Kenellä on kotisi vara-avain? Vai onko kellään? Miksei ole?
Minä annan omaksi turvakseni vara-avainen luottohenkilölle kriisin varalta. Monille se uskottu on varmaankin oma äiti, isä tai lapsi, tai seurustelukumppani. Itse annoin avaimen vanhalle koulukaverille, joka on ollut minulle hyvä ystävä ja ihminen jo yli 40 vuotta. Oma lapseni on kummallisen etäinen nykyään, vaikka kasvatin hänet aikanaan itse kotona, ei ollut missään lastentarhassa. Kun hän muutti pois kotoa, ei yllättäen antanutkaan äidilleen vara-avainta (lähinnä koiranhoitoa varten jos hän matkustaa), vaikka pyysin sitä. Olin loukkaantunut. Kun muutin talostamme pienempään asuntoon, en sitten minäkään enää antanut hänelle kotiavaintani. Lapset ovat lainaa vain.
Kommentit (73)
Jotkut äidit näköjään haluaa pitää kiinni napanuorasta jos ei muuten niin AVAIMEN muodossa....
Kun mielipideilmasto on tämä, ei ihme että vanhuksia, ja nuorempiakin kuolee yksin kotiinsa. Löytyvät sitten hajun perusteella, tai kun puhelinliittymä suljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut äidit näköjään haluaa pitää kiinni napanuorasta jos ei muuten niin AVAIMEN muodossa....
Kumpi siinä pitää kiinni, kun lapsi pyysi minun kotiavaintani, vaikkei aiemmin antanut omaansa?
Vaikkei avain ole yleisessä jaossa se ei tarkoita ettei henkilö, vaikka minä, ole päivittäin kuitenkin yhteydessä ihmisiin esim lapsiin vaikka jollain turhanpäiväisellä viestillä.
Ihme ajatus. Jos ei jakele avaintaan on erakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lasten avaimia enkä ottaisi. Jos joskus lapsenvahtina on avain käytössä mutta aina jätän sen koukkuunsa, toinen mummo tms sitten taas voi käyttää sitä.
Mikset ottaisi lasten avainta? Eivätkö he koskaan tarvitse lapsenvahtia? Tai koira- talonvahtia? Eikö läheisyyteen kuulu luottamus?
Sen tuhat kertaa täälläkin kun äiti/anoppi käy avaimellaan. Semmoseen kun ei edes ryhdy niin kaikkein paras.
No tuota pelkoa meillä ei ole: olen hiljainen ja yksinviihtyvä. Vihaan varoittamatta kylässä piipahtamisia. Kävisin lasteni ovella vain ja ainoastaan pyydettäessä.
Tuttusi eivät luota sinuun jos eivät anna avaintaan.
Täällä taas varastohäkit kolattu kun luottamukselliset henkilöt pääsevät talossa kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuttusi eivät luota sinuun jos eivät anna avaintaan.
Täällä taas varastohäkit kolattu kun luottamukselliset henkilöt pääsevät talossa kulkemaan.
Apua mitä vihjailua... Olen ihan kunniallinen ihminen, enkä mikään legendaarinen roisto. Itselleni tuli mieleen myös, ettei lapseni luota minuun, mutta pelkään että syy on se että hänellä itsellään on jotain salattavaa. So. jotain hävettävää, tai sitten jotakin minulle kuuluvaa asunnossaan? Muutettuaan omilleen kodistamme hävisi mm. elämänikäiset päiväkirjani ja kirjeenvaihtoni. Ehkä ne ovat huvin lähteenä hänen hallussaan. Toisen ihmisen päiväkirjat yms. ovat minusta hyvin henkilökohtaisia, eivätkä kuulu lapsille ennen kuin asianomainen on kuollut.
Lapsilla ja huoltoyhtiöllä. Huoltoyhtiö on lähinnä.
Vara-avain oli ex-vaimollani kun hän asui lähellä. Nyt kun muutti kauemmas otin sen takaisin.
Lähellä asuvalla siskollani on avain meille ja meillä hänen luo. On jopa jouduttu joku kerta lainaamaan avainta.
Vanhemmillani on meille oma avaimensa, mutta ei se ole "vara-avain", vaan heille omaa käyttöä varten. Asuvat kaukana, mutta lomailevat täällä kun me olemme reissussa.
Muilla ei tänne avainta ole. Lapsille, ystäville tms kerron erikseen missä on vara-avain, jos on tarpeen.
Ihanaa kun on hyvät välit siskon kanssa. Olen hiukan kateellinen.
sitä ei ole kellään, meillä on molemmilla omamme ja se kolmas avain on piilossa ulkorakennuksessa, vain serkkuni tietää sen. Mikäli meistä ei kuulu kun hän soittaa muutaman kerran parissa päivässä, niin tietää tulla katsomaan onko jotain sattunut. Ohjeistuksella että ottaa määrätyt tavarat heti mukaansa jos meille on jotain sattunut. Saa ottaa ihan mitä vaan.
Avain on minulla ja miehelläni, lisäksi huoltomiehellä.
Mä pidän vara-avainta oven edustan kynnysmaton alla.
Muistutus vastaajille, että nörttitaitoiset rikollisuuteen taipuvaiset henkilöt pystyvät selvittämään tämänkin palstan kirjoittajien henkilöllisyyden ja ikävässä tapauksessa luovat tänne ketjuja joissa kalastelevat ihmisiltä tietoja mm. kodin vara-avaimen sijaintipaikasta...
Vierailija kirjoitti:
Muistutus vastaajille, että nörttitaitoiset rikollisuuteen taipuvaiset henkilöt pystyvät selvittämään tämänkin palstan kirjoittajien henkilöllisyyden ja ikävässä tapauksessa luovat tänne ketjuja joissa kalastelevat ihmisiltä tietoja mm. kodin vara-avaimen sijaintipaikasta...
Ja höpönlöpön. Rajansa paranoiallakin.
Vierailija kirjoitti:
Muistutus nörttitaitoisille rikollisuuteen taipuvaisille henkilöille, en ole kertonut vara-avaimen kätköpaikkaa, mutta sekä siellä että pihapiirissä on kameravalvonta..... 😉
Vanhemmillani on mun vara-avain ja mulla on vanhempien
Pakkasella sormenjälki tunnisteet ei toiminut.