Toimitusjohtaja irtisanoi koko hr-tiimin: ”Loivat olemattomia ongelmia”
https://www.tivi.fi/uutiset/a/2721d031-fadb-4d0a-96c3-9fbd33b6f34c
”Meillä oli hr-tiimi ja se hr-tiimi loi ongelmia, joita ei ollut olemassakaan. Ne ongelmat katosivat, kun irtisanoin heidät”, toimitusjohtaja sanoi.
Ei voi olla kuin samaa mieltä, kaikki se DEI-paska ja inklusiivisuus... Ei jaksaisi, mä olen tullut tekemään töitä enkä pakollisia verkkokursseja!
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Eli oli kurjaa, kun HR oli pitämässä huolta työntekijöiden jaksamisesta ja työlainsäädännön (työaika, vuosiloma,k työterveys, työsuojelu jne) noudattamisesta työpaikalla?
Eihän HR työntekijän puolta pidä. Taidat olla vähän uuvatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pienessä firmassa hr-roolissa olen tasan työnantajan edustajana ja teen lähinnä pakollisia lakisääteisiä juttuja. Ei ne työsopimuspohjat tyhjästä ilmesty tai esihenkilöt itse ehdi/osaa rekrykokonaisuutta hoitaa, joten ihan järkevä, että joku lainsäädännön osaava ne hoitaa. En myöskään ole sellaista järjestelmää ja työntekijöitä nähnyt, että lomat ja kirjaukset automaattisesti menisivät oikein, joten ihan hyvä, että joku niitäkin seuraa ja esihenkilöitä neuvoo.
Kyllä, henkilöstöhallinto on tietysti tarpeellinen osa varsinkin isomman yrityksen toimintaa. En oikein ymmärrä tätä HR-vihaa. Ovatkohan nämä kaikki demonisoijat persuja joille kerrottiin että nuoria naisia ei saa kähmiä eikä ulkomaalaistaustaisia työtovereita solvata?
Todennäköisesti. Tai on kerrottu, ettei työpaikalla huudeta vaan keskustellaan asiallisesti. Myöskin työaikoja pitää noudattaa ja sairauslomista vaaditaan lääkärintodistus.
Meillä ei HR keksi mitään leikkejä, vaan hoitaa työnsä, eli työsopimukset, bonusjärjestelmän, palkankorotukset jne.
HR ei ole mikään työntekijän kaveri. Kannattaa pitää suunsa supussa ja miettiä mitä heille sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pienessä firmassa hr-roolissa olen tasan työnantajan edustajana ja teen lähinnä pakollisia lakisääteisiä juttuja. Ei ne työsopimuspohjat tyhjästä ilmesty tai esihenkilöt itse ehdi/osaa rekrykokonaisuutta hoitaa, joten ihan järkevä, että joku lainsäädännön osaava ne hoitaa. En myöskään ole sellaista järjestelmää ja työntekijöitä nähnyt, että lomat ja kirjaukset automaattisesti menisivät oikein, joten ihan hyvä, että joku niitäkin seuraa ja esihenkilöitä neuvoo.
Kyllä, henkilöstöhallinto on tietysti tarpeellinen osa varsinkin isomman yrityksen toimintaa. En oikein ymmärrä tätä HR-vihaa. Ovatkohan nämä kaikki demonisoijat persuja joille kerrottiin että nuoria naisia ei saa kähmiä eikä ulkomaalaistaustaisia työtovereita solvata?
Todennäköisesti. Tai on kerrottu, ettei työpaikalla huudeta vaan keskustellaan asiallisesti. Myöskin työaikoja pitää noudattaa ja sairauslomista vaaditaan lääkärintodistus.
Meillä ei HR keksi mitään leikkejä, vaan hoitaa työnsä, eli työsopimukset, bonusjärjestelmän, palkankorotukset jne.
HR ei ole mikään työntekijän kaveri. Kannattaa pitää suunsa supussa ja miettiä mitä heille sanoo.
Opettele lukemaan. Tuossa tekstissä ei missään mainittu mistään kaveruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 40 vuotta töissä noin parissa kymmenessä eri paikassa ja henkilöstöhallinto/HR oli aina auttavainen ja tarpeellinen milloin missäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä HR tiimi on johdon ja omistajien työkalu pitää työntekijät kurissa, palkat sekä edut mahdollisimman pieninä ja lakaisee ongelmat pois tai maton alle. Huono HR-tiimi käyttää aikaa ja resursseja työntekijöiden hyvinvoinnin lisäämiseen ja etujen parantamiseen.
Miten iso tiimi tuohon tarvitaan? Joku epävirallinen ryhmä, joka yrittää tehdä itsestään tärkeän keksimällä ja etsimällä "vakavia" ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oli kurjaa, kun HR oli pitämässä huolta työntekijöiden jaksamisesta ja työlainsäädännön (työaika, vuosiloma,k työterveys, työsuojelu jne) noudattamisesta työpaikalla?
Joo, onhan se tärkeää, että aikuisille ihmisille kerrotaan, miten "sateenkaareva" ihminen kohdataan työpaikalla??
Ihan kuin jokainen aikuinen ihminen sitä ei ymmärtäisi.
Uskooko joku oikeasti, että tuollainen höpöhöpö-koulutus muuttaa jotain, mikäli käytös on kiinni asenteesta? Kyllä jokainen nyt muutenkin tietää, että älä ole kusipää ja jos joku on, niin ei joku hr:n pilipalikurssi muuta mitään.
Meillä opetettiin myös että firman juhlissa ei saa juoda liikaa viinaa ettei lähde lapasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se tärkeää, että aikuisille ihmisille kerrotaan, miten "sateenkaareva" ihminen kohdataan työpaikalla??
Ihan kuin jokainen aikuinen ihminen sitä ei ymmärtäisi.
Uskooko joku oikeasti, että tuollainen höpöhöpö-koulutus muuttaa jotain, mikäli käytös on kiinni asenteesta? Kyllä jokainen nyt muutenkin tietää, että älä ole kusipää ja jos joku on, niin ei joku hr:n pilipalikurssi muuta mitään.
Meillä opetettiin myös että firman juhlissa ei saa juoda liikaa viinaa ettei lähde lapasesta.
Taannoisissa pikkujouluissamme hr-osaston dirika päätti heittäytyä stand up-koomikoksi. Ilmeisesti ennakolta suunniteltu ohjelmanumero, kiipesi estradille ja yritti alkaa roastaamaan milloin ketäkin. Ristiriita hänen työroolinsa ja esityksen välillä oli melkoinen. Siellä se naureskeli omille jutuilleen. Sali oli vaivaantuneen hiljainen ja aplodit helpottuneita sitten kun hän tajusi lopettaa. Loppuillan mimmi horjui baaritiskillä pyrkien kaulailemaan ketä vain lähistölle erehtyi.
Olisi vain pitänyt sen ammattiroolinsa.
Asiaa. Nyt on oikea toimitusjohtaja löytynyt. Juuri häntä me olemme pitkään jo kaivanneet. Nyt grillit kuumaksi!
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat nyt luottamusmieheen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Suomessa hr-tiimi on työnantajan puolella.
Tämä! Ainakin meille se perkeleen hr heilui kameran kanssa kuvia ottamassa aina kun havaitsi jonkun TYÖNTEKIJÄN tekemän virheen, ei toki työnantajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HR-tiimi ei KOSKAAN ole työntekijän ystävä tai puolustaja vaan sen tehtävä on varmistaa yrityksen etu, helpottaa johdon työtä ja hoitaa ikävät velvollisuudet työsuhteisiin liittyen. Se on ensimmäinen asia mikä jokaisen olisi hyvä tiedostaa jos ensimmäisessä työpaikassaan. Älä koskaan luota HR:ään.
Niin, HR johtaja / päällikkö on ihan kuule virallisestikin nimenomaan työnantajan edustaja - miten joku ei sitä tiedä? Työntekijän edustaja on sitten luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, liitto.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Nyt on oikea toimitusjohtaja löytynyt. Juuri häntä me olemme pitkään jo kaivanneet. Nyt grillit kuumaksi!
Et kai asu kalasatamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HR-tiimi ei KOSKAAN ole työntekijän ystävä tai puolustaja vaan sen tehtävä on varmistaa yrityksen etu, helpottaa johdon työtä ja hoitaa ikävät velvollisuudet työsuhteisiin liittyen. Se on ensimmäinen asia mikä jokaisen olisi hyvä tiedostaa jos ensimmäisessä työpaikassaan. Älä koskaan luota HR:ään.
Niin, HR johtaja / päällikkö on ihan kuule virallisestikin nimenomaan työnantajan edustaja - miten joku ei sitä tiedä? Työntekijän edustaja on sitten luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, liitto.
HR johtaja on aina yrityksen johtoryhmän jäsen ja ainoa syy siihen että näivit työntekijät kuvittelevat jakkukalkkunan olevan jotenkin työntekijän puolella johtuu siitä että tämä johtaja on ensimmäisenä tulilinjalla kun firma on polkenut työntekijöiden oikeuksia ja käyttänyt niitä hyväkksi niin härskisti että jää jopa kiinni ja joutuu teoistaan edesvastuuseen.
Ei tietenkään oikeusistuimessa koska ne ovat EK:n taskussa vaan sosiaalisessa mediassa ja iltascheissen lööpissä.