Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?
Itseä ei ylityöt kiinnosta kun veroja menee liika paljon
Kommentit (72)
Rupee rakennesuunnittelijaksi, niin saat tehdä 3000€ palkalla yötä päivää ilman mitään ylityökorvauksia. Jos olet oikein ahkera, niin voit saada 240€ vuosibonaria. Plussatunteja voit sitten käyttää kun kerkeät, mutta niillä ei saa jatkaa lomia.
Suomessa on tämä upea ja kireä progressiivinen verotus. Marginaaliveroprosentti nousee yli 50%, kun tienaa vuodessa yli 45 000 euroa eli yli 3600 euron kuukausipalkasta ylimenevältä osalta verottaja vie yli puolet. Moni ketjussa ei taida ymmärtää tätä, kun katselee alapeukkuja.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…
Tämä tarkoittaa sitä, että mitä haastavampaa duunia teet ja mitä enemmän sitä teet, niin sitä kovemmin verottaja sinua siitå rankaisee. Matematiikka on minulla hyvin yksinkertaista, kun mietin asioita haluanko uhrata johonkin aikaani, josta saisin tonnin bruttopalkkaa, niin mietin sitä että summa tulee olemaan tilillä alle 500 euroa. Ei maksa vaivaa. Samoin haastavamman duunin ottamista tämä myös rajoittaa, koska jos stressaavampi homma, niin se tonnin palkankorotus onkin tilillä neljäsataa euroa ja risat.
Totta kai, koska silloin hyöty menisi sille tekijälle jolle se kuuluukin. Nyt hyötyjiä on saastaiset demaripaskat ainoastaan ja tekijälle jää kaikista vähiten hyötyä.
Sama itsellä, en ole yli kymmeneen vuoteen suostunut enää ylitöihin kun siinä kusee vain omiin muroihin talkoilemalla ja demarisyöpäläisiä elättämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaankaan tekisi, mutta mikä juttu tää on, että "on niin paljon korkeampi veroprosentti, yhyyyy"? Muokkaa sitä verokorttiasi, nuija.
Jos vuositulorajaa nostaa, nousee myös ihan normaalin palkan veroprosentti.
Luonnollisesti, mutta kysymyshän oli, että tekisitkö, jos samalla prosentilla saisi tehdä, niin sillähän tuo ratkeaa.
Muutenhan tuo kysymys on käytännössä, että haluaisitko pienemmän veroprosentin, kun kasvavat tulot ei verotukseen vaikuttaisi.
-eri
Meillä ei tunneta käsitettä ylityöt. Mutta työkavereita voi tuurata jos ovat pois paikalta ja itsellä on vapaata. Siitä saa lisää palkkaa. Samalla veroprosentilla se menee kuin muutkin työt.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tämä upea ja kireä progressiivinen verotus. Marginaaliveroprosentti nousee yli 50%, kun tienaa vuodessa yli 45 000 euroa eli yli 3600 euron kuukausipalkasta ylimenevältä osalta verottaja vie yli puolet. Moni ketjussa ei taida ymmärtää tätä, kun katselee alapeukkuja.
Tämä tarkoittaa sitä, että mitä haastavampaa duunia teet ja mitä enemmän sitä teet, niin sitä kovemmin verottaja sinua siitå rankaisee. Matematiikka on minulla hyvin yksinkertaista, kun mietin asioita haluanko uhrata johonkin aikaani, josta saisin tonnin bruttopalkkaa, niin mietin sitä että summa tulee olemaan tilillä alle 500 euroa. Ei maksa vaivaa. Samoin haastavamman duunin ottamista tämä myös rajoittaa, koska jos stressaavampi homma, niin se tonnin palkankorotus onkin tilillä neljäsataa euroa ja risat.
On kyllä vähän erikoinen taulukko. Mulla tämän vuoden verokortti 43k, niin veroprosentti on 20%, mutta tuon taulukon mukaan olis 26%
Jos saisit ylityöt normaalilla palkalla, tekisitkö enemmän ylitöitä?
Tekisin vaikka millä veroprosentilla, jos vain meillä saisi niitä tehdä.
Entinen pomo kerran totesi, että kuukausipalkkaan kuuluu kuukauden työt. Ei ole tarvinnut nostella ylityökorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mun työssä ylitöitä ei ole, mutta ei kyllä kiinnostaisikaan tehdä. Mieluummin tekisin osa-aikaista vaikka tulot pienenisivät. Kyllä mulle vapaa-aika on paljon tärkeämpää kuin raha.
Suosittelen jättäytymään työttömäksi ja tukien varaan. Näin minä tein jo 16 vuotta sitten. Rahat riittävät tarpeeksi hyvin ja vapaa-aikaa piisaa. Elämäni paras päätös.
Tottakai. Olen vasta viime vuosina ruvennut tekemään ylitöitä ja niitäkin vain sen takia että ne saa ottaa vapaina. Tienaan n 75k vuodessa joten pärjään kyllä ilmankin ylitöitä. Ei mitään järkeä ruveta painamaan lisää hommia jos joku muu vie 50% tuloista, itse joudun kuitenkin tekemään 100% niistä ylitöistä. Mutta lomia on kiva saada, pari vuoroa ylimääräistä niin jo on viikon loma tienattu.
Koskahan joku vasemmistoliitto tai sdp keksii että noista ylityövapaistakin pitää maksaa veroa :D
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, koska silloin hyöty menisi sille tekijälle jolle se kuuluukin. Nyt hyötyjiä on saastaiset demaripaskat ainoastaan ja tekijälle jää kaikista vähiten hyötyä.
Sama itsellä, en ole yli kymmeneen vuoteen suostunut enää ylitöihin kun siinä kusee vain omiin muroihin talkoilemalla ja demarisyöpäläisiä elättämällä.
😆 Oletko tsekannut ketkä siellä on hallituksessa?! Kyllä jos muutoksia kokkarit ja persut haluaisi, niin voisivat niitä tehdä. Kokkareille ja persuille ne rahat menee.
En. Tykkään vapaa-ajasta enemmän. Palkka riittää kyllä elämiseen.
Ei mun työpaikassa mitään ylitöitä maksella. Ihme porho olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että mitä haastavampaa duunia teet ja mitä enemmän sitä teet, niin sitä kovemmin verottaja sinua siitå rankaisee. Matematiikka on minulla hyvin yksinkertaista, kun mietin asioita haluanko uhrata johonkin aikaani, josta saisin tonnin bruttopalkkaa, niin mietin sitä että summa tulee olemaan tilillä alle 500 euroa. Ei maksa vaivaa. Samoin haastavamman duunin ottamista tämä myös rajoittaa, koska jos stressaavampi homma, niin se tonnin palkankorotus onkin tilillä neljäsataa euroa ja risat.On kyllä vähän erikoinen taulukko. Mulla tämän vuoden verokortti 43k, niin veroprosentti on 20%, mutta tuon taulukon mukaan olis 26%
Luitko tuon artikkelin? Eikö sinulta mene eläkevakuutusmaksua ja muita veronkaltaisia maksuja? Eli tuo listaa kaikki veroluonteiset maksut tuohon. Katso bruttopalkkasi ja nettopalkkasi ja katso monta prosenttia siitä on vähennetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin, voisi hemmotella perhettä kesälomalla matkustelemalla tai käymällä lintsillä. Nyt 52% veroprosentti ylitöistä ei paljoa motivoi.
Ja syy, ettet voi nostaa verokorttisi tulorajaa on?
Varmaan tyhmyys. Minä ainakin teen töitä vuoden tulorajalla jolloin prosentti on sama teki ylitöitä tai ei.
Oon joskus ihmetellyt miten meilläkin on töissä ihan fiksunakin pitämiäni ihmisiä jotka eivät tajua näin päivänselvää asiaa.
Jos sulla on vaikka verokortti missä lukee 30% ja tulorajana 85k. Tienaat 75k mutta teetkin 10k ylitöillä niin joo et periaatteessa maksa tuosta 10k:sta kuin 30% mutta maksat jo aiemmin tienaamastasi 75k:sta enemmän veroa. Eli ylitöitä tehdessäsi maksat 10k:sta 3k veroa mutta samalla aiemmin tienaamastasi 75k:sta menee 2k enemmän veroa. Eli oletkin maksanut yhteensä ylitöistäsi 5k veroa
Summat ja prosentit keksittyjä/pyöristettyjä jos ei nyt joku sitä tajunnut
Mielelläni teen ylitöitä. Nyt vaan ollut hiljasta sillä saralla. Työskentelen kuorma auton kuljettajana
Hyvänen aika. Et varmaan halua palkankorotustakaan, ettei vaan veroprosentti nouse.
Maksan mielelläni verot kun tiedän, mihin ne käytetään. Paitsi tällä hallituskaudellahan ne on käytetty miljonääriluokan rikastuttamiseen ja Petterin omiin junaseksuaalifetisseihin ja se on väärin.