Kenellä on kotisi vara-avain? Vai onko kellään? Miksei ole?
Minä annan omaksi turvakseni vara-avainen luottohenkilölle kriisin varalta. Monille se uskottu on varmaankin oma äiti, isä tai lapsi, tai seurustelukumppani. Itse annoin avaimen vanhalle koulukaverille, joka on ollut minulle hyvä ystävä ja ihminen jo yli 40 vuotta. Oma lapseni on kummallisen etäinen nykyään, vaikka kasvatin hänet aikanaan itse kotona, ei ollut missään lastentarhassa. Kun hän muutti pois kotoa, ei yllättäen antanutkaan äidilleen vara-avainta (lähinnä koiranhoitoa varten jos hän matkustaa), vaikka pyysin sitä. Olin loukkaantunut. Kun muutin talostamme pienempään asuntoon, en sitten minäkään enää antanut hänelle kotiavaintani. Lapset ovat lainaa vain.
Kommentit (73)
Naisystävällä on oikeus sähkölukkoon.
Huoltomiehellä.
Ja lapsilla on mutta asuvat 200 kmn päässä
Minulla ei ole lasten avaimia enkä ottaisi. Jos joskus lapsenvahtina on avain käytössä mutta aina jätän sen koukkuunsa, toinen mummo tms sitten taas voi käyttää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lasten avaimia enkä ottaisi. Jos joskus lapsenvahtina on avain käytössä mutta aina jätän sen koukkuunsa, toinen mummo tms sitten taas voi käyttää sitä.
Mikset ottaisi lasten avainta? Eivätkö he koskaan tarvitse lapsenvahtia? Tai koira- talonvahtia? Eikö läheisyyteen kuulu luottamus?
Ei kellään, koska ei ole ketään luottohenkilöä. Huoltoyhtiö saa tulla avaamaan tarvittaessa, ja sitten makselen oppirahat ja sen jälkeen toivottavasti muistan avaimet ja osaan pitää avaimet tallessa taas jonkun aikaa.
Meillä ei itselläkään ole avaimia. Lapsilla koodit ja puhelimella voi avata/lukita etänä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ottaisi lasten avainta? Eivätkö he koskaan tarvitse lapsenvahtia? Tai koira- talonvahtia? Eikö läheisyyteen kuulu luottamus?
Se avain on käytösä jos olen lastenvahtina. En tarvitse toisten kotien avaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tuhat kertaa täälläkin kun äiti/anoppi käy avaimellaan. Semmoseen kun ei edes ryhdy niin kaikkein paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulla pitäisi olla vara-avain vain siksi että minua tarvittaisiin joskus lapsenvahdiksi? Tällä hetkellä ei tosin edes tarvita kun lapsilla ei ole vielä omia lapsia.
Sen kerran 20v kun unohdan avaimen niin voin hyvin maksaa huollolle avaamisesta. Ei ole mitään syytä levitellä vara-avaimia millekään tutuille eikä sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Sen kerran 20v kun unohdan avaimen niin voin hyvin maksaa huollolle avaamisesta. Ei ole mitään syytä levitellä vara-avaimia millekään tutuille eikä sukulaisille.
Täysin. Täällä kerran ihan kauhistuin kun koko suvulla keskenään toistensa avaimet. Vaikka kuinka luottaa niin hullua meininkiä.
Sitten on anoppi tuonut jotain tai äiti vienyt.
Olen äiti ja anoppi mutta en toisten kotiin menisi ja sinsi en tarvitse avaimiakaan.
Vara-avain löytyy piilosta numerolukollisesta säilöstä. Yksi hyvä kaveri tietää avaimen sijainnin ja numerolukon koodin hätätilanteita varten. Ja tottakai talonvahdille annetaan avain lomareissujen ajaksi, mutta ei ole tarvetta antaa avainta vakituisesti kenellekään, varsinkaan sukulaisille.
Äitini pyysi kotini vara-avainta, mutta en katsonut asiaa tarpeelliseksi.
Äiti asuu nähkääs Kotkassa ja minä Vaasassa.
Ei kellään. Sisään pääsee koodilla, sormenjäljellä tai silmäskannauksella.
Anoppilassa ja parhaalla ystävälläni on avain. Taloyhtiössä lisäksi yleisavain.
Miten palvelutalossa sitten siinä omassa huoneessa oma vessa mutta ei lukkoja . Hoitajat pyörii huoneessa ja siivoojat. Voi ostaa itselleen rollaattorin sinne . Kyllä on ikävä hyväntuoksuisia kylpyvaahtoja pitkiä ammeita. Kaikki ihanuus viety pois. Taloyhtiöillä on ne avaimet jos jotain sattuu. Ja palauta työpaikan avaimet myös pukukaapin kun lähdet pois. Kun kuolet kaikki päättyy . Lapsille ei tarvi antaa avainta voivat sopia milloin käyvät.
Ei kenelläkään ole. (Vara)-avain on löydettävissä jos sitä tarvitaan.