Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?

Vierailija
26.05.2026 |

Itseä ei ylityöt kiinnosta kun veroja menee liika paljon

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin, voisi hemmotella perhettä kesälomalla matkustelemalla tai käymällä lintsillä. Nyt 52% veroprosentti ylitöistä  ei paljoa motivoi. 

Ja syy, ettet voi nostaa verokorttisi tulorajaa on?

Uskotko todella, että verokortin tulorajaa nostamalla saat vaikutettua koko vuoden verotukseen yhtään mitenkään?

Googlaappa huviksesi marginaaliveroprosentti ja huomaat, että jo 30k vuosituloilla joutuu ylitöistä maksamaan suunnilleen puolet veroa.

Ja itse AP:n kysymykseen vastaus on, että en tiedä, mutta nykyään en ylitöitä tee ja syynä on juuri tuo, että niistä menee näin keskituloisena puolet veroihin. 1,5 kertaisella palkalla ylitöistä ei siis saa käytännössä yhtään enempää käteen, kuin normaalilta tunnilta. Olen siis senkin ajan ennemmin vapaalla.

Kannattaa lopettaa työnteko kokonaan, niin ei tarvitse maksaa palkasta ollenkaan veroa! Mieletön säästö!

Vierailija
22/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmaankaan tekisi, mutta mikä juttu tää on, että "on niin paljon korkeampi veroprosentti, yhyyyy"? Muokkaa sitä verokorttiasi, nuija.

Jos olisit ollut joskus töissä tietäisit. Veroprogressio koventaa verotustasi ja iskee lisäansioihin kovemmalla prosentilla koska kokonaistulosi nousevat. Sitä kutsutaan marginaaliveroksi joka on monilla yli 50 %. Siksi Suomessa ei kannata tehdä palkkatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaankaan tekisi, mutta mikä juttu tää on, että "on niin paljon korkeampi veroprosentti, yhyyyy"? Muokkaa sitä verokorttiasi, nuija.

Jos vuositulorajaa nostaa, nousee myös ihan normaalin palkan veroprosentti.

Niin? Ehkä 1-2 prosenttiyksikköä. 

Vierailija
24/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit ollut joskus töissä tietäisit. Veroprogressio koventaa verotustasi ja iskee lisäansioihin kovemmalla prosentilla koska kokonaistulosi nousevat. Sitä kutsutaan marginaaliveroksi joka on monilla yli 50 %. Siksi Suomessa ei kannata tehdä palkkatyötä.

Häh siis mitä? Jos korottaa verokortin veroprosenttia, miten se yli 50% nousisi?

Vierailija
25/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt enää vuosiin ylitöitä ja lomarahatkin muutan vapaaksi. Työn verotus on niin kovaa ettei ylimääräinen työ kannata. Sain juuri bonuksia firman tuloksesta 20t ja niistä yli 10t meni verottajalle.

DI

Vierailija
26/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt on huonosti organisoitu ja resurssointi alimitoitettu jos ylitöitä pukkaa jatkuvasti. Poislukien esimerkiksi teollisuuden tilaushuiput jolloin ylitöitä tehdään jotta pystytään vastaamaan kysyntään. Ehkä ap tarkoittaa tämmöistä tilannetta.

Kannattaa oma veroprosentti laittaa semmoiseksi että tulorajat ei pauku ylitöitten takia. Omaverossa voi helposti laskea itselleen uuden verokortin ja  lähettää se palkkikselle ellei palkkis hae itse uusinta automaattisesti. Itse muuttelen veroprosenttia useamman kerran vuodessa sen mukaan miten paljon teen ylitöitä, tuleeko täydet bonarit vai olenko palkattomalla kuukauden tai kaksi tms. 

Outoa, minulla verottaja ei anna muutella prosentteja tuosta vain, pienempään prosenttiin vaaditaan kaikenlaista selvitystä eikä ylitöiden päättyminen ole riittävä syy.

Vierailija
27/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se veron maksettavan veron määrä muutu verokorttia muokkaamalla.

Tai siis vain nuija uskoo sen muuttuvan. Ihan saman veromäärän siitä joutuu vuositasolla kuitenkin maksamaan.

Vierailija
28/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt on huonosti organisoitu ja resurssointi alimitoitettu jos ylitöitä pukkaa jatkuvasti. Poislukien esimerkiksi teollisuuden tilaushuiput jolloin ylitöitä tehdään jotta pystytään vastaamaan kysyntään. Ehkä ap tarkoittaa tämmöistä tilannetta.

Kannattaa oma veroprosentti laittaa semmoiseksi että tulorajat ei pauku ylitöitten takia. Omaverossa voi helposti laskea itselleen uuden verokortin ja  lähettää se palkkikselle ellei palkkis hae itse uusinta automaattisesti. Itse muuttelen veroprosenttia useamman kerran vuodessa sen mukaan miten paljon teen ylitöitä, tuleeko täydet bonarit vai olenko palkattomalla kuukauden tai kaksi tms. 

Outoa, minulla verottaja ei anna muutella prosentteja tuosta vain, pienempään prosenttiin vaaditaan kaikenlaista selvitystä eikä ylitöiden päättyminen ole riittävä syy.

HÖPÖHÖPÖ!!! Verokorttia pitää ja kannattaa muuttaa jos tulot olennaisesti kasvaa tai pienenee.  Ihan outoja lukuja ei kannata sinne pistää, koska ne kolahtaa omaan nilkkaan. 

Vierailija
29/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen työurallani paljon tehnyt ylitöitä, neljä tunti päivässä tuottaa seitsemän tunnin palkan, reissutöissä painettiin viikonloppuja myöten, rahaa tuli enkä kyllä muista kenenkään kitisseen veroista, lomarahat olivat myös hyvällä tasolla ja ansiosidonnainen päiväraha, eläkelläisenä olen nyt tyytyväinen sen tasoon. Verotus valmistuu vasta seuraavana vuonna ja vasta silloin selviää kuinka paljon sitä veroa meni, silloin ei eritellä ylitöistä johtuvia veroja.

Vierailija
30/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin, voisi hemmotella perhettä kesälomalla matkustelemalla tai käymällä lintsillä. Nyt 52% veroprosentti ylitöistä  ei paljoa motivoi. 

Ja syy, ettet voi nostaa verokorttisi tulorajaa on?

Varmaan tyhmyys. Minä ainakin teen töitä vuoden tulorajalla jolloin prosentti on sama teki ylitöitä tai ei. 

Meinaatko tosissaan, että et saa palautuksia jos teet vähemmän ylitöitä? Kummallisia veroprosentteja teilläpäin.

Vierailija
31/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuositulorajaa nostaa, nousee myös ihan normaalin palkan veroprosentti.

Niin? Ehkä 1-2 prosenttiyksikköä. 

Niin? Sehän on juuri koko jutun pointti. Kun koko summan veroprosentti nousee vaikka sen 2%-yksikköä, niin se on siltä ylityö summalta 50%. 

Edelleenkin siis maksat ylitöistä 50% veroa.

Kai tässä ruokitaan trollia, ei kai kukaan voi oikeasti noin pihalla olla.

Vierailija
32/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verokortissa on vuosituloraja, joten vasta kun se täyttyy otetaan lisäprosentti käyttöön. 

Joskus omaa tyhmyyttäni en laskenut tätä oikein, koska minulla oli kaksi työpaikkaa samaan aikaan ja sokeasti luotin, että palkanlaskija ilmoittaa kun raja täyttyy. Mutta eihän eri firmat tietenkään keskustele toistensa kanssa. Onneksi hoksasin tämän ja korjautin kortin lokakuussa ja kituutin oman mokani takia loppuvuoden. 

Vierailija
33/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen työurallani paljon tehnyt ylitöitä, neljä tunti päivässä tuottaa seitsemän tunnin palkan, reissutöissä painettiin viikonloppuja myöten, rahaa tuli enkä kyllä muista kenenkään kitisseen veroista, lomarahat olivat myös hyvällä tasolla ja ansiosidonnainen päiväraha, eläkelläisenä olen nyt tyytyväinen sen tasoon. Verotus valmistuu vasta seuraavana vuonna ja vasta silloin selviää kuinka paljon sitä veroa meni, silloin ei eritellä ylitöistä johtuvia veroja.

Neljä tuntia päivässä onkin ihan hyvä, koska yleensä ne viimeiset 2 on tuplapalkalla. Silloin ylityöstä saa oikeasti myös tavallista palkkaa suuremman summan käteen.

Vierailija
34/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän me saadaankin, me ennakoidaan määrätty määrä vkl ylitöitä vuosiansioon jonka mukaan verokortti hankitaan.

VKL YLITÖISTÄ saa 44 tunnin palkan, vaikka harvoin se 8 tuntia ollaan kumpanakaan päivänä, pomo yleensä puoliltapäivin tulee sanomaan jotta aletaas lopetella.

Vierailija
35/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verokortissa on vuosituloraja, joten vasta kun se täyttyy otetaan lisäprosentti käyttöön. 

Joskus omaa tyhmyyttäni en laskenut tätä oikein, koska minulla oli kaksi työpaikkaa samaan aikaan ja sokeasti luotin, että palkanlaskija ilmoittaa kun raja täyttyy. Mutta eihän eri firmat tietenkään keskustele toistensa kanssa. Onneksi hoksasin tämän ja korjautin kortin lokakuussa ja kituutin oman mokani takia loppuvuoden. 

Mulla kävi samoin epähuomiossa, pari kuukautta 60prosentin pidätyksellä oli lievää kituutusta.

Vierailija
36/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin vain yksi veroprosentti. Teen toisinaan ylitöitä ja se on kiva lisä palkkapussiin. Nyt kun ei ole ehtinyt tehdä niin rahat loppuvatkin liian aikaisin kun on muitakin ylimääräisiä menoja.

Vierailija
37/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit muuttaa verokorttiasi netissä vaikka joka päivä. Olen itse tehnyt sen jo 4 kertaa tänä vuonna, kun on ollut lomautusta, töihin paluuta ja palkankorotusta. Mikä muumio sinä oikein olet. 

Vierailija
38/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalinta kysymys, muurarina teen viraapelityöt pimeenä ja välillä päivätyötkin:)

Vierailija
39/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Teen 80% työaikaa, terveyteni ei kestä enempää.

Vierailija
40/72 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä