosta pois muuttamaan ja voit ihan vapaasti valita missä ksupunginosassa asut ja miten pitkään. Vuokra-asunnossa taas olet vuokranantajan myötämielisyyden varassa ja muutto voi tulla eteen milloin vaan.
Et sä omistusasunnossakaan voi asua, jos sut irtisanotaan ja rahat ei riitä laskuihin. Ei kaikki saa työttömänä toimeentulotukea. Sitä varten on ulosottolaitos.
Omistusasunnossa pitää olla säästöjä tilillä työttömyyttä tai sairastumista varten.
Uudisrakennukset rakennettu päin vttua, korjaukset tehty vain paperilla, kukaan ei ota vastuuta mistään ja hinta on räpellykseen nähden aivan liian korkea.
Niih, miksi ei haluta ostaa?
Olen katsellut puolison kanssa kerrostalokämppiä ostomielessä. Kovasti olisi edessä käyttövesiremppaa, viemärin sukitusta, parvekeremppaa, katonkorjausta, hissin modernisointia, latauspisteiden rakentamista, kivijalan korjausta... eli taloyhtiön suunnalta kovasti rahareikiä luvassa.
Ja samaan aikaan jos ostaa kämpän, pitäisi uusia keittiönkoneita, kaapistoa, hiotuttaa parketti, maalauttaa pinnat... Ja kaiken muun lisäksi neliöhinnat kaksioissa vaihtelevat 2000-4000 välillä. Esim. 60-luvun perustaloissa jopa 3000€ neliöhintoja.
Auts. Nykyisessä vuokrakaksiossa maksamme puolison kanssa yhteensä 650€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa pitää olla säästöjä tilillä työttömyyttä tai sairastumista varten.
Jos ei ole, ulosottolaitos voi viedä asunnon ja voi jäädä velkaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava teki rivitaloon kylpyhuoneremontin itse, vaikka ei ole rakennusalalla. En haluaisi ostaa kyseistä osaketta. Kuka tahansa saa remontoida ilman kokemusta asiasta.
Pöhkö hallitus taloyhtiössä, jos antoi tuollaiseen luvan. Nykyään kaikki tuota kokoluokkaa (ja pienemmätkin) remontit pitää hyväksyttää taloyhtiössä, ennen kuin saa alkaa omin päin mitään huseeraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut puolison kanssa kerrostalokämppiä ostomielessä. Kovasti olisi edessä käyttövesiremppaa, viemärin sukitusta, parvekeremppaa, katonkorjausta, hissin modernisointia, latauspisteiden rakentamista, kivijalan korjausta... eli taloyhtiön suunnalta kovasti rahareikiä luvassa.
Ja samaan aikaan jos ostaa kämpän, pitäisi uusia keittiönkoneita, kaapistoa, hiotuttaa parketti, maalauttaa pinnat... Ja kaiken muun lisäksi neliöhinnat kaksioissa vaihtelevat 2000-4000 välillä. Esim. 60-luvun perustaloissa jopa 3000€ neliöhintoja.
Auts. Nykyisessä vuokrakaksiossa maksamme puolison kanssa yhteensä 650€ kuussa.
Pankista ei myöskään saa enää lainaa remontteihin asuntolainan kylkeen, eli ne pitäisi rahoittaa itse tai ottaa toinenkin laina.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta omistusasuminen. Oma talo oli muutaman vuoden, mutta ei ollut minun juttu talo eikä laina. Tyytyväinen olen vuokralla.
Köyhien ja ma m ujen keskellä on varmaan muksva asustella.
Ilmankos ihmiset ei stressaa töissä, kun luulevat, että kaikki työttömät saa toimeentulotukea. No, EI SAA. 595 yleistuella pitää maksaa kaikki, asuminen ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Osa tekee remontteja, vaikka eivät ole rakennusalalla ja tekevät ne päin persettä.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200 on ihan normi vastike
102m2 ja vastikkeeni on noin 420€. 1920-luvulla rakennettu arvorakennus jossa on uima-allas, kuntosali ja viinikellari.
Viinikellari? Juuri nämä ovat niitä asioita jotka eivät kiinnosta nykynuorisoa pätkääkään. Boomerit elää kyllä ihan omassa haavemaailmassa kuvitellessaan näiden nykypäivän arvon. Se rupunen uima-allas ja kuntosali menee samaan kastiin. Nämä nuoriso haluaa ostaa laadukkaana palveluna.
Kyllä nuo juuri ovat sellasia asioita jotka nykynuorisoa kiinnostaa. Oma kuntosali ja uima-allas ovat valtavan hyviä bonuksia, nuoret kun ovat todella terveys- ja kuntoilutietoisia. Omassa talossa se säästää aikaa ja rahaa huomattavasti. Ja kun katselen nuorten suunnitelmia niin hyvin monella juuri se viinikaappi on haaveena, jotta voi kavereiden kanssa järjestää illalliskutsuja.
Kuntoilu ja hyvä ruoka nimenomaan ovat nykynuorisolla korkealla tärkeysjärjestyksessä.
Ne taloyhtiöiden "kuntosalit" pikku huoneita muutamalla laitteella. Et tunne nuorten elämää lainkaan jos väität sellaisen riittävän nykynuorisolle. Sellaisia laitteita löytyy joka puistosta ilmaiseksi ja ne ei haise perseeltä ja mummolta kuten ne kämäset kotikuntosalit. Oikea kuntosali on täydenpalvelun keskus jossa on pt:t ja muut palvelut saatavana. Lisäksi se on sosiaalinen harrastus. Olet hyvä esimerkki ihmisestä joka ei tunne nuorten elämää. Nuoret haluaa kaiken palveluina, ei heillä ole tarve omistaa tavaroita, vaan kokevat palvelut vapautena.
Jotkut ovat, jotkut eivät ole. Meillä on taloyhtiössä todella hieno kuntosali joka pärjää hyviny keskustan suurille saleille. Maisematkin yli kaupungin, laitteet hyviä ja uusia ja niitä ylläpidetään. Talon nuoret ja vanhemmatkin usein treenaa siellä usein ystävien kanssa ja ovat onnellisia kun kalliit kuntosalimaksut säästyvät.
Tuollaisessa talossa tuskin on kovin halpoja asuntoja. Jos on varaa asua siellä, on myös varaa asua halvemmassa ja maksaa kuntosalimaksuja erikseen.
Vuokra-asuntoja on myös uusissa kerrostaloissa ja rivitaloissa. Uusissa rivitaloissa maalämpö.
Aivopesu mennyt perille! Tollot istuvat kädet ristissä ja odottavat maailmanloppua🤪
Turha tuolle selittää, se ei ymmärrä mitä eroa on vastikkeella ja vuokralla.