Taloutemme yhteen laskettu varallisuus on tällä hetkellä n. 1 0090€
Olen nelikymppinen, mieheni 50. Tuli eilen tehtyä keskinäinen testamentti.
Paljonko teillä muilla suunnilleen saman ikäisillä on?
Kommentit (67)
Yhteenlaskettu omaisuus on jossain 2-3 miljoonan tienoilla, ei keskinäistä testamenttia.
Varallisuuden arvo on vähän tulkinnallinen asia. Jos on esim. okt maalla niin sen arvo voi olla 200 000, samanlainen okt (pienellä tontilla yleensä) maksaa pk-seudulla vaikka 500 000. Molempien talot ovat samanlaisia ja kumpikaan ei halua muuttaa pois asuinseudultaan ja kukapa kotiaan myisi?
Hiukan teennäistä miettiä varallisuuden arvoa...
Vierailija kirjoitti:
Juu, täällähän ne miljonäärit kirjoittelee. Itse olen köyhä, mutta oikeasti varakkaat eivät puhu rahasta tai omasta varallisuudestaan.
Joidenkin satojentuhansien tai miljoonankaan omaisuus kotitaloudella ei ole varakkuuden merkki. Jos yksittäisellä ihmisellä on miljoona tai enemmän rahoitusvarallisuutta voi häntä ehkä juuri ja juuri pitää varakkaana. Rikkaat sitten erikseen, heillä on useampia miljoonia.
Miten ihmeessä saitte noin tarkan luvun 10 090 euroa, ap? Omistatte jonkun arvion mukaan 10 090 euron arvoisen asunnon vai?
Meillä se varallisuus on noin puoli miljonaa.
Vierailija kirjoitti:
10 090€ ei ole kovin paljon kyllä.
Me ollaan köyhiä mutta on meillä esim metsää yli 100 000€ edestä, koti 250 000€ pari kymppitonnin autoa. Nelikymppiset amikset
No ette ole köyhiä millään tavalla
En ole saman ikäinen (se on vaikeaa olla sekä 40-vuotias että 50-vuotias samaan aikaan), joten en voi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Varallisuuden arvo on vähän tulkinnallinen asia. Jos on esim. okt maalla niin sen arvo voi olla 200 000, samanlainen okt (pienellä tontilla yleensä) maksaa pk-seudulla vaikka 500 000. Molempien talot ovat samanlaisia ja kumpikaan ei halua muuttaa pois asuinseudultaan ja kukapa kotiaan myisi?
No, jos otat hiemen erilaisen esimerkin. 100 m2 kerrostalo Ilomantsissa, joka ei mene kaupaksi edes 5000 eurolla ja 100 m2 kerrostalo Helsingin kantakaupungissa, jonka saa kaupaksi 600 000 €. Niin kyllä siinä tämän jälkimmäisen omistajalle varallisuus antaa aika paljon enemmän mahdollisuuksia. Eli esimerkiksi realisoida sen, muttaa Helsingin keskusta ja käyttää rahaa. Tai siirtyä eläkepäivillä vuokralle ja matkustella.
Asun maalla. Vanha okt, metsää, peltoa, ulkomailla asunto ja peltoa. Muita sijoituksia hyvin vähän. Yht. 400 000 € ehkä; tunnemme itsemme hyvinkin rikkaaksi. Mitään ei puutu.... niin autot yht. jotain 80 000 €.
Joko ap laskenut väärin tai ovat rutiköyhiä.
Keskiverto 50v suomalaisella kotitaloudessaan on varallisuutta noin 300 000€. Tämä jakaantuu seuraavanlaisesti: pääasiallinen asunto 150 000€, reaalivarat 100 000€, rahoitusvarat 100 000€, velat 50 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos otat hiemen erilaisen esimerkin. 100 m2 kerrostalo Ilomantsissa, joka ei mene kaupaksi edes 5000 eurolla ja 100 m2 kerrostalo Helsingin kantakaupungissa, jonka saa kaupaksi 600 000 €. Niin kyllä siinä tämän jälkimmäisen omistajalle varallisuus antaa aika paljon enemmän mahdollisuuksia. Eli esimerkiksi realisoida sen, muttaa Helsingin keskusta ja käyttää rahaa. Tai siirtyä eläkepäivillä vuokralle ja matkustella.
Joo, siinä mielessä, mutta ihmisen on jossain asuttava ja tunnearvokin voi olla iso. En ikinä myisi omaa taloani maalla; sellaista rahasummaa tuskin löytyy ja katuisin myyntiä loppuikäni.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa summassa virhe?
1000,90e
Vierailija kirjoitti:
Juu, täällähän ne miljonäärit kirjoittelee. Itse olen köyhä, mutta oikeasti varakkaat eivät puhu rahasta tai omasta varallisuudestaan.
Pitäisikö rahapuhe siis jättää pelkästään huono-osaisten vastuulle mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Voit uskoa että palstan kaikissa vastauksissa lasketaan miljoonissa.
Varmaan niukasti se milli löytyy, mikä ei ole huonosti, kun ei olla sijoitettu kuin omaan asuntoon.
Mulla (47v.)tällä hetkellä tileillä yhteensä 175k e. Lapsen rahoja 45k ja omia loput. Myin juuri asuntoni ja ehkä ostan uuden tai sitten muutan vuokralle ja sijoitan rahat.
Mukavaa.
Olisin mielelläni varakas.
10090 euron varallisuus, hurjaa! Melkein 11 tonnia!
Vierailija kirjoitti:
Mulla (47v.)tällä hetkellä tileillä yhteensä 175k e. Lapsen rahoja 45k ja omia loput. Myin juuri asuntoni ja ehkä ostan uuden tai sitten muutan vuokralle ja sijoitan rahat.
Eli sulla on 130 000€ koska lapsen rahat ei oo sun rahoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla on 130 000€ koska lapsen rahat ei oo sun rahoja
Joo, mutta puhe oli talouden varoista😃
Laskeeko joku autot varallisuuteen? :D
Olen kyllä eri mieltä, kyllä ainakin sijoituksista puhutaan paljonkin. Muista omistuksista ei niinkään, mutta jos joku on ostamassa jotain isompaa. lähinnä kiinteistöä, niin kyllä niitäkin hankintoja puidaan.