Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriin ei pääse, en tiedä mitä tehdä

Vierailija
25.05.2026 |

Mulla on aika varattuna ihotaudeille kesäkuulle. Ihon tilanne on oleellisesti pahentunut. Atopia siis kysymyksessä. Iho hilseilee, vuotaa, polttaa kirvelee, kutiaa ja on aivan mahdoton. Reagoi suihkuun (välttelen), aurinkoon lämpötilanvaihteluihin ja ihan kaikkeen urtikarialla. Syön Ataraxia, joka väsyttää, mutta ei tuo unta ja kaikki mahdolliset lääkevoiteet on käytössä, ne kaikki aiheuttavat jotain edellämainittuja oireita. Selästä 3/4 on ihottuman peitossa, kaula ja niska kokonaan. 

 

Sairaslomalla olen ollut kuukauden, mutta nyt en pärjää enää kotonakaan. Ruokahalua ei ole, en voi mennä edes ulos, näytän aivan pystyynkuolleelta, vaikka se on pienin mun ongelmista. 

 

Peruutusaikoja ei saa ja kohta olen lataamossa. Yksityisellä olisi varaa käydä ehkä kerran, mutta miksi tämä siitä tulee, ei miksikään. 

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotaudeillleko ei voi soittaa ja kysyä puhelimessa apua? Ei pelkästään kysyä peruutusaikoja, vaan kysyä toimintaoheita?

Kaikki toimintaohjeet ovat jo kokeiltuja. Ei tähän löydy ratkaisua enää voiteista, vaan jotain muuta apua on saatava. 

 

Tämä on nyt kroonistunut ja levinnyt myös käsiin. Olen ammatiltani kokki ja mietityttää jo sekin, pystynkö enää työhöni vai onko mun opiskeltava uusi ammatti. 

Missä asut? Joillain alueilla on "huonompi" vesi etenkin atoopikolle, kuin toisilla. Onko alueellasi pohjavesi postia, josta saisit haettua pohjavettä, jos sen vielä keittäisi, olisiko sillä peseytyminen vähemmän oireita aiheuttavaa kuin hanavedellä. 

Vierailija
102/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haalea suihku päivittäin ja kostealle iholle Probicarea. Sulla on joku ruoka-aineallergia tai ihokeliakia?

Jotain ruoka-aineallergioita on aikoinaan todettu. Niitä ruokia välttelen tietenkin. En tiedä mitä kokeita nyt otettiin, en ole jaksanut perehtyä, lääkäri aikanaan katsonee ne. Ihokeliakiaa ei ole todettu. Kokeilin silloin edellisellä kerralla, kun ihottuma oli paha, niin gluteenitonta ruokavaliota, ei apua. 

Jos tilanne on noin paha, ehkä kannattaisi itsekin olla aktiivinen ja edes katsoa ne kokeet ja tulokset  

Vähän hölmöä valittaa ja kärsiä, jos ei itse tee asialle mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et noudata hoito-ohjeita?

En pysty käymään suihkussa, sillä tulee urtikaria. Pelottaa, että kurkku menee tukkoon vielä, puhumattakaan karmeasta vuorokauden kestävästä kivusta suihkun jälkeen. Siihen vielä joku voide, niin tuntuu kuin iho olisi tulessa tuntikausia. 

Sulla on psykoosi.

Vierailija
104/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuota kokeiltu?

 

https://www.saarentaika.com/atooppinen-ihottuma-kasissa-ja-nopea-apu-sa…

Tää rouva joka näitä kauppaa on ex-nisti, ja valehtelee tuotteiden ainesosat ja sisölllön, on jäänyt siitä kiinnikin. En ikikuunapäivänä käyttäisi näitä tuotteita! Etenkään rikkinäiselle,tulehtuneelle iholle!!

Vierailija
105/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti olet allerginen noiden lääketasvojen säilöntäaineille 

Täällä on niin törkeitä ihmisiä. Itkettää noi neuvot. 
Toivottavasti sulle auttaa esim. biologinen lääke. Se voi oikeasti pelastaa elämäsi. Ja niitä on nykyään useampia pahaan atopiaan.
Yliopistolliseen sairaalaan olet ilmeisesti menossa? Sieltä saat paremman hoidon kuin yksityiseltä tai mistään muualta.
Tuosta päivystyksestä en tiedä, että voisiko sitä kautta päästä nopeasti ihopolille. Kannattaa ehkä kokeilla?
TSEMPPIÄ!!
 

Vierailija
106/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti olet allerginen noiden lääketasvojen säilöntäaineille 

Täällä on niin törkeitä ihmisiä. Itkettää noi neuvot. 
Toivottavasti sulle auttaa esim. biologinen lääke. Se voi oikeasti pelastaa elämäsi. Ja niitä on nykyään useampia pahaan atopiaan.
Yliopistolliseen sairaalaan olet ilmeisesti menossa? Sieltä saat paremman hoidon kuin yksityiseltä tai mistään muualta.
Tuosta päivystyksestä en tiedä, että voisiko sitä kautta päästä nopeasti ihopolille. Kannattaa ehkä kokeilla?
TSEMPPIÄ!!
 

Lisään vielä: Kun menin ihopolille (yksityislääkärin lähettämänä), niin lääkäri kysyi, tulinko päivystyksen kautta vai miten. Eli ilmeisesti päivystyksen kautta voi päästä. Voivat ihopolilla ottaa myös osastolle sisään. Mene päivystykseen! Sano, ettet kestää enää. 
Täällä olevat hemmetin neuvot voit tosiaan jättää omaan arvoonsa. Tuota ei rasvoilla tai suihkuttelulla paranneta. Sinulla on vaikea saiaus isoimmassa elimessäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atopian hoidon tärkein kulmakivi on suihku+kosteutus. Tämä kuntoon ensinnäkin. 

Atopian ja kaikenlaisten tulehdus tilojen keskeisiä itse hoitomuotoja on sokerittomat tai vhh ruokavalion noudattaminen.

Vierailija
108/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et noudata hoito-ohjeita?

En pysty käymään suihkussa, sillä tulee urtikaria. Pelottaa, että kurkku menee tukkoon vielä, puhumattakaan karmeasta vuorokauden kestävästä kivusta suihkun jälkeen. Siihen vielä joku voide, niin tuntuu kuin iho olisi tulessa tuntikausia. 

Sulla on psykoosi.

Ihan takuulla tätä menoa. En voi mennä ulos, iho reagoi lämmönvaihteluihin. Kaupassa on pakko käydä kerran viikossa. Käyn siellä illalla, kun on viileämpää. En voi mennä suihkuun, sillä en jaksa enää yhtään kipua. Voin olla kotona ja istua (makaaminen sattuu). En muista milloin olen nukkunut yli neljä tuntia vuorokaudessa. 

 

Nyt huolestuttaa myös tulevaisuus, voinko jatkaa ammatissani ja niin edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti olet allerginen noiden lääketasvojen säilöntäaineille 

Tämä tuli minullekin mieleen. 

Vierailija
110/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedät kookosrasvaa ihoon muutaman päivän ? 
Onko mitään menetettävää 

Sinä joka jankkaat kookosrasvasta. AP voi olla vaikka allerginen sille. En myöskään lähtisi valmiiksi kipeää ihoa rasvaa maan millään uudella. 

 

Minä olen täysin terve ihoinen, ja kookosrasvaa on kamalaa, se kutisee ihan loputtomasti. En ikinä käytä enää sitä, kokeilin muutaman kerran, kun kaltaiseksi sitä kehuvat 

Lisäksi melkein kaikki shampoo sisältää kookosta. Kutinan ja ihottuman syy selvisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et noudata hoito-ohjeita?

En pysty käymään suihkussa, sillä tulee urtikaria. Pelottaa, että kurkku menee tukkoon vielä, puhumattakaan karmeasta vuorokauden kestävästä kivusta suihkun jälkeen. Siihen vielä joku voide, niin tuntuu kuin iho olisi tulessa tuntikausia. 

Sulla on psykoosi.

Ihan takuulla tätä menoa. En voi mennä ulos, iho reagoi lämmönvaihteluihin. Kaupassa on pakko käydä kerran viikossa. Käyn siellä illalla, kun on viileämpää. En voi mennä suihkuun, sillä en jaksa enää yhtään kipua. Voin olla kotona ja istua (makaaminen sattuu). En muista milloin olen nukkunut yli neljä tuntia vuorokaudessa. 

 

Nyt huolestuttaa myös tulevaisuus, voinko jatkaa ammatissani ja niin edelleen. 

Mitkä asiat olivat eri tavalla kun opiskelit ammattiisi? 

Vierailija
112/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on tuhat ja sata TikTok-tohtoria neuvomassa! Oletko kysynyt voiko yksityisellä maksaa erissä? USAssa ainakin voi neuvotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene polille ensiapuun. Tuskin sieltä ajavat pois?

Ap:n täytyy päästä erikoissairaanhoitoon. Ei siinä päivystys mitäön auta.

Lääkäti voi lähettää eteenpäin. Tai yksityinen. 

Ei ihotautilääkärit päivystä erikoissairaanhoidossa. Ja jos ei ole aikoja niin ei ole aikoja.

Vierailija
114/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haalea suihku päivittäin ja kostealle iholle Probicarea. Sulla on joku ruoka-aineallergia tai ihokeliakia?

Jotain ruoka-aineallergioita on aikoinaan todettu. Niitä ruokia välttelen tietenkin. En tiedä mitä kokeita nyt otettiin, en ole jaksanut perehtyä, lääkäri aikanaan katsonee ne. Ihokeliakiaa ei ole todettu. Kokeilin silloin edellisellä kerralla, kun ihottuma oli paha, niin gluteenitonta ruokavaliota, ei apua. 

Jos tilanne on noin paha, ehkä kannattaisi itsekin olla aktiivinen ja edes katsoa ne kokeet ja tulokset  

Vähän hölmöä valittaa ja kärsiä, jos ei itse tee asialle mitään

No ei ole potilaan tehtävä tuloksia tulkita, kyllä se on ihopolin tehtävä, jos lähete kokeisiin sieltä tuli.

Aloittajalla on täysi työ jo olemisessakin. Kutina ja ihon kipu on kamalaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta Satakunnassa ei ole yliopistosairaalaa. Saattavat tietty lähettää vaikka Tyksiin jos hoitoa ei omalla alueella saa. 

Vierailija
116/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut hei, tällä tulee säästöjä ja se on nyt tärkeintä! Velkalaiva kääntyy. 

 

Totta puhuen, tilanteesi on kamala. Tyttärellä on atopiaa ja se oli pahimmillaan juuri tuota. Silloin vielä onneksi pääsi lääkäriin. Mutta kun ihminen ei pysty edes makaamaan sängyssä, kun iho reagoi omaan lämpönsä, niin se on kauheata. Tytär nukkui välillä lattialla. 

Oliko teillä atoopikolle satiinilakanat?

Vierailija
117/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihoa vasten mahdollisimman pehmeä ohutta ja etenkin sileää vaatetta, kun on pakko pukeutua vaikka kauppareissulle. Mutta eiköhän aloittaja ole kokeillutnjo kaikkea. 
Voimia!

Vierailija
118/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et noudata hoito-ohjeita?

En pysty käymään suihkussa, sillä tulee urtikaria. Pelottaa, että kurkku menee tukkoon vielä, puhumattakaan karmeasta vuorokauden kestävästä kivusta suihkun jälkeen. Siihen vielä joku voide, niin tuntuu kuin iho olisi tulessa tuntikausia. 

Sulla on psykoosi.

Sulla on psykoosi housuissasi!

Vierailija
119/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruokavalio? Kauanko olet suihkussa? Millä aineella peset ihoasi? Mitä rasvaa käytät?
 

Minulla ei ole virallisesti atopiaa, mutta ihoni on joskus useamman vuoden ollut "atooppinen". Sen syyksi paljastui vehnäallergia. Ymmärsin tämän sen jälkeen, kun kaverillani, jolla on atopia ja astma, todettiin vehnä- ja ruisallergia 30 vuoden sairastamisen jälkeen. Kun hän jätti vehnän ja rukiin pois, hänen astmansa ja atopiansa "katosivat". Juu... Eli taisi hänelläkin olla vain vilja-allergiat.

 

Lisäksi moni atoopikko välttelee peseytymistä, koska "iho ei tykkää". Todellisuudessa heidän suihkussakäyntinsä on lyhyitä, jolloin iho ei edes puhdistu ja tilanne vain pahenee kun sen jälkeen vain lisätään voiteita likauselle iholle.

 

Atoopikon pitäisikin käydä pitkässä suihkussa, jossa iholta liukenee kaikki siihen lämityt ihorasvat ja ihon erittämät lietteet ja liat. Ja usein liottamisen jälkeen pitäisi myös raaputtaa iholta pois kaikkea jollain pehmeällä, että saa kaiken irti ennen kuin lämii iholle uuden rasvakerroksen.

 

Saatat myös olla allerginen joillekin voiteille. En muista valmisteen nimeä, mutta eräs atoopikkokaverini on allerginen jollekin lääkevoiteelle, jota hyvin usein määrätään atoopikoille. Ihan ihotautilääkäritkin sitä hänelle määräävät joka kerta, vaikka hän sanoo, ettei allergian vuoksi voi sitä käyttää ja silti sitä tyrkytetään.

 

Moni atoopikko tekee myös sen virheen, että laittaa iholle ensimmäiseksi jotain mahdollisimman paksua tai öljyistä rasvaa. Atooppinen iho kaipaa kosteutta, koska ihosta puuttuu se kosteutta säilyttävä kerros, joten kuivalle iholle pitäisi aina ensin laittaa pohjalle ohutta, litkumaista, kosteutta tuovaa rasvaa ja kun se on imeytynyt, niin vasta sen päälle jotain rasvaisempaa. Eli paksua ja rasvaista lääkevoidettakaan ei kannata ensin laittaa, joten kannattaa nekin vaihtaa ohuempiin. Hyvä ja halpa versio on LV puolen litran pumppupullossa oleva kosteusemulsio, pH muistaakseni 5,5.

 

Pesuaineena ei kannata käyttää mitään "tavallista" suihkusaippuaa vaan jotain hapanta, jonka pH on mieluiten alle 5. Iho tykkää happamasta ja tavalliset suihkusaippuat ovat yleensä pH:ltaan 7-9, joten ne kuivattavat tervettäkin ihoa niin että kutisee aivan stanasti. Hyviä markettiaineita ovat esim. hajusteeton Lacto line (pH 4,5) tai Pirkan nestemäinen pumppupullossa oleva pesuaine (pH 4,2). Nämä ovat sopineet useammalle atoopikkokaverilleni ja itsekin käytän noita. Todella iso ero "tavallisiin" aineisiin verrattuna. Naaman ihokin rauhoittunut, kun pesen naamankin Pirkan pesuaineella enkä millään "naamanpesuaineella". 

 

Vaikka en atoopikko olekaan, niin syön vehnättömästi, laitan iholle aina ensin kosteuttavaa LV emulsiota, pesen ihon Pirkan pesuaineella ja liotan itseäni suihkussa hiustenpesupäivinä ikuisuuden, niin saan ihon puhtaaksi ja kaiken siihen lämimäni ihorasvan kunnolla pois. 

Vierailija
120/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa siis muutama keino, jolla voit oloasi helpottaa lääkäriin pääsyä odotellessasi, jos et jo valmiiksi noudata niitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan