Kenellä on kotisi vara-avain? Vai onko kellään? Miksei ole?
Minä annan omaksi turvakseni vara-avainen luottohenkilölle kriisin varalta. Monille se uskottu on varmaankin oma äiti, isä tai lapsi, tai seurustelukumppani. Itse annoin avaimen vanhalle koulukaverille, joka on ollut minulle hyvä ystävä ja ihminen jo yli 40 vuotta. Oma lapseni on kummallisen etäinen nykyään, vaikka kasvatin hänet aikanaan itse kotona, ei ollut missään lastentarhassa. Kun hän muutti pois kotoa, ei yllättäen antanutkaan äidilleen vara-avainta (lähinnä koiranhoitoa varten jos hän matkustaa), vaikka pyysin sitä. Olin loukkaantunut. Kun muutin talostamme pienempään asuntoon, en sitten minäkään enää antanut hänelle kotiavaintani. Lapset ovat lainaa vain.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella samassa pitäjässä asuvalla lapsellani.
Uoeaa kun voi luottaa lapsiinsa. Onko myös sinulla tämän lapsen kotiavain?
Vierailija kirjoitti:
Parhaalla ystävälläni. Olen myös sanonut hänelle että voi käyttää sitä ja tulla kylään ihan koska vaan.
Sama. Ystävä on läheisempi kuin kukaan sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on tietysti omansa. Vävypojalla on myös avain meille. Ja luottonaapureilla.
Olet onnekas ihminen. Onko myös sinulla lasten & naapurin avain?
Vierailija kirjoitti:
Vara-avain on koirankopissa.
Onko koiranne rotweiler?😁
Kotiin on avain pihalla piilossa ja kakkoskämpälle entisellä kollegalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei itselläkään ole avaimia. Lapsilla koodit ja puhelimella voi avata/lukita etänä tarvittaessa.
Onko turvallista?
Jos unohtaisin avaimen niin kyllä minä soitan huoltoon, enkä hätyytä lapsia työpaikoiltaan apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei itselläkään ole avaimia. Lapsilla koodit ja puhelimella voi avata/lukita etänä tarvittaessa.
Onko turvallista?
Miksi ei olisi?
Kahdella perheen ulkopuolisella on vara-avain, toisella on auto, toisella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vara-avain löytyy piilosta numerolukollisesta säilöstä. Yksi hyvä kaveri tietää avaimen sijainnin ja numerolukon koodin hätätilanteita varten. Ja tottakai talonvahdille annetaan avain lomareissujen ajaksi, mutta ei ole tarvetta antaa avainta vakituisesti kenellekään, varsinkaan sukulaisille.
Nuo numerolukot on sama kuin jättäisi avaimen oveen, sen lukon lyö rikki isolla vasaralla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään. Sisään pääsee koodilla, sormenjäljellä tai silmäskannauksella.
Kova luottamus tekniikkaan. Omat kokemukset ei tue noin kovaa luottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vara-avain löytyy piilosta numerolukollisesta säilöstä. Yksi hyvä kaveri tietää avaimen sijainnin ja numerolukon koodin hätätilanteita varten. Ja tottakai talonvahdille annetaan avain lomareissujen ajaksi, mutta ei ole tarvetta antaa avainta vakituisesti kenellekään, varsinkaan sukulaisille.
Nuo numerolukot on sama kuin jättäisi avaimen oveen, sen lukon lyö rikki isolla vasaralla.
Helpommallakin meille pääsee murtsutumaan jos haluaa. Toistaiseksi ei ole halunnut.
Aikuisella lapsellani on avain minun kotiini eli lapsuuden kotiinsa ja tulee aina olemaan. Minulla on vara-avain hänen kotiinsa, vaikka en sitä pyytänytkään. Kun menen käymään, hän sanoo, että tulet vaan avaimella sisälle. En mene, soitan ovikelloa ja odotan kunnes avataan. Luottamus ja kunnioitus kulkee käsi kädessä.