Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset syrjäytyvät?

Vierailija
25.05.2026 |

Miksi jotkut ihmiset syrjäytyvät?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sen sijaan, että tulet täältä palstapersuilta kyselemään.

Vierailija
42/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää yksinäisyyttä potevia ihmisiä. Sairaus on ainoa joka minua rajoittaisi seurustelemasta ja tapailemasta ystäviäni. Olen 77-v. ja minulle tarjotaan vaikka mitä luottamustehtäviä enemmän, kuin voin vastaanottaa. 

Olen ainoa lapsi ja jo nuorena halusin kuulua johonkin ryhmään. Sellainen löytyi 18-vuotiaana. Sieltä löytyi ystäviä, jopa aviomies, jotka ovat elämässäni vieläkin. Vanhimmat ystävät ovat valitettavasti kuolleet. Muitakin harrastuksia on tullut elämän varrella ja tekemistä ja tapaamisia niiden ohella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuserit syrjäytyy 

Vierailija
44/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sen sijaan, että tulet täältä palstapersuilta kyselemään.

Tässä kiteytyy taas se suomalaisten sairas asenne joka syrjäytymiseen johtaa. Itse kommentoija on 100% varmasti syrjäytynyt koska eihän tuollaista ihmistä kukaan kestä, ja sitten vielä bonuksena se toisten haukkuminen ja vihamielinen suhtautuminen itsestään poikkeaviin.

Vierailija
45/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla fyysinen sairaus, en vaan jaksa lähteä kotoa mihinkään ja koska en voi käydä töissä ei kyllä olisi rahaakaan käydä missään missä tapaa kiinnostavia ihmisiä. Sosiaaliset taidot mulla hyvät."

Sama täällä. Ei jaksa kroonisen fyysisen sairauden takia liikkua kodin ulkopuolella. Olen kuitenkin sosiaalinen. Meitä on Suomessa paljon muitakin, jotka olemme samassa tilanteessa. On paljon ihmisiä myös sairaaloissa ja vanhankodeissa, jotka eivät pääse vuosikausiin ulos. Silti he säilyttävät ilonsa.

Vierailija
46/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää yksinäisyyttä potevia ihmisiä. Sairaus on ainoa joka minua rajoittaisi seurustelemasta ja tapailemasta ystäviäni. Olen 77-v. ja minulle tarjotaan vaikka mitä luottamustehtäviä enemmän, kuin voin vastaanottaa. 

Olen ainoa lapsi ja jo nuorena halusin kuulua johonkin ryhmään. Sellainen löytyi 18-vuotiaana. Sieltä löytyi ystäviä, jopa aviomies, jotka ovat elämässäni vieläkin. Vanhimmat ystävät ovat valitettavasti kuolleet. Muitakin harrastuksia on tullut elämän varrella ja tekemistä ja tapaamisia niiden ohella. 

Jos on jo nuorena päässyt mukaan yhteisöihin, saanut ystäviä, parisuhteen ja pitkäaikaisia sosiaalisia verkostoja, niin yksinäisyys voi tuntua vaikeasti ymmärrettävältä. Monella yksinäisellä juuri nuo asiat ovat jääneet puuttumaan tai katkenneet jossain vaiheessa elämää.

Ihmissuhteet myös ruokkivat itse itseään. Kun ihmisellä on jo valmiiksi ystäviä, harrastuksia ja kontakteja, uusia suhteita syntyy helpommin. Mutta jos ihminen jää pitkäksi aikaa yksin, ulkopuoliseksi tai torjutuksi, sosiaalinen elämä voi alkaa kutistua nopeasti.

Ja siinä on myös sukupolvikokemusten ero. Moni vanhemman sukupolven ihminen kasvoi aikana, jolloin yhteisöt, harrastukset, työpaikat ja paikalliset verkostot olivat tiiviimpiä. Nykyään elämä on paljon yksilökeskeisempää ja hajanaisempaa, ja moni viettää valtavan osan ajastaan yksin tai netissä.

Ei tuo kommentti minusta ilkeä ole, mutta siinä näkyy vähän se klassinen ajatus:
“minulle tämä onnistui, joten en oikein ymmärrä miksei muillekin.”

Vierailija
47/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traumat, kiusaamistausta,liiallinen kiltteys, rajattomuus ja muut käyttää hyväkseen, ei usko pärjäävänsä ja ei ehkä pärjääkkään, ahdistus, masennus jne

Kyvyttömyys nähdä omilla valinnoilla olevan mitään positiivista vaikutusta tulevaisuuteen.

Tämä varmasti osalla, mutta osa syrjäytyy täysin vapaaehtoisesti ja omasta halustaan. Kuulun jälkimmäiseen, en vain jaksa olla osa yhteiskuntaa. Siis ei kiinnosta. En halua tulla nähdyksi tai kuulluksi, vaan elää hiljaa omaa elämääni, johon olen tyytyväinen. Enkä ole huono-osainen, vaan voin tehdä asioita, jotka tekevät elämästäni mielekästä. En tavoittele materiaa, vaan elämyksiä ja kokemuksia. Materiakeskeisyys, ja se, ettei mkään riitä,  on yksi ilmiö yhteiskunnassa, johon en koe haluavani osallistua. 

Vierailija
48/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuserit syrjäytyy 

Ehkä sitten olen luuseri, kun tälläkin hetkellä olen yksin kiertämässä Eurooppaa autolla syyskuun loppuun asti, kun ei ole Suomessa enää mitään. 

Kiinnostaako olla luuseri? Ihan vtun se ja sama, nautin tällä hetkellä joka hetkestä. 

Vierailija
49/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet ihan omasta halustaan. ihmiset ja sosialisointi on kuluttavaa.

Vierailija
50/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuserit syrjäytyy 

Ihmisillä on erilainen resilienssi joka tulee a) perimästä ja b) kasvuolosuhteista. Kuka valitsee omat vanhempansa ja omat geeninsä? Esim. 5-HTTLPR-geenin tietyt alleelit, on aukottomasti yhdistetty esim. alkoholismiin ja masennuksen laukeamiseen stressaavissa olosuhteissa. Näitä perintötekijöitä on monia, ja suurin osa on vielä hämärän peitossa.

Joskus käy niin, että vaikkapa lievästi autistisella ja herkällä yksilöllä on hyvä kasvuympäristö, rakastavat vanhemmat, tarpeeksi resursseja ja välttyy suurilta traumoilta, jolloin he eivät syrjäydy. Päin vastoin, monet heistä ovat aloittaneet jonkun autotalliforman, joka on nyt satojen miljardien arvoinen.

Jos samoilla geeneillä varustettu tyyppi joutuu surkeaan lähiökouluun hakattavaksi, syrjityksi koulussa ja työelämässä ja suhde vanhempiinkin on vähän niin ja näin, syrjäytyminen on todennäköisempää.

Vierailija
51/51 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristö, sattuma, omat valinnat, geneettinen ja sosiaalinen perimä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi