Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sinun mielestä lapselle sanoa, että ”nyt suu kiinni!”?

Vierailija
26.05.2026 |

Tilanteessa, jossa lapsi huutaa ja huutaa vastaan ja jankkaa samaa kiukuttelua loputtomiin. Ja ensin on kyllä pyydetty monta kertaa, että olisi rauhallisemmin ja lopettaisi vastaanväittämisen. Miten on? Saako sinun mielestä tässä kohdin lapselle sanoa tiukasti, että ”nyt suu kiinni!”? Lapseni mielestä ei, jos hän ei saa sanoa samaa äidille (ja ei siis tietenkään saa sanoa). 

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ei saa sanoa enää tuollsistakaan vai? Onneks mulla ei ole lapsia. 

Vierailija
82/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, ja lähes päivittäin töissä jollekin näin sanonkin.

Tarhantäti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapselle ei saisi sanoa yhtään mitään.

Eli mykkäkoulua koko elämä?

Vierailija
84/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tottakai vanhempi saa sanoa omalle lapselleen noin. Vanhempi on auktoriteetti eli kuskin paikalla - ainakin pitäisi olla - ja määrää pelisäännöt (lain rajoissa tietysti). Lapselle voi myös asettaa sanktioita, jos tämä puhuu tai käyttäytyy epätoivotulla tavalla.

Vierailija
85/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ammattilaisetkaan minulle osanneet antaa parempia neuvoja kuten miten nyt toimin. Joten sinä joka minua kritisoit niin olet ilmeisesti taitavampi nepsylasten kasvattamisessa kuin lapseni psykologi, joten tervetuloa vain meille näyttämään miten se tehdään että nepsylapsi ei huutojankkaa. Ap

Jos kerran on jo psykologi lapsella, joka ei hänkään osaa neuvoa paremmin, niin miksi sitten kyselet tämmöisellä palstalla jotain neuvoja ja mielipiteitä nepsy-lapselle? 

Meidän suvun adhd-lapsen kohdalla vanhemmat kävi asioita läpi ammattilaisten kanssa.

Vierailija
86/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella tilanteen kouluikäinen nepsylapsi huutojankkaa täysiä aamukiireessä äidille, että kouluun ei tarvi mennä. Vaikka on aiemmin selitetty monta kertaa, että kouluun on mentävä ja kerrottu miksi. Huutojankkaus vaan jatkuu ja koulu alkaa minuuttien päästä eikä lapsi tee mitään lähdön eteen. Teidän mielestä äidin pitäisi rauhallisella äänellä (omassa töihinlähtökiireessä) jutellen kynnysmattona perustella, että kyllä kouluun nyt kultamussukka täytyy mennä, oppiminen on elämässä tärkeää, mene kiltti nyt kun äiti niin sanoo. Ja pim kuin taikaiskusta nepsylapsi lopettaa huudon, pukee äkkiä ja juoksee kiltisti kouluun. Joopajoo ja lehmät lentää, 

Vierailija
87/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ammattilaisetkaan minulle osanneet antaa parempia neuvoja kuten miten nyt toimin. Joten sinä joka minua kritisoit niin olet ilmeisesti taitavampi nepsylasten kasvattamisessa kuin lapseni psykologi, joten tervetuloa vain meille näyttämään miten se tehdään että nepsylapsi ei huutojankkaa. Ap

Jos kerran on jo psykologi lapsella, joka ei hänkään osaa neuvoa paremmin, niin miksi sitten kyselet tämmöisellä palstalla jotain neuvoja ja mielipiteitä nepsy-lapselle? 

Meidän suvun adhd-lapsen kohdalla vanhemmat kävi asioita läpi ammattilaisten kanssa.

En kysele neuvoja. Kyselin vain ihmisten mielipiteitä siitä, että saako eri ihmisten mielestä lapselle sanoa noin vai ei. Ap

Vierailija
88/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Ja lapsi ei määrittele mitä aikuinen tekee. 

Lapsen kanssa tulee keskustella, päästä yhteisymmärrykseen. Vaikka on vanhempi, eli aikuinen ei voi vain jyrätä ja käskeä.

Kyse on tilanteista, joissa lapsi ei suostu keskustelemaan vaan hän vain huutokiukkuaa ja komentaa ihan loputtomiin vastaan jossain perusjutussa (kuten että pitää pestä hampaat, lähteä ajoissa kouluun, ei saa heitellä palloa kohti särkyviä esineitä jne). Ap

Jos tuollaisista asioista tulee huutoa, ei se sillä ratkea, että käsket olla hiljaa. Se ratkeaa sillä, että teette tilanteista sellaiset ettei lapsen tarvitse kieltäytyä. 

Perusteletko koskaan mitään? Oletko kertonut miksi asioita tehdään milloinkin jne. 

Tietenkin perustelen. Sanon nyt suu kiinni niin siinä olen jo jonkun aikaa perustellut, mutta huuto ja jankkaus jatkuu silti. Mikään perustelu ja keskustelu ei ole koskaan huutokomennusta estänyt. Ap

Eli et ole perustellut. Myöhäistä se sitten on kun tilanne on jo päällä. Huomaatko että sun suu kiinni huutosikaan ei auta? Ei tietenkään auta. 

En minä huuda lapselle, sanon tiukasti mutta en huuda. Ap

Ok, no auttaako tiukasti sanominen? 

Sulla on perusasiat pielessä, jos homma menee siihen, että sun täytyy lapselle tiukasti sanoa suu kiinni. Ja tottakai hän sanoo sulle sitten samaa. 

Sinä täydellinen vanhempi, haluatko mitalin? -ei ap

89/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa. Minulle ja sisaruksillenikin sanottiin lapsena noin. "Suu kiinni" ei ole mielestäni rumaa kieltä, vaikka onkin lujasti sanottu. Lapsi ei saa sanoa vanhemmalle noin, koska vanhempi on kasvattajan asemassa ja lapsi kasvatettavan. 

Vierailija
90/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIÄ TURPAS KIINNI HUORANPENTU

Vierailija
91/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täällä useampi kuin yksi kriittinen vastaaja.

Vierailija
92/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä siis saa, jos ei lapsi lopeta huutamisjankkaamista muuten. Lapseni mielestä ei saa. Ap

Ja lapsen mielipiteellä on väliä siksi että? 

Minä kyllä yleensä sanon vain: "Nyt. Riittää." En ole tavannut neli- enkä kaksijalkaista, joka ei siitä lopettaisi, mitä ikinä nyt perseileekään. 

Vierailija
93/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat eivät opeta, yhteiskunta opettaa

Kyllä. 

Rajat ovat rakkautta ja normaali kuri kuuluu normaaliin kasvatukseen. 

Lapsen kanssa ei depateerata muuta kuin mitä haluaisit syödä viikonloppuna tyyppisistä asioista. Vanhemman tehtävä on olla ohjaksissa, luoda rajat ja noudattaa/valvoa niitä. Nämä asiat luovat lapselle sitä turvallisuuden tunnetta, joku välittää. 

Se onko nepsy vai ei, ei vaikuta tähän. Nepsyillä tulee olla vahvemmat rutiinit, vahmemmat rajat. Nyt haloo ihmiset.

Vierailija
94/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyväksyttävää hiljentää lapsia. Se on pienelle ahdistavaa kun ärähdellään ja aiheuttaa käytöshäiriöitä. 

Haluatte varmasti että lapsenne uskaltaa sanoa kaikki mielessään olevat asiat, eikä joudu pelkäämään vanhempiaan.

On kuitenkin tarkoitus sosiaalistaa lapsi niin, että oppii ottamaan huomioon muitakin ihmisiä ja näin saa kavereita ja pärjää yhteiskunnassa. Tähän kuuluu se, että joskus ollaan hiljaa ja kuunnellaan toisia ihmisiä. 

Jos oppii, että on masilmankaikkeuden keskus, se on kyllä karhunpslvelus lapselle. 

Vierailija
95/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse aikuinen nepsy. Lapsena minä huusin kurkku suorana vanhemmille, kieltäydyin tottelemasta, haukuin heitä, paiskoin tavaroita ja intin vastaan ja syyllistin vanhempiani kaikesta. Sain tosi usein tukkapöllyä, luunappeja ja piiskaa, sekä minulle tehtiin niin, että vanhempi aloitti sanomalla 1, minä intin, vanhempi sanoi äkäisesti 2 ja jos vielä jatkoin tulisuuttani, vanhempi sanoi 3 ja sitten tuli selkäsauna. Minä tietysti protestoin ja itkin katkerasti, mutta jo 5 minuutin päästä vanhemmat kutsuivat ystävällisesti luokseen ja he selittivät juurta jaksaen, että miksi olisi kannattanut totella. Kun tajusin syyn, en enää siitä jankannut uudelleen. Halattiin. Minä vain olin niin härkäpäinen mielipiteissäni, että se oli sellaista. Teini-iässäkin sain piiskaa. Minusta kasvoi kuitenkin kuuliainen kansalainen. Keskiarvoni oli 9,9. Olen siksi sitä mieltä, että ehdottomasti vanhempien pitää puuttua kiukutteluun ankarasti, ettei lapsi pääse niskan päälle. Olen läheinen vanhempieni kanssa. Halataan, enkä enää aikuisena kiukuttele. Päinvastoin olemme ystäviä. Se on tehokas konsti se 1-2-3, kun lapsi oppii, että sana 3 tuo kovan rangaistuksen. Itse asiassa vältin monet selkäsaunat, kun lopetin jo sanan 1 kohdalla. 

Vierailija
96/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ainut hyväksyttävä muoto on "turpa tukkoon perkele".

Tai, pääkiinni apina tai tulee remmistä perseelle saatanan nutipää ja sinäkin akka pidät pääsi kiinni tai putoot kanveesiin

t. kasvatustieteen asiantuntija

Vierailija
97/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa, ja pitääkin. Sama koskee aikuisia kun lässyttää jotain typerää tai syö suu auki maiskuttaen. Vapaa kasvatus meni jo, ei toiminut, tuli vaan mätä sukupolvi. Nyt on aika palauttaa kuri ja käytöstavat sekä lopettaa se hyssyttely ja kaikelle pyllistely.

Vierailija
98/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsyt ja napsut ja ad-hd. Eikö tähän maahan enää synny normaaleja lapsia? Sokeria ja energiajuomia vaan lisää, niin hyvä tulee.

Vierailija
99/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että uskon? Yksikään ammattilainen ei nosta käsiä pystyyn ja sano että korota ääntäsi vaan kun tilanne on jumissa. 

Tulen mielelläni, jos maksat. Tuolle psykologille toivittavasti et ole maksanut, jos noin ammattitaidoton on. 

Vierailija
100/110 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Ja lapsi ei määrittele mitä aikuinen tekee. 

Lapsen kanssa tulee keskustella, päästä yhteisymmärrykseen. Vaikka on vanhempi, eli aikuinen ei voi vain jyrätä ja käskeä.

Päästä yhteisymmärrykseen, jos lapsi jankkaa ja jankkaa? Aikuinen kuitenkin määrittelee rajat ja tekee selväksi, mikä on hyväksyttävää. Se on sitä vanhemmuutta, eikä lapsi määrittele perheen sääntöjä. Lapselle voi toki antaa vaihtoehtoja, joista valita, mutta vanhempi määrittelee, mitä ne vaihtoehdot ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan