Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pliis tulkaa sanomaan että teillä muillakin läksyjen tekeminen on näin vaikeaa

Vierailija
21.09.2025 |

Meillä 8. -luokkalainen. Nyt hänellä on ollut niin paljon tekemättömiä läksyjä, että määräsin, että kaikki kotitehtävät pitää tehdä ennen kuin saa mennä kavereille. Ensin teini hermostui, kun ei osaa. Sitten kun yritin auttaa, hän huusi että ei tarvitse auttaa. Yritin uudestaan myöhemmin auttaa ja hän huusi että enkö mä ymmärrä, että hän ei tarvi apua. On nyt sen kolme tuntia mököttänyt omassa huoneessaan. Äsken kun kävin kysymässä, että tarviiko apua, hän ilmoitti että ei oo tekemässä mitään läksyä. Kuulemma meni motivaatio. Ja joo tietokoneen virtajohto, pleikkarin ohjain ja puhelin on takavarikoitu. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se tilanne on mennyt noin pahaksi?

Vierailija
2/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tyttö tekee läksyt heti koulun jälkeen. Viikonloput on vapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se tilanne on mennyt noin pahaksi?

Murrosikä. Ap 

Vierailija
4/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko ennen saanut mennä kaverille vaikka läksyt ei tehty? Marinoidu ap omissa liemissäsi.

Vierailija
5/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muuten hyvät välit jos noin sulkeutuu huoneeseensa?

Onko tekemättömiä läksyjä niin valtava määrä että kokee urakan jo mahdottomana? 

Mene nuoren luokse, puhu rauhassa, keksikää jokin kiva yhteinen tekeminen jonka teette sen jälkeen kun edes osa läksyistä on tehty. 

Vierailija
6/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa etten koskaan valvonut lastemme läksyjen tekoa kun olivat peruskoulussa enkä kyllä lukioikäisiltäkään. Kai ne tuli jotenkin tehtyä. Kolme vanhinta on jo yliopistossa ja nuorin vielä lukiossa.

Jos aloittajan lapsella menee koulussa ihan ok niin turhaan valvoo niitä läksyjä. Narua on hankala työntää.

Vierailija
7/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ennen saanut mennä kaverille vaikka läksyt ei tehty? Marinoidu ap omissa liemissäsi.

No katsonkin peiliin. On mussakin syytä. Oon antanut liikaa siimaa, kun ollaan tämä syksy annettu mennä heti koulun jälkeen kavereille ja kavereilta harrastuksiin. Illalla on sitten tehnyt läksyt ennen nukkumaanmenoa. Tai näin sovittiin mutta eipä se sopimus pitänyt. Etenkin ruotsi ja enkku on ollut tosi usein tekemättä ei siis aina mutta tosi usein. Nyt päätin että tuo perseily loppuu. Ap

Vierailija
8/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsonkin peiliin. On mussakin syytä. Oon antanut liikaa siimaa, kun ollaan tämä syksy annettu mennä heti koulun jälkeen kavereille ja kavereilta harrastuksiin. Illalla on sitten tehnyt läksyt ennen nukkumaanmenoa. Tai näin sovittiin mutta eipä se sopimus pitänyt. Etenkin ruotsi ja enkku on ollut tosi usein tekemättä ei siis aina mutta tosi usein. Nyt päätin että tuo perseily loppuu. Ap

Vanhemmille seuranta ja rangaistus.

Vierailija
9/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä tekemättömiä läksyjä kertyy? Eikö viitsi vai eikö osaa tehdä? Tuo on vähän turhan rankkaa että kaikki rästit pitäisi tehdä kerralla kuntoon. Mitä jos kysyisit siltä nuorelta että mitkä läksyt tärkeimmät/kiireellisimmät. Sitten sopisitte että tekee ne nyt. Sitten kaakaota ja leipää (tai mitä nyt vaan). Ja sitten lapsi tekisi vielä vähän muutakin ja suunnitelman mitkä läksyt pitää olla tehtynä minäkin päivänä.

Jos joku opettaja antaa kohtuuttoman paljon läksyjä niin nätisti voisi kertoa opettajalle että läksyjen määrä tai vaikeus tuntuu rankalta. Itse ainakin kannustan oppilaitani kertomaan jos läksyjä liikaa. Tosin itse annan läksyjä tosi maltillisesti yläkoululaisille sillä ajatuksella että toivottavasti tekisivät ne kun urakka ei tunnu liian rankalta. 

Vierailija
10/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murkkuikä. Läksyt vaativat ponnistelua ja se ei ole kivaa. Anna teinin mököttää rauhassa. Jos sanoit, että läksyt ensin ja sitten kaverille, pysy määräyksessäsi. Pysy jämäkkänä! Koulutyöt on hoidettava. Tsemppiä?

Vierailija
11/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muuten hyvät välit jos noin sulkeutuu huoneeseensa?

Onko tekemättömiä läksyjä niin valtava määrä että kokee urakan jo mahdottomana? 

Mene nuoren luokse, puhu rauhassa, keksikää jokin kiva yhteinen tekeminen jonka teette sen jälkeen kun edes osa läksyistä on tehty. 

Varmasti ois niissäkin parannettavaa, mutta ihan ok välit on. Kyllä me puhutaan ja mä ainakin kerron että hän on mulle rakas, mutta nyt viimeinen kuukausi on ollut ihan pepusta. Meillä on ollut tosi paljon riitoja ja hän on ihan kaikesta eri mieltä ja haastaa ihan koko ajan. 

Oon yrittänyt puhua ja auttaa, mutta hän ei ota apua vastaan. Ap

Vierailija
12/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen tuntuma, että yläkoululaisilla on todella vähän läksyjä. Itselläni on kokemusta kahdesta yläkoululaisesta, jotka kävivät eri yläkouluja. Luulenpa, että ap:n lapsella ei ole kerralla liikaa läksyjä, vaan niitä tekemättömiä on kertynyt paljon. Oppiminen kärsii vähitellen ja mieluisa jatkokoulutuspaikka ysin jälkeen saattaa jäädä haaveeksi.

Vierailija
13/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä tekemättömiä läksyjä kertyy? Eikö viitsi vai eikö osaa tehdä? Tuo on vähän turhan rankkaa että kaikki rästit pitäisi tehdä kerralla kuntoon. Mitä jos kysyisit siltä nuorelta että mitkä läksyt tärkeimmät/kiireellisimmät. Sitten sopisitte että tekee ne nyt. Sitten kaakaota ja leipää (tai mitä nyt vaan). Ja sitten lapsi tekisi vielä vähän muutakin ja suunnitelman mitkä läksyt pitää olla tehtynä minäkin päivänä.

Jos joku opettaja antaa kohtuuttoman paljon läksyjä niin nätisti voisi kertoa opettajalle että läksyjen määrä tai vaikeus tuntuu rankalta. Itse ainakin kannustan oppilaitani kertomaan jos läksyjä liikaa. Tosin itse annan läksyjä tosi maltillisesti yläkoululaisille sillä ajatuksella että toivottavasti tekisivät ne kun urakka ei tunnu liian rankalta. 

Joo tarkoitin, että kaikki uudet läksyt pitää tehdä. En tarkoittanut että kaikki vanhatkin rästit. Luin kyllä aloituksen uudelleen ja ymmärrän miksi sait tuon käsityksen.

Haluan, että hän pysyy koulussa muiden tahdissa ja oppii. En halua, että hän tuhoaa oman hyvin sujuneen koulupolkunsa tähän. En vaadi täydellisyyttä, mutta haluan, että hän hoitaa koulun kunnialla, kun tiedän mihin hän pystyy. Mä luulen, että kyseessä on enemmän laiskuus kuin tehtävien vaikeus. Tosin hän aluksi valitti että tehtävät on liian vaikeita niin epäilen että hän ei ole kuunnellut tunnillakaan... Hän kyllä pystyisi kun tsemppaisi :( ap

Vierailija
14/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vetäisit nyt pelin poikki. Tekisitte yhdessä jotain kivaa mököttämisen sijaan. Sun lapsella on paha mieli ja se tarvii sua nyt. 

Vierailija
15/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tarkoitin, että kaikki uudet läksyt pitää tehdä. En

Kuulostaa, että välität lapsestasi. Hän varmasti tietää sen ja siksi uskaltaa näyttää mieltään. Saatte varmasti asiat selvitettyä. Tsemppiä.

Vierailija
16/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin tulevaisuudesta ja ammattitoiveista, sitten kysyisin että miten aikoo ne saavuttaa jos kusee tulevaisuutensa jo peruskoulussa, missä vaatimukset on vielä naurettavan helppoja.

Vierailija
17/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä auta läksyissä jos ei halua. Luokanvalvojalle viestiä että pitää läksyjä vaikeana, voi saada tukiopetusta jos tarpeen ja läksyt tehdään jatkossa heti koulun jälkeen.

Vierailija
18/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi nyt ainakin on sellainen aine josta harva nuori pitää. Meillä on sääntönä tehdä läksyt niillä taidoilla mitä on. Ei tarvitse olla oikea vastaus, vaan riittää kun yrittää. 

Vierailija
19/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat nuoret pitävät ruotsista. Se on niin helppo kieli. 

Vierailija
20/20 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mitä väliä sillä on koska ne läksyt tekee. Jos kaveri asuu koulun lähellä ja itse 10 kilsan päässä niin miksi täytyy ensin käydä kotona tekemässä läksyt ja lähteä takaisin koulun viereen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä