Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sinun mielestä lapselle sanoa, että ”nyt suu kiinni!”?

Vierailija
26.05.2026 |

Tilanteessa, jossa lapsi huutaa ja huutaa vastaan ja jankkaa samaa kiukuttelua loputtomiin. Ja ensin on kyllä pyydetty monta kertaa, että olisi rauhallisemmin ja lopettaisi vastaanväittämisen. Miten on? Saako sinun mielestä tässä kohdin lapselle sanoa tiukasti, että ”nyt suu kiinni!”? Lapseni mielestä ei, jos hän ei saa sanoa samaa äidille (ja ei siis tietenkään saa sanoa). 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyväksyttävää hiljentää lapsia. Se on pienelle ahdistavaa kun ärähdellään ja aiheuttaa käytöshäiriöitä. 

Haluatte varmasti että lapsenne uskaltaa sanoa kaikki mielessään olevat asiat, eikä joudu pelkäämään vanhempiaan.

Näh.

Silloin sitä sekaisin vasta menee, kun on jatkuvasti sellainen tunne, että on tiellä. Enemmän valitusta ja kritiikkiä kaikesta kuin positiivista palautetta. Ei anneta tehdä asioita itsenäisesti, kaikki tuodaan pöytään. Samaan aikaan ylisuojellaan, mutta ei kuitenkaan ole turvaa esimerkiksi tunteiden ilmaisemiseen. Vanhempien tehtävä on ottaa lapsen tunteet vastaan, MUTTA ohjata tunneilmaisua rakentavaan ja turvalliseen suuntaan.

On minulle suututtu ja korotettu ääntä siitä, että itken. Ei oteta syliin, ei mitään. Vain syyllistämistä ollut, uhkailua "EHKÄ SITTEN OTETAAN KAIKKI LELUT POIS JOS TÄMÄ TÄLLAISEKSI MENEE". Lääkärissäkin. Enkä edes käyttäytynt kuin kakara. Pysyin paikoillani. Ehkä päästin äänen pihauksen, ja pitihän siihen sanoa, "Älä liioittele". Kaikki pelot olivat aina "höpöhöpöä".

Kaikista hauskin?

Menimme lähimetsään. Olin kolmosluokalla, tarkoituksena mennä uimaan, äiti mukana viemässä. Matka ei ollut pitkä. Ei todellakaan. Siellä oli isoja tyttöjä, tuli epävarma olo. En halunnut enää mennä rannalle. Äiti huutaa, uhkailee taas, kotona kiihtyen enemmän. Kirsikkana kakun päälle se, että huutaa "v*tun pumpulikasvatuksesta". Ihan kuin se olisi ollut minun syyni, kuinka minut on oikein kasvatettu. Naurettavaa jälkikäteen mietittynä. Ja sitten aina riitojen jälkeen mykkäkoulut. Ei mitään keskustelua. Kiusallinen tunne talossa. Kukaan ei lopulta pyydä keneltäkään anteeksi.

Jos tällaista on pitkäaikaisesti, kyllähän se jälkensä jättää. Nykyään tietää paremmin, niin ei ota enää tosissaan. Lapsella kuitenkaan ei ole vielä sellaisia työkaluja. Ja todellakin olin sellainen lapsi, joka ei uskaltanut tyyliin hengittää. Edelleenkin suunnaton epävarmuus, epäröinti, itsensä pienentäminen muiden ihmisten ympärillä, koska keho on varautunut siihen, että kohta räjähdetään.

Ei mielestäni kerrasta lähde kenelläkään lapsella turvallisuudentunne. Ei varsinkaan silloin, jos vanhempi on avoin, ottaa asian tarvittaessa puheeksi jälkikäteen, on sellainen ihminen, kehen lapsi voi luottaa. Voi luottaa, että vanhempi ei keskusteluissa kiihdy nollasta sataan, ota heti kaikkea itseensä, ja syytä lasta siitä, että on liian yliherkkä, koska säikähti esimerkiksi huutamista. Voi luottaa siihen, että vanhempi kuuntelee.

Vierailija
102/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLE HILJAA HUORANPENSKA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ammattilaisetkaan minulle osanneet antaa parempia neuvoja kuten miten nyt toimin. Joten sinä joka minua kritisoit niin olet ilmeisesti taitavampi nepsylasten kasvattamisessa kuin lapseni psykologi, joten tervetuloa vain meille näyttämään miten se tehdään että nepsylapsi ei huutojankkaa. Ap

Luuletko että uskon? Yksikään ammattilainen ei nosta käsiä pystyyn ja sano että korota ääntäsi vaan kun tilanne on jumissa. 

Tulen mielelläni, jos maksat. Tuolle psykologille toivittavasti et ole maksanut, jos noin ammattitaidoton on. 

En väittänyt että ammattilaiset käskee korottamaan ääntä lapselle. Johan jo kirjoitin monta kertaa, että en huuda enkä korota ääntä. Vaan ensin keskustelen, perustelen ja rauhallisesti sanon ohjeita ja tarvittaessa pyydän lopettamaan epätoivotun toiminnan. Kun nämä ei tehoa niin rajaan tiukasti sanomalla. Ja näin on kyllä ammattilaiset sanoneet että pitää tehdä. Ap

Vierailija
104/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei saa haukkua vanhempiaan, vaan lapsi on alamainen vanhemmilleen. Teet oikein, kun sanot napakasti. Jos se ei auta, niin sitten luunappi. Jos lapsi oppii, että hän pääsee kuninkaaksi perheessään väittämällä vastaan, niin hän on aikuisena pahimmillaan tilanteessa, jossa hän saa häädön toisensa perään ja poliisit käyttävät häneen asetta ja piikkimattoa. Nyt pitää toimia, kun lapsi on vielä kotona. 

Vierailija
105/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, saa myös silloin jos keskeyttää muiden puheen. 

Vierailija
106/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsyt ja napsut ja ad-hd. Eikö tähän maahan enää synny normaaleja lapsia? Sokeria ja energiajuomia vaan lisää, niin hyvä tulee.

Sokerista puheen ollen. Tunnemme adhd-lapsen, ja hänelle nimenomaan pitää olla oikealla sokerilla makeutetut juomat, ei keinotekoisia makeutusaineita, jotka nostaa kierroksia.

Vierailija
107/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Ja lapsi ei määrittele mitä aikuinen tekee. 

Lapsen kanssa tulee keskustella, päästä yhteisymmärrykseen. Vaikka on vanhempi, eli aikuinen ei voi vain jyrätä ja käskeä.

Kyse on tilanteista, joissa lapsi ei suostu keskustelemaan vaan hän vain huutokiukkuaa ja komentaa ihan loputtomiin vastaan jossain perusjutussa (kuten että pitää pestä hampaat, lähteä ajoissa kouluun, ei saa heitellä palloa kohti särkyviä esineitä jne). Ap

Lapsesi taitaa olla nepsy?

Vierailija
108/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli (ja kun) jankkaa vielä ongelmiaan ulkopuolisille, kuten asukkaille, onko silloin sitten parempi että jankkauksen kohde vie asian viranomaiskäsittelyyn? 

eikä kannata alkaa sen jälkeen uhoamaan ("v...u jos valitat meistä" kuten eräs).

Vierailija
109/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavalinta on ruma, käyttäisin muuta ilmaisua mutta asiasisältö sama eli nyt lopetat tai menet huoneeseesi jatkamaan ja sanoisin napakasti. Kuten joku sanoi että äänensävyllä/tavalla sanoa on merkitystä. Mutta mietin tuntuisiko itsestä kivalta että sanottaisiinko että suu kiinni tai turpa tukkoon, ei tuntuisi enkä näe miksi niin rumasti pitäisi lapsellekaan puhua.

Ja olen sanonut lapsena omalle vanhemmalle että lopeta tuo kun ovat huutaneet ja jankanneet jotain. Mutta en rumasti. Ei aikuisetkaan aina käyttäydy hyvällä tavalla ja hekin saattavat jankuttaa jotain ja jäädä luuppiin minkä jopa lapsena/teininä on tajunnut että nyt tuo ei vie asiaa eteenpäin ja se vaan haluaa purkaa paskaa oloaan. 

Vierailija
110/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ammattilaisetkaan minulle osanneet antaa parempia neuvoja kuten miten nyt toimin. Joten sinä joka minua kritisoit niin olet ilmeisesti taitavampi nepsylasten kasvattamisessa kuin lapseni psykologi, joten tervetuloa vain meille näyttämään miten se tehdään että nepsylapsi ei huutojankkaa. Ap

Luuletko että uskon? Yksikään ammattilainen ei nosta käsiä pystyyn ja sano että korota ääntäsi vaan kun tilanne on jumissa. 

Tulen mielelläni, jos maksat. Tuolle psykologille toivittavasti et ole maksanut, jos noin ammattitaidoton on. 

En väittänyt että ammattilaiset käskee korottamaan ääntä lapselle. Johan jo kirjoitin monta kertaa, että en huuda enkä korota ääntä. Vaan ensin keskustelen, perustelen ja rauhallisesti sanon ohjeita ja tarvittaessa pyydän lopettamaan epätoivotun toiminnan. Kun nämä ei tehoa niin rajaan tiukasti sanomalla. Ja näin on kyllä ammattilaiset sanoneet että pitää tehdä. Ap

Joa ammattilainen on sanonut että keskustele ja perustele ja souda ja huopaa lapsen kanssa silloin kun lapsi jankkaa ja vänkää, eikä kertonut sitä mitä täällä, eli ennakointia ja tuon asian tekemistä ennenkuin tilanne on päällä, olet ymmärtänyt väärin tai psykologi ei tiedä mistä puhuu. 

Ja olet moneen kertaan sanonut korottavasi ääntä ja aloituksessa jopa kysynyt voiko käskeä olla hiljaa. 

Taidat trollata ja isosti. 

Vierailija
111/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kanssa tulee keskustella, päästä yhteisymmärrykseen. Vaikka on vanhempi, eli aikuinen ei voi vain jyrätä ja käskeä.

ja tämän takia opettajat ovat helisemässä, kun kotona on opittu "keskustelemaan". höpölöpö. terroristien kanssa ei neuvotella. lapsella on sananvaltaa heti, kun itsensä elättää. siihen asti toimitaan niin kuin vanhemmat sanoo. ei lasta jyrätä, vaan ohjeistetaan toimimaan loogisesti ja suu supussa. nämä mölyäjä lapset saavat aikuisina aina kadulla turpiinsa, kun jatkavat sitä mekastusta, jota on tehty lapsesta saakka. tätäkö tässä sitten halutaan? että joku normaali leipoo opetusmielessä lättyyn kun ei omat vanhemmat saaneet kiljukaulaa kuriin.

Missään nimessä ei enää tällaista minä olen aikuinen ja kuuntelet minua tyyliä saa käyttää. Lapsen itsetunto sekä mielenterveys kärsivät ihan vanhempien virheiden vuoksi.

Keskustelu ja kompromissit ovat tärkeitä oppia jo pienenä. Opettajat valittavat nykyään, kun eivät saa vain ladella määräyksiä ilman kyseenalaistamista. Kyllähän mekin kyseenalaistamme suuren osan kerrotuista asioista. En itsekään tee mitään, ellei siihen ole syy tai asiaa kunnolla perustella.

Apua, sä olet takuuvarmasti rasittava työkaveri  :D 

Vierailija
112/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on tilanteista, joissa lapsi ei suostu keskustelemaan vaan hän vain huutokiukkuaa ja komentaa ihan loputtomiin vastaan jossain perusjutussa (kuten että pitää pestä hampaat, lähteä ajoissa kouluun, ei saa heitellä palloa kohti särkyviä esineitä jne). Ap

Jos tuollaisista asioista tulee huutoa, ei se sillä ratkea, että käsket olla hiljaa. Se ratkeaa sillä, että teette tilanteista sellaiset ettei lapsen tarvitse kieltäytyä. 

Perusteletko koskaan mitään? Oletko kertonut miksi asioita tehdään milloinkin jne. 

Tietenkin perustelen. Sanon nyt suu kiinni niin siinä olen jo jonkun aikaa perustellut, mutta huuto ja jankkaus jatkuu silti. Mikään perustelu ja keskustelu ei ole koskaan huutokomennusta estänyt. Ap

Eli et ole perustellut. Myöhäistä se sitten on kun tilanne on jo päällä. Huomaatko että sun suu kiinni huutosikaan ei auta? Ei tietenkään auta. 

En minä huuda lapselle, sanon tiukasti mutta en huuda. Ap

Ok, no auttaako tiukasti sanominen? 

Sulla on perusasiat pielessä, jos homma menee siihen, että sun täytyy lapselle tiukasti sanoa suu kiinni. Ja tottakai hän sanoo sulle sitten samaa. 

Lapsi on nepsy, hän jankkaa siksi. Vaikka paikalle tulisi perustelujen supermies perustelemaan lapselle asiat, niin hän silti huutaa ja jankkaa vastaan. Ap

Eli olet päättänyt, että lapsesi on menetetty tapaus. Selvä homma. Sano sitten ihan mitä haluat, kun sillähän ole mitään merkitystä. Sääliksi käy lasta. Ehkä kannattaisi antaa se kasvatusvastuu pois. 

Sun kasvatus on kyllä mennyt pieleen, älykkyydeltäsi olet menetetty tapaus. 

Vierailija
113/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapselle ei saisi sanoa yhtään mitään.

Juuri noin kasvatetaan pikku teemu-karoliinoista kaikkivoipaisia narsistisia opettajien ja myöhemmin työpaikkojen painajaisia.

Vierailija
114/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tämän takia opettajat ovat helisemässä, kun kotona on opittu "keskustelemaan". höpölöpö. terroristien kanssa ei neuvotella. lapsella on sananvaltaa heti, kun itsensä elättää. siihen asti toimitaan niin kuin vanhemmat sanoo. ei lasta jyrätä, vaan ohjeistetaan toimimaan loogisesti ja suu supussa. nämä mölyäjä lapset saavat aikuisina aina kadulla turpiinsa, kun jatkavat sitä mekastusta, jota on tehty lapsesta saakka. tätäkö tässä sitten halutaan? että joku normaali leipoo opetusmielessä lättyyn kun ei omat vanhemmat saaneet kiljukaulaa kuriin.

Missään nimessä ei enää tällaista minä olen aikuinen ja kuuntelet minua tyyliä saa käyttää. Lapsen itsetunto sekä mielenterveys kärsivät ihan vanhempien virheiden vuoksi.

Keskustelu ja kompromissit ovat tärkeitä oppia jo pienenä. Opettajat valittavat nykyään, kun eivät saa vain ladella määräyksiä ilman kyseenalaistamista. Kyllähän mekin kyseenalaistamme suuren osan kerrotuista asioista. En itsekään tee mitään, ellei siihen ole syy tai asiaa kunnolla perustella.

Ihan samaa mietin

Vierailija
115/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että kun lapsi huutaa ja kiljuu ja vänkää ja jankkaa, niin sinä vaan keskusteket loputtomiin. Sinulla täytyy olla lehmän hermot, mutta sellaisia vaaditaan sitten kanssaihmisiltäkin, jotka joutuvat olemaan lähietäisyydellä, kun sinä et yritäkään hiljentää lastasi.

Vierailija
116/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että kun lapsi huutaa ja kiljuu ja vänkää ja jankkaa, niin sinä vaan keskusteket loputtomiin. Sinulla täytyy olla lehmän hermot, mutta sellaisia vaaditaan sitten kanssaihmisiltäkin, jotka joutuvat olemaan lähietäisyydellä, kun sinä et yritäkään hiljentää lastasi.

Kanssaihmisten tulee hyväksyä eriävät kasvatusmetodit. Ei voi heti puuttua toisen kasvatustyöhön, vaan hyväksyä erilaisuus.

Vierailija
117/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mietin

Tietääkseni olen hyvinkin pidetty kollega. 

Vierailija
118/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joa ammattilainen on sanonut että keskustele ja perustele ja souda ja huopaa lapsen kanssa silloin kun lapsi jankkaa ja vänkää, eikä kertonut sitä mitä täällä, eli ennakointia ja tuon asian tekemistä ennenkuin tilanne on päällä, olet ymmärtänyt väärin tai psykologi ei tiedä mistä puhuu. 

Ja olet moneen kertaan sanonut korottavasi ääntä ja aloituksessa jopa kysynyt voiko käskeä olla hiljaa. 

En ole yhdessäkään kommentissani sanonut huutavani tai korottavani ääntä. 

Ja aloituksessa kysyin mitä mieltä muut on voiko lasta käskeä pitämään suun kiinni. Kyselin mielipiteitä. Ja kerroin oman mielipiteeni, joka on että tietyissä tilanteissa voi. En kysynyt muiden lupaa tehdä niin. Kunhan kiinnosti mitä mieltä ihmiset on aiheesta. 
Ap

Vierailija
119/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kuten täällä on moneen kertaan sanottu, lapsen kanssa ei jouduta tollasiin tilanteisiin kun keskustellaan, perustellaan alusta asti, pidetään rutiinit jne. Onko ymmärryksessä vikaa pikkasen useammallakin, kun ei tajua mitä lukee? 

Ei lasta ole mitään järkeä yrittää hiljentää, ojentaa tai alistaa, kun häntä kuuluu kasvattaa. Kun lapsi tietää miten ja miksi asiat tehdään, ne kasvuun liittyvät kiukut ja tunnepurkaukset eivät ole mitään tahtojen taistelua ja jankkausta. 

Joko ymmärsit? 

Vierailija
120/124 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yhdessäkään kommentissani sanonut huutavani tai korottavani ääntä. 

Ja aloituksessa kysyin mitä mieltä muut on voiko lasta käskeä pitämään suun kiinni. Kyselin mielipiteitä. Ja kerroin oman mielipiteeni, joka on että tietyissä tilanteissa voi. En kysynyt muiden lupaa tehdä niin. Kunhan kiinnosti mitä mieltä ihmiset on aiheesta. 
Ap

Niin niin ja liibalaaba. Kyllä se sun jämäkästi käskeminen kun lapsi huutaa, on äänen korottamista hermostuneena. Sori vaan, kukaan usko että sä rauhallisesti perusäänellä pyydät kauniisti pitämään suun kiinni. 

Ja siksihän sä avlla kysyt mielipiteitä, koska sulla on huono omatunto ja ärsytys päällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi