Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasuminen ei enää kiinnosta suomalaisia, asuntolainaa pidetään suurena riskinä.

Vierailija
27.05.2026 |

Oma asunto sitoo liikaa nykynuorten elämää siihen asuntoon, mielummin ollaan vuokralla ja ostetaan asuminen palveluna. Kiinnostus omistaa oma asunto on enää boomerien varassa ja kun he kuolevat, se kuihtuu kokonaan pois.

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/s-pankin-tutkimus-kohta-p…

Kommentit (295)

Vierailija
221/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."

https://www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-ma…

Ja hallitus nostaa sairaalamaksua mitä maksetaan maksukaton täyttymisen jälkeen, jos joutuu osastolle.

Vierailija
222/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme tappiomielialaisia ja kauhun lietsojia tässä ketjussa :D 

Ostettiin juuri puolison kanssa perheasunto Tampereelta. Minä olen kroonisesti persaukinen apurahatutkija, puoliso normitöissä.  Ei löydetty kivaa vuokra-asuntoa (rempattu kolmio kivalla pohjalla, parveke, sauna, autopaikka&sähkölataus) joten ostettiin oma ja rempattiin se. Saatiin just sitä mitä haluttiin ja koska maltettiin etsiä helmi, kustannuksetkin on tosi kohtuulliset (=sama kuin vastaavassa vuokrakämpässä olisi, mutta tässä maksetaan omaa). 

Voinko mä jäädä ilman apurahaa ja puoliso työttömäksi? Tietysti voi. Voiko talo palaa? Voi. Voiko AMOC-virta kääntyä ja Suomi muuttua Siperiaksi? Voi. 

ELÄMÄSSÄ ON RISKEJÄ. Jos keskittyy pelkäämään niitä, menee elämä ohi. Kaikenlaista voi sattua, mutta itse ajattelen, että jos jostain ongelmasta rahalla selviää, se on halpa hinta. Asuntoasioissa yleensä selvinnee rahalla. Ja jos tämä asunto olisi tappiollinen sijoitus, entä sitten? Ainakin oltaisiin saatu asua ihanassa asunnossa. Huonomminkin olisi voinut käydä. 

Minä taas en ota isoja riskejä elämässä. Jokaisella on oma tapansa elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveydenhuollon asiakasmaksuihin rajut korotukset"

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011962981.html

Vierailija
224/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kummallakin puolisoni kanssa määräaikaiset työsuhteet. Vuokra-asuntomme omistaminen vähintään tuplaisi asumiskulumme, eikä edes saataisi sellaista lainaa --> joudutaan etsimään asuntoa vähemmän kivalla sijainnilla/muuttamaan pieneen yksiöön. Työttömyyden tai vanhempainvapaan aikana ei meille mitään asumistukia myönnetä omistuskämppään, jos raha ei riitä asumiseen. Siinä sitten yritetään myydä asunto pois ja siirrytään taas vuokralle.

Ainoat kaksi syytä, miksi musta on järkevää omistaa: 1. asumiskulut lainan maksamisen jälkeen todennäköisesti pienemmät kuin vuokralla, 2. voi rempata asunnon mielensä mukaan. Meidän eläkkeisiin on aikaa vielä vähintään 35 vuotta, joten ei se nyt vielä niin ajankohtaista ole. Tietysti meidän asuntoa olisi kiva rempata, mutta kyllä tää kelpaa tällaisenäkin meille.

Ehdoton hyvä puoli omassa on, että siitä ei yhtäkkiä joudu lähtemään, kun se päätetään myydä alta.

T. Muuttoja kokenut

Tämä on totta. En ole ikinä kokenut tuollaista, vaan olen saanut asua niin kauan kuin olen halunnutkin asua. Olemme nyt asuneet tässä vuokrakämpässä viisi vuotta. Saimme juuri tämän asunnon, sillä sanoimme, että meillä on halukkuutta asua tässä pidempäänkin. Oletan siis, että vuokranantaja on kiinnostunut vuokraamaan tätä asuntoa vielä pitkään.

Onneksi tiedät näin etukäteen, että vuokranantajasi ei sairastu tai kuole auto-onnettomuudessa ainakaan seuraavan 10 vuoden aikana. 

Vierailija
225/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

1200 on ihan normi vastike

Älä jauha peetä. Meillä hoitovastike plus rahotusvastike yht. 500 e, 3 h asunto. 

Ja mulla 0€ koska en asu taloyhtiössä vaan omassa talossani.

Et maksa mitään jätehuollosta yms?

Jokaisesta asumismuodosta tulee kuukausittaisia kustannuksia.

Roskapöntön tyhjennys maksaa 10 € kuukaudessa.

Lämmitys? Remontit? Pihan huolto ja siihen tarvittavat työkalut ja taimet? Nuo kuuluvat vastikkeisiin. Meillä myös saunominen ja vesi kuuluvat vastikkeeseen. Autoakaan ei keskustassa tarvi, se on suuri säästö. 

Lämmitys ei kuulu vastikkeeseen. Ite tekemällä säästää eikä niitä välineitä oo pakko ostaa jatkuvasti uusia. Lumikola ja ruohonleikkuri mulla on ollu jo ennenko tähän muutin, taisivat maksaa 200 markkaa aikoinaan. Sauna ei kuulu vastikkeeseen. Auto on pakko olla jottei tarvi julkisiin astua.

Vierailija
226/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin juuri puolison kanssa perheasunto Tampereelta. Minä olen kroonisesti persaukinen apurahatutkija, puoliso normitöissä.  Ei löydetty kivaa vuokra-asuntoa (rempattu kolmio kivalla pohjalla, parveke, sauna, autopaikka&sähkölataus) joten ostettiin oma ja rempattiin se. Saatiin just sitä mitä haluttiin ja koska maltettiin etsiä helmi, kustannuksetkin on tosi kohtuulliset (=sama kuin vastaavassa vuokrakämpässä olisi, mutta tässä maksetaan omaa). 

Voinko mä jäädä ilman apurahaa ja puoliso työttömäksi? Tietysti voi. Voiko talo palaa? Voi. Voiko AMOC-virta kääntyä ja Suomi muuttua Siperiaksi? Voi. 

ELÄMÄSSÄ ON RISKEJÄ. Jos keskittyy pelkäämään niitä, menee elämä ohi. Kaikenlaista voi sattua, mutta itse ajattelen, että jos jostain ongelmasta rahalla selviää, se on halpa hinta. Asuntoasioissa yleensä selvinnee rahalla. Ja jos tämä asunto olisi tappiollinen sijoitus, entä sitten? Ainakin oltaisiin saatu asua ihanassa asunnossa. Huonomminkin olisi voinut käydä. 

Kaltaisiltasi pitäisi lopettaa koko tukijärjestelmä. Kasvaisi selkäranka. Yhteiskunta ei voi aina pelastaa, eikä sen tarvitsekaan.

Vierailija
227/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä, jos sairastuu joutuu maksamaan kodin siivouksen, mikä on sitä kalliimpaa mitä isompi koti. 

Hyvinvointialueen kotihoito maksaa myös eikä he kanna lämmityspuita sisälle eläkeläiselle.

Maksukaton täyttymisen jälkeen voi tulla myös sairaalalaskuja.

Vierailija
228/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."

Mikä stanan sekopää sää oot? Nää sun turhay linkit joita kukaan ei ees aukase koskee tyyliin 10% ihmisistä.

Vierailija
229/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kummallakin puolisoni kanssa määräaikaiset työsuhteet. Vuokra-asuntomme omistaminen vähintään tuplaisi asumiskulumme, eikä edes saataisi sellaista lainaa --> joudutaan etsimään asuntoa vähemmän kivalla sijainnilla/muuttamaan pieneen yksiöön. Työttömyyden tai vanhempainvapaan aikana ei meille mitään asumistukia myönnetä omistuskämppään, jos raha ei riitä asumiseen. Siinä sitten yritetään myydä asunto pois ja siirrytään taas vuokralle.

Ainoat kaksi syytä, miksi musta on järkevää omistaa: 1. asumiskulut lainan maksamisen jälkeen todennäköisesti pienemmät kuin vuokralla, 2. voi rempata asunnon mielensä mukaan. Meidän eläkkeisiin on aikaa vielä vähintään 35 vuotta, joten ei se nyt vielä niin ajankohtaista ole. Tietysti meidän asuntoa olisi kiva rempata, mutta kyllä tää kelpaa tällaisenäkin meille.

Ehdoton hyvä puoli omassa on, että siitä ei yhtäkkiä joudu lähtemään, kun se päätetään myydä alta.

T. Muuttoja kokenut

Tämä on totta. En ole ikinä kokenut tuollaista, vaan olen saanut asua niin kauan kuin olen halunnutkin asua. Olemme nyt asuneet tässä vuokrakämpässä viisi vuotta. Saimme juuri tämän asunnon, sillä sanoimme, että meillä on halukkuutta asua tässä pidempäänkin. Oletan siis, että vuokranantaja on kiinnostunut vuokraamaan tätä asuntoa vielä pitkään.

Onneksi tiedät näin etukäteen, että vuokranantajasi ei sairastu tai kuole auto-onnettomuudessa ainakaan seuraavan 10 vuoden aikana. 

Onneksi et saikuta etkä pidä pitkiä kahvitaukoja, että saat pitää työpaikkasi. Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja ja kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.

Vierailija
230/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi iso riski? Jos tosiaan olet sitä mieltä että viihtyisä omistusasunto kasvukeskuksesta on sellainen, ei voi kun sanoa että ihmisiä on moneen junaan. Erityisesti kun miettii, että Suomessa ei varmaankaan koskaan ole ollut yhtä riskitöntä elää kuin tänään. On terveydenhuolto, sosiaaliturva, demokratia, oikeusvaltio... Ei tarvitse itänaapuria pidemmälle mennä kun ihmisillä ei ole mitään noista. Ja siltikin vaan elellään. 

Vierailija
231/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Muuttoja kokenut

Yhdestäkään vuokra-asunnosta en ole elämäni aikana joutunut lähtemään, koska olisi myyty alta (enkä mistään muustakaan syystä, kuin vain jos itse olen irtisanonut vuokrasopimuksen).

En vuokraa koskaan yksityishenkilöiltä, vaan aina yrityksiltä.

Vierailija
232/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omistusasunnossa olet kusessa työttömänä, koska omistusasuja ei saa tukia.

vuokralainen saa työttömänä täyden elätyksen yhteiskunnalta.

Täyden elatuksen? Saan työmarkkinatuen ja vähän asumistukea. En muuta. 

T. Vuokralainen (jolla hiukan omaisuutta)

Nykyinen yleistuki ei ole mitenkään asumismuodosta riippuvainen. Sen sijaan omistusasujalla on yleensä pienemmät asumiskulut.

Vierailija
233/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi iso riski? Jos tosiaan olet sitä mieltä että viihtyisä omistusasunto kasvukeskuksesta on sellainen, ei voi kun sanoa että ihmisiä on moneen junaan. Erityisesti kun miettii, että Suomessa ei varmaankaan koskaan ole ollut yhtä riskitöntä elää kuin tänään. On terveydenhuolto, sosiaaliturva, demokratia, oikeusvaltio... Ei tarvitse itänaapuria pidemmälle mennä kun ihmisillä ei ole mitään noista. Ja siltikin vaan elellään. 

Miksi sinua häiritsee ajatus, että joku haluaa elää mieluummin vuokralla kuin omistusasunnossa?

Vierailija
234/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi perustaa Suomeenkin sellaisen eläkeläiskunnan (Suomenmiami), jonne muutetaan kuin aurinkorannoille ikään. Satasen vuokrat jossain luonnon keskellä.

Tuohan on hyvä idea  mutta kukahan sen toteuttaisi?  Senioritaloja on suomessa aivan liian vähän kun on paljon eläkeläisiä.  MIssä ovat toimijat!  Tosin palvelut tulisi olla lähellä ei sinne muuten muuteta. Retuperälle jätetty ikäihmisten asiat muutenkin.

Meillä on ystäväporukan kanssa tuollainen kehittymässä. 

Vierailija
235/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä stanan sekopää sää oot? Nää sun turhay linkit joita kukaan ei ees aukase koskee tyyliin 10% ihmisistä.

Toivottavasti sulla on säästössä rahaa sairastumista tai irtisanomista varten. Et sä syöpään sairastuessakaan saa omistusasuntoon yleistä asumistukea.

p.s hallitus leikkasi kelan sairaspäivärahasta pois 300 euroa kuukaudessa keskituloiselta.

Vierailija
236/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koko elämäni aikana tainnu mennä pari sataa näihin yhteensä. Eli ei montaa kymmentä senttiä kuukaudessa

Vierailija
237/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koko elämäni aikana tainnu mennä pari sataa näihin yhteensä. Eli ei montaa kymmentä senttiä kuukaudessa

Älä juo alkoholia ettei tule syöpää.

Muuten, jos sut irtisanotaan niin sulla ei ole enää työterveyshuoltoa.

Vierailija
238/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisiltasi pitäisi lopettaa koko tukijärjestelmä. Kasvaisi selkäranka. Yhteiskunta ei voi aina pelastaa, eikä sen tarvitsekaan.

En nyt ihan ymmärtänyt pointtiasi. Ketä olen tarvinnut pelastamaan ja mihin?

Asun vuokralla, koska jos menettäisin työni enkä saisi kuin huomattavasti nykyistä pienipalkkaisempaa tilalle, niin vaihdan helposti vuokra-asunnon uusien tulojeni mukaiseen.

Vierailija
239/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

1200 on ihan normi vastike

Älä jauha peetä. Meillä hoitovastike plus rahotusvastike yht. 500 e, 3 h asunto. 

Ja mulla 0€ koska en asu taloyhtiössä vaan omassa talossani.

Et maksa mitään jätehuollosta yms?

Jokaisesta asumismuodosta tulee kuukausittaisia kustannuksia.

Roskapöntön tyhjennys maksaa 10 € kuukaudessa.

Lämmitys? Remontit? Pihan huolto ja siihen tarvittavat työkalut ja taimet? Nuo kuuluvat vastikkeisiin. Meillä myös saunominen ja vesi kuuluvat vastikkeeseen. Autoakaan ei keskustassa tarvi, se on suuri säästö. 

Lämmitys ei kuulu vastikkeeseen. Ite tekemällä säästää eikä niitä välineitä oo pakko ostaa jatkuvasti uusia. Lumikola ja ruohonleikkuri mulla on ollu jo ennenko tähän muutin, taisivat maksaa 200 markkaa aikoinaan. Sauna ei kuulu vastikkeeseen. Auto on pakko olla jottei tarvi julkisiin astua.

Kyllä se valtaosassa asunnoista kuuluu. 

Vierailija
240/295 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sulla on säästössä rahaa sairastumista tai irtisanomista varten. Et sä syöpään sairastuessakaan saa omistusasuntoon yleistä asumistukea.

p.s hallitus leikkasi kelan sairaspäivärahasta pois 300 euroa kuukaudessa keskituloiselta.

Mulla on ihan tarpeeksi säästössä olla loppuelämäni oloneuvoksena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi